Jak się uczyć?

Takie pytanie zadają sobie rodzice, nauczyciele, uczniowie. W każdej minucie zalewani jesteśmy informacjami, rewelacjami i sieczką, która rozmywa obraz rzeczywistości.
Niezmienne pozostaje jednak, że nauka to świetna sprawa, przy założeniu, że spełnionych jest kilka warunków. Powinno być ciekawie, budzić pytania, nawiązywać do już znanego. Warto też zaskoczyć – najlepiej jeśli ten stan dotyczy zarówno uczącego się, jak i tego, który wiedzę i umiejętności przekazuje.
Jednym z pomysłów na edukację językową są projekty eTwinning. Razem z innymi szkołami europejskimi uczyć się jest na pewno przygodą, która odbywa się w bezpiecznym wirtualnym środowisku na platformie Twinspace, ale i dzięki możliwościom technicznym w szkołach i wielu aplikacjom uczniowie widzą się, słyszą i rozmawiają w czasie rzeczywistym.
4b6c6244-5462-4d97-b71f-c870dfa0c9c7aaa
W tegorocznej edycji projektu „Medienkoffer” brali udział uczniowie z klasy IG oraz IIG i wraz z rówieśnikami z Grecji, Niemiec i Słowenii uczestniczyli w kilkumiesięcznej podróży po Europie, poznawali kulturę i tradycje, uczyli się piosenek, tworzyli podcasty, nagrywali krótkie filmy, animowane historyjki, kolorowe infografiki. Spotykali się na wspólnych lekcjach online, wcześniej przygotowywali materiały i prezentacje niezbędne do ich przeprowadzenia. Uczestniczyli w teleturniejach i quizach, sami opracowywali różne zagadki i zadania dla innych grup. Również w ramach projektu rozmawiali o tolerancji, akceptacji i różnorodności kulturowej.
Z naszej szkoły wystartował pocztą w listopadzie manifest „Stop Cyberprzemocy”, który trafiał następnie do każdej z czterech szkół partnerskich. Uczniowie dodawali tam swoje hasła, organizowali lokalne akcje. W międzynarodowych grupach podejmowali działania towarzyszące manifestowi, które następnie relacjonowano na specjalnej stronie projektu. Finał tego zadania odbył się w Niemczech i u nas. Rezultatem jest nagroda w 63. Europejskim Konkursie „Żyjmy wspólnie w pokoju”. Konkurs ten jest organizowany w Niemczech od 1953 roku i jest nie tylko najstarszym konkursem kierowanym do uczniów wszystkich grup wiekowych, ale należy też do tych najbardziej renomowanych. Tematyka każdego z konkursów związana jest z aktualnymi problemami europejskimi. Zadaniem konkursu jest motywowanie utalentowanych młodych osób do wyrażania swojej opinii w artystycznej formie.
13327458_702656926540757_6929564287574543270_n
W trakcie kilku miesięcy pracy z projektem nie zabrakło również zdjęć oraz relacji z bieżących wydarzeń, które uczniowie prezentowali również na szkolnym blogu.
Dzięki działaniom w projekcie eTwinning każdy mógł rozwinąć umiejętności komunikowania się w języku niemieckim, poznawać zastosowanie technologii informacyjnej do celów edukacyjnych oraz wykazać się talentem i kreatywnością.
Serdecznie gratuluję wszystkim uczestnikom projektu, dziękuję uczniom i nauczycielom, którzy nas wspierali, za bezinteresowną pomoc i pozytywną energię i wierzę, że przygoda z nauką w taki sposób będzie przez nas kontynuowana. Życzę wszystkim pięknych wakacji i zapraszam do nieco filmowego zakończenia tego wpisu.

