Projekty TIK – Podbeskidzie znane i nieznane

Dnia 8-go marca 2011 roku na lekcji języka polskiego odbyły się zajęcia dotyczące planowania projektu edukacyjnego Szkoła z Klasą 2.0. Uczniowie zostali poinformowani o temacie projektu: Podbeskidzie znane i nieznane

Celem projektu jest pogłębianie wiedzy o naszym regionie, poznawanie jego historii, zwiedzanie miejsc „zwykłych” oraz tych „niezwykłych”, pospolitych, znanych wszystkim, ale także urokliwych, mniej popularnych zakątków, które widziane z perspektywy uczniów zyskają zupełnie nowy wymiar, bowiem nawet i 3D ;-) ). Klasa została podzielona na sześć pięcioosobowych grup. Każda z nich wybrała własny temat projektu zgodny z ogólnoprzyjętymi celami zajęć. Realizacja projektu jest planowana na dzień 20-go maja bieżącego roku. Uczniowie będą mieli możliwość konsultowania ze mną ewentualnych problemów w formie ustnej na zajęciach, a także drogą mailową. Wykorzystają wszystkie dostępne narzędzia TIK (według własnych potrzeb). Myślę, że konsultacje z informatykiem nie będą potrzebne, gdyż współpracuję z klasą o profilu informatycznym!! Efekty pracy zostaną oczywiście ocenione według następującego kryterium: pomysłowość, samodzielność w realizacji projektu oraz  systematyczność (przestrzeganie terminów konsultacji).

Poniżej lista grup wraz z szczegółami dotyczącymi wykonania.

I grupa
Temat: Podbeskidzie pełne wrażeń
Forma realizacji: Film
Cel: Krótkie przedstawienie form aktywnego spędzania czasu na Podbeskidziu.
Plan: – Zebranie materiałów
- Wywiady
- Montaż

II grupa
Temat: Postać Emila  Zegadłowicza w rejonie Podbeskidzia.
Forma realizacji: Film
Cel: Przybliżenie sylwetki artysty
Plan: – Selekcja informacji
- Montaż filmu

III grupa
Temat: Podbeskidzie dzisiaj.
Forma realizacji: Prezentacja multimedialna.
Cel: Przedstawienie Podbeskidzia w XXI wieku.
Plan: – Robienie zdjęć
- Zbieranie informacji
- Tworzenie prezentacji

IV grupa
Temat: Atrakcyjność zabytków Podbeskidzia.
Forma realizacji: Makieta.
Cel: Budowa makiety naszej szkoły.
Plan: – Zdjęcia szkoły
- Projekt budynku
- Wykonanie poszczególnych elementów i ich montaż

V grupa
Temat: Bielsko-Biała jako stolica Podbeskidzia
Forma realizacji: Album cyfrowy
Cel: Lepsze poznanie naszego miasta oraz jego historii.
Plan: – Zebranie materiałów w postaci zdjęć
- Wykorzystanie programu do obróbki zdjęć
- Montaż końcowy

VI grupa
Temat: Historia budynku naszej szkoły
Forma realizacji: Prezentacja + modele 3D
Cel: Poznanie historii budynku naszej szkoły
Plan: – Zebranie informacji o szkole
- Robienie zdjęć
- modelowanie 3D
- Tworzenie prezentacji

Projekty TIK – Lekcje: Geografia

Meteogramy

Dnia 15.02.2011 w klasie 1ti1 na lekcji geografii odbyły się zajęcia na temat lokalnej prognozy pogody. Uczniowie opracowali meteogramy dla Swoich miejscowości. Oto przykładowa praca:

