Rankiem 21 czerwca, około godziny 9:30 byłem w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Po zarejestrowaniu, poszliśmy do sali na pierwszym piętrze. Wypełniliśmy niektóre rubryki w Grze Bingo i rozstawiliśmy stoisko.

Nasze stoisko miało numer 5. Było trochę ciasno ale udało nam się rozstawić większość rzeczy. Wymyśliliśmy, że każdy kto będzie zwiedzał nasze stoisko będzie mógł zabawić się w podróżnika. Każdy mógł wsiąść na pokład statku Beagle (na statku naklejony był QR-kod z ukrytym wyjaśnieniem dlaczego taka nazwa statku:-)

Statkiem można było dopłynąć na Wyspy Nieodkryte, gdzie można było zajrzeć do dżungli by obserwować Papugi Nieznane. Mamy trochę zdjęć podróżników i trochę narysowanych papug:

O 11.00 było uroczyste rozpoczęcie Festiwalu (to zdjęcie z Facebooka Szkoła z Klasą)

Potem były spotkania przy stoiskach i nie tylko. Maciek cały czas biegał i zwiedzał. Ja trochę zwiedzałem, ale byłem też na stoisku, bo najpierw odwiedził nas Pan od historii (niestety nie pamiętam jego nazwiska, Pan był zabawny, bo podczas powitania powiedział, że będzie chodził po naszych stoiskach, ale po chwili dodał, że nie będzie chodził po naszych stołach;-)

Odwiedziła nas też Pani Magdalena Fikus, która była naszym ekspertem. Pani Fikus jest profesorem biologii molekularnej. Rozmawialiśmy o naszym filmie. Pani Magdalena Fikus dopytywała się np.: o przebieg rozmowy z Panem Adamem Wajrakiem. Nasz Ekspert powiedział, że zna Pana Adama!

Poza tym na nasze stoisko przyszłą Pani Aleksandra Pezda, która jest dziennikarką Gazety Wyborczej. Rozmawiałem też z Panią Edytą Flądro i innymi Paniami Moderatorkami naszego bloga… było tyle osób!

Poza tym grałem w Quiz wiedzy o Szkoła z Klasą 2.0. Były trzy poziomy trudności dla: szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Przeszedłem wszystkie 3 poziomy trudności (mój brat też) i zdobyłem dwie przypinki – wybrałem jedną z Festiwalem a drugą ze Szkołą z Klasą.

 

Zrobiłem sobie zdjęcie do gazety w której było napisane o wielkiej ucieczce młodych, przypinkę  z moim zdjęciem, zdjęcie z supermenem.

Brałem udział w zagadkach Filmoteki. Na tym stoisku naszym zadaniem było odgadnięcie trzy razy filmu. Za pierwszym razem wygrałem przypinkę z bałwankiem, a za drugim książkę i smycz. W książce było napisane jak stworzyć własny film, np.: w jednym rozdziale było o kręceniu filmu o samochodziku. Autor podpowiadał aby na koniec przybliżyć samochodzik tak blisko kamery i udawać, że auto zderza się z ekranem.

 

Bardzo mi się podobało:

  • Stoisko nr 3 – Rok Juliana Tuwima. Dzieci z tego zespołu nagrały przedstawienie pt.: Rzepka i przygotowały krzyżówki, które rozwiązywał Maciek.
  • Stoisko nr 2 – Rodzinka.pl gdzie były m.in. bańki mydlane.
  • Stoisko nr 4 – Ekologiczny Świat – przyjaciele Ziemi. To byli nasi sąsiedzi! Odwiedzili nas i narysowali mnóstwo papug!
  • Stoisko nr 15 – Ogród zmysłów. To projekt szkoły z Chwalibogowa. Szkoda tylko, że filmy Blogreportera wyświetlane były na ścianę i czasem ktoś przechodząc zasłaniał.
  • Stoisko nr 25 – Matgiercownia oraz Gram więc myślę! Były tam różne matematyczne gry – mój brat spędził tam strasznie dużo czasu.
  • Stoisko nr 27 – Matematyka w sztuce. Było tam wiele różnych ciekawostek o matematyce użytej w jakimś obrazie.
  • Stoisko nr 30 – Młodzi odwagi – zmiana asortymentu w sklepiku szkolnym. Dzieci z tej ekipy odważyły się i zmieniły swój sklepik szkolny, zamiast różnych słodyczy i tandet, wstawiły tam kanapki, jabłka i inne zdrowe potrawy.
  • Stoisko nr 42 – Chemia w kolorach tęczy. Zupełnie przez przypadek z kilkorgiem dzieci z tej ekipy zrobiłem zdjęcie do gazety:-)
  • Stoisko nr 50 – Roboty mobilne w nauczaniu. Były tam pokazane roboty, które miały wgrane różne działania, np.: jeden miał parę działań matematycznych z dodawania.
  • Stoisko nr 51 – Wikiprojekt „Powiat wrzesiński”, ta ekipa napisała w wikipedi o swojej miejscowości.

