Żelazo w diecie.

Ostatnio miałem pobieraną krew (tak jak co roku), i okazało się, że mam mały niedobór żelaza. Jak się o tym dowiedziałem to od razu zacząłem szukać w jakich składnikach się ono znajduję żeby móc poprawić wyniki krwi.

Niedobór żelaza jest bardzo niebezpieczny, ponieważ prowadzi do anemii. Na niedobory żelaza szczególnie narażone są dzieci, odchudzające się dziewczęta, kobiety w ciąży i sportowcy! Ja jestem dzieckiem i uprawiam sport, dlatego mam teraz obniżony poziom żelaza. Muszę to naprawić, ponieważ:

Żelazo jest potrzebne w naszym organizmie do przenoszenia tlenu O do komórek i (zabieraniu dwutlenku  węgla CO2). Żelazo (Fe) znajduje się w hemie:

Żelazo jest też potrzebne do dobrego działania mózgu i rozwoju ciała.

Żeby zwiększyć poziom żelaza we krwi należy jeść np.:

OWOCE bogate w żelazo:

  • brzoskwinie
  • morele
  • jabłka
  • truskawki
  • wiśnie
  • czereśnie
  • maliny
  • owoce cytrusów
  • rodzynki

WARZYWA bogate w żelazo:

  • fasolka szparagowa
  • szpinak
  • brokuły
  • sałata
  • buraki
  • pietruszka
  • marchew
  • groszek
  • soczewica
  • pomidory
  • ziemniaki
  • kalafior
  • kapusta

NASIONA I PESTKI oraz kasze bogate w żelazo:
  • pestki dyni
  • pestki słonecznika
  • orzechy

RYBY bogate w żelazo:
  •  makrela
  • śledź
  • sardynka

MIĘSA bogate w  żelazo:

  • wołowina
  • wątróbka wieprzowa

Bogate w żelazo jest również pieczywo pełnoziarniste oraz żółtko jaja.

A najlepiej zjeść na obiad mięso i witaminę C – w jednym posiłku, np.: wątróbka, buraczki i sok pomarańczowy. Żelazo zawarte w mięsie jest bardziej przyswajalne niż żelazo zawarte w warzywach, ale żeby to żelazo z mięsa zostało przyjęte, potrzeba witaminy C.

pozdrawiam

Michał

P.S. Źródła informacji i ilustracji: wikipedia, wikipedia, onet wiemofeminin.

This entry was posted in ***. Bookmark the permalink.

4 Responses to Żelazo w diecie.

  1. magdak says:

    Zgrabnie przedstawione najwazniejsze dane, liste wydrukuje, zebysmy tez mogli pilnowac naszej diety :)
    Na szczescie zaraz pojawia sie pierwsze krajowe warzywa i owoce, szybko nadrobisz braki.
    pozdrawiamy
    magda i antek

  2. inter_michal says:

    Nie mogę się już doczekać Np.:
    truskawek, brzoskwini, poziomek i malin.
    pozdrawiam
    Michał

  3. AnetaSzk says:

    Wielka szkoda, że masz niedobory żelaza, ale jestem pewna, że dzięki dobrej diecie niedługo wszystko wróci do normy!

    Bardzo fajnie opisujesz w jaki sposób dostarczyć do organizmu żelaza i dlaczego jest ono nam tak bardzo potrzebne! A jak ty planujesz zmniejszyć swój niedobór? Masz już zaplanowaną jakąś specjalną dietę? Z chęcią bym o tym przeczytała! A może mógłbyś nam pokazać jak wygląda teraz Twój posiłek? To byłby fajny wpis :)

    Trzymaj się!
    Aneta
    Szkoła z klasą 2.0
    AnetaSzk ostatnio opublikował..Publiczna prezentacja projektuMy Profile

    • inter_michal says:

      Tak, mam taki plan. Chciałbym w dziale kulinarnym pokazać co jem i co ostatnio ugotowałem. Mam przygotowane nawet zdjęcia z przepisu, który znalazłem w nowej książce kucharskiej.
      pozdrawiam
      Michał