Współrzędne geograficzne miejscowości:
Bielsko-Biała,
19°3′E, 49°50′N
Wysokość nad poziomem morza: śr. 428 m n.p.m.
Temperatury aktualne i odczuwalne:
Aktualna: godz. 20 00 temp. -2,5°C
Odczuwalna: godz. 20 00 temp. -6°C
Jak wiatr wpływa na temperaturę odczuwalna:
Wiatr ma duży wpływ na temperaturę odczuwalną, im silniejszy wiatr tym niższa temp. odczuwalna. Mimo, że temp. Powietrza wynosi -2,5°C, to wiatr o prędkości 11km/h sprawia, że temp. odczuwalna wynosi -6°C.
Opady: godz. 20 00, 3 mm/h
Zachmurzenie: częściowe, 4/8 oktanty.
Ciśnienie: godz. 20 00 ciś. 1010 hPa
Redukcja temperatury powietrza do poziomu morza z wysokości średniej Bielska-Białej, z średniej wartości temperatury:
(spadek temperatury wynosi 0,6⁰C na każde 100 metrów)
428 : 100 = 4,28
4,28 • 0,6 = 2,57°C
–2,5 + 2,57 = 0,07°C
Odp. Temperatura na poziome morza wynosi 0,07°C.

Projekty TIK – Lekcje: Technologia Informacyjna

W dniu 8 lutego 2011 roku, w klasie 1Ti1 miała miejsce realizacja zadania TIK. W projekcie wzięła udział cała klasa. Poniżej przedstawiamy prezentacje, które została wykonana do projektu TIK:

Licencje oprogramowania

Projekty TIK – Inne: Zagrożenia w sieci

Lekcja została przeprowadzona 7 lutego o godzinie 15.00. Na zajęciach została przeprowadzona dyskusja wsparta materiałami w postaci prezentacji. Poniżej zamieszam owe prezentacje

Zagrożenia w sieci

Projekty TIK – Inne: Uczymy starszych

Nauczanie starszej osoby obsługi komputera wydaje się nam prostym zadaniem. W końcu co to za problem włączyć komputer, wejść na Naszą-Klasę albo poczytać wiadomości ze świata na Interii? Niestety to co naszemu pokoleniu wychowanemu w erze komputera i Internetu wydaje się być oczywiste nie koniecznie jest takie dla innych. Postaram się na podstawie własnych obserwacji przybliżyć tą problemową tematykę.

Pracę z komputerem zaczynamy od jego włączenia(nobel za odkrycie) i już tutaj można napotkać pierwszą trudność. Jak to ustrojstwo włączyć? Widziałem już różne próby zaczynając od klawisza enter kończąc na listwie więc naukę zacznijcie od obsługi sprzętu. Nie wchodźcie w szczegóły takie jak regulacja monitora, dodatkowe funkcje klawiatury itp. Gdy już wejdziecie do systemu zapoznajcie „ucznia” z nim. Jak poprzednio same podstawy: pasek zadań, gdzie szukać ważnych programów i jak wygląda ikona Internetu. Tutaj warto zrobić taki myk polegający na zmianie nazwy np. Mozilla Firefox na po prostu Internet. Zaoszczędzi to problemów z jego szukaniem. Starsze osoby zazwyczaj używają wyłącznie Internetu, więc skupmy się głównie na nim. Najczęściej używane przez nich portale to: Google, Interia, WP(rzadziej niż Interia)i oczywiście NK. Po pierwsze aby ułatwić ich odnalezienie ustawmy je na pasku zakładek(nie zapomnijcie powiedzieć jak to działa!). Następnie nauczcie ich obsługi danych stron. I znowu powtarzam by nie wchodzić w szczegóły, po co komuś wiedzieć o takich patentach jak śledzik, NKtalk, o jakiś czatach i blogach na Interii. To co najważniejsze. Możemy co najwyżej wspomnieć o takim czymś i dodać, że nie jest to niezbędne do przetrwania. Sądzę, że najwięcej problemów przysporzy NK, jednak możemy temu zaradzić. Sprawę dodawania i usuwania zdjęć możemy załatwiać sami, a konto trzeba uprościć do granic możliwości. Warto też zrobić na pulpicie w dobrze widocznym miejscu dokument tekstowy, w którym zapiszemy wszystkie loginy i hasła. Co do Internetu zostaje jeszcze sprawa konta e-mailowego. Sugeruję G-mail lub Interię, ponieważ znamy już te strony. Nie zapominajmy też o komunikatorach. W końcu trzeba trzymać kontakt z wnuczkami. Gadu-gadu i Skype rozwiązuje problem. Chyba już nie muszę mówić, że uczymy samych podstaw? Co do Skype musimy wprowadzić naszych adeptów (w zależności od posiadanego sprzętu) w arkana czarnej magii, czyli mówiąc inaczej podłączania mikrofonu i słuchawek.