 

Na zakończenie było jeszcze wręczenie dyplomów. Pod koniec osoby chętne mogły wypowiedzieć się na temat Festiwalu. Ja powiedziałem, że wszystko mi się podobało:-)

Następnie była przekąska. Można było wybrać albo kotlet z ziemniakami, surówką i pomidorami, albo pierogi (ruskie lub jagodami). Ja wziąłem pół porcji pierogów ruskich, pół z jagodami i do tego wziąłem surówkę i dużo pomidorów, bo bardzo lubię warzywa.

 

Od godziny 15.30 zwiedzaliśmy Centrum Nauki Kopernik.

Po Festiwalu zacząłem myśleć o kolejnym projekcie. Bardzo chciałbym uczestniczyć w Szkole z Klasą 2.0 w następnym roku szkolnym. Mam już pomysł – chciałbym brać udział w projekcie nietypowym… Może zrobilibyśmy projekt w którym będą dzieci z różnych szkół w Polsce?

Chciałbym zaprosić do udziału w projekcie np.: Blogreportera i Oliwię, która odwiedza mojego bloga. Jeżeli chcecie brać udział w takim projekcie, napiszcie mi to na blogu. Bardzo zapraszam.

pozdrawiam

Michał

Posted in ***, Projekt "Niebieska planeta", Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | 5 Comments

Przygotowania do festiwalu projektów w Warszawie

Pamiętacie wpis „Okrzyk radości”?
Napisałem tam, że jedziemy na festiwal projektów,który odbędzie się w
Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Śmiałem się i szalałem po całym domu ze szczęścia.

Ale kiedy już ochłonąłem… wziąłem się do pracy.

Umówmy się tak, że X będzie zastępował rzecz… rekwizyt… które przygotowałem na Festiwal. Nie będę wklejał zdjęć, bo to będzie niespodzianka.

A więc:

1. Najpierw przygotowaliśmy X, alby pokazać jakich programów używaliśmy w tym roku szkolnym. Są to tylko wybrane, najważniejsze programy i aplikacje.

2. Następnie namalowaliśmy na X obraz, żeby każdy mógł się poczuć jak X.

3. A na koniec X przyklejając papier utworzyliśmy X przyrodnicze.

4. Wydrukowaliśmy śmieszne X.

5. Przygotowaliśmy mini laptopa do prezentowania naszego filmu i naszych prezentacji.

pozdrawiam

Michał

P.S. Festiwal już za 2 dni! Nie mogę się doczekać!

P.S.2 Po Festiwalu wkleję jeszcze zdjęcia – rozwiązanie zagadki czym są X ;-)

Posted in ***, Projekt "Niebieska planeta", Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | 1 Comment

Voki.com i Festiwal Projektów

Na blogu głównym Szkoła z Klasą 2.0 można znaleźć dużo ciekawych rzeczy. Jedną z takich ciekawych rzeczy jest voki. Dzisiaj zaczęliśmy testować voki (ja, mój brat i moja mama). Przy tym było dużo śmiechu, ponieważ testowaliśmy różne języki. Np.: napisaliśmy tekst po polsku, a czytały głosy chiński, rosyjski, angielski, japoński, turecki… sami zobaczcie ile ich tam jest!

A oto nasz voki , który zaprasza na Festiwal Projektów w Warszawie:

pozdrawiam

Michał

P.S. To jest piesek zrobiony przez Maćka. Głos jest japoński i brzmi śpiewająco:-)
Moja świnka jest taka słodka, prawda?

Posted in ***, Projekt "Niebieska planeta", Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | 1 Comment

Okrzyk radości.

HURA !!!
Jedziemy na festiwal projektów !!!
To niesłychane !!!
Muszę chwile ochłonąć.
pozdrawiam
Michał
P.S.
Jeżeli to sen nie budźcie mnie, proszę.

Posted in *** | 3 Comments

Co ciekawego na innych blogach

Kiedy sprawdzałem bloga głównego szkoły z klasą 2.0, zaciekawił mnie wpis:
„Co wiesz o szkole z klasą 2.0?”
Gdy przeczytałem ten wpis wszedłem na bloga Technik Cyfrowej Szkoły i przeczytałem wpis z 12 kwietnia 2013 roku. Kliknąłem link do gierki i w nią zagrałem. Chodziło o to, aby odpowiadać na pytania z dziedziny Szk2.0.
Polecam wszystkim uczestnikom programu
pozdrawiam
Michał

Posted in ***, po szkole, Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | 1 Comment

Czego nauczyłem się pisząc bloga?

Nigdy wcześniej nie pisałem bloga. Ten blog jest moim pierwszym. Przygodę z pisaniem bloga zacząłem 21.listopada 2012 roku, ponieważ nasza szkoła brała udział w programie Szkołą z Klasą 2.0.

Od mojego pierwszego wpisu minęło:

- 196 dni

- 28 tygodni

- 6,5 miesiąca

- ponad pół roku.

