Odkrywamy tajniki fizyki

W ramach realizacji ścieżki Uczymy innych przeprowadziłam z moimi uczniami cykl zajęć pod hasłem: „Odkrywamy tajniki fizyki”. Zajęcia te miały na na celu rozbudzić ciekawość dzieci otaczającym je światem oraz nauczyć w jaki sposób prowadzić obserwacje, wyciągać wnioski z doświadczeń i eksperymentów. Spotkanie prowadziło kilku ochotników – odkrywców wiedzy, a odbiorcami zajęć byli ich rówieśnicy, czyli koledzy i koleżanki z klasy.
Przez okres 6 ostatnich miesięcy nauki uczniowie mieli okazję wrzucać do klasowej skrzynki pytania, które nasunęły im się w trakcie zajęć, a na które nie zawsze zdążyliśmy odpowiedzieć podczas lekcji. Ochotnicy z klasy samodzielnie poszukiwali odpowiedzi, a następnie prezentowali je swoim rówieśnikom. Odpowiedź na kilka pytań została przedstawiona w bardziej szczegółowy sposób ponieważ uczniowie w celu dokładnego wyjaśnienia zjawisk fizycznych przygotowali doświadczenia.
Podczas tych spotkań odkrywcy wiedzy wyjaśnili swoim uczniom m.in: Co to jest persykop? Omówili zasady jego budowy i działania.

Budowa i zasada działania peryskopu
Budowa i zasada działania peryskopu

image (81)

Przedstawili także i omówili zasadę działania mikrioskopu. Dzieci nauczyły się samodzielnie tworzyć preparat mikroskopowy.

Budowa i zasada działania mikroskopu
Budowa i zasada działania mikroskopu

image (84)

Poznali zasadę powstawania wulkanów. Mieli możliwość obserwacji zjawisk wulkanicznych podczas wykonywania doświadczenia.

Zjawisko powstawania wulkanu
Zjawisko powstawania wulkanu

image (78)

image (79)

Poszerzyli także wiadomości związane ze zjawiskiem powstawania wiatru.

Wędrówki wiatru
Wędrówki wiatru

image (76)

Zapraszam do obejrzenia prezentacji Nikodema Wędrówki wiatru

Zajęcia pod hasłem: Odkrywamy tajniki fizyki pokazały, jak wielka jest ciekawość dziecka i jak wielka jest chęć odkrywania i poznawania tego, co nowe i nieznane. Niektóre eksperymenty wydawały się trudne, bo związane z dziedzinami takimi jak fizyka, czy chemia, ale dały one dzieciom okazję do odkrywania i zgłębienia fascynującego świata przyrody i techniki. Mocną stroną zajęć było bardzo dobre przygotowanie Małych nauczycieli do prowadzonych zajęć, ich energia, entuzjazm do pracy i dokładność podczas wykonywania doświadczeń. Znakomicie wykonali oni swoje eksponaty. Dzieci spisały się rewelacyjnie. Myślę, że może to być wskazówką dla innych nauczycieli, że poznawanie i uczenie się powinno odbywać się w sposób ciekawy, prosty i efektywny. Pozwólmy dzieciom samodzielnie tworzyć i doświadczać ponieważ jest to najlepsza droga do zdobywania wiedzy.

Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 1

Niezywkłe budowle

Po raz kolejny moi uczniowie udali się na wirtualne wycieczki… Gdzie byli i co oglądali tym razem?
Głównym celem zajęć było poznanie niezwykłych budowli w Polsce i na świecie oraz ich przeznaczenia, a także materiałów z których zostały wykonane. Cały zespół klasowy podzieliłam na grupy dwuosobowe. Zajęcia z uczniami rozpoczęłam od umieszczenia na tablicy kodów Qr, a zadaniem dzieci było rozkodowanie ukrytych informacji za pomocą aplikacji, do których dostęp mają w swoich w telefonach komórkowych. Pod kodami Qr ukryłam nazwy niezwykłych budowli, które zobaczyć można w Polsce lub na świecie. Dzieci wykorzystując komputery z dostępem do internetu miały wyszukać informacje o budowlach oraz ich zdjęcia, które kopiowały z przestrzeganiem praw autorskich. Wykorzystując zdobyte materiały uczniowie tworzyli slajdy przedstawiające i opisujące budowle.

Praca Nikodema
Praca Nikodema
Praca Dominika i Radka
Praca Dominika i Radka
Praca Oskara Ch. i Oskara K.
Praca Oskara Ch. i Oskara K.
Praca Stasia
Praca Stasia

Samodzielne wyszukiwanie informacji, a następnie tworzenie slajdów zdecydowanie wpłynęło na podniesienie aktywności uczniów. Dzieci wolą samodzielnie poszukiwać, a nie otrzymywać gotowe materiały, czy też rozwiązania. Wszyscy także bardzo uważnie oglądali prace swoich kolegów i koleżanek. Każdy z nich potrafił docenić wysiłek, który włożyli w przygotowanie prezentacji. Na zakończenie zajęć odbyła się prezentacja wykonanych prac, a po niej wszyscy uczniowie sprawdzili swoją wiedzę rozwiązując quiz.

