Omawiamy badania krwi, oraz odporność organizmu
10 maja 2011Opisujemy drogę krwi
9 maja 2011Omawiamy budowę serca na podstawie planszy
7 maja 2011Nasze dokumenty i pliki medialne
4 maja 2011Planowanie etapów realizacji projektu
7 kwietnia 2011Główne zadania | Działania(elementy, z których składa się zadanie) | Uczniowie odpowiedzialni | Terminy realizacji | Co potrzebne? | Informacja o wykonaniu/efektach |
Zaplanowanie projektu | Sformułowanie celów, określenie problemów, utworzenie harmonogramu | Cała grupa | 23.02.2011 | Nacobezu do projektu | Nacobezu podała pani w czasie lekcji biologii. |
Zatamowanie krwotoku z rany-zapobiegnięcie wykrwawieniu, zapobieganie krwotokom | Poznanie rodzajów krwotoków
Poznanie sposobów zapobiegania powstawaniu krwotoków |
Łukaszczyk Kacper,
|
28.02.2011 | Bandaże (elastyczne), 2 osoby, imitacja rany – czerwony pisak |
Po zademonstrowaniu przez kolegów, w jaki sposób bandażować, reszta grupy poprzez kilkakrotne wykonywanie tej czynności nauczyła się tamować krwotoki i opatrywać rany.
|
Zabandażowanie rany
|
Garncarz Łukasz | ||||
Poznanie składu krwi i roli poszczególnych jej elementów i objaśnienie problemu nr2, | Obserwacje mikroskopowe
|
Raszewski Patryk |
2.03.2011 | Mikroskop,
Podręcznik ze schematem składu krwi |
Udało nam się wykonać zaplanowane działania. Grupa dowiedziała się najważniejszych rzeczy o krwi.
Zrobiliśmy analizę wyników badania krwi (morfologia ) |
Mapa mentalna. Schematyczne procentowe przedstawienie składu krwi. | |||||
Wyjaśnienie na konkretnych przykładach, dlaczego nasza krew musi mieć stały skład – analiza wyników morfologii krwi | Kulawinek Wojciech | ||||
Konflikt serologiczny, jak jemu zapobiegać | Schematyczne opisanie, w jaki sposób może dojść do takiego konfliktu i jakie ma skutki taki konflikt. | Łukaszczyk Kacper | 7.03.2011 | Plansza-schemat konfliktu | Na podstawie rysunku Kacper wytłumaczył grupie, co to jest konflikt serologiczny |
Grupy krwi i znaczenie krwiodawstwa | Prezentacja | Kulawinek Wojciech | 9.03.2011 | rzutnik, komputer | Na podstawie przygotowanych informacji grupa dowiedziała się jak wielkie ma znaczenie krwiodawstwo. Wojtek świetnie wywiązał się z zadania przygotował bardzo dobrą prezentację. |
Podanie przyczyn chorób układu krążenia, opis poszczególnych z nich | Przedstawienie przyczyn, skutków, objawów chorób układu krążenia i ich opis przy pomocy prezentacji multimedialnej | Garncarz Łukasz, Kulawinek Wojciech | 14.02.2011 | rzutnik, komputer | Z wcześniej przygotowanej prezentacji przez Łukasza i Wojtka zrealizowaliśmy zaplanowany cel i rozwiązaliśmy problem nr 1 |
Budowa serca i droga krwi w układzie krwionośnym | Przedstawienie przepływu krwi na podstawie planszy | Garncarz Łukasz | 16.03.2011 | Plansza z drogą krwi, plansza z budową serca | Łukasz przedstawił nam drogę krwi w układzie krwionośnym, po czym każdy z członków zespołu wykonał rysunek przedstawiający krwiobiegi. Wojtek i Kacper opisali działanie i budowę serca, po czym nasza grupa była zdolna określić jak pracuje serce i jak przepływa krew. |
Przedstawienie budowy serca na podstawie planszy | Kacper Łukaszczyk
Kulawinek Wojciech |
||||
Poznanie roli zastawek-czym grozi złe ich funkcjonowanie | Obrazowe opisanie roli zastawek i podanie skutków, jakie powoduje złe ich funkcjonowanie |
Łukaszczyk Kacper, | 23.03.2011 | Prezentacja PP | Kacper przygotował wiadomości z Internetu i schematy pracy zastawek. Przedstawił nam prezentację, a potem robiliśmy symulacęe pracy serca i zastawek z naszych dłoni. |
Podanie różnic między żyłami, a tętnicami. |
Wykaz różnic (zapisanie na dużej kartce np. kartonie) między żyłami, a tętnicami z wykorzystaniem rysunku | Raszewski Patryk | 28.03.2011 | Rysunek(plansza) uwzględniająca tętnice i żyły, karton pisak. Obserwacje mikroskopowe. | Patryk na planszy określił różnice, jakie występują między żyłami a tętnicami po czym podczas wspólnej dyskusji udało nam się wywnioskować dlaczego występują takie różnice. Obejrzeliśmy tętnicę i żyłę kota pod mikroskopem (przekroje) |
Pomiar ciśnienia i tętna. Próby wysiłkowe. | Badanie ciśnienia i tętna przy pomocy odpowiednich urządzeń oraz określenie norm w pomiarach, jakie powinny osiągać. Zmierzenie tętna i ciśnienia krwi po wykonaniu przysiadów. |
Garncarz Łukasz, Raszewski Patryk | 4.04.2011 | Ciśnieniomierz, karta do zapisów | |
Przygotowanie prezentacji efektów projektu | Opracowanie prezentacji PowerPoint – Każdy członek grupy odpowiedzialny jest za przygotowanie 4 slajdów, aktywność dla obserwatorów. | Cała grupa | 11.04.2011 | ||
Prezentacja projektu | Lekcja biologii – prezentacja PP, podsumowanie realizacji projektu w drodze samooceny. | Cała grupa | 18.04.2011 | |
Projekt Biologia
6 kwietnia 2011Tematem naszego projektu są „Sekrety układu krążenia”
Nasz zespół składa się z następujących osób:
1.Garncarz Łukasz, 2.Kulawinek Wojciech, 3.Raszewski Patryk, 4.Łukaszczyk Kacper
Nad wszystkim oczywiście czuwa nasza Pani od Biologii: Małgorzata Ostrowska.
Natomiast opiekunem organizacyjnym jest Pani Agnieszka Sitko
A to są nasze cele:
Chcemy:
- poznać skład krwi i rolę jej elementów,
- wiedzieć jak pracuje serce i jaka jest jego budowa,
- umieć narysować drogę krwi w układzie krwionośnym,
- poznać rolę zastawek,
- poznać różnice między tętnicami a żyłami,
- nauczyć się mierzyć ciśnienie i tętno,
- znać choroby krwi i układu krążenia,
- wiedzieć, co to jest konflikt serologiczny i znać grupy krwi,
- nauczyć się opatrywać rany,
i problemy:
1. W jaki sposób powstają choroby układu krążenia, czym grożą, jak je leczyć?
2. Dlaczego nasza krew musi mieć stały skład?
3. Jak przepływa krew?
4. Z jakiego powodu mamy krwotoki?
5. W jaki sposób regulować ciśnienie?
6. W jaki sposób poznać swoje ciśnienie i tętno?
7. W jaki sposób uchronić się przed złym funkcjonowaniem zastawek?
8. Jak pracuje serce i jak jest ono zbudowane?