W tym czasie napisaliśmy:

- jako Inter_Paczka 59 wpisów,

- w tym ja napisałem 46 

- a Maciek 13.

Dziś uczyłem się obsługi arkusza kalkulacyjnego. Poniżej można zobaczyć wykres – ten wykres pokazuje ile średnio postów umieszczaliśmy w danym miesiącu. Np.: w listopadzie napisaliśmy 6 postów w ciągu 9 dniu, czyli 0,67 posta każdego dnia.

Napisaliśmy średnio 2,11 posta w tygodniu, 0,3 posta dziennie (czyli potrzebne były 3 dni na napisanie jednego posta :-)

W naszych wpisach zamieściliśmy 103 zdjęcia (razem z tymi zdjęciami z tego wpisu :-)

Nasze wpisy umieszczaliśmy w 5 głównych kategoriach:

Naszego bloga odwiedzono 5310 razy, czyli każdego dnia około 27 razy!

Nasi goście napisali nam 116 komentarzy, na które my odpowiedzieliśmy 58 razy. Ja napisałem 56 odpowiedzi a Maciek 2. Na innych blogach napisaliśmy 119 komentarzy.

Otrzymaliśmy 5 odznak. Na jedną odznakę pracowaliśmy średnio 39,2 dni.

Korzystałem z:

- komputer

- Ipad

- Iphone

- telefon

- aparat fotograficzny

- mikrofon

Nauczyłem się obsługi programów:

- XnView

- Movie Maker

- Prezi

- Open Office dokument tekstowy (i dziś zacząłem uczyć się arkusza kalkulacyjnego)

Używałem aplikacji:

- Show me

- smule Magic Piano

- Finger Drums

Używałem też:

- Facebook

- przeglądarka Firefox, IE, Safari

- e-mail

- youtube

- Pinterest (ale tylko odwiedzałem http://pinterest.com/szkolazklasa/)

Poza obsługą programów nauczyłem się, że jeśli robi się prezentację wyświetlaną rzutnikiem, to najlepiej żeby miała ciemne tło i jasne litery.
Najważniejsze jest to, że nauczyłem się pisać bloga. Pisanie w zeszycie pamiętnika różni się tym od pisania bloga, że bloga czytają inne osoby. Nie mogę napisać wszystkich rzeczy (np.: bardzo osobistych), nie mogę użyć wszystkich rzeczy (np.: ze względu na prawa autorskie).

Chciałbym jeszcze prowadzić bloga. Może w przyszłym roku znowu będę w Szkole z Klasą? :-)

pozdrawiam

Michał

P.S. A teraz kończę bo będzie mecz Polska – Lichtenstein!

Posted in *** | 3 Comments

Realizacja projektu – część 9 – druga i trzecia prezentacja publiczna.

Pamiętacie jak we wpisie Realizacja projektu część 6 umieściłem mapę myśli z informacją gdzie mogę zaprezentować nasz film? Jedną z propozycji była prezentacja w Polskiej Akademii Nauk. Wpadłem na taki pomysł, ponieważ pracuje tam mój dziadek. Mój dziadek jest profesorem i kieruje działem Zakład Biologicznych Funkcji Żywności. Moja babcia też pracowała w PANie, ale jest teraz na emeryturze.

Zadzwoniłem do dziadka i przedstawiłem swoją propozycję pokazania filmu w PANie. Dziadek powiedział, że to byłby super pomysł. Umówiliśmy się na piątek (31.05.2013r) o godzinie 10.00.

Tego dnia pojawiliśmy się w sali konferencyjnej w Polskiej Akademii Nauk. W sali zebrało się około 15 osób: pracownicy PANu i kilka innych zaproszonych osób (np.: mój tata, który tego dnia był naszym fotografem;-)). Wszyscy zebrali się aby obejrzeć naszą prezentację!
Mieliśmy trochę tremy, ale udało się!

Potem podziękowaliśmy osobom zaproszonym za przyjście podając rękę:

Jeżeli czyta ten wpis osoba, która przyszła na nasz występ – jeszcze raz serdecznie dziękuję:-)

Po wielu uściskach dłoni, poszliśmy zwiedzać laboratorium i zwierzętarnię (ze szczurami, szczurzycami z młodymi, z myszami). Mogliśmy nawet potrzymać jedną myszkę. Była to myszka, którą ważyła jedna z Pań. Myszka była ważona, ponieważ trwały badania i obserwacje, czy mysz dobrze się odżywia.

 

Wyobraźcie sobie, że to nie koniec z prezentacjami publicznymi!
Zahaczyliśmy również o szkołę w Warszawie (to nasza nowa szkoła). Akurat jeden chłopiec pokazywał prezentację o wyścigach reniferów. Ta prezentacja bardzo mi się podobała. Była bardzo ciekawa, składała się ze zdjęć, zrobionych przez tego chłopca na Syberii!

