Czas się wypromować…

Kiedy już osiągnęliśmy wytyczone przez siebie cele, przyszedł czas na promocję naszych działań. Zaczęliśmy od swojego ogródka, czyli od prezentacji rezultatów naszej aktywności na forum szkoły. Na tablicach szkolnych korytarzy porozwieszaliśmy zaprojektowane plakaty oraz wymyślone przez nas hasła antyhejterskie.

IMG_2057

IMG_5233

IMG_5237

IMG_5250

Poza tym spot naszej kampanii zaprezentowaliśmy całej społeczności szkolnej podczas Szkolnego Festiwalu Nauki. Spotkaliśmy się z wieloma życzliwymi komentarzami. Dziękujemy:)

Informacje dotyczące naszych dokonań można przeczytać również na stronie internetowej naszej szkoły http://loprus.pl/.

 

Ale jak się promować, to się promować!!! Wzięliśmy sobie do serca nazwę programu, który realizowaliśmy „Włącz się. Młodzi i media” i postanowiliśmy zainteresować naszą akcją lokalne media. W tym celu udzieliliśmy wywiadu dziennikarzowi lokalnego radia. Na antenie Radia Victoria mogliśmy opowiedzieć o celu i przebiegu naszej działalności.

Ponadto lokalna gazeta „Głos Skierniewic i Okolicy” na swojej stronie internetowej poinformowała o przeprowadzonej przez nas kampanii: http://www.eglos.pl/dzien-nauki-i-talentow-w-prusie/0,-2rm,3/.

Urząd Miasta Skierniewice również docenił naszą pracę i na swoich stronach internetowych zamieścił nakręcony przez nas film oraz krótką relację z przebiegu kampanii: http://www.skierniewice.net.pl/aktualnosci/88733.

Ale nie ma dobrej promocji bez portali społecznościowych, szczególnie bez Facebooka . Na stronie https://www.facebook.com/kochamSkierniewice/?fref=ts mieszkańcy Skierniewic mogli przeczytać o naszych dokonaniach.

Za wszystkie  likeserdecznie dziękujemy :) zdjęcie profilowe użytkownika I love SKC

 

Spot kampanii

Ostatnim etapem naszej aktywności było przygotowanie spotu kampanii. Chcieliśmy        w nim pokazać, jakie konsekwencje może nieść za sobą hejt. Zdecydowaliśmy, że bohaterem spotu będzie przeciętny nastolatek, który padł ofiarą mowy nienawiści               i prześladowania ze strony swoich kolegów ze szkoły.

Pamiętaj:

NIE HEJTUJ!!! W TWOICH SŁOWACH LEŻY ŻYCIE DRUGIEGO CZŁOWIEKA!!!

Zapraszamy do oglądania :)

https://vimeo.com/171536996

Dziękujemy wszystkim, którzy zgodzili się wystąpić w naszym filmie. Szczególne podziękowania ślemy do odtwórcy głównej roli i jednocześnie montażysty Artura Dyśko oraz operatorek kamer Patrycji Paradowskiej i Weroniki Klepaczki  :)

Co to jest hejt?

W ramach naszych działań postanowiliśmy przybliżyć naszym kolegom ze szkolnej ławy tematykę HEJTU – kim są hejterzy, dlaczego hejtują, jakie konsekwencje niesie za sobą hejt, jak się bronić i dokąd się udać po pomoc.  W tym celu powstały prezentacja multimedialna oraz dwa krótkie artykuły, których treść zamieszczamy poniżej. Zapraszamy do lektury!!!

 

Prezentację przygotowaną przez Justynę Kruk pt.: „Co to jest hejt?” można zobaczyć klikając na ten link: https://prezi.com/uzpzbhbxfmfi/co-to-jest-hejt/

 

Przemoc werbalna w sieci

Słowo hejt to spolszczona wersja „hate” – oznacza nienawidzić. W Internecie spotykamy wiele przejawów złości, nienawiści, krytyki. Najczęściej jest to oczywiście krytyka słowna.

