Tablica Elektroniczna Klubu Europejskiego. Zaiks- ochrona praw autorskich.

Styczeń 10th, 2012 by spilskaj

Tablica Elektroniczna Klubu Europejskiego. Zaiks- ochrona praw autorskich.

Dobrze wyglądająca, przydatna, używana zawsze na zajęciach.  Tak mowa o tablicy elektronicznej klubu europejskiego. W każdy piątek na spotkaniach używamy jej do wyświetlania wszystkich prezentacji multimedialnych, (członkowie klubu pojedynczo bądź w 2/3 osobowych grupach przygotowują co tydzień prezentację na wybrany przez siebie temat związany z działalnością i tematyką klubu) w wyszukiwaniu niezbędnych źródeł informacji. By lepiej opisać jej wykorzystanie oprę się na konkretnych przykładach. Podczas prezentacji na temat Hiszpanii, tablica poza jej wyświetleniem, posłużyła mi do pokazania krótkich filmików m.in o Corridzie, święcie „Las Fallas”. Pozwoliła nam na wyszukanie kilku elementów które były istotne w całokształcie prezentacji a bez możliwości podłączenia komputera z internetem do tablicy nie byłoby to możliwe do wykonania. W innej prezentacji na temat tradycji bożonarodzeniowych, mogliśmy obejrzeć i posłuchać fińskiego rapu (bardzo intrygujące), legendarną wręcz  świąteczną reklamówkę coca-coli z ciężarówką która obecnie jest już elementem współczesnej tradycji bożonarodzeniowej jak film z serii „Kevin sam np. w domu”. W ciągu ostatniego dziesięciolecia zaszły wielkie zmiany jeśli chodzi o postęp w technologii elektronicznej. Na rynek weszło mnóstwo przydatnych urządzeń, ułatwiających nam pracę i codzienne życie. Sprawiły one, że świat i podejście oraz sposób wykonywania wielu prac uległ zmianie. Klub dostosowuje się do zachodzących zmian starając wykorzystywać je najlepiej jak potrafi, nie tracąc przy tym własnych tradycji. Tablica jest tego wręcz idealnym przykładem, ponieważ poza funkcjami tradycyjnej tablicy, umożliwia nam podłączanie do niej sprzętów elektronicznych takich jak laptopy, pendrive’y, ipady, korzystanie z głośników niezbędnych do odtwarzania muzyki. Pozwala nam także na rozwój. Klub wziął udział w prezentacji i wypróbował działanie oprogramowania „Prezi” którego zadaniem jest tworzenie prezentacji na tzw. „wirtualnym płótnie”.
Jak więc widać, tablica elektroniczna jest czynnie używana w trakcie trwania wszystkich spotkań klubu, jest wielofunkcyjna co wpływa na jej atrakcyjność, a jej niezawodność i możliwości jakie dają, tylko zachęcają do korzystania z niej.

Następną poruszoną kwestią są prawa autorskie. Ich ochroną od 1918r. zajmuję się organizacja Zaiks. Podczas spotkania z jej przedstawicielem dowiedzieliśmy się m.in. o CC (Creative Commons) który zastrzega prawa, wszystkie prawa są zastrzeżone dla twórcy. Podstawowym elementem jego funkcjonowania są licencje prawne które pozwalają zastąpić tradycyjny model „Wszystkie prawa zastrzeżone” zasadą „Pewne prawa zastrzeżone”. Jeśli chodzi o zastosowanie CC w pracy domowej, to informuje ono nas o tym, że jeśli źródło z którego korzystamy nie zostanie podane, dochodzi do plagiatu, a wraz z tym z możliwość do 3 lat pozbawienia/ograniczenia wolności.
Prowadzący spotkanie, kilkakrotnie powtórzył nam hasło „Uczeń jest twórcą”, zachęcał nas do myśli „”czujmy się twórcami”, byśmy przyjęli ją w czasie naszej pracy.
Pomimo występowania różnych rodzai utworów (obrazy, filmy itp.) zawsze podajemy autora i źródło (art, 34 upapp), umieszczamy cytaty (art29 ust.1. uapp).
Ostatnią ważniejszą kwestią był dozwolony użytek publiczny oraz prywatny.
Dozwolony użytek publiczny to prawo do nieodpłatnego korzystania z już rozpowszechnionego utworu bez zezwolenia twórcy. Warunkami dopuszczalności są w tej sytuacji:
- wymiana danych osobowych twórcy
- nie naruszanie moralnego korzystania z utworu
- nie działanie na słuszne interesy twórcy.
Użytek publiczny obejmuje m.in aspekt szkolny.
Dozwolony użytek prywatny. Obejmuje korzystanie z utworu w zakresie prywatnym :
-mogę obejrzeć, a nie mogę kopiować
-kopiowanie na własny użytek nie podlega temu przepisowi
-kopiowanie na własny użytek i udostępnianie innym podlega temu przepisowi.
Na sam koniec prowadzący dodał, że tylko twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za wykorzystanie utworu.

