Odkrywamy tajniki fizyki

W ramach realizacji ścieżki Uczymy innych przeprowadziłam z moimi uczniami cykl zajęć pod hasłem: „Odkrywamy tajniki fizyki”. Zajęcia te miały na na celu rozbudzić ciekawość dzieci otaczającym je światem oraz nauczyć w jaki sposób prowadzić obserwacje, wyciągać wnioski z doświadczeń i eksperymentów. Spotkanie prowadziło kilku ochotników – odkrywców wiedzy, a odbiorcami zajęć byli ich rówieśnicy, czyli koledzy i koleżanki z klasy.
Przez okres 6 ostatnich miesięcy nauki uczniowie mieli okazję wrzucać do klasowej skrzynki pytania, które nasunęły im się w trakcie zajęć, a na które nie zawsze zdążyliśmy odpowiedzieć podczas lekcji. Ochotnicy z klasy samodzielnie poszukiwali odpowiedzi, a następnie prezentowali je swoim rówieśnikom. Odpowiedź na kilka pytań została przedstawiona w bardziej szczegółowy sposób ponieważ uczniowie w celu dokładnego wyjaśnienia zjawisk fizycznych przygotowali doświadczenia.
Podczas tych spotkań odkrywcy wiedzy wyjaśnili swoim uczniom m.in: Co to jest persykop? Omówili zasady jego budowy i działania.

Budowa i zasada działania peryskopu

image (81)

Przedstawili także i omówili zasadę działania mikrioskopu. Dzieci nauczyły się samodzielnie tworzyć preparat mikroskopowy.

Budowa i zasada działania mikroskopu

image (84)

Poznali zasadę powstawania wulkanów. Mieli możliwość obserwacji zjawisk wulkanicznych podczas wykonywania doświadczenia.

Zjawisko powstawania wulkanu

image (78)

image (79)

Poszerzyli także wiadomości związane ze zjawiskiem powstawania wiatru.

Wędrówki wiatru

image (76)

Zapraszam do obejrzenia prezentacji Nikodema Wędrówki wiatru

Zajęcia pod hasłem: Odkrywamy tajniki fizyki pokazały, jak wielka jest ciekawość dziecka i jak wielka jest chęć odkrywania i poznawania tego, co nowe i nieznane. Niektóre eksperymenty wydawały się trudne, bo związane z dziedzinami takimi jak fizyka, czy chemia, ale dały one dzieciom okazję do odkrywania i zgłębienia fascynującego świata przyrody i techniki. Mocną stroną zajęć było bardzo dobre przygotowanie Małych nauczycieli do prowadzonych zajęć, ich energia, entuzjazm do pracy i dokładność podczas wykonywania doświadczeń. Znakomicie wykonali oni swoje eksponaty. Dzieci spisały się rewelacyjnie. Myślę, że może to być wskazówką dla innych nauczycieli, że poznawanie i uczenie się powinno odbywać się w sposób ciekawy, prosty i efektywny. Pozwólmy dzieciom samodzielnie tworzyć i doświadczać ponieważ jest to najlepsza droga do zdobywania wiedzy.

O weroonikaaa

Ten wpis opublikowano w kategoriach: Bez kategorii. Dodaj do zakładek ten link.

One Response to Odkrywamy tajniki fizyki

1. Sylwia Szymczyk powiedział:

Fantastyczny pomysł na odkrywanie i fantastyczni odkrywcy….
    A teraz daj odpocząć swoim odkrywcom i sobie!!!!
    Pozdrawiam życząc udanych wakacji!!!!!
    Sylwia Szymczyk ostatnio opublikował…O czasie, historii i …My Profile