Podsumowanie modułu V

Styczeń 10th, 2013  / Author: dorotamarszalek

Na waszych blogach w ostatnim module zaroiło się od pięknych zdjęć, smakowitych przepisów, nostalgicznych wspomnień i konstruktywnych podsumowań waszej pracy. Pomimo tego, że był to świąteczny czas nie próżnowaliście i odniosłam wrażenie, że część z was każdą wolną chwilę poświeciła blogowi. Miałam przyjemność przeczytać wiele dopracowanych, ciekawych rozmów dotyczących świątecznych obyczajów. Czego się dowiedziałam?

 

Źródło zdjęcia: http://blogiceo.nq.pl/radomscyposzukiwacze/

 

Z zebranych przez was wiadomości wynika, że kiedyś, niezależnie od regionu, najpopularniejszymi prezentami były własnoręcznie robione słodycze, jabłka, orzechy oraz przydatne przedmioty (np. przybory szkolne, skarpety, buty). Pozostałe informacje jednak bardzo się różniły! Gdzie niegrzeczne dzieci dostawały ziemniaki, gdzie węgiel, a gdzie rózgę? W którym regionie nie obchodziło się Mikołajek, a w którym tylko wtedy dostawało się prezenty? Komu znany był Dziadek Mróz, komu Mikołaj, Gwiazdor lub Gwiazda, a komu Dzieciątko zostawiające prezenty na oknie? Jak wyglądają pomniki św. Mikołaja w Myrze gdzie był biskupem? Gdzie choinkę zastępował podłaźnik zawieszony pod sufitem?

W którym regionie świąteczną potrawą są „rwaki” i jak zrobić postny pasztet grzybowy? Kto je w Wigilię racuszki (przepis na wersję nadziewaną makiem na jednym z blogów!) i kartofelki? Dlaczego w jednym z domów zrezygnowano z potrawy zwanej „siemianotka”? Gdzie gotowano potrawy wspólnie z sąsiadami? Czym różni się górecki kompot z suszu?

Tym razem nie zamieszczam linków do blogów, ponieważ na każdym znajdzie się coś ciekawego! Zachęcam do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na zadane pytania :)

 

Na specjalną uwagę zasługuje samodzielnie ilustrowany „Niezbędnik wigilijny” stworzony przez uczniów ze Szkoły Podstawowej w Bukowie. Jeśli nie trafiliście na niego w tym roku liczymy, że przyda wam się w przyszłym :) Może do tego czasu twórczy bloga wyjaśnią dlaczego należy po porannej modlitwie natrzeć zęby czosnkiem….

 

 W ramach modułu powstały także dwie niezwykle smakowite prezentacje:


 

Podsumowania

Cztery zespoły podjęły się podsumowania swoich działań. Brawa dla nich! Wynika z nich, że chcecie w przyszłym semestrze pracować jeszcze dzielniej oraz bardziej terminowo. W większości przypadków zwracacie uwagę na ogromną rolę jaką w projekcie odgrywają informatorzy – wasi najbliżsi oraz najstarsi mieszkańcy. Wywiady są dla was dużym wyzwaniem, ale i przyjemnością.

A co na to reszta zespołów? Czego spodziewacie się po EtnoBingo w następnym semestrze? Podzielcie się swoimi komentarzami :)

 

Bardzo wam wszystkim dziękuję za wspólną pracę w tym semestrze! W najśmielszych wizjach nie wyobrażałam sobie jak ogromną pracę wykonacie, jak dużo wiedzy i radości mi przekażecie. Bardzo dziękuję i mam nadzieję, że będziemy tę przygodę kontynuować wspólnie już od marca!

Z ciepłymi pozdrowieniami,

Dorota Marszałek

 

Podsumowanie modułu IV

Styczeń 8th, 2013  / Author: dorotamarszalek

Andrzejki były już jakiś czas temu, ale ponieważ wciąż zamieszczaliście materiały ich dotyczące podsumowanie pojawia się dopiero teraz. A było na co czekać! Zadania dotyczące wróżb oraz ludowej medycyny wyraźnie zafascynowały was jako badaczy, dzięki czemu na blogach znalazła się niezliczona liczba ciekawostek!