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Już po…, ale właściwie i przed…

W dniu 29 maja odbył się wielki Festiwal Szkoły z Klasą 2.0. Na szkolnym boisku można było podziwiać prace naszych uczniów. Każda grupa prezentowała efekty swojej całorocznej pracy. Na zaproszenie przybyły liczne tłumy gości, a wśród nich rodzice, którzy z dumą i zachwytem obserwowali swoje pociechy.

YouTube Preview Image
Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 3

Noc muzeów na Pomorzu

Już dzisiaj startuje Europejska Noc Muzeów. Będzie można za złotówkę lub bezpłatnie zwiedzić muzealne wnętrza i galerie na Pomorzu. Atrakcje czekają również na zwiedzających w Wejherowie. Ratusz Miejski oferuje nocne zwiedzanie budynku oraz przygotowano wystawę „Wejherowo w okresie niemieckiej okupacji 1939-1945″. Z kolei Filharmonia Kaszubska zaprasza na kinową noc podczas której zaprezentowane zostaną kroniki i filmy przedwojenne. Nocne zwiedzanie proponuje również Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko – Pomorskiej. Wśród atrakcji przewidziano: czarodziejskie warsztaty dla dzieci i dorosłych, konkursy na najlepszy taniec czarownicy i diabła, odlotowy konkurs na ulubiony strój do latania, a także prezentacje multimedialne o sztuce średniowiecza.

noc muzeum

Noce muzeów cieszą się co roku dużym zainteresowaniem. Specjalne programy przygotowano dla zwiedzających w Gdańsku, Sopocie i Gdyni. Myślę, że warto skorzystać z tych nie lada atrakcji, które jak wiemy nie są dostępne na co dzień.

Europejska Noc Muzeów – Gdańsk:
Wielka Zbrojownia, Dom Angielski, Centrum Sztuki Współczesnej – Łaźnia, Centrum Edukacji Artystycznej Łaźnia, Gdańska Galeria Güntera Grassa, Instytut Kultury Miejskiej, Muzeum Strefa Historyczna Wolne Miasto Gdańsk, PAN Biblioteka Gdańska, Kamienica Gotyk, Galeria Starych Zabawek, Kuźnia wodna w Oliwie, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, Ratusz Głównego Miasta, Dwór Artusa, Muzeum Bursztynu, Muzeum Zegarów Wieżowych, Wartownia nr 1 na Westerplatte, Ratusz Staromiejski, Spichlerze na Ołowiance, Żuraw Gdański.

Europejska Noc Muzeów – Gdynia:
Muzeum Miasta, Muzeum Marynarki Wojennej, Muzeum Motoryzacji, Żaglowiec Dar Pomorza, Teatr Muzyczny.

Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 1

nasz EleMentArz

Czy mieliście okazję zapoznać się z pierwszą częścią Elementarza? Na stronie MEN można przeczytać, że trwają już prace nad poprawą i udoskonaleniem podręcznika dla sześciolatków. Zachęcam do przeczytania artykułu Justyny Sucheckiej i Piotra Pacewicza w „Wyborczej” – Plastuś w kołderce

Kliknij w obrazek, by pobrać pierwszą część podręcznika
Kliknij w obrazek, by pobrać pierwszą część podręcznika

Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 2

Kto wyrzuci więcej…

Na lekcji matematyki, na której ćwiczyliśmy umiejętność obliczania obwodów figur geometrycznych, wykorzystaliśmy kostki do gry. Po raz pierwszy skorzystaliśmy z aplikacji wirtualnych kostek, które uczniowie mają na swoich telefonach. To przykład kolejnej lekcji z wykorzystaniem telefonu, który wywołał nie tylko wiele emocji wśród dzieci, ale pokazał im też jak zwykłą zabawę można zamienić w niezwykłą lekcję matematyki. Zabawy było co nie miara.
Zadania rozpoczęliśmy od wyrzucania oczek jedną kostką. Liczba oczek oznaczała długość boku figury geometrycznej. Zadaniem dzieci było narysowanie w zeszycie figury geometrycznej o długości boków równej liczbie wyrzuconych oczek. Każdy doskonale poradził sobie z tym zadaniem. Wszyscy chętnie rysowali i obliczali obwody kwadratów. W kolejnej próbie przeszliśmy do wyrzutu dwoma kostkami, a następnie rysowania figur geometrycznych. Tak jak w pierwszym ćwiczeniu liczba oczek oznaczała długość boków figury geometrycznej. Dzieci wykonywały rysunki w swoich zeszytach. Podczas pierwszego rzutu dwoma kostkami dzieci już wiedziały, że będą obliczały obwody prostokątów. Jednak podczas kolejnej próby, gdy wyrzucili na dwóch kostkach po 4 oczka, szybko zorientowali się, że muszą narysować kwadrat. Z tym zadaniem również poradzili sobie bezbłędnie. Skoro tak dobrze radzili sobie z obliczaniem obwodów kwadratów, prostokątów, to w kolejnej części przyszedł czas na obliczanie obwodów trójkątów. Wszyscy bardzo sprawnie przestawili grę na trzy kostki i zabrali się za ćwiczenia.

