Matematyka – wiadomość dla uczniów klas drugich

Witam

Zamieszczam tematykę zagadnień do zaliczenia dla tych, którzy mają jeszcze chęci i siły aby uzyskać promocję do klasy trzeciej. W kolejnych dniach postaram ułatwić Wam zadanie i dołączę przykładowe zadania do danych punktów.

  1. Rozkład liczby na czynniki pierwsze
  2. Potęgi o wykładniku naturalnym i całkowitym ujemnym i pierwiastki – wzory i podstawowe działania.
  1. Zapis liczb z zastosowaniem notacji wykładniczej.
  2. Wzory na długość okręgu, pole koła, długość łuku i pole wycinka. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem wymienionych wzorów.
  3. Wyrażenia algebraiczne: jednomian, suma algebraiczna, porządkowanie jednomianów, opuszczanie nawiasów w wyrażeniach algebraicznych, redukcja wyrazów podobnych, mnożenie sumy przez jednomian, dzielenie sumy przez jednomian, wyłączanie czynnika przed nawias.
  4. Zapisywanie informacji w postaci wyrażenia algebraicznego.
  5. Rozwiązywanie układów równań jedną z poznanych metod – do wyboru.
  6. Zdefiniowanie układu oznaczonego,  sprzecznego i nieoznaczonego.
  7. Twierdzenie Pitagorasa i tw. odwrotne do twierdzenia Pitagorasa – znajomość twierdzeń i ich zastosowanie do obliczania brakującego boku w trójkącie prostokątnym.
  8. Znajomość wzorów na przekątną kwadratu, wysokość trójkąta równobocznego i pole trójkąta równobocznego – bez wyprowadzania.
  9. Rozwiązywanie zadań dotyczących trójkątów o kątach:  900, 450, 450 oraz 900, 300, 600.
  10. Zależność między kątem wpisanym i środkowym. Obliczanie miary kątów trójkąta wpisanego w okrąg – patrz zadanie nr 5 z działu WIELOKĄTY I OKRĘGI, temat 1. Okrąg opisany na trójkącie.
  11. Znajomość konstrukcji
    1.  okręgu wpisanego i opisanego na dowolnym trójkącie,
    2. sześciokąta foremnego,
    3. stycznej do okręgu oraz zad. 10 z tematu Styczna do okręgu
  12. Definicja wielokąta foremnego oraz przykłady wielokątów foremnych.
  13. Obliczanie kąta wewnętrznego w wielokącie foremnym
  14. Graniastosłup
    1. Teoria: graniastosłup prosty, graniastosłup prawidłowy, wskazywanie podstawy, ścian, krawędzi, przekątnych, wysokości,
    2. Zadania 1,2,3,6 z tematu przykłady graniastosłupów,
    3. Znajomość wzorów na pole powierzchni i objętość graniastosłupa,
    4. Znajomość jednostek objętości i przeliczanie jednostek – podręcznik.
    5. Rozwiązywanie podstawowych zadań na pole i objętość graniastosłupa

Uwaga: obowiązuje znajomość wzorów na pola podstawowych figur geometrycznych, które mogą być podstawą graniastosłupa.

  1. Ostrosłupy – tematy realizowane na bieżąco.

Identyczne zagadnienia będą obowiązywać na egzaminie klasyfikacyjnym .

Terminy zaliczeń – piątkowe zajęcia dodatkowe (siódma godzina lekcyjna). Pozostało WAM jeszcze 5 piątków, więc jeżeli rozłożycie materiał z głową może uda się nadrobić materiał,  nad którym inni pracowali przez cały rok i to w wersji rozszerzonej.

Powodzenia

Piknik Naukowy

Witam wycieczkowiczów

Spotykamy się na dworcu w Sławnie o godzinie 20.25. Pociąg odjeżdża o 20.45, więc doliczyłam wam kwadrans studencki i ani minutki więcej spóźnienia. Przed nami ponad 10 godzin podróży więc o  żarełku na kolację i śniadanko nie zapomnijcie.  Weźcie ze sobą kurtki przeciwdeszczowe i cały plecak dobrego humoru.