 

Czy udało wam się przeczytać wszystkie wpisy? Wiecie na czym polega wróżba:

  • z chleba;
  • z gąsiorem;
  • z rurek na wodzie;
  • z zapałek;
  • losowanie kolorów;
  • koło fortuny?

Co oznacza wylosowanie pod kubeczkiem suchego liścia? Co symbolizuje klucz i czego używano niegdyś do lania zamiast wosku? Dlaczego w wigilię świętego Andrzeja nasłuchiwano szczekania psów? Odpowiedzi na blogach poniżej:

YouTube Preview Image

 

Prezentacja z bloga: http://blogiceo.nq.pl/sp82/

W celu odnalezienia metod stosowanych do leczenia w kulturze ludowej przeszukaliście biblioteki oraz wypytaliście swoich najbliższych. Niektóre ze znalezionych receptur budziły uśmiech (np. plucie na chorego przez sitko), natomiast inne nie zaskakiwały, ponieważ znane są także współcześnie (np. używanie czosnku na przeziębienie). Jeśli chcecie dowiedzieć się jak leczyć odciski, do czego służy palec nieboszczyka, które zioła pomagają na jaką dolegliwość oraz dlaczego pije się wódkę z gęsim sadłem polecamy wam lekturę wszystkich opublikowanych wpisów. Naprawdę warto!

Gratuluję wszystkim zaangażowania, znakomitej badawczej pracy oraz czynionych postępów! :)

 

Niebawem podsumowanie ostatniego modułu!

 

Z serdecznymi pozdrowieniami,

Dorota Marszałek

Wesołych świąt!

Grudzień 23rd, 2012  / Author: dorotamarszalek

Moi drodzy! Z okazji Świąt Bożego Narodzenia życzę wam dużo radości, pyszności, ciepła, rodzinnej atmosfery i nieustannych inspiracji do badania kultury waszych „małych ojczyzn”! :)

Z serdecznymi pozdrowieniami,

Dorota Marszałek

YouTube Preview Image

Zespół Babooshki, „Co za przedziwna w świecie nowina” z płyty „Kolędy i szczodriki”

MODUŁ V

Grudzień 6th, 2012  / Author: dorotamarszalek

Kochani, to już niestety ostatni moduł w tym semestrze. Mamy nadzieję, że zamieszczone tutaj zadania będą dla was równie przyjemne jak zbliżający się świąteczny czas. Boże Narodzenie to kopalnia skarbów dla badacza tradycji lokalnych. Liczymy na to, że wykorzystacie ten czas :)

 

Na wykonanie zadań macie czas do 31 grudnia. Prosimy was tym razem abyście wykonali wszystkie zadania – 1 i 2 dotyczące świąt oraz oba „zadania dla wszystkich”, które związane są z pracą na blogu. Jest to też ostatnia szansa, aby nadrobić zaległości!

 

Powodzenia!

 

Zadanie 1 – Prezenty

Grudzień to czas prezentów! 6 dnia miesiąca wymieniamy się drobnymi upominkami w Mikołajki, a 24 znajdujemy prezenty pod choinką. Powstaje pytanie – dlaczego?

 

Święty Mikołaj był biskupem Miry w IV wieku. Zasłynął tym, że hojnie obdarowywał potrzebujących korzystając z odziedziczonego majątku. Mikołajki są obchodzone na jego cześć. Tradycyjnie zapowiadają przyjście Bożego Narodzenia.

 

Dlaczego jednak Mikołaj został przypisany także Gwiazdce? I co na to wszystko znany w innych regionach Gwiazdor i popularny na wschodzie Dziadek Mróz? Kto Wam przynosi prezenty? Jak myślicie – na pamiątkę czego? To zagadka dla prawdziwych badaczy świątecznych tradycji!

 

Waszym zadaniem będzie przeprowadzić wywiad ze starszą osobą i dowiedzieć się np.:

  • Kto przynosił jej prezenty, kiedy była dzieckiem i gdzie je zostawiał?
  • W którym momencie Świąt były one rozdawane?
  • Jakie prezenty były najpopularniejsze?
  • Co spotykało niegrzeczne dzieci?
  • Jaki prezent najlepiej wspomina i dlaczego?
  • Czy obchodzono Mikołajki?

 

Rozmowę spiszcie lub nagrajcie w formie filmu. Jeśli zdecydujecie się na tę drugą formę nie zapomnijcie o napisach początkowych (tytule) i końcowych (kto wystąpił, kto nagrywał, kto montował, w którym roku i w jakiej miejscowości film powstał). Jeśli nadal obawiacie się programu do montażu skorzystajcie z tradycyjnej metody pokazywania papierowych plansz ;)

 

A pytania o genezę prezentów gwiazdkowych? Możecie zorganizować w grupie dyskusję na ten temat, zebrać informacje w internecie lub zapytać o opinię waszych bliskich. Wyniki waszego śledztwa ujawnijcie w dowolnej formie :)

 

Zadanie 2 – Jedzenie świąteczne

Na wigilijnym stole tradycyjnie powinno się znaleźć 12 bezmięsnych potraw. W zależności od regionu, od miejscowości, a nawet od każdego domu – różnią się one między sobą. Przepisy kulinarne są zazwyczaj przekazywane ustnie od babć i dziadków do rodziców i wnuków. Dominują potrawy z ryb, kiszonej kapusty, suszonych grzybów, bakalii, miodu, przypraw korzennych i białej mąki.

Waszym zadaniem będzie zbadać waszą regionalną i domową świąteczną kuchnię. Zbierzcie informacje od starszych osób, rodziców, nauczycieli i waszych rówieśników i dowiedzcie się jakie potrawy są charakterystyczne dla waszej „małej ojczyzny”. Jak zawsze zgromadzoną wiedzę możecie uzupełnić o poszukiwania biblioteczne oraz internetowe. Pamiętajcie jednak, aby nie była to podstawa waszej pracy!

W jakiej formie powinniście przygotować wpis? Zostawiamy wam dużo wolności – może to być:

1. Wywiad ze starszą osobą (jakie widzi różnice między dawniej podawanymi potrawami, a tymi współczesnymi? Jakie potrawy są wg. niej najbardziej charakterystyczne dla waszego regionu? Jakie przepisy uważa za najcenniejsze i kto je przekazał? Jak wspomina wspólne przedświąteczne gotowanie? – to tylko przykłady pytań, które możecie zadać!).

2. Fotoreportaż z przygotowania świątecznych dań. Z czego powinien się składać? Z opowieści związanej z opisywanym daniem (zebranej od osoby, z którą przeprowadzicie wywiad/rozmowę i waszej osobistej – jeśli macie ochotę ją dołączyć), z przepisu i ze zdjęć zrobionych w trakcie gotowania i na jego końcu. Co myślicie o takiej formie?

3. Prezentacja multimedialna. Prezi? Fotocast? Decyzja należy do was :) Ta forma będzie najlepsza, jeśli zdecydujecie się na przedstawienie większej liczby przepisów. Pamiętajcie jednak, aby bazować na zdjęciach zrobionych przez was. Jeśli sięgniecie po obrazki z internetu koniecznie napiszcie w prezentacji jakie jest ich źródło!

 

Polecamy wam zeszłoroczne fotoreportaże. Ale uwaga! Nie musicie się nimi sugerować!

 

Pamiętajcie

Jeśli czerpiecie informacje z książek lub stron internetowych powinniście poinformować o tym w bibliografii, którą umieszcza się na końcu wpisu. Więcej informacji na ten temat znajduje się tutaj.

 

Przypominamy także o materiałach dodatkowych dotyczących przeprowadzania wywiadu, robienia prezentacji multimedialnych, tworzenia filmu i fotoreportażu. Wszystkie znajdują się tutaj.

 

Zadanie dla wszystkich 1 – Komentowanie

EtnoBlog ma służyć także wzajemnemu poznaniu się zespołów, które biorą udział w programie EtnoLog – zaloguj się na ludowo! Dlaczego komentowanie jest takie ważne? Zapraszamy do przeczytania zamieszczonego na blogu artykułu na ten temat.

Waszym zadaniem będzie: 1) odwiedzenie bloga innego zespołu (lista znajduje się w menu pionowym po prawej stronie), 2) zostawienie komentarza pod wpisem, który uznacie za najciekawszy (możecie np. zadać pytanie o coś co was zaintrygowało), 3) umieszczenie na swoim blogu kilku zdań o tym czego się dowiedzieliście i polecenie innym linka do tego bloga.