Cóż to chyba byłoby na tyle. Ogarnęliśmy podstawy a dalsza edukacja zależy od apetytu seniorów. Ważne jest by zwalczać wszelkie przejawy zabobonów związanych z komputerem takich jak ktoś się włamie i pozna moje dane, albo pani Renacie wysłali powiadomienie o wygranej, a tak naprawdę musiała zapłaci olbrzymi rachunek. Oczywiście istnieją takie przypadki, ale można skutecznie się przed nimi bronić. Jednak o tym przeczytacie w dziale Zagrożenia w sieci.

Prezentacje – j.polski

W dniu 14 stycznia 2011 roku, w klasie 1Ti1 miała miejsce realizacja zadania TIK. W projekcie wzięła udział cała klasa podzielona na zespoły trzy osobowe. Poniżej przedstawiamy prezentacje, które wykonali uczniowie.

1 Zabytki języka polskiego
Jan Kochanowski- Biografia człowieka humanisty
Średniowieczne Wzorce Osobowe
Franciszkanizm

Kodeks 2.0 – Prezentacja

Kodeks 2.0

Sprawozdanie z debaty w szkolnej

W dniu 13 grudnia 2010 roku w Kolegium nauczycielskim przy ulicy Krakowskiej w Bielsku-Białej, odbyła się debata klasowa. Głównym tematem był program nauczania w szkołach realizowany przy pomocy technologii informatycznej. Po wykładzie wprowadzającym na temat bezpiecznego i skutecznego komunikowania i publikowania w sieci, uczniowie podczas dyskusji panelowych w czterech grupach uzupełniali ich własne wersje robocze kodeksów o nowe pomysły. Musieli oni wykazać się  kreatywnością i znajomością tematyki, bowiem na ich barkach spoczywał obowiązek stworzenia poprawnego i sprawnie funkcjonującego kodeksu. W tym kodeksie zawarli oni swoje oczekiwania, postulaty i wnioski na temat tego jak poprawnie wykorzystywać komputer i zasoby informacji elektronicznych , jak komunikować się dzięki potędze internetu oraz dzięki którym stronom i licencjom mamy pewny i darmowy dostęp do wiedzy. Wszystkie prace zostały złożone na ręce dyrektora Zespołu Szkół Elektrycznych, Elektronicznych
i Mechanicznych, Pana Jacka Zielińskiego.
Cała ta debata została zorganizowana pod patronatem projektu „Szkoła z Klasą 2.0″ .

Debata klasowa

Kodeks 1TI1

1)    Tik w nauczaniu

  • W sieci online można prowadzić lekcje przy pomocy Internetu, co zwiększa wydajność i szybkość, ale zmniejsza jakość.
  • W sieci offline mogą być przygotowane już wcześniej przez nauczycieli potrzebne informacje do prowadzenia zajęć, które na przykład w formie prezentacji będą wyświetlane na rzutniku.
  • Narzędzia: głównie PowerPoint, Excel i Word. Te programy umożliwiają nam sprawną obróbkę informacji w formę jasną i łatwą do przyjęcia przez umysły uczniów.

2)    Korzystanie z zasobów internetowych

  • Zapobieganie kopiowaniu materiałów typu „Ctrl C + Ctrl V”
  • Używanie przez nauczycieli programów wyszukujących skopiowane frazy.
  • Porównywanie informacji z różnych stron.
  • Korzystać z zaufanych źródeł, używanie stron polecanych przez innych użytkowników TIK, zwracać uwagę na styl, język i wygląd strony internetowej- na tej podstawie możemy stwierdzić, czy strona prowadzona jest rzetelnie.
  • Wszystkie nieprawidłowości zgłaszać administratorom strony.

3)    Korzystanie ze źródeł

  • Korzystamy ze stron, w których materiały objęte są licencją Open Source np. Wikipedia
  • Gdy licencja nie jest znana, lub materiał jest objęty prawami autorskimi należy podać autora i źródło.
  • Wolne licencje są bardzo przydatne w edukacji. Dzięki nim możemy korzystać z pobranych materiałów nie obawiając się o to, że ktoś pociągnie nas do odpowiedzialności karnej.
  • Autorów i źródła podajemy na końcu wykonanej pracy lub w bibliografii.
  • Gdy uważamy, że nasza twórczość ma jakąś wartość, to przed umieszczeniem jej w Internecie należy ją podpisać i określić licencję.