Warsztaty były korzystne i pozwoliły nam poszerzyć znacząco swoją wiedzę w zakresie ochrony praw autorskich oraz z ich legalnego korzystania oraz upubliczniania

Julia Spilska 2B

DEBATA

Grudzień 20th, 2011 by spilskaj

Dnia 9.12.b.r na co piątkowym spotkaniu klubu europejskiego została przeprowadzona debata nad kodeksem 2.0 . Wzięli w niej udział wszyscy obecni tego dnia członkowie klubu , a przeprowadzona została przez Julie Spilską z klasy 2b oraz Artura Jankowskiego z klasy 2a. Obecnym nauczycielem był opiekunem klubu oraz nauczyciel geografii Paweł Orzechowski.

Przeprowadzona debata jak się okazało była niezbędna. Członkowie klubu mieli dużo do powiedzenia na dany temat. Często ich opinie nie było podobne, prowadziły do bardziej ożywionej dyskusji, ale to właśnie wpływało na jej efektywny przebieg i pozwoliło nam dojść do istotnych rozwiązań.

Głównymi punktami poruszony podczas naszej debaty były :  Ucz i ucz się z TIK, na ten punkt składa się praca na urządzeniach elektronicznych na codzień w szkole podczas zajęć edukacyjnych . Uczniowie chcieliby by każdy z nauczycieli miał komputer i przeszedł odpowiednie szkolenie z zakresu pracy na nim. Sama praca miałaby być efektywniejsza , bo wszyscy mieliby łatwiejszy dostęp do informacji. Poruszonym przy tym punkcie problemem było ładowanie sprzętu. I powstała od razu koncepcja by przynoszony do szkoły sprzęt elektroniczny nie mógł być w niej ładowany (duże koszty, zużywanie nadmierne energii, każdy może to zrobić w domu.) oraz by nie usuwać zwykłych zeszytów (uczniowie obawiają się zaniku tradycyjnej formy pisania.)
Najbardziej sporną i wzbudzającą najwięcej emocji kwestią był dziennik elektroniczny. Głosy w tej sprawie są podzielone na pół . Części osób podoba się możliwość sprawdzania ocen, (warunek: nauczyciele powinni je regularnie uzupełniać) niektórzy uważają, że byliby pod zbyt znaczną kontrolą i ograniczyłoby to ich swobodę. Jedną z niewielu kwestii poruszonych bez sporu była chęć sygnowania prac. Odwołuje się to do 3. pkt debaty „nie kradnij i nie daj się okraść „. Włączyliśmy także do tego respektowanie prac autorskich poprzez umieszczanie bibliografii lub umieszczanie żródła informacji w swojej pracy. Tak samo jak zakup drukarki i ksero na piętro liceum wszyscy są zgodni.
Kolejną kwestią był telebim. Członkowie klubu uznali, że byłoby dobrze gdyby został on umieszczony w bardziej widocznym miejscu i byłyby na nim wyświetlane poza zdjęciami, ważne ogłoszenia, zastępstwa itp.
Jeśli sprawa tyczy się tablic interaktywnych to w znacznej większości uczniowie chcieliby udostępnienia ich na lekcji oraz ich sumiennego i częstego wykorzystawania.  Na lekcje mogłyby się wtedy skaładać prezentacje multimedialne tworzone przez nauczyciel bądź uczniów. Punkt 4. „Komunikujemy się” .  Uczniowie i nauczyciele mieliby kontaktować się za pomoc wszelkich komunikatorów internetowych. Wszyscy z wyraźną aprobatą na to przystali. Kwestią następną jest mozliwość pobierania z internetu materiałów z lekcji na których Cię nie było. Tu znów większość klubu przystała na to propozycję.
W sprawie funkcjonowania TIK w szkole wyłoniło się kilka niezbędnych potrzeb m.in. dostęp do WiFi , zablokowanie nieodpowiednich stron i stworzenie listy tych z których będziemy mogli korzystać . Utworzenie forum dyskusyjnego , e-book-ów, a także chęc do komunikacji międzynardowej poprzez Skype’a z uczniami z zagranicznych szkół.

Podsumowując debata wniosła wiele istotnych informacji, pozwoliła się rozeznać w kwestii TIK uczniom którzy przy okazji mogli wyrażać swoje opinie pomagając dzięki temu przy tworzeniu kodeksu 2.0 oraz wprowadzaniu tego w szkolne życie.

Julia Spilska
Artur Jankowski