Następnie my zaprezentowaliśmy nasz film. Jak zwykle trema i emocje były z nami :-)
Na szczęście wygrała odwaga i wszystko poszło zgodnie z planem. Niestety nie mamy z tej prezentacji zdjęć (zdjęcia robił Ignacy, więc może prześle nam meila).

pozdrawiam

Michał

Posted in ***, Projekt "Niebieska planeta", Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | 1 Comment

Realizacja projektu – część 8 – publiczna prezentacja.

Wczoraj o godzinie 17:15 (i około 30 sekund) byłem tak szczęśliwy, że żadne słowo tego nie określi!

Wiecie dlaczego?

W tym momencie zakończyliśmy naszą prezentację publiczną w Evereście!

Jak napisałem, mojej radości nie dało się określić słowami. Ale… zacznijmy od początku:

Wtedy, gdy miałem kurs języka angielskiego, zostały przygotowane sprzęty techniczne  projektor i  komputer. Do komputera włożony został pen drive z filmem i prezentacją Prezi.

O godzinie 17, w sali zebrała się dosyć duża grupa uczniów i nauczycieli Everestu.

Gdy zmieniały się kolejne slajdy w Prezi, my mówiliśmy swoje kwestie.

Na początku przedstawiliśmy się po angielsku. To brzmiało tak:

- Hi, my name is Michał. I’m 8 y. old.

- And my name is Maciek. I’m 6 years old.

- We are Inter_Paczka.

Gdy slajd pokazał logo Szkoły z Klasą 2.0, powiedziałem:

- This is program Szkoła z Klasą 2.0. It’s a great program!

A potem pokazał się slajd z odznakami:

- We write blog there. We earn budges.

I później już mówiliśmy po polsku o odznakach. Na koniec powiedziałem:

- And now Inter_Paczka is presenting a new production of „Niebieska Planeta”!

Kolejnym punktem prezentacji było wyświetlenie filmu „Niebieska planeta”.

Po filmie podziękowaliśmy wszystkim (chociaż z emocji zapomniałem powiedzieć tego po angielsku). A Pani nam pogratulowała i pozwoliła dodatkowo losować (w naszej szkole językowej po zdobyciu 5 naklejek za prawidłowe rozwiązywania zadań lub aktywność, losujemy różne nagrody). Ja wylosowałem kukułkę a Maciek mini-twixa.

Gdy wracaliśmy do domu po tym wszystkim, chciałem wrzasnąć z radości na całe auto! Ale zrobiłem to dopiero na parkingu, bo nie chciałem przestraszyć kierowcy;-)

Ciągle przeżywam to wystąpienie!

pozdrawiam

Michał

P.S. Czeka nas jeszcze prezentacja publiczna w Polskiej Akademii Nauk.
P.S. 2. Bardzo chciałbym pojechać na Festiwal Projektów.

 

Posted in *** | 7 Comments

Realizacja projektu część 7.

Nadal przygotowujemy się do publicznej prezentacji w szkole językowej Everest. W poprzednim wpisie opisałem pierwsze kroki do tej prezentacji. Teraz kolejne etapy:

1.  Napisałem po polsku tekst, który powiem w szkole językowej.

2. Przetłumaczyłem go na język angielski. Część sam, a zdania których nie umiałem, przetłumaczyłem na http://translate.google.pl/Ponieważ to jest automatyczny tłumacz, chcę jeszcze napisać do mojej cioci (która jest nauczycielem języka angielskiego), żeby sprawdziła mi błędy.

3. Wszedłem na Prezi i zrobiłem kolejną prezentację. Tutaj możecie zobaczyć prezentację, która będzie wstępem do filmu „Niebieska planeta”

Plany na następne dni:

  1. publiczna prezentacja filmu
  2. opisanie na blogu publicznej prezentacji
  3. napisanie na blogu odpowiedzi na pytania Szkoły z klasą 2.0

pozdrawiam
Michał

 

Posted in ***, Projekt "Niebieska planeta", Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | Komentowanie nie jest możliwe

Realizacja projektu część 6.

Na zakończenie projektu „Niebieska planeta” napiszę o prezentacji publicznej. Posłuchajcie ( a raczej przeczytajcie :) ). Wszystko zaczęło się nietypowo… kiedy siedziałem razem z bratem w kafejce muzealnej. Mieliśmy przerwę w zwiedzaniu dwóch wystaw:

  1. Edwarda Dwurnika
  2. Vanity

W trakcie tej przerwy, jedliśmy tosty, tartę cytrynową i… żeby nie tracić czasu wzięliśmy kartki i zaczęliśmy wypisywać pomysły, gdzie i jak możemy zaprezentować swój projekt.

To jedna strona kartki,

a to drugiej.

Przedyskutowaliśmy temat i po zrobieniu mapy myśli poszliśmy dalej zwiedzać obiekt.