4)   Komunikacja

Maile i portale społecznościowe mogą ułatwić komunikację na linii nauczyciele- rodzice oraz nauczyciele-uczniowie. Sieć adresów e-mailowych oraz fora klasowe z dostępem dla nauczyciele i rodziców mogą być miejscem wymiany informacji i pomysłów. Uważamy, że smsy mogą ułatwić kontakt z nauczycielami, chociażby między samorządem klasowym a wychowawcą klasy. Samorząd w tym układzie pełni funkcję pośrednika między klasą a wychowawcą. Strony szkole, powinny mieć stałą ekipę czynnych moderatorów, dbających o aktualność i przejrzystość strony, a sama strona powinna zawierać informację ważne dla społeczności szkolnej. Nie wykluczamy oczywiście rozrywki, ale ma ona tutaj podrzędne znaczenie. Gazetka szkolna jest nieodzownym elementem każdej szkoły i w tym wypadku powinna być
przeznaczona wyłącznie dla uczniów. Łamigłówki, komiksy, śmieszne wydarzenia z życia szkoły, konkurs sudoku itp. w końcu potrzebne informacje znajdziemy na stronie.

5)   Komputery pod ręką

  • Aby zapewnić dostępność komputerów i sieci w szkole należałoby wprowadzić chociażby jedno stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu w każdej sali lekcyjnej.
  • Aby sprawiedliwie i sensownie dzielić dostęp do TIK między różne przedmioty i różnych uczniów należałoby stworzyć pracownie multimedialne czynne cały dzień.
  • Powinniśmy się kierować sercem i rozumem (reklama TP :D )

6)    Bezpieczeństwo

  • Ip (dostawca, miejsce zamieszkania)
  • Nie udostępniamy poufnych danych (numery telefonów, adresy itp.), dbamy o prywatność profili na portalach społecznościowych. Nie udostępniamy danych osobą nieznajomym.
  • Komputery w szkole powinny służyć do nauki i zdobywania wiedzy. Nie powinny być wykorzystywane do celów zabronionych.
  • Podchodzimy sceptycznie i ze zdrowym rozsądkiem do informacji zawartych na stronach internetowych, zawsze sprawdzamy źródło.

7)    Nauczmy tego starszych
Plan nauki starszych:

  • logowanie do systemu
  • poruszanie się myszką i obsługa klawiatury
  • włączanie podstawowych programów i ich obsługa
  • działanie w Internecie, zakładanie konta e-mail
  • ustawianie zegara i kalendarza
  • instalacja programów
  • usuwanie zbędnych programów i folderów
  • komunikatory
  • podłączanie urządzeń komputerowych

Osoba nadzorująca zajęcia powinna być cierpliwa i wyrozumiała oraz przekazywać
informację w jak najprostszy sposób.

Starsi ludzie często nie potrafią przełamać bariery, ponieważ to oni z reguły dają rady
młodszym, poza tym wiele osób wychodzi z założeniem, że starszy = mądrzejszy. Zatem jeśli pierwsi wyjdziemy do nich z propozycją pomocy, to na pewno
osiągniemy cel i wspólne porozumienie.

Witamy na naszym blogu

Witamy wszystkich czytelników na naszym blogu poświęconym programowi „Szkoła z klasą 2.0″.
Zadaniem projektu jest opracowanie, przetestowanie i wprowadzenie w życie zasad korzystania z technologii komunikacyjno-informacyjnych w szkołach. Chodzi o zdobywanie, rozwijanie i sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów, ale także o komunikację wewnątrz szkoły oraz kontakty z rodzicami i instytucjami zewnętrznymi (bibliotekami, muzeami, władzami lokalnymi, instytucjami pozarządowymi), które mogą pomóc nauczycielom i uczniom w pracy.
Program ten jest realizowany w ramach prowadzonej od ośmiu lat akcji „Szkoła z klasą”.

Blitzy Theme & Wordpress PL
css.php