Do zobaczenia

Piknik – przygotowania

Aby rozeznać się w temacie tegorocznego pikniku wolnej chwili wejdźcie na podane linki:

http://www.kopernik.org.pl/fileadmin/user_upload/files/doc/dzialanosc_komercyjna/lista_pokazow_16_piknik_naukowy.pdf

 

http://www.pikniknaukowy.pl/2012/opikniku/artykul199444.html

Polecam również odwiedzić stronę szkoły z klasą 2.0 – znajdziecie tam relację o zeszłorocznym pikniku oraz filmik.

Pozdrawiam i proszę pamiętajcie o przyniesieniu do szkoły zgody rodzica-opiekuna na nasz wyjazd.

 

 

Wypad na Piknik Naukowy do Warszawy dla uczniów

PILNE

Zbieram chętnych na  wyjazd do Warszawy (wyjazd w piątek 20.45, powrót w poniedziałek 9.45 – dwa pełne dni w Warszawie i dwie nocki w pociągu). Na początek zarezerwowałam 2 pokoje czteroosobowe – sprawdzony hostel. Koszt noclegu dla jednej osoby to 55 zł.

Chętnych proszę o zgłoszenie się do mnie w dniu jutrzejszym w trakcie dwóch pierwszych lekcji, potem będę nieuchwytna- jadę na konferencję Szkoły z klasą 2.0.

Plan wycieczki jest równoznaczny z przydziałem zadań dla uczestników – proszę się zadeklarować: kto za co się bierze:

1. przejazd PKP do Warszawy i powrót: koszt ok. 130 zł (bilet z tanią kuszetką)

2. rezerwacja noclegu

3. udział w Pikniku Naukowym – 12 maja 2012

4. zapoznanie uczestników z tegorocznym tematem przewodnim Pikniku http://www.pikniknaukowy.pl/

5. rozpracowanie mapki – trasy, po których będziemy się poruszać i połączeń komunikacyjnych

6. Co możemy jeszcze zobaczyć?

Muzeum Powstania Warszawskiego ( w niedzielę wstęp wolny)

Centrum Kopernik

Biblioteka Uniwersytecka

Stare Miasto – nocą, bo tylko wówczas będziemy mieli wolny czas

Złote tarasy

Seans w multikinie ( wyjeżdżamy dopiero o 23.30, więc tam możemy odpocząć i obejrzeć film przed odjazdem do Sławna)

Jeżeli macie inne ciekawe propozycje – jestem otwarta. Jeżeli nie to proszę się zadeklarować – kto czym się zajmie. Jedziemy na „żywca” bez przewodnika więc każde miejsce trzeba najpierw poznać wirtualnie – powodzenia.

Wstępna kalkulacja: przejazd 130, posiłki ok. 80 zł, wstępy, kino – 30 zł, nocleg 55 zł. Czyli dwa dni to koszt ok. 300 zł – jeżeli uda się zjeść taniej to zostanie nam „góra grosza”. Możemy zrezygnować z kuszetki wówczas zaoszczędzimy 50 zł.

Jeżeli zbierze się grupa i zdecydujemy co zwiedzimy, to wówczas zrobimy dokładny kosztorys.

Ps. Rezerwuję dla siebie realizacje punktów 1 i 2.

Oczekuję Was jutro w wyznaczonych godzinach.

 

 

Normy emisji dwutlenku węgla- cd projektu

Wiadomość dla uczniów realizujących projekt  o dwutlenku węgla

Przesyłam namiary na strony związane z emisją dwutlenku węgla – zwróćcie uwagę na zależności procentowe a nie szukajcie konkretnych liczb, bo takich nie ma. Protokół z Kioto również dotyczy Unii Europejskiej – przejrzyjcie go.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Protok%C3%B3%C5%82_z_Kioto

http://takdlawegla.pl/index.php/15-chcemy-weryfikacji-polityki-klimatycznej-ue

http://www.atmosphere.mpg.de/enid/3__Jak_zapobiega__zmianom_klimatu_/-_Protok___z_Kioto_460.html

Miłej pracy

 

Budowa atomu

Wył.

