NORDIC WALKING

NA PIESZO Z KIJAMI PO HISTORIĘ I SZTUKĘ –  ZADANIE DO WYBORU

 Uczennice z klasy IIIb Gimnazjum nr 2 im. Polskich Noblistów w listopadzie 2014 roku zrealizowały trzecie zadanie, z puli opracowanej przez Centrum  Edukacji Obywatelskiej w ramach programu WF z klasą, które ma na celu uatrakcyjnienie lekcji wychowania fizycznego dla dziewcząt. Uczennice zaproponowały społeczności szkolnej zajęcia nordic walking.

O wyborze nordic walking zadecydowała atrakcyjność tej formy ruchu. Polega ona na marszu ze specjalnymi kijami w terenie… w bezpośrednim kontakcie z przyrodą, której zazwyczaj nie dostrzegamy i nie doceniamy jej bogactwa.

Do realizacji zajęć potrzebne były kije o które zadbała Karolina z koleżankami.  Uczestniczki inicjatywy pamiętały o odpowiedniej odzieży. Chęci i dobre humory dopisywały wszystkim. Dzięki nornic walking uczennice kształtowały wytrzymałości i siłę.  Zadbały również o swoją wydolność fizyczną. W czasie zajęć zaangażowane zostały wszystkie partie mięśniowe. Należy podkreślić, że przy chodzeniu z kijami zwiększa się stabilność postawy ciała. Dodatkową zaletą tej formy ruchu jest spalanie większej ilości kalorii niż przy normalnym chodzeniu.

Bezpośrednimi odbiorcami tej inicjatywy były uczennice klasy z IIIb. Natomiast Społeczność Gimnazjum nr 2, sympatycy szkoły i mieszkańcy Gostynina, którzy odwiedzają stronę internetową placówki, facebooka G2 i blog WF w G2Gostynin poprzez obejrzenie filmu video, który został nagrany w czasie zajęć, stali się pośrednimi odbiorcami zadania.

Wszystkie cele lekcji zostały zrealizowane tym bardziej, że zajęcia te były bardzo wartościowe dla uczennic ponieważ przez dwie godziny lekcyjne przebywały na świeżym powietrzu w naturalnym środowisku. Uczestniczki są bardzo zadowolone z zajęć ponieważ po skończonym marszu mimo zmęczenia czuły się wyśmienicie, miały dużo energii, a wszystko z powodu … endorfin  (hormonu szczęścia), które wyzwoliły się w trakcie wysiłku fizycznego.

Należy pamiętać, że ruch jest potrzebą biologiczną zwierząt i ludzi. Jest elementarną podstawą zdrowia psychicznego i fizycznego. Praca mięśni to bardzo istotny czynnik rozwoju  wzrastającego  organizmu. W organizmach pozbawionych ruchu zachodzą procesy patologiczne, organizmy te chorują i  szybciej starzeją się.

Bardzo ważny jest ruch w środowisku naturalnym, które wpływa profilaktycznie i terapeutycznie na organizm ludzki poprzez: promieniowanie słoneczne,  oddziaływanie atmosfery oraz ukształtowanie i pokrycie terenu. Przyroda wpływa bezpośrednio na psychikę człowieka poprzez barwy – chromatoterapia oraz poprzez odgłosy – muzykoterapia. Szczególnie wartościowe dla zdrowia jest powietrze leśne, które zawiera mało pyłów i zanieczyszczeń gazowych. Las pozytywnie wpływa na organizm człowieka i każdy z nas ma możliwość korzystania z jego zdrowotnego mikroklimatu.

Zajęcia nornic walking były bardzo wartościowe ponieważ były przeprowadzono je na terenie gostynińskiego ozu – rezerwatu Dybanka. Oz powstał podczas zlodowacenia bałtyckiego i rozciąga się zgodnie z kierunkiem ruchu lodowca N-S na długości 14 km. Ma formę krętego wału, który jest równolegle położony do rzeki Skrwy i jest porośnięty lasem. Maksymalna jego wysokość wynosi 121,5 m n.p.m. . W jego sąsiedztwie występują liczne jeziora rynnowe (Bratoszewo, Kocioł, Czarne). W tak przepięknie ukształtowanym terenie można uprawiać różne formy aktywności fizycznej w różnych porach roku.

Dodatkową atrakcją zajęć w terenie była krótka lekcja historii i sztuki. Dzięki temu inicjatywa dziewcząt miała charakter interdyscyplinarny. W czasie naszego marszu z kijami odwiedziłyśmy gostynińskiego artystę – rzeźbiarza i malarza pana Tadeusza Biniewicza, który na ścianach swojego budynku (zabytkowego młyna) namalował poczet królów polskich. Portrety wzorowane są na malarstwie Marcello Bacciarellego i Jana Matejki. Wszystkich serdecznie zachęcamy do obejrzenia tych pięknych prac, które znajdziecie na posesji Strzałki 51a.

W trakcie realizacji zadania nasunęły się następujące wskazówki:

  • Spraw, aby aktywność fizyczna była stałym elementem Twojego codziennego dnia!
  • Wybieraj zajęcia ruchowe, które lubisz wykonywać!
  • Ćwicz regularnie!
  • Ćwiczenia rozpocznij od rozgrzewki!
  • Ubranie powinny być dostosowane do warunków atmosferycznych!
  • Prowadź prozdrowotny styl życia ….ruch w kontakcie z przyrodą!
  • Bezkonfliktowo żyj z naturą!
  • Pamiętaj o swoim bezpieczeństwie!

Zachęcamy wszystkich do aktywności fizycznej na świeżym powietrzu! Naprawdę warto!!!

dr Joanna Renata Syska

Film z zajęć: http://youtu.be/fqwb92pfECc

YouTube Preview Image

 

 

One thought on “NORDIC WALKING

  1. Bardzo podoba mi się Wasza propozycja, bo uwielbiam chodzić z kijami. Sama zachęcam wszystkich!!! Dziewczyny tak trzymać!!! Pomysł trafiony!!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge