Podsumowanie

Czerwiec 16th, 2011 by Klaudia Makieła

Projekt dotyczący zjawiska wyporu w cieczach dobiegł końca. Naszą pracę zakończyliśmy prezentując naszej klasie własnoręcznie wykonane: albumy, prezentację multimedialną oraz planszę dydaktyczną.
Podczas naszych spotkań współpraca układała nam się bardzo dobrze, a atmosfera była miła i sympatyczna. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku podczas prowadzenia projektu będzie nam się również tak miło pracowało jak do tej pory.

Opis zadań grupy C – co i jak zrobiliśmy

Maj 22nd, 2011 by Klaudia Makieła

Badaliśmy warunki pływania ciał:
a) Zanurzyliśmy w naczyniu z wodą klocek metalowy i drewniany. Klocek metalowy utonął. Klocek drewniany wypłynął na powierzchnię wody i pływał częściowo w niej zanurzony. Sprawdziliśmy w tabeli gęstość wody, stali, drewna i okazało się, że tonie ciało, którego gęstość jest większa od gęstości wody, wypływa to, którego gęstość jest mniejsza od gęstości wody.
b) Do zlewki z wodą, gdzie zanurzyliśmy poziom wody na ściance wrzuciliśmy kulkę z plasteliny, która utonęła, a poziom wody się podnosił. Wyjęliśmy kulkę i uformowaliśmy z niej miseczkę, którą położyliśmy na powierzchnię wody. Miseczka pływała po wodzie, a poziom wody nieznacznie się podniósł w stosunku do poprzedniego. Kiedy w miseczce zrobiliśmy otwór zapałką, woda wlała się przez otwór do miseczki i miseczka utonęła.

Opis zadań grupy B – co i jak zrobiliśmy

Maj 17th, 2011 by Klaudia Makieła

Badaliśmy zależność siły wyporu od kształtu zanurzonego ciała, objętości ciała i gęstości cieczy:
a) Uformowaliśmy kulkę z plasteliny, zanurzyliśmy w wodzie i wyznaczyliśmy wartość działającej na nie siły wyporu. Zmieniliśmy kształt plasteliny i ponownie wyznaczyliśmy wartość siły wyporu. Za każdym razem wartość siły wyporu była taka sama.
b) Kulkę z poprzedniego doświadczenia podzieliliśmy na połowę i wyznaczyliśmy jak poprzednio wartość siły wyporu dla mniejszej kulki. Siła wyporu ma wartość mniejszą mniej więcej o połowę.
c) Do naczynia z wodą włożyliśmy jajko ugotowane na twardo, jajko opadło na dno. Do wody wsypaliśmy soli. Gęstość wody z solą jest większa, więc na jajko działa siła wyporu o większej wartości.

Opis zadań grupy A – co i jak zrobiliśmy

Maj 4th, 2011 by Klaudia Makieła

a) Wyznaczyliśmy ciężar prostopadłościanu stalowego w powietrzu. Zawieszony na siłomierzu klocek zanurzyliśmy w wodzie. Wskazanie siłomierza okazało się mniejsze. To samo zrobiliśmy z pozostałym klockiem i wskazanie siłomierza w wodzie było mniejsze niż w powietrzu. Odejmując od wskazania siłomierza w powietrzu wskazanie siłomierza w wodzie otrzymaliśmy wartość siły wyporu. W każdym przypadku była taka sama.

b) Wyznaczyliśmy wartość siły wyporu innym sposobem. Do naczynia napełnionego po brzegi wodą zanurzaliśmy po kolei nasze prostopadłościany. Objętość wody równa objętości prostopadłościanu wylała się na podstawkę. Wody z podstawki przelaliśmy do foliowego woreczka. Woreczek z wodą zawiesiliśmy na siłomierzu i okazało się, że wartość siły wyporu jest równa ciężarowi wody wypartej przez ciało. Była ona identyczna z wynikiem otrzymanym pierwszym sposobem.

Opis zadań grupy C

Kwiecień 16th, 2011 by Klaudia Makieła

Zespół C będzie badał warunki pływania ciał. Wykonują 3 doświadczenia:
I. Do zlewki z wodą wkładamy metalowy prostopadłościan, a następnie drewniany. Obserwujemy co się stanie. Porównujemy gęstość wody, wybranego metalu oraz drewna (dane z tabeli gęstości).
II. Przygotowujemy zlewkę z wodą. Zaznaczamy pisakiem poziom wody na ściance zlewki. Do wody wkładamy kulkę z plasteliny i ponownie zaznaczamy poziom wody. Wyjmujemy plastelinę i robimy z niej miseczkę, którą kładziemy ostrożnie na powierzchni wody. Zaznaczamy po raz kolejny poziom wody w zlewce. Wyciągamy wnioski.
III. Do zlewki z wodą z poprzedniego doświadczenia, wkładamy miseczkę z plasteliny, w której wykonaliśmy otwór zapałki. Obserwujemy co się dzieje. Wyciągamy wnioski.

Opis zadań grupy B

Kwiecień 13th, 2011 by Klaudia Makieła

Zespół B bada zależność siły wyporu od kształtu ciała, gęstości cieczy, w której zanurzone jest ciało oraz od objętości ciała.
Wykonają 3 doświadczenia.
1.Wyznaczą wartość siły wyporu przy pomocy siłomierza zanurzając kulkę wykonaną z plasteliny w wodzie. Następnie zmienią kształt kulki na dowolny. Znowu zanurzą plastelinę w wodzie i wyznaczą wartość siły wyporu. Porównają wyniki.
2. Zmniejszą objętość kulki o połowę i wyznaczą wartość siły wyporu.
3. Zanurzą w naczyniu z wodą ugotowane jajko. Następnie do wody z jajkiem wsypią soli zmieniając w ten sposób jej gęstość. Zaobserwują co się będzie działo.

Opis zadań grupy A

Kwiecień 10th, 2011 by Klaudia Makieła

Zadania podzieliliśmy pomiędzy trzy zespoły A, B, C, gdyż uważaliśmy, że temat jest dość obszerny.

Zespół A zajmuje się pomiarem wartości siły wyporu przy pomocy siłomierza dwoma sposobami:
I sposób:
Na siłomierzu wieszamy kolejno 3 prostopadłościany wykonane z różnych substancji, ale o jednakowej objętości. Odczytujemy wskazanie siłomierza w powietrzu. Zanurzamy je w naczyniu z wodą. Odczytujemy wskazanie w wodzie.
Odejmując od wskazania siłomierza w powietrzu wskazanie siłomierza w wodzie otrzymujemy wartość siły wyporu.

II sposób:
Nalewamy do naczynia wody (pełne naczynie, po brzegi). Naczynie stawiamy na talerzu. Zanurzamy w wodzie jeden z prostopadłościanów. Objętość wody równa objętości prostopadłościanu wylewa się na talerz. Wodę przelewamy do foliowego woreczka i zawieszamy na siłomierzu.

To tyle. W następnym wpisie opiszę czym się zajmuje grupa B.

Temat projektu: „Zjawisko wyporu w cieczach”

Kwiecień 7th, 2011 by Klaudia Makieła

Wybraliśmy temat projektu: „Zjawisko wyporu w cieczach”.

Określiliśmy cele projektu oraz zaplanowaliśmy etapy jego realizacji. Nasza grupa składa się z 9 osób. Wszyscy realizujemy ten sam projekt. Wybraliśmy doświadczenia, które chcemy wykonać, aby zbadać zjawisko wyporu w cieczach. Korzystaliśmy z różnych źródeł informacji przygotowując się do realizacji projektu.

Uczniowie prowadzący projekt

Kwiecień 3rd, 2011 by Klaudia Makieła

Małgosia – lubi grać w siatkówkę i koszykówkę, grać na komputerze i oglądać filmy.

Kamil – interesuje się sportem i przyrodą. Najbardziej lubi piłkę nożną i  siatkówkę. Uwielbia zwierzęta, zwłaszcza konie i   psy. Jeździ konno i uprawia sporty ze swoim psem. Lubi również jazdę na rowerze i motocyklu.

Maciej M. – interesuje się sportem i motoryzacją. Jego ulubioną dyscypliną sportową jest boks. Lubi także w wolnych chwilach posłuchać muzyki.

Ernest - lubi uprawiać sport i oglądać dużo filmów. W wolnych chwilach gra na komputerze i ogląda zdjęcia samochodów. Lubi naprawiać rowery i skutery.

Oskar - lubi sport, grać w piłkę nożną, jeździć na rowerze i oglądać filmy.

Adrian – interesuje się sportem, motorami, i samochodami. Lubi grać w piłkę nożną i w koszykówkę.

Maciej G. – lubi grać w piłkę nożną, jeździć na skuterze i oglądać ciekawe filmy.

Krystian - często jeździ na rowerze oraz ogląda różne filmy. Lubi również grać w piłkę nożną i siatkówkę.