 

Zadanie dla wszystkich 2 – Podsumowanie

Wiele się wydarzyło na waszych blogach i w waszych projektach od września. Chcemy abyście się tym pochwalili! Waszym zadaniem będzie napisać tekst o tym ,co dotychczas osiągnęliście. Odpowiedzcie na pytania:

 

  • Co najbardziej wam się podobało?
  • Co najbardziej was zaskoczyło?
  • Czego się nauczyliście?
  • Co sprawiło wam największą trudność?
  • Co byście zmienili gdybyście ponownie pisali bloga/brali udział w EtnoBingo?
  • Czego chcielibyście od EtnoBloga i EtnoBingo w kolejnym semestrze? (możecie podawać też konkretne pomysły na tematy)
  • Co planujecie na następny semestr w waszym projekcie?
     

Podsumowanie

W tym module:

  • Przeprowadziliście śledztwo dotyczące genezy prezentów gwiazdkowych.
  • Porozmawialiście z bliskimi i starszymi osobami na temat prezentów świątecznych.
  • Zebraliście przepisy kulinarne charakterystyczne dla waszego regionu.
  • Skomentowaliście wpis innego zespołu.
  • Podsumowaliście swoją pracę na EtnoBlogu.

 

 

Jeżeli będziecie mieć jakikolwiek problem z wykonaniem zadań lub pytania z nimi związane napiszcie do moderatorki bloga na adres dorota.marszalek@ceo.org.pl;

 

Z przedświątecznymi pozdrowieniami,

Dorota Marszałek

Podsumowanie modułu III

Grudzień 5th, 2012  / Author: dorotamarszalek

Można by zapytać – dlaczego tak późno?! Jutro rozpoczyna się moduł V, a tu dopiero podsumowanie III… Otóż to! Kiedy już byłam przekonana o tym, że nic ciekawego się nie wydarzy zostawałam zaskoczona nowym wpisem dotyczącym Zaduszek lub zajęć towarzyszących zimowym wieczorom. Pozwoliłam sobie więc poczekać do ostatniego momentu, aby nie uronić ani jednego ciekawego tekstu :)

Wyniki zadań przeszły po raz kolejny najśmielsze oczekiwania, zarówno jeśli chodzi o treść, jak i o formę. Powstały filmy, wywiady, prezentacje multimedialne i artykuły.

 

Zwyczaje wieczorne, odzież oraz sycące zimowe potrawy zostały opisane z perspektywy wielu regionów Polski oraz z perspektywy wielu osób – większość z was zastosowała się do zawartej w zadaniu sugestii, aby zdobywać informacje podczas rozmowy lub wywiadu.

Jak kisiło się kapustę na zimę? Czym umilano sobie czas podczas darcie pierza? Co to są „dzieski” i co mają wspólnego ze spędzaniem czasu w cieple? Czym chroniono mury domów przed zimnem? Jak przygotować smacznego „copa”? Jak się ubrać, żeby nie zmarznąć? Czy należy się bać „światełka”? Jak zawsze odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie na blogach:

Znakomicie odnaleźliście się także jako badacze dawnych tradycji związanych z czczeniem dusz zmarłych. Niektóre zebrane przez was historie mroziły krew w żyłach (Dusze na granicy dwóch światów), inne były analizą porównawczą różnych tradycji (Co dziś świętujemy), jeszcze inne świadectwem tego „jak było dawniej” (Opowiadanie babci Danuty o Zaduszkach) lub okazją do zadumy (Święto Wszystkich Świętych i Zaduszki ).

 

YouTube Preview Image

Film pochodzi z bloga http://blogiceo.nq.pl/bloggersi

 

Jestem pewna, że nie udało mi się umieścić tu wszystkich interesujących i wartych polecenia wpisów. Zachęcam was więc do samodzielnego poszukiwania i komentowania :) Lista blogów znajduje się po prawej stronie. Przyjrzyjcie się uważnie, bo dołączyli do nas nowi uczestnicy :)

 

Przy okazji chciałam wam też wszystkim podziękować za uwagę jaką sobie nawzajem poświęcacie komentując i umieszczając na swoich blogach wpisy promujące inne EtnoBlogi. Gratuluję!