W drodze powrotnej, zaszliśmy do szkoły językowej Everest (tam uczymy się angielskiego). Porozmawiałem z Panią odpowiedzialną za takie rzeczy o możliwości zaprezentowania w Evereście naszego filmu. Gdy skończyłem przedstawiać swoją propozycję, Pani powiedziała, że to super pomysł. Zarezerwowała dla nas salę nr 1, na poniedziałek (27.05.2013r) od godziny 17.00.
Na tę okazję przygotowaliśmy krótką, kilkusekundową zapowiedź:
tutaj
Zapowiedź, wykonana metodą stop-motion, pokazuje plakat zapraszający na nasz występ.

Poniżej możecie zobaczyć jak wyglądały zarysy plakatów:

 

 

 

 

Skoro ta publiczna prezentacja będzie miała miejsce w szkole językowej, będziemy zapowiadali ją… po angielsku! Pisanie takiej zapowiedzi po angielsku to trudna rzecz, jestem właśnie w trakcie pisania.

pozdrawiam

Michał

Posted in ***, Projekt "Niebieska planeta", Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | Komentowanie nie jest możliwe

Realizacja projektu część 5.

Wreszcie skończyliśmy projekt niebieska planeta !!!!! Oto link do filmu stworzonego przez Inter paczkę:

Tutaj zobaczycie film.

A teraz idziemy odpocząć od komputera!

Maciej

Posted in ***, Projekt "Niebieska planeta", Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | 7 Comments

Realizacja projektu część 4.

W ostatnim czasie mało było wpisów na blogu. Pisałem już o tym, że mieliśmy awarię . Teraz próbuję przepisać wszystkie moje notatki. W ciągu ostatniego miesiąca realizowaliśmy projekt. Na przykład:

- Chodziliśmy do lasów i robiliśmy zdjęcia.

  • Las podmiejski, na północy Polski. Zrobiliśmy tutaj zdjęcia m. in.: zawilcom i przylaszczkom.
  • Kampinoski Park Narodowy, centrum Polski. Wykonaliśmy tutaj zdjęcia roślin, ale uszkodzona została karta pamięci w aparacie i wszystkie zdjęcia przepadły! :-(
  • Las Wolski, miejski, na południu Polski. Zrobiliśmy nagrania (film, dźwięk i zdjęcia) ptaków i zdjęcia roślin. Widzieliśmy dorosłe kosy szukające pożywienia i… ukrytego w krzakach pisklaka! Widzieliśmy jak dorosły kos karmił młodego kosa!
  • ZOO w Krakowie. Tutaj zrobiliśmy zdjęcia zwierzętom (ale nie użyjemy ich do projektu) i pięknym roślinom (te zdjęcia nam się przydały).
  • Las Pychowicki, Górka Pychowicka, Skałki Twardowskiego, południe Polski. Podczas wycieczki rowerowej zrobiliśmy zdjęcia kwiatom i drzewom oraz krzakom. Nagraliśmy śpiew ptaków.

- Zacząłem hodować ziołowe trio. Napisałem o tym wpis.

- Niestety straciliśmy patyczaki. :(

- Fotografowałem nasz ogród, w którym zakwitły wiosenne kwiaty!

- Aby dowiedzieć się więcej o przyrodzie obejrzeliśmy filmy przyrodnicze (niektóre części z serii):

Wszystkie były bardzo ciekawe. Szczególnie polecam serię „Wajrak na tropie”. Serial można oglądać na komputerze, ponieważ jest dostępny na stronie internetowej.

Do filmu polecam Wam serię książek Pana Adama Wajraka pt.: „Przewodnik prawdziwych tropicieli”. Zobaczcie koniecznie zapowiedź książki na youtube.

A skoro mowa o Adamie Wajraku… Pisałem kiedyś, że chciałbym przeprowadzić wywiad z jakimś przyrodnikiem. Ponieważ lubię książki i filmy Pana Adama Wajraka, pomyślałem, że najfajniej byłoby porozmawiać właśnie z nim!
Napisałem list do Pana Adama (list był bardzo długi i strasznie długo go pisałem!). I wiecie co? Dzień później dostałem odpowiedź!! :)

Pan Adam napisał mi, żebym do niego zadzwonił wieczorem. Przygotowałem sobie pytania, które chciałem zadać. Ale gdy zadzwoniłem, to tak się zdenerwowałem, że ledwo mówiłem! Pan Adam opowiedział mi o kilku ciekawych rzeczach. Z zapisanych informacji złożyłem zdania i wstawiłem do prezentacji. Pan Adam pozwolił też na to, żebym w prezentacji wykorzystał jego zdjęcie!

Jak już piszę o telefonach, to napiszę o jeszcze jednym. Mam książkę o przyrodnikach, w której były rysunki roślin pokazujące zmianę (np.: wiśnia miała i kwiaty, i niedojrzałe owoce, i dojrzałe). Chciałem wykorzystać takie rysunki w swojej prezentacji, dlatego znalazłem na stronie internetowej wydawnictwa numer telefonu i zadzwoniłem.