Licz razem z nami
Licz razem z nami
Uśmiech ucznia bezcenny
Uśmiech ucznia bezcenny

To była kolejna lekcja, na której moi uczniowie pokazali, że chętnie wykorzystują telefony i dostępne w nich gry nie tylko do zabawy. Jak się okazało, to zwykłe kostki do gry były też świetną okazją do zabawy po powrocie dzieci do domu. Następnego dnia usłyszałam od jednego z moich uczniów, że wykorzystał wirtualne kostki do wspólnej zabawy z rodzicami. Na czym polegała zabawa? Wyrzucone oczka były czynnikami, a zadaniem graczy było podanie iloczynu. Oczywiście wykorzystaliśmy zabawę na lekcji. Wkrótce zamieszczę na blogu przykłady innych gier, które do dnia dzisiejszego wymyślają moi uczniowie. Czy wiecie, że że ich pomysły nie mają końca?!

Kliknij i otwórz Smilebox
Kliknij i otwórz Smilebox

Gdyby zdarzyło się tak, że uczniowie zapomną przynieść telefony ( co chyba jest niemożliwe), to polecam skorzystać z wirtualnych kostek do gry na tablicy interaktywnej. Taka opcja również świetnie się sprawdza. W poszukiwaniu inspiracji warto zajrzeć także tutaj

Ile oczek wyrzucił nam Stasiu?
Ile oczek wyrzucił nam Stasiu?
Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 3

Chętnie czytamy w szkole i w domu

...po wiedzę, po wiedzę!
…po wiedzę, po wiedzę!

Wspominałam ostatnio o aplikacji Bajki na dobranoc, którą można wykorzystać w domu, a także podczas lekcji. Podczas ostatnich zajęć w pracowni komputerowej dzieci samodzielnie czytały „Calineczkę”. Mogę powiedzieć, że możliwość czytania bajki na komputerze zdecydowanie zwiększa motywację uczniów. A świadomość, że po przeczytaniu bajki dzieci wspólnie przystąpią do rozwiązywania quizu sprawiła, że każdy z nich bardzo uważnie zapoznał się z treścią bajki.
A jakie były emocje podczas quizu? Oj działo się, działo. Do tworzenia quizu wykorzystałam Kahoot. Na lekcji wygenerowałam pin gry i przystąpiliśmy do zabawy. Kahoot okazał się strzałem w dziesiątkę! Dzieci same zaproponowały, że w domu przeczytają kolejną bajkę i poprosiły o przygotowanie quizu.

"Calineczka" - Bajki na dobranoc
„Calineczka” – Bajki na dobranoc
Dominik przejął prowadzenie.
Dominik przejął prowadzenie.
Kolejne pytanie. Czas - start!
Kolejne pytanie. Czas – start!
Kto wygra tym razem?
Kto wygra tym razem?
Dobra odpowiedź = wielka radość
Dobra odpowiedź = wielka radość

Niektórzy do quizu przystąpili z własnym telefonem,a nawet iPadem, bo przecież tak też można:) Wystarczy tylko powiedzieć hasło, że na lekcji będziemy korzystać z jakiejś aplikacji. Następnego dnia zawsze znajdą się tacy, którzy w domu dokonają ściągnięcia aplikacji na własny sprzęt.

Radek
Radek
Magda
Magda
Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 9

Dwa w jednym

Akcja za akcją, zadanie za zadaniem…  i jak tutaj ze wszystkim nadążyć?! Po raz kolejny włączam się do akcji i tym razem  postanowiłam w jednym wpisie powalczyć o dwie gwiazdki.  Może ktoś mi udzieli takiej promocji na mój wpis –  dwa w jednym:)

Rozpoczynam od celowania w pierwszą gwiazdkę Akcji 2.0: Rozszyfruj CC.  Rozpracowałam jeden z rodzajów licencji CC, a dokładnie licencję BY – SA . Inspirowałam się plakatem przygotowanym przez pana Piotra Chuchlę CC BY 3.0, który można zobaczyć tutaj.

BY - SA  wyk. Weronika Adamska
BY – SA wyk. Weronika Adamska

Drugą gwiazdkę trzeba upolować wyszukując muzykę na licencji CC – Akcja 2.0: ZAnuć z CC.. Pani Aneta i Pani Magda zwiększają nam tempo, to ja proponuję, aby jednak na chwilę usiąść, wysłuchać dobrego brzmienia instrumentów i … oczywiście zebrać siły, by pomyśleć już o kolejnym zadaniu w ramach Akcji 2.0

Moja propozycja:
Autor: Album Beethoven, artysta Daniel Bautista, utwór Para Elisa , Jamendo 29.03.2014, CC BY – SA 2.0

Moi uczniowie często samodzielnie przygotowują prezentacje, które później publikują w sieci. Kolejna odsłona Akcji 2.0: Zanuć z CC, to dobra okazja, aby poćwiczyć umiejętność wyszukiwania muzyki na otwartych licencjach. Sama również na co dzień wykorzystuję nagrania muzyczne dostępne na otwartych licencjach jako podkłady do prezentacji.

Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 5