Budowa atomu

1.      W centrum atomu znajduje się dodatnio naładowane jądro.

2.      Wokół jądra krążą elektrony.

3.      Jądro zbudowane jest z protonów i neutronów.

4.      Liczba protonów w jądrze jest równa liczbie porządkowej danego pierwiastka.

5.      Atom jest elektrycznie obojętny tzn., że liczba protonów (+) i elektronów (-)  jest taka sama.

6.      Charakterystyka cząstek, z których zbudowany jest atom:

Nazwa cząstki Miejsce występowania Symbol cząstki Ładunek cząstki Masa cząstki
proton jądro p +1 1u
neutron jądro n 0 1u
elektron powłoki elektronowe e -1 1/1840 u= 0

7. Liczba porządkowa (liczba atomowa) – Z

8.      Liczba masowa – A

9.      Umowny symbol pierwiastka:

10.   Liczba neutronów jest różnicą liczb A i Z

Ćwiczenie 1.

Ustaw stronę w orientacji poziomej i wykonaj tabelę według wzoru:

Lp.

pierwiastek symbol Położenie pierwiastka w układzie okresowym Liczba masowa Liczba atomowa

Liczba cząstek elementarnych

okres grupa A Z Liczba protonów Liczba neutronów Liczba elektronów
1. azot
2. 18
3. 4 17
4. 15
5. 20 20

Zapisz plik pod nazwą : Budowa atomu, w swoim folderze.

Ćwiczenie 2.

Skopiuj do dokumentu punkty 1-10,  a następnie w oparciu o dane zawarte w układzie okresowym zidentyfikuj pierwiastki i uzupełnij tabelę z ćwiczenia 1.

PowodzeniaJ

Zagadnienia dla Pawła, Łukasza i Adriana

Zagadnienia

1.      Wykrywanie obecności CO2 za pomocą wody wapiennej

a.      W wydychanym powietrzu

b.     W reakcji kwasu solnego z węglanem wapnia

c.      W reakcji octu z sodą

d.     I co jeszcze do głowy wpadnie.

Prawidłowo zestawić sprzęt, przeprowadzić eksperyment, uwiecznić, opisać spostrzeżenia i wnioski efekty pracy, ….

2.      Badanie właściwości CO2

a.      Łuczywko

b.     Świece

c.      Spalanie Mg w CO2

d.     Ogrzewanie wody gazowanej

e.     Gaśnica pianowa

Prawidłowo zestawić sprzęt, przeprowadzić eksperyment, uwiecznić, opisać spostrzeżenia i wnioski efekty pracy, ….

3.      Opracowanie zagadnień

a.      Informacja o  właściwościach gazowego CO2, wspomnieć o suchym lodzie

b.     Zapis przebiegu równań otrzymywania CO2 z zastosowaniem różnych metod– biblioteka i pracownia komputerowa

c.      Proces fotosyntezy i utleniania biologicznego – wykonanie schematu na komputerze

d.     Sposoby ograniczenia CO2 do atmosfery

e.     Znaczenie ochrony przyrody w sytuacji zwiększonej emisji CO2

f.       Udział CO2 w powstawaniu kwaśnych opadów

g.      Powstawanie efektu cieplarnianego i jego skutki

h.     Przepisy Unii Europejskiej określające limity emisji CO2 do atmosfery

i.       Zastosowanie CO2 – plansza

Są to propozycje wg Poradnika Ciekawa chemia, WSiP – możecie cos z tego wybrać i coś dodać od siebie.

Wył.

Witam

Wiadomość dla Pawła, Adriana i Łukasza.

Po dzisiejszym zebraniu i ustaleniach proponuję następującą rozpiskę – harmonogram działań na najbliższe dwa spotkania -konsultacje. Swoje propozycje, przemyślenia, tematy doświadczeń i pytania zostawiajcie na blogu tj. na kasibloku. Miłej lektury. Jutro proszę odebrać ksero działań.

Ps. Nie zapomnijcie o legitymacjach, kalkulatorze, czarnym długopisie. Zbiórka o godz. 13.30 przed pokojem nauczycielskim. Konkurs rozpoczyna się  o godz. 14.00.

K. Pokomeda

Weekend

Wył.

Jutro weekend!

Witam

Wył.

Witam moich wszystkich uczniów i odwiedzających mój blog.

Uwaga

Spotkanie robocze nt. zadań w obu projektach odbędzie się w poniedziałek po waszej ostatniej lekcji 21.11.2011

Zapraszam

K. Pokomeda

css.php