Zapisz

Zapisz

Podsumowanie programu! :)

W ubiegłą środę zrobiliśmy spotkanie podsumowujące udział naszej z szkoły w programie „Szkoła z klasą 2.0″. Dostaliśmy dyplomy za aktywne uczestnictwo i prowadzenie blogów, ale wcześniej uroczystość rozpoczęła szkolny koordynator, pani mgr Teresa Bobowska oraz dyrektor mgr inż. Arkadiusz Skiba.  W dalszej części odbyły się przedstawienia projektów. Jako pierwszy zaprezentował się zespół z UFONami, następnie my czyli ekipa z „Kw@dransa”, po nas była grupa Zuzy, która przedstawiła swojego bloga „Biblioteka wierszem pisana”. Prezentacje zakończyła grupa ze „Światem barw”. Nasze spotkanie przebiegało w miłej atmosferze, najbardziej podobała mi się prezentacja Zuzanny M. :)

YouTube Preview Image

Edukacja poza klasą

98362181-0fbc-4542-b77e-7f396264a95c male
Wreszcie jest ciepło! Kilka dni temu byliśmy w Pieninach, a dziś z samego rana dwie klasy, IG oraz IIG wyruszyły tym razem na pieszą wycieczkę, której celem była góra Lubomir. Zwiedziliśmy tam Obserwatorium Astronomiczne, mieliśmy okazję spojrzeć przez teleskop w słońce, obejrzeliśmy nowoczesny teleskop i dowiedzieliśmy się, jak wygląda noc astronoma. Okazało się, że urządzenie sterowane jest … za pomocą telefonu komórkowego! Służy do tego specjalna aplikacja. Nasz przewodnik ciekawie opowiadał o gwiazdach i o technologiach wykorzystywanych do ich badania.
Potem szlakiem przeszliśmy na Suchą Polanę i tam rozpaliliśmy ognisko. Po krótkiej przerwie i obiedzie polowym zeszliśmy w kierunku budynku szkoły.

Majówka z quizlet

Zaczęło się pod koniec kwietnia od powtórek z czasownikiem w roli głównej, a aplikacja tak się spodobała uczniom, że jak grzyby po deszczu pojawiają się kolejne zestawy. Jedzenie: w domu, w szkole, na pikniku, w restauracji. Tym tematem zajął się Piotr i przygotował startowy zestaw żywieniowy:
1. Na rozgrzewkę są fiszki: LINK (po prawej polecam przełączyć start od słówka niemieckiego i odsłuchać każdorazowo wymowę)
2. Drugi krok to tryb nauki: LINK
3. Na deser gra: LINK
4. Dla ucha test i dyktando: LINK
5. Myślę, że najwyższa pora na test własnych umiejętności: LINK
6. I druga gra: LINK
Życzę udanych powtórek i zdobywania kolejnych punktów!

Liga na majówce

Kilka dni wolnych przed nami. Pogoda jest oględnie ujmując zmienna. Kto chciałby poćwiczyć znajomość niemieckich czasowników, zapraszam do zadania, które przygotował uczeń klasy IG, wykorzystując aplikację quizlet. :)
1. Na rozgrzewkę fiszki: LINK (po prawej polecam przełączyć na start od słówka niemieckiego i odsłuchać wymowę)
2. Czas na aktywną naukę: LINK
3. Gotowi na grę? Każda sekunda i dobry refleks się liczy: LINK
4. Podkręćcie głośniczek i do dzieła. Nastawcie uszu: LINK
5. Myślę, że najwyższa pora na test własnych umiejętności: LINK
6. I moja ulubiona gra, nieco kosmiczna: LINK
Trzymam kciuki za Wasze postępy i do zobaczenia po majówce. Może zmierzymy się z wersją quizlet live?

12019956_607434662729651_5960135677552825263_n

Uczymy innych

czyli dokończenie wpisu „CDN”

Lekcja przygotowana metodą ‚uczymy innych’ pomoże moim zdaniem wielu uczniom nauczyć się czegoś, co przychodzi im z trudnością. Mają oni czas na poznanie materiału i zastanowienie się, dlaczego lub co jest ciężko zapamiętać. Jak przygotowujemy własne zadanie już się uczymy nowego!
Przygotowaliśmy na nasze zajęcia o przyimkach i domu też zadania dla uczniów, którzy szybciej pracują. Pracując w grupie pomagaliśmy sobie i tłumaczyliśmy, jak zrobić zadania, jeśli ktoś tego potrzebował. Taki podział umożliwił też naukę w różnym tempie. Mogliśmy wybrać z karty pracy i potem się zamieniać. Czasem trzeba było odwiedzić inną grupę.
PicsArt_04
Lekcje tego typu na pewno są dobrym rozwiązaniem. W taki sposób uczeń aktywnie uczestniczy w lekcji, przez co sam dużo więcej się uczy.