Najpierw zadzwoniłem do działu biologia, nauki o Ziemi. Ale nikt nie odebrał. Potem zobaczyłem, że jest jeszcze Dział Ilustracji i tam zadzwoniłem. Pani wyjaśniła mi, że mogę użyć rysunków w prezentacji szkolnej, ale nie mogę jej pokazać na blogu. Wymyśliłem, że zrobię dwie prezentacje – w tej do szkoły pokażę te rysunki, a film na bloga będzie krótszy.

Byłem też na wystawie Human Body – ale o tym chciałem o tym zrobić oddzielny wpis.

pozdrawiam

Michał

Posted in ***, Projekt "Niebieska planeta", Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | Komentowanie nie jest możliwe

Targi książki dla dzieci.

Ja lubię czytać książki. I byłem kilka razy na targach książki. Na targach można kupić nowe książki i spotkać pisarzy. Mam kilka książek z autografami!

W skrzynce na listy mieliśmy zaproszenie na targi. Te targi będą w czerwcu. To targi książki dla dzieci czyli dla nas. To zaproszenie:

Żeby iść na targi trzeba się zarejestrować. I ja zrobiłem to sam!

Na zaproszeniu jest taki adres: targiksiazkidladzieci.pl i tam wszedłem.

Po prawej stronie jest napis „zarejestruj się” – trzeba kliknąć.

Trzeba uzupełnić formularz. Tam gdzie trzeba napisać stanowisko, ja napisałem uczeń.

Jak się wypełni formularz, to trzeba wydrukować.

Wydrukowałem. Ale nie mam kolorowej drukarki i mam wszystko szare.

Chciałbym pójść na targi bo chcę sobie dokupić książki o Tsatsiki.

Maciej

Posted in ***, o nas, Pasje | Komentowanie nie jest możliwe

Patyczaki 4.

Ten wpis będzie smutnym wpisem, więc osoby które są wrażliwe proszę aby pominęły ten wpis.

Tak jest, gdy się często wyjeżdża. Ktoś zapyta – ale jak jest?

Otóż. Gdy wyjeżdżaliśmy za pierwszym razem, patyczaki zostały pod opieką naszego kolegi, Tymona. Za drugim razem Tymon też wyjeżdżał, więc patyczaki musieliśmy wziąć ze sobą.

Uwaga, teraz następuje smutny moment. Okazało się, że taka podróż to dla nich zbyt wiele.  Z 5 patyczaków dwa były w fatalnym stanie. Reszta wyglądała okej. Po kilku dniach, trzeci patyczak zwinął głowę w liść. Na początku myślałem, że po prostu je. Potem, że może składa jaja. Ale na samym końcu, przed powrotem do Krakowa, okazało się, że patyczak nadal się nie rusza. U patyczaków to normalne w chwili zagrożenia, ale nie w ciągu kilku dni. Zostały dwa najpiękniejsze i największe patyczaki. Bardzo chciałem żeby przetrwały drogę powrotną. Próbowaliśmy zabezpieczyć ich dom, na czas podróży. Niestety to nic nie pomogło!
To było bardzo smutne wydarzenie.

Teraz wiem, że gdy się dużo wyjeżdża to trudno mieć zwierzęta. Mój brat Maciek bardzo chce mieć psa, ale rodzice mu ciągle tłumaczą, że trudno mieć psa „na walizkach”. Ja teraz to rozumiem…

pozdrawiam

Michał

Posted in ***, Patyczaki | Komentowanie nie jest możliwe

30 minut w kuchni.

Tytuł tego wpisu, to tytuł książki. Jakiej? Oczywiście kucharskiej!

To książka, którą niedawno kupiłem. Autorem jest Jamie Oliver. Słyszałem, że jamie Oliver ma swój program w telewizji. Programu nie widziałem, bo ja mało oglądam telewizji. Ale byłem na stronie internetowej: http://www.jamieoliver.com/ Na stronie internetowej jest rozdział „video” i tam można oglądać filmiki o gotowaniu (ale po angielsku).

Gdy tylko zacząłem czytać jego książkę, od razu zaznaczałem dania, które mi się podobały:

Dwa dni później zabrałem się do gotowania. Dlaczego dwa dni później? Bo musiałem zrobić listę zakupów i pojechać do sklepu:)
Najpierw postanowiłem przygotować taki obiad: ciasto z kurczakiem, sałatka z ogórkiem i oliwkami a na deser tiramisu z pomarańczami.

W gotowaniu pomagał mi Maciek, a mama była „pomocą techniczną” i robiła nam zdjęcia.

Najpierw ustaliliśmy co będziemy robić:

Najpierw przygotowałem tiramisu a Maciek sałatkę:

Potem, gdy tiramisu już schowałem do lodówki, zacząłem przygotowywać „danie główne” czyli kurczaka schowanego pod ciastem francuskim:

Tak nasz obiad prezentował się na talerzu:

Jedzenie było takie pyszne, że wzięliśmy dokładki!

Jamie Oliver napisał, że taki obiad można zrobić w 30 minut. Nam zajęło to 40 minut, ale to i tak szybko! Poza tym obiad był tak pyszny, że postanowiłem następnym razem ugotować wszystko sam. I to na dodatek dla gości! Obiad ugotowałem dla 11 osób! Wszystkim smakowało!

pozdrawiam

Michał

Posted in ***, o nas, Pasje, po szkole | 1 Comment

Ziołowe trio.

Do ugotowania jednej z moich ulubionych potraw używam pieczarek.  Gdy podczas zakupów przechodziłem obok działu ogrodniczego, zauważyłem pudło z napisem „hodowla pieczarek” od razu chciałem je kupić. Zanim włożyłem pudło do koszyka, przeczytałem informację na opakowaniu. Okazało się, że do hodowli potrzebna jest stała temperatura. W instrukcji polecano umieścić w spiżarni (to takie pomieszczenie w którym przechowuje się przetwory). A my nie mamy spiżarni :(
Ale interpaczka zawsze coś wymyśli! :)
Obok hodowli pieczarek leżało niewielkie pudełko „Ziołowe trio”. Pomyślałem, że w kuchni gdy gotuję, nie zapominam o przyprawach… A bazylia, szczypiorek i pietruszka są takimi ziołowymi przyprawami.
Naklejka na opakowaniu zawiera najważniejsze informacje:

Ziołowe Trio przeznaczone jest do samodzielnej uprawy ziół w każdym domu. W komplecie znajdują się 3 doniczki ceramiczne, sprasowane podłoże kokosowe i nasiona. Sposób uprawy jest bardzo prosty i wystarczy 9 kroków do uzyskania sukcesu:

1. Umieść krążki Cocospress w doniczkach

2. Wlej 150 ml wody do każdej doniczki

3. Pozwól krążkom Cocospress nasiąknąć wodą przez ok. 5 minut

4. Rozsyp równomiernie nasiona na podłożu, przykrywając je półcentymetrową warstwą podłoża

5. Dociśnij delikatnie ziemię, zwilż ją za pomocą spryskiwacza

6. Przykryj doniczki przezroczystą folią, aby zapobiec wysuszeniu

 

7. Ustaw doniczki w słonecznym miejscu, utrzymuj temperaturę pokojową ok. 20 *C

8. Gdy zioła zaczną rosnąć, zdejmij folię

 

9. Gdy sadzonki osiągną wysokość 5 – 6 cm,

wybierz kilka najzdrowszych, pozostałe możesz przesadzić do innych pojemników.

Jak widać wyhodowanie ziołowego trio nie jest kłopotliwe.

Chociaż moje rośliny miały trudniej… Z doświadczenia z rzeżuchą wiemy, że rośliny trzeba regularnie podlewać. Ale jak tu podlewać gdy się wyjeżdża? Trzeba rośliny pakować ze sobą:

I jeszcze jeden wyjazd:

Poczytałem trochę o tych trzech ziołach. Oto najważniejsze fakty (źródło wikipedia):

Bazylia pochodzi prawdopodobnie z tropikalnej strefy Afryki, ale obecnie nie rośnie dziko, występuje tylko w uprawie. Nazwa wywodzi się od greckiego βασιλεύς , czyli król, gdyż wierzono, że tylko król może zerwać tę roślinę. W Rzymie bazylia była używana jako talizman przeciwko bazyliszkowi. Libijczycy spożywali ją dla ochrony przed wężami i skorpionami.
W Azji uprawiano ją od czasów prehistorycznych!
Jest rośliną leczniczą: poprawia trawienie, poprawia nastrój i dodaje sił.
Jest rośliną przyprawową: ma miły, korzenny słodkawy smak. Używa się liści do sałatek, zup, twarożku, mięsa i do pesto (ja uwielbiam pesto!)

Moja bazylia ma teraz takie liście:

Pietruszka jest warzywem. Biały korzeń używany jest do zup, albo sałatki warzywnej. Natka pietruszki ma dużo witaminy A, żelaza i witaminy C.

Moja pietruszka wygląda teraz tak:

Szczypiorek jest rośliną z rodziny czosnkowatych. Znany był już w starożytności. Liście zawierają dużo witaminy C, witaminę B2, sód, wapń, potas, fosfor i żelazo.

W informacjach o przyprawach zaznaczyłem, że zawierają żelazo. To dla mnie ważne, bo miałem niedawno za mało żelaza we krwi.

W projekcie „Niebieska planeta” będzie więcej zdjęć ziołowego trio!

pozdrawiam

Michał

Posted in ***, Doświadczenia i obserwacje, Projekt "Niebieska planeta", Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | 2 Comments

Przerwa techniczna;-)

Wracamy po nieoczekiwanej przerwie technicznej ;-)

Dlaczego nas nie było? Z kilku powodów.

1. Nie mieliśmy dostępu do Internetu.

2. Wyjeżdżaliśmy z Krakowa.

3. Była ładna pogoda i w wolnej chwili… zamiast siedzieć przed komputerem… biegaliśmy po podwórku, chodziliśmy do ogrodu i jeździliśmy do lasu (tam przy okazji zrobiliśmy zdjęcia do projektu!)