 

Z ciepłymi pozdrowieniami,

Dorota Marszałek

MODUŁ IV

Listopad 14th, 2012  / Author: dorotamarszalek

To już przedostatni moduł w tym semestrze. Wasze dotychczasowe osiągnięcia są imponujące i gratulujemy wszystkim, którzy wciąż nie stracili zapału do pracy. Mamy nadzieję, że w tym module dowiecie się rzeczy zaskakujących, które zainspirują was do dalszych poszukiwań i samodzielnej pracy. Przed nami magiczne oblicze kultury ludowej – wróżby andrzejkowe oraz medycyna ludowa, która niekiedy przypomina czary.

Zachęcamy was do wykonania wszystkich 3 zadań, z których „zadanie dla wszystkich” jest wam już znane z poprzednich modułów i dotyczy komentowania :)

 

Na wykonanie zadań macie 3 tygodnie. 5 grudnia zostanie opublikowany ostatni w tym semestrze moduł.

 

Zadanie 1 – Katarzynki, Andrzejki

Na Świętego Andrzeja dziewkom z wróżby nadzieja” – tak brzmi powiedzenie związane z popularnymi Andrzejkami obchodzonymi w nocy z 29 na 30 listopada. Jest to ostatnia noc przed adwentem, która tradycyjnie spędzana była na zabawie i wróżbach. Pierwotnie tego dnia wróżyły sobie jedynie panny, a przepowiednie dotyczyły zamążpójścia. Dla mężczyzn były przeznaczone obchodzone tydzień wcześniej Katarzynki. Współcześnie podział ten zanikł.

Wróżby Andrzejkowe są doskonałym przykładem tradycji ludowych, które przetrwały i które mówią nam wiele na temat kultury, która je wytworzyła. Wróżby dotyczą w większości kwestii matrymonialnych, co oznacza, że był to bardzo ważny aspekt funkcjonowania w społeczności. Dziś wróżby te mają wymiar bardziej romantyczny i symboliczny.

Waszym zadaniem będzie opisanie minimum 6 wróżb andrzejkowych. Powinny one być zaczerpnięte od przedstawicieli różnych pokoleń – minimum dwie od:

  1. waszych rówieśników,

  2. przedstawicieli pokolenia waszych rodziców

  3. przedstawicieli pokolenia waszych dziadków i babć

Pamiętajcie aby zaznaczyć, która wróżba od kogo pochodzi. Zastanówcie się też i odpowiedzcie na pytania: czy wyróżnione przez te grupy wróżby mówią nam coś o zmianach jakie zaszły na przestrzeni lat w obchodzeniu Andrzejek? Skąd wy znacie wróżby andrzejkowe? Skąd znają je wasi rodzice i dziadkowie?

Do wpisu dołączcie fotoreportaż z waszych obchodów Andrzejek. Podpowiedzi jak go zrobić znajdziecie jak zawsze w materiałach pomocniczych :)

 

Zadanie 2 – Medycyna ludowa

Zima to czas częstszych zachorowań na przeziębienie. Współcześnie zazwyczaj sięgamy po leki z apteki zapisane nam przez wykwalifikowanych lekarzy. Dawniej sprawa była jednak bardziej skomplikowana i nie każdy miał do nich dostęp. Wtedy ratunkiem była medycyna ludowa, której tajniki przekazywano z pokolenia na pokolenie. Kilka takich receptur (i to na poważniejsze choroby niż przeziębienie!) udokumentowano chociażby w literaturze. Przykładem może być kuracja przeprowadzona w „Krzyżakach” Henryka Sienkiewicza przez Jagienkę i Zbyszka na Maćku, w którego ciele pozostało ostrze, którym go zraniono. Dawano mu do picia sadło niedźwiedzia, a ranę smarowano skromem bobra. Dodatkowo należało się modlić do świętego, który jest patronem danej choroby. Część stosowanych metod po zweryfikowaniu ich przez naukowców okazała się mieć naukowe wytłumaczenie. Jednym z takich przykładów jest znany do dzisiaj i powszechnie stosowany podczas przeziębienia miód i czosnek, które zawierają naturalne antybiotyki.

Waszym zadaniem będzie zebranie informacji na temat ludowej medycyny.

Skąd czerpać wiedzę na ten temat? Jak zawsze najlepszym źródłem informacji będzie przeprowadzenie wywiadów ze starszymi osobami. Sięgnijcie także do opracowań książkowych i literatury pięknej. Zastanówcie się, które z opisanych metod są stosowane do dzisiaj. Dodatkowo możecie poszukać w internecie informacji o tym, czy udało się naukowo wytłumaczyć daną metodę.