Tour de blogi – plan wycieczki

Znaleźliśmy wpis na blogu „Otwarci na świat i zmiany” i postanowiliśmy przygotować plan wycieczki dla … grupy nauczycieli z Drawska Pomorskiego:

Drodzy Blogerzy z Drawska Pomorskiego,
chcielibyśmy Wam polecić kulturalny program, realizowany w pięknym i starym mieście królewskim, czyli w Krakowie. Od nas jest całkiem blisko, dlatego warto noclegi zaplanować u nas na miejscu w Lipniku lub naszej okolicy, położonej w Beskidzie Wyspowym. Znajdziecie tu o poranku spokój i będziecie mogli spokojnie przygotować się na urozmaicony program całego dnia wycieczkowego.
56262c66-fac2-4c9d-8877-ea33c5400215Teraz jest wiosna i wszystko budzi się do życia, dlatego wszędzie można zobaczyć pięknie rozkwitające kwiaty, kwitnące drzewa.
Wokoło słychać śpiew ptaków. Czy można ciekawiej zacząć dzień na wycieczce?

2Jak już wypijecie kawę, czas wyruszyć do Krakowa. Proponujemy rozejrzeć się na Rynku Głównym, posłuchać hejnału, granego o każdej pełnej godzinie. Koniecznie poznajcie takie zabytki, jak Bazylika Mariacka i Sukiennice.
3

 

Na krakowskim Rynku nie można się nudzić! Pełno tu kawiarenek, a wszędzie słychać gwar w wielu językach. A widoki z okien czy ogródków? Jedyne!

4

Turysta powinien poznawać krakowskie atrakcje także ‚od kuchni’. Jak można nie spróbować zjeść najlepszych obwarzanków w Polsce? ;)

Bajgle to też dobra pamiątka z wycieczki do Krakowa! Są wytwarzane według specjalnych receptur i mają niesamowity smak.

 

 

Po rozpoznaniu zabytków, od popołudnia zaczynacie program rozrywkowy. Specjalnie dla Was znaleźliśmy kilka propozycji kulturalnych na dwa dni pobytu w Krakowie. Przejrzyjcie repertuar Teatru im. Juliusza Słowackiego. Ciekawą ofertę ma też teatr Bagatela. Ciągle macie ochotę na więcej? Polecamy także wizytę na spektaklu Krakowskiej Operetki. Miłośników muzyki poważnej zachęcamy natomiast do odwiedzenia Krakowskiej Filharmonii.

Dobrym pomysaałem jest uważne oglądanie plakatów i reklam w centrum miasta lub podejście do Centrum Informacji Turystycznej. Tam warto zapytać o imprezy otwarte, bez biletów. Koncerty, odczyty, sztuki teatralne są dostępne także w taki sposób.

aa

Propozycją na drugi dzień Waszego pobytu w grodzie Kraka jest poznanie starej dzielnicy Podgórze oraz Kazimierza.
Każdemu powinna spodobać się wizyta w Muzeum Inżynierii Miejskiej. Sztuka, technika i historia przeplatają się tutaj i dzięki fajnie zorganizowanym wystawom oraz warsztatom możecie przenieść się do początków poprzedniego stulecia, a nawet do momentu wynalezienia druku.

aa

Kraków wieczorową porą?
Oświetlone pięknie Sukiennice, muzyka live na płycie Rynku, po całym dniu pełnym wrażeń polecamy rozmowę o minionym dniu.

 
W ciągu całodziennego zwiedzania licznych atrakcji w Krakowie nie zapomnijcie o obiedzie. W pobliżu Rynku Głównego jest dużo restauracji i każdy może wybrać coś dla siebie, gdyż jest tam wiele różnych rodzajów kuchni z całego świata.

I to już cały nasz plan! Mamy nadzieję, że na liście wybranych pomysłów i atrakcji w Krakowie oraz naszej okolicy wyszukacie ciekawą ofertę i być może w przyszłości wybierzecie się do Małopolski.

C.D.N.