W tym czasie przygotowałem sobie w notatniku wpisy na bloga. Teraz wystarczy te wpisy dopracować i przepisać na komputerze. Jeden z wpisów to list, jaki piszę do Pana Adama Wajraka. Ciekawe czy Pan Adam Wajrak znajdzie czas żeby mi odpowiedzieć.

pozdrawiam

Michał

Posted in ***, o nas, Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13 | 1 Comment

Żelazo w diecie.

Ostatnio miałem pobieraną krew (tak jak co roku), i okazało się, że mam mały niedobór żelaza. Jak się o tym dowiedziałem to od razu zacząłem szukać w jakich składnikach się ono znajduję żeby móc poprawić wyniki krwi.

Niedobór żelaza jest bardzo niebezpieczny, ponieważ prowadzi do anemii. Na niedobory żelaza szczególnie narażone są dzieci, odchudzające się dziewczęta, kobiety w ciąży i sportowcy! Ja jestem dzieckiem i uprawiam sport, dlatego mam teraz obniżony poziom żelaza. Muszę to naprawić, ponieważ:

Żelazo jest potrzebne w naszym organizmie do przenoszenia tlenu O do komórek i (zabieraniu dwutlenku  węgla CO2). Żelazo (Fe) znajduje się w hemie:

Żelazo jest też potrzebne do dobrego działania mózgu i rozwoju ciała.

Żeby zwiększyć poziom żelaza we krwi należy jeść np.:

OWOCE bogate w żelazo:

  • brzoskwinie
  • morele
  • jabłka
  • truskawki
  • wiśnie
  • czereśnie
  • maliny
  • owoce cytrusów
  • rodzynki

WARZYWA bogate w żelazo:

  • fasolka szparagowa
  • szpinak
  • brokuły
  • sałata
  • buraki
  • pietruszka
  • marchew
  • groszek
  • soczewica
  • pomidory
  • ziemniaki
  • kalafior
  • kapusta

NASIONA I PESTKI oraz kasze bogate w żelazo:
  • pestki dyni
  • pestki słonecznika
  • orzechy

RYBY bogate w żelazo:
  •  makrela
  • śledź
  • sardynka

MIĘSA bogate w  żelazo:

  • wołowina
  • wątróbka wieprzowa

Bogate w żelazo jest również pieczywo pełnoziarniste oraz żółtko jaja.

A najlepiej zjeść na obiad mięso i witaminę C – w jednym posiłku, np.: wątróbka, buraczki i sok pomarańczowy. Żelazo zawarte w mięsie jest bardziej przyswajalne niż żelazo zawarte w warzywach, ale żeby to żelazo z mięsa zostało przyjęte, potrzeba witaminy C.

pozdrawiam

Michał

P.S. Źródła informacji i ilustracji: wikipedia, wikipedia, onet wiemofeminin.

Posted in *** | 4 Comments

Moja ulubiona muzyka.

Czy lubicie słuchać muzyki? Ja bardzo!

Stworzyłem swoją listę przebojów. Jedne z najważniejszych piosenek to:

  1. Animals – House of the rising sun

YouTube Preview Image
2. Eddie Vedder – Into the wild

YouTube Preview Image

3. The Wannadies – You and me song

YouTube Preview Image

4. Eurythmics – Sweet dreams

YouTube Preview Image

5. Iz – Somewhere over the rainbow

YouTube Preview Image

6. Queen – I want to break free

YouTube Preview Image

7. Lenka – Everything at once

YouTube Preview Image

8. Nice Little Pinguins – I Am Flying

YouTube Preview Image

9. The Beatles – Let It Be (i jeszcze kilka innych np.: I wanna hold your hand, Help, Obladi Oblada)

YouTube Preview Image

10. Enej – Lili

YouTube Preview Image

11. Myslovitz – Długość dźwięku samotności

YouTube Preview Image

pozdrawiam

Michał

Posted in ***, o nas, Pasje | 2 Comments

Kopalnia węgla brunatnego

Tu możecie zobaczyć naszą prezentację o węglu:  prezi.  Po jej przygotowaniu pojechałem  z bratem i rodzicami, do kopalni węgla brunatnego w Bełchatowie. Widziałem kopary, auta i specjalne taśmy którymi przewozi się węgiel do elektrowni.

Tak wygląda maszyna i taśmociąg z węglem:

A tutaj jest mapa google z kopalnią i elektrownią:  Mapa Na mapie są zaznaczone trzy miejsca A, B i C. Zgadnijcie w którym miejscu my staliśmy, gdy zostało zrobione to zdjęcie:

pozdrawiam

Maciek

P.S. Dziękujemy Pani Ani za wiadomość o kopalni Guido! Pojedziemy tam też! :-)

Posted in ***, o nas, po szkole | Komentowanie nie jest możliwe