W jaki sposób powinniście opracować zebrane informacje? Tym razem forma jest dowolna. Zachęcamy was do eksperymentowania z wywiadem i prezentacją multimedialną. Pamiętajcie o wskazówkach, które znajdują się w materiałach dodatkowych


 

Pamiętajcie

Jeśli czerpiecie informacje z książek lub stron internetowych powinniście poinformować o tym w bibliografii, którą umieszcza się na końcu wpisu. Więcej informacji na ten temat znajduje się tutaj.

 

Zadanie dla wszystkich

EtnoBlog ma służyć także wzajemnemu poznaniu się zespołów, które biorą udział w programie EtnoLog – zaloguj się na ludowo! Dlaczego komentowanie jest takie ważne? Zapraszamy do przeczytania zamieszczonego na blogu artykułu na ten temat.

Waszym zadaniem będzie: 1) odwiedzenie bloga innego zespołu (lista znajduje się w menu pionowym po prawej stronie), 2) zostawienie komentarza pod wpisem, który uznacie za najciekawszy (możecie np. zadać pytanie o coś co was zaintrygowało), 3) umieszczenie na swoim blogu kilku zdań o tym czego się dowiedzieliście i polecenie innym linka do tego bloga.

 

Podsumowanie

  • Poznaliście zwyczaje Andrzejkowe;
  • Dowiedzieliście się jak zrobić fotoreportaż;
  • Poznaliście tajniki medycyny ludowej;

Jeżeli będziecie mieć jakikolwiek problem z wykonaniem zadań lub pytania z nimi związane napiszcie do moderatorki bloga na adres dorota.marszalek@ceo.org.pl;

 

Dorota Marszałek

 

Ależ ciekawe wesela!

Listopad 4th, 2012  / Author: dorotamarszalek

Wpisy, które zamieściliście w module II przeszły najśmielsze oczekiwania! Artykuły dotyczące obrzędów weselnych obfitowały w ciekawostki, wywiady oraz unikatowe zdjęcia z rodzinnych archiwów.

W zebranych przez was informacjach – chociaż dotyczą one różnych regionów Polski – pojawiały się punkty wspólne, np. zabawy weselne mające zdecydować, kto będzie rządził w małżeństwie. Część z was opisała także popularne oczepiny, które są zwyczajem znanym i praktykowanym do dzisiaj.

Co może czekać Państwa młodych przy „bramach”? W jakim regionie znany jest polterbend i czym różni się od „tłuczenia skorup”? Na czym polegała  „poczta weselna”? Dlaczego nowożeńców wita się chlebem? Czym przyszły mąż musiał „wykupić ” żonę? Jak wyglądały weselne orszaki? Kto musiał iść do ślubu w czarnej sukni? Dlaczego rozsypywano w nowym domu śmieci? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziecie na EtnoBlogach :)

Ujawniło się wśród was wiele talentów badawczych, organizacyjnych i literackich, co można było zobaczyć także przy zadaniu dotyczącym ruchomych zabytków. Znaleźliście fascynujące przedmioty, które kryją za sobą wcześniej niespisane historie. Ja zakochałam się w starym projektorze służącym do wyświetlania bajek. A wam, który przedmiot najbardziej przypadł do gustu?

Większość z was zaangażowała się także w komentowanie wpisów innych zespołów. Bardzo wam dziękuję i mam nadzieję, że wszyscy pójdą waszym śladem :)

 Dorota Marszałek

MODUŁ III

Październik 25th, 2012  / Author: dorotamarszalek

Wiele przygód i odkryć już za nami! Ale w tym module także nie będziecie się nudzić :) Czekają na was dwa zadania dotyczące aktualnej pory oraz jedno dotyczące waszego projektu. Powinniście wykonać, co najmniej dwa z nich oraz „zadanie dla wszystkich”, które znacie z poprzedniego modułu.

Na umieszczenie wpisów na waszych blogach macie jak zwykle 3 tygodnie.