Zaatakowany w sieci może być właściwie każdy bez względu na pochodzenie, wyznanie, wykonywany zawód, pozycję społeczną i materialną, wygląd zewnętrzny, orientację seksualną. Złudne poczucie bezkarności i anonimowości popycha ludzi do cyber-przemocy. Warto wiedzieć, że współczesna technika sprawia, iż dla organów ścigania nie jesteśmy anonimowi. Należy również zadać pytanie o powody krytyki innych – często wypływa to z niskich pobudek osób krytykujących. Jest to być może próba dowartościowania samego siebie kosztem kogoś drugiego, bezmyślność, czerpanie „chorej” satysfakcji z poniżania innego człowieka, nadmiar czasu i brak pomysłu na jego spędzenie.

Najbardziej krytykowaną grupą w Internecie są politycy, osoby medialne, tzw. „gwiazdy”, choć równie często podlegają jej zwykli ludzie. Silnym bodźcem do wyrażania nienawiści jest pochodzenie, rasa, religia. Dotyczy to zwłaszcza osób ciemnoskórych, pochodzenia romskiego, Żydów oraz ostatnio islamistów. Wszystkie te grupy stają się obiektem ataków ze strony prawdziwych patriotów.

Hejt jest bardzo niebezpieczny wśród młodzieży. Kim może być nastoletni hejter? Osoba chorobliwie nieśmiała czy tchórzliwa, która nie potrafi podjąć jawnej debaty na forum publicznym, hipokryta, zazdrośnik czy młodociany psychopata. Człowiek taki często nie ma swojego życia, a zajmuje się cudzymi sprawami i radość przynosi jemu manipulowanie innymi czy niszczenie drugiego człowieka.

Zdarza się, że młoda osoba nękana czy wręcz zaszczuta w sieci próbuje popełnić samobójstwo, bo zatraca poczucie swojej wartości i nie znajduje w porę pomocy.
Z atakami na swoją osobę muszą liczyć się na pewno osoby zakładające blogi czy konta na portalach społecznościowych. Spod płaszcza anonima wylewa się fala nienawiści, złości, głupoty czy psychopatycznego poczucia wartości.

Ważne, aby młoda osoba miała kogoś zaufanego, do kogo może zwrócić się
z problemem i która odpowiednio zareaguje, aby nie dopuścić do zniszczenia psychiki młodej osoby.

(autor: Anna Madej)

Jak działają hejterzy?

W ciągu wielu tysięcy lat człowiek wykształcił środek komunikacji pomiędzy osobnikami swojego gatunku. Jest nim język, dzięki któremu możemy przekazywać informacje            i emocje. Dodatkowo, na przestrzeni ostatniego stulecia, wynaleziono
i rozpowszechniono środki masowego przekazu (Internet, radiofonia etc.). Niestety, wraz
z rozwojem komunikacji elektronicznej, pojawiły się różne formy prześladowania psychicznego. Powszechnie znanego jako hejt.

Na początek zadajmy sobie pytanie, czym jest hejt? Hejt – to spolszczona wersja słowa hate, czyli nienawidzić. Hejtem określa się działanie w Internecie, które jest przejawem złości, agresji i nienawiści. To wszelkie formy uderzenia w kogoś, nie tylko słowem (chociaż głównie nim), ale i grafiką czy filmem. Jest ono zwykle umotywowane chęcią wytrącenia kogoś z równowagi i sprowokowanie reakcji (negatywnej, agresywnej). Taki hejter często posługuje się przeróżnymi obelgami i wulgaryzmami, w celu wzmocnienia swojej wypowiedzi i wywołania poruszenia oraz ośmieszenia adresata.