Chcecie się dowiedzieć jakie jeszcze ćwiczenia przygotowaliśmy na lekcję o domu i przyimkach? Oto nasze pomysły:
1. Gra z kostkami:
20160415_144058Nasz zbiór powiększyła właśnie Justyna, testując nowy program. Kostki są kartonowe (polecamy dwie aplikacje do tworzenia własnych: CubeCreator, Tools), a zadania aktywizują słownictwo, znajomość rzeczowników i rodzajników, przyimków oraz umiejętność budowania zdań opisujących dom/mieszkanie i zadawania pytań. Czyli dla każdego coś innego.
2. Karty pracy i gry na różne poziomy:


Z zajęć artystycznych mieliśmy pudełka origami. Przygotowaliśmy 6 zestawów z literkami. Należy z nich złożyć słowa według otrzymanego klucza (pomieszczenia w domu, meble i wyposażenie, przyimki). Po wykonaniu zadania grę kontynuuje kolejna grupa. Jej zadaniem jest utworzenie zdań z przygotowanego słownictwa. Trzecie podejście następnego zespołu, to utworzenie pytań do zapisanych przez poprzedników zdań.
Koło ratunkowe dla tej części: narysować treść zdania.
Druga gra to znany i lubiany wisielec. W miejsce kresek należy wpisać niemieckie słowo, odpowiadające polskiemu słówku, zapisanemu poniżej. Czyli taki słowniczek polsko-niemiecki.
Trzeci zestaw to schowane słówka w torebkach papierowych, podzielone na części mowy. Kupujący nie musi płacić! Powinien wskazać co słówko oznacza. Gracz, który wyciąga słówko z torebki powinien je najpierw na głos prawidłowo odczytać. Opcja dla chętnych: ułożenie zdania i zapisanie go na załączonej karcie pracy.
3. Komiksy
pizap.com14607227779701
pizap.com14607230471321
aaaGrafiki powyżej to inspiracje dla uczniów, którzy wybiorą taki rodzaj ćwiczeń. Zadaniem jest przygotować własną grafikę online, która zawiera zagadkę lub informację. Ważne, aby komiksy powstały z poszanowaniem praw autorskich. Przewodnikami po tym ćwiczeniu są Justyna i Wiktor.

Wycieczka naszych marzeń!

Bardzo nam się spodobała kolejna akcja blogowa „Tour de blogi„. Sezon wycieczek właśnie się rozpoczyna i to dobra okazja do pomyślenia, co można nowego w Polsce zobaczyć. Pomożecie nam?
Jesteśmy uczniami klasy 2 gimnazjum. W większości mieszkamy w Lipniku. To nieduża wieś na południe od Krakowa. Do naszej klasy chodzi 19 osób: 13 dziewczyn i 6 chłopców. Jesteśmy w wieku 14 – 15 lat.
Nasza szkoła i miejscowość są położone w Beskidzie Wyspowym i przyrody na co dzień mamy pod dostatkiem. Chętnie zwiedziliśmy dużą miejscowość. Bardzo lubimy w czasie wolnym aktywnie spędzać czas. Podobają nam się np. różne warsztaty. Z miłą chęcią zapoznalibyśmy się bliżej z Waszą miejscowością. Byłoby fajnie, jeśli pomożecie nam zrobić plan jedno- lub dwudniowej wycieczki po Waszej okolicy.

question-738810_640

grafika pochodzi ze strony pixabay.com – geralt – CC0

Gdzie to jest?

Na lekcji niemieckiego zajmowaliśmy się przyimkami i opisywaniem różnych pomieszczeń. Ja zaczęłam zajęcia, potem Kasia zaprezentowała przyimki, a każdy zrobił krótką notatkę w zeszycie. Następnie podzieliliśmy klasę na trzyosobowe grupy, które rozwiązywały zadania związane z opisem domu. Krążyłyśmy po klasie i pomagałyśmy lub udzielałyśmy wskazówek. Drugim ćwiczeniem z nowym tematem było pudełko z niespodzianką, które zrobiła Kasia. Uczniowie losowali zadania na karteczkach, a swoje odpowiedzi zapisywali w zeszytach. Następnie odbyła się powtórka z przyimków i krótkie dyktando, które przygotowała Zuza.
YouTube Preview Image
Więcej o zadaniach, jakie jeszcze utrwalały znajomość nazw pomieszczeń, mebli i zastosowanie przyimków z celownikiem już wkrótce.