 

Zadanie 1 – Halloween, Dzień Wszystkich Świętych, Zaduszki

Wszyscy doskonale wiedzą, co należy zrobić dnia 1 listopada – pojechać na cmentarz, uporządkować groby bliskich i zapalić na nich znicze odmawiając modlitwy za zmarłych. Jest to jednak bardzo okrojona wersja tego święta w porównaniu z tym, jak dawniej obchodzono Dzień Wszystkich Świętych (i dni z nim sąsiadujące). Jeśli spojrzymy wstecz może się okazać, że dawne zwyczaje były bliższe wierzeniom, które leżą u podstaw Halloween . Samo Halloween jest oczywiście tworem amerykańskim, ale leżąca u jego podstaw wiara w bliskość świata żywych i umarłych pokrewna jest naszym staropolskim „Dziadom”, które opisał Adam Mickiewicz w II księdze. Jakie to były zwyczaje? Zachęcamy was do lektury (tekst II księgi „Dziadów” dostępny jest tutaj). Pamiętajcie jednak, że nie jest to praca badawcza, a jedynie fikcja czerpiąca z ludowych obrzędów.

Waszym zadaniem będzie znalezienie takich zwyczajów związanych z tym czasem, które mają swoje korzenie w wierzeniach ludowych. Mogą to być dawne, już nie kultywowane zwyczaje lub ich współczesne wersje.

Skąd czerpać informacje? Jak zawsze najlepszym źródłem będą rozmowy ze starszymi osobami, poszukiwania biblioteczne oraz internetowe. Na początek polecamy zajrzenie do artykułu (i jego bibliografii) zamieszczonego tutaj.

W jakiej formie powinniście opracować zebrane wiadomości? Stwórzcie prezentację multimedialną! Potrzebne wskazówki znajdziecie w naszych materiałach pomocniczych, które częściowo mieliście okazję czytać wcześniej.

 

Zadanie 2 – Wieczorne zajęcia

Coraz szybciej robi się ciemno. Współcześnie, kiedy dysponujemy światłem elektrycznym nie jest to problem i nie wpływa to na podejmowane przez nas aktywności. Nasi przodkowie byli jednak zależni od cyklu pór roku i ich następstw. W okresie późno jesiennym i zimowym ich obowiązki były zupełnie inne i wieczorami koncentrowały się w domach. Część takich zajęć, jak np. darcie pierza i przędzenie mogło być jednak na równi obowiązkiem i wydarzeniem towarzyskim. W powiązaniu z tymi czynnościami powstawały piosenki, zabawy i zwyczaje.

Polecamy wam obejrzenie już publikowanego tutaj na EtnoBlogu filmu dotyczącego zwyczajów przędzarek w Bałtowie (woj. Lubielskie):

 

YouTube Preview Image

 

Waszym zadaniem będzie przeprowadzenie ze starszymi ludźmi wywiadu lub wywiadów na temat takich wieczornych zajęć. Nagrajcie je w postaci filmu lub spiszcie i opublikujcie na waszych blogach. Materiał pomocniczy, który ułatwi wam pracę nad wywiadem znajduje się tutaj.

Rozmowy możecie poszerzyć o inne aspekty jesienno-zimowego życia codziennego, pytając np. o sposób ocieplania pomieszczeń w domu, zimowe stroje, jedzenie.

Informacje zgromadzone z innych źródeł (np. książek, internetu) możecie umieścić pod wywiadami.

 

Pamiętajcie

Jeśli czerpiecie informacje z książek lub stron internetowych powinniście poinformować o tym w bibliografii, którą umieszcza się na końcu wpisu. Więcej informacji na ten temat znajduje się tutaj.

 

Zadanie 3 – Opowiedz o swoim projekcie

Ideą programu „EtnoLog – zaloguj się na ludowo!” jest to, aby każdy zespół stworzył swój projekt. Napiszcie o nim kilka słów. Pamiętajcie, aby w opisie znalazł się tytuł projektu oraz zagadnienia jakimi się zajmujecie. Opowiedzcie o tym, jak zdobywacie wiedzę i kto wam w tym pomaga. Możecie pochwalić się dotychczasowymi osiągnięciami lub opowiedzieć o tym, co planujecie jeszcze zrobić. Jeśli macie zdjęcia dołączcie je :)

 

Zadanie dla wszystkich

EtnoBlog ma służyć także wzajemnemu poznaniu się zespołów, które biorą udział w programie EtnoLog – zaloguj się na ludowo! Dlaczego komentowanie jest takie ważne? Zapraszamy do przeczytania zamieszczonego na blogu artykułu na ten temat.

http://blogiceo.nq.pl/etnolog/2012/09/27/komentowanie-dlaczego-takie-wazne/

Waszym zadaniem będzie: 1) odwiedzenie bloga innego zespołu (lista znajduje się w menu pionowym po prawej stronie), 2) zostawienie komentarza pod wpisem, który uznacie za najciekawszy (możecie np. zadać pytanie o coś co was zaintrygowało), 3) umieszczenie na swoim blogu kilku zdań o tym czego się dowiedzieliście i polecenie innym linka do tego bloga.