Często pod stałym ostrzałem tzw. hejtingu  znajdują się politycy . Podam tu przykład. Chyba już każdy, w naszym kraju, zna biznesmena, który kandydował na urząd premiera. Chodzi tu oczywiście o pana Zbigniewa S., znanego już ze swoich wulgarnych wypowiedzi. Tylko, że tym razem to pan Stonoga padł ofiarą hejtu – hejtu medialnego. Otóż lider Nowoczesnej, w jednej ze swoich wypowiedzi, w sprawie groźby inwigilacji obywateli przez służby policji, przytoczył  kontrowersyjny przykład pana Zbigniewa jako osoby, z którą kontakt jest nieprzyjemny. Spowodowało to natychmiastową reakcję biznesmena, w formie 45 sekundowego filmiku, gdzie  liberał został zmieszany z błotem. Jak dobrze widzimy,     w tym przykładzie zostało jasno pokazane działanie  hejtera oraz replika adresata.

Teraz przejdziemy do sytuacji, gdzie prowokator i ofiara nie znają się. Na scenie polskiego youtube’a znajduje się pewien wykonawca/gracz znany pod Nickiem RockAlone2k. Ma on kilkuletniego syna, z którym nagrywał filmy, jak razem grają w gry. Z ust swojego ojca, zyskał dość zabawny pseudonim „Miszor”. Jako, że ten youtuber działa sam i nie prowadzi  współpracy z większymi konkurentami, został zalany obraźliwymi obrazkami       i filmikami z jego synem w roli głównej. Obelgi dotyczyły głównie pseudonimu dziecka oraz wykorzystywania seksualnego Miszora przez swojego tatę. Tutaj śmieszki uderzyły w czuły punkt każdego człowieka… rodzinę. Sam Rock nie okazywał  reakcji na to zjawisko, ale usunął wszystkie filmy ze swoim synem. To zajście było spowodowane fałszywym poczuciem anonimowości, jakie daje nam Internet. Ofiara nie zareagowała, ponieważ wie, że sieć to Hydra. Jedna ucięta głowa (pokonany hejter) to kilk(u)a nowych.

Parafrazując słowa  Mariusza Maxa Kolonko „Moja ocena jest taka”. Oba te przypadki były spowodowane chęcią zdobycia aprobaty otoczenia (i zdobycia wyborców). W obu sytuacjach, widoczna była nieznajomość zasad savoir vivre w sieci. W związku z tym, załączam tutaj podstawowe zasady bycia kulturalnym w sieci.

  1. Nigdy nie obrażaj innych użytkowników Internetu. Pamiętaj, że każdy ma prawo do własnego zdania, nawet jeśli jest ono inne od naszego.
  2. Obcym osobom nie podawaj hasła do swoich profili internetowych.
  3. Dbaj o język. Nie używaj obrzydliwych słów.      
  4. Nie rozpowszechniaj wirusów.
  5. Nie zakłócaj pracy innych.
  6. Dbaj o swoje dane i o dane innych użytkowników. Nigdy nie podawaj nieznajomym informacji zawierających adresy, telefony, jeśli ktoś Ci na to nie dał przyzwolenia.
  7. Jeżeli logujesz się na strony internetowe uważnie czytaj ich regulamin.
  8. Nie odbieraj poczty z nieznanych źródeł, a już na pewno nie klikaj na linki, które się tam znajdują.
  9. Jeżeli dzieje się coś, co Cię zaniepokoiło powiedz o tym rodzicom lub zaufanej, dorosłej osobie.

(autor: Emil Lesiak)

No to do dzieła…

Uff… Nareszcie nadszedł czerwiec – czas realizacji naszego projektu w ramach programu edukacyjnego Centrum Edukacji Obywatelskiej „Włącz się. Młodzi i media”. Ktoś pewnie pomyśli, dlaczego tak późno?! Śpieszymy więc z odpowiedzią – już we wrześniu ustaliliśmy, że naszej akcji chcemy poświęcić się w pełni. W ciągu roku nie ma na to zbyt dużo czasu – ciągłe klasówki, testy, próbne matury… A teraz, gdy ciężka nauka za nami, gdy już nic nie zaprząta nam głowy, zwarci i gotowi, pomysłowi i zdeterminowani „Hejterom mówimy NIE!!!!!”  

No to do dzieła!!! Filmy, prezentacje, artykuły, plakaty… ach, będzie się działo:)