 

Podsumowanie

  • Poznaliście przykładowe zwyczaje powiązane z Dniem Wszystkich Świętych;
  • Wysłuchaliście wywiadu dotyczącego wieczornych zwyczajów powiązanych kiedyś z przędzeniem;
  • Przeczytaliście materiały dodatkowe, które zawierają wskazówki jak przeprowadzić wywiad i zrobić ciekawą prezentację multimedialną;
  • Pamiętajcie, aby wykonać w tym module 2 zadania oznaczone numerami 1-3 oraz zadnie dla wszystkich.

Jeżeli będziecie mieć jakikolwiek problem z wykonaniem zadań lub pytania z nimi związane napiszcie do moderatorki bloga na adres dorota.marszalek@ceo.org.pl;

Dorota Marszałek

 

Moje nowe odkrycie

Październik 21st, 2012  / Author: dorotamarszalek

Hip-hop i muzyka etniczna? To chyba niemożliwe – pomyślałam kiedy pierwszy raz zetknęłam się z takim połączeniem. W miarę słuchania okazało się jednak, że jest to połączenie idealne i to nie tylko dźwiękowo, ale też ideologicznie.

Hip-hop powstał w Ameryce w społeczności mieszkańców, którzy mieli korzenie Afrykańskie. Była to pochodna ich tradycyjnych „kłótni”, które odbywały się przy dźwiękach muzyki. Później ten gatunek oczywiście ewoluował i teraz niewiele ma wspólnego ze swoimi początkami.

Polska wersja w warstwie tekstowej odwołuje się głównie do życia na „blokowisku”. A co się stanie jeśli w polskim hip-hopie zechcemy powrócić do naszej kultury tradycyjnej? Postanie etno hip-hop, a betonowe domy zastąpi las i wieś!

YouTube Preview Image

Nie jestem pewna czy taki termin jest już w użyciu, ale liczę, że szybko się przyjmie i wykonawcy będą coraz częściej sięgać po muzykę ludową. Więcej utworów inspirowanych muzyką etniczną znajduje się tutaj.

Zachęcam was do własnych poszukiwań. Może w waszym regionie jest wykonawca, który czerpie inspiracje z tradycyjnych brzmień? A może sami zajmujecie się muzyką? Co myślicie o łączeniu folkloru ze współczesną muzyką?

Dorota Marszałek

 

P.S. Zachęcam do komentowania :)

„Żniwa skończone, a kalorie nie spalone”

Październik 16th, 2012  / Author: dorotamarszalek

Pierwsze poważne zadania za nami! Część z was pięknie się przedstawiła rozpoczynając swoją pracę na blogu:

Lub opisała swoje wrażenia z poprzedniej edycji:

Najbarwniejsze były jednak wpisy dotyczące Dożynek. Pomimo tego, że w części waszych miejscowości święto już się odbyło powstały fascynujące artykuły oparte m.in. na lokalnej prasie i wywiadach z mieszkańcami. Dzięki temu na EtnoBlogach znalazły się informacje, o które nie tak łatwo w internecie – oparte na regionalnych zwyczajach.

Gdzie podczas Dożynek odbywa się konkurs dojenia kóz i robienia powróseł? Komu udało się zrobić prezentację z pięknych dożynkowych zdjęć? Gdzie znalazł się tytułowy napis? Co to jest banks? Na czym polegały „wyzwoliny kosiarza”?

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie na poniższych blogach:

Pamiętajcie, że przeglądając te blogi możecie od razu wykonać „zadanie dla wszystkich” z modułu II, czyli zostawić komentarz i napisać o tym krótką informację na swoim blogu :)

Dorota Marszałek

 

 

css.php