Kampania społeczna „Czytaj i o nic nie pytaj!”

zdjecie_kamania

W konsekwencji udziału w kursie „Młodzi i media. Włącz się!” przeprowadziłyśmy kampanię „Czytaj i o nic nie pytaj!”. Poniżej przedstawiamy efekty naszej pracy.

Uznałyśmy, że dobrym pomysłem będzie zdiagnozowanie poziomu czytelnictwa w naszej okolicy, a następnie zachęcenie młodzieży do sięgania po książki. Najciekawszym owocem naszej pracy jest reportaż, który umieściłyśmy poniżej.

YouTube Preview Image

Jak widać, w krótkim reportażu zaprezentowaliśmy Wam stan czytelnictwa i znajomości książek w Krasnymstawie.

Kolejnym etapem naszej kampanii była rozmowa z kolegami z naszej klasy. Poruszyliśmy ten sam temat, który wystąpił w filmie. Okazuje się, że w życiu części młodzieży książki nie odgrywają zbyt szczególnej roli. Młodzi ludzie nie mają czasu, ponieważ poświęcają go na inne rozrywki (czyt. Internet, telewizja). Staraliśmy się zaszczepić w nich ideę czytania. Wiele z naszych rówieśników twierdzi, że mimo wszystko lubi czytać, choć rzadko mają na to okazję. Lektury szkolne zajmują wiele czasu (a jak wiadomo – nie są przyjemnością dla nastolatka), przez co nie starcza im czasu na czytanie książek, które by chcieli.

DSC01709

 

DSC01715 DSC01716

 

DSC01721Informacje o kampanii zamieściliśmy na stronie internetowej naszej szkoły.

 

 

Konkurs „My jednak czytamy”

Image00027

20 lutego w naszej szkole odbył się konkurs czytelniczy, który miał na celu zachęcenie młodzieży do częstszego sięgania po książki. Cieszy nas fakt, że znalazło się aż 13 śmiałków, którzy przed jury i publicznością przedstawili recenzje swoich ulubionych książek. Pierwsze miejsce zajęła nasza koleżanka, która razem z nami bierze udział w kursie „Młodzi i media. Włącz się”, Katarzyna Stojańska. Recenzowała książkę Łukasza Gołębiowskiego „Melanże z żyletką”. Drugie miejsce zajęła Karolina Kamińska z I LO w Krasnymstawie, natomiast trzecie przypadło Magdalenie Kowalczyk.

Image00014

 

Image00026

Konkurs był podsumowaniem naszej kampanii „Czytaj i o nic nie pytaj!”.

Image00024

„Czytaj i o nic nie pytaj!”

zdjecie_kamania

 

Kampania „Czytaj i o nic nie pytaj!” ma za zadanie uzmysłowić zarówno młodzieży jak i dorosłym ile korzyści niesie za sobą czytanie. Jest to sposób na efektywne spędzanie czasu, rozwijanie wyobraźni oraz zwiększenie zasobu swojej wiedzy. Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie internetowej naszej szkoły:

 Kampania „Czytaj i o nic nie pytaj!”

Media


Media – dla nas, jako ludzi XXI wieku, są punktem we wszechświecie, wokół którego krąży nasze życie. Pełnią dla nas funkcje poznawcze, informacyjne, a także rozrywkowe. Co jakiś czas pojawiają się coraz to nowsze sposoby przedstawiania mediów, aktualnie możemy zaliczyć do nich: telewizję, radio, Internet, prasę, które dzielą się na jeszcze więcej pośrednich metod przekazywania informacji lub rozrywki. W zależności od tego, w jaki sposób chcemy udostępnić dane materiały, możemy skorzystać z możliwości wybranej metody. Jeżeli zdecydujemy się na prasę, możemy zamieścić tekst, a dla wzbogacenia i przyciągnięcia uwagi czytelnika różne zdjęcia, grafiki. W przypadku korzystania z Internetu możemy wykorzystać możliwości prasy, a do tego możemy udostępnić filmy, ścieżki dźwiękowe. Jeżeli wybieramy telewizję rezygnujemy raczej z dłuższych pisemnych form, preferujemy raczej lektora czy na przykład dziennikarza, który przedstawi nasze informacje i materiały. Oprócz samej treści informacyjnej możemy umieścić także zdjęcia, filmy, ścieżki dźwiękowe czy grafiki, więc wychodzi na to, że najbardziej wszechstronnym sposobem przedstawienia informacji jest właśnie telewizja. Jest to metoda dość atrakcyjna dla współczesnego człowieka, ponieważ chęć do czytania coraz bardziej zanika. Ponad to można sobie siąść, odpocząć, zobaczyć filmy, nagrania – jest to po prostu spełnienie wszystkich aktualnych „potrzeb” człowieka. Lubimy kolorowe grafiki, interesujące filmy, ciekawe (ale i też krótkie) relacje z wydarzeń, bądź refleksje na jakiś temat. Nie lubimy natomiast, kiedy dana informacja jest przedstawiana zbyt długo i w nużący sposób. Aby zwrócić uwagę odbiorcy powinno się skorzystać z jak największej ilości materiałów pomocniczych (zdjęć, grafik, etc.)

Jak już napisałam wyżej: musimy w nieco inny sposób przedstawiać informacje w zależności od wybranej przez nas drogi przedstawiania. Jeżeli chcę przedstawić młodzieży informację o sposobie spędzania czasu w moim mieście i miałabym do wyboru:

  •  telewizję, to z pewnością skorzystałabym z możliwości zrobienia reklamy o tych miejscach i zajęciach. Wiele miast ma swoje lokalne stacje telewizyjne, na których też mogłabym zamieścić informacje na temat działań w mieście.
  •  prasę, to zdecydowałabym się na umieszczenie artykułu (sprawozdania, wywiadu), albo nawet kolorowej reklamy, która przyciągnęłaby wzrok czytelnika.
  • Internet, konkretniej blog, na pewno zamieściłabym nie za długi tekst (biorąc pod uwagę to, że młodzież ucieka od dłuższych form), który najlepiej jakby był moją własną relacją z danego miejsca, urozmaicony grafikami, zdjęciami, filmami. Oprócz działania na własnym blogu mogłabym proponować zajęcia w mieście pisząc o nich w komentarzach na innych blogach.
  • audycję radiową, opowiedziałabym o tych miejscach i działaniach, wplatając w tzw. „suche fakty” własne refleksje i przeżycia. Mogłabym przeprowadzić wywiad na przykład z właścicielem danego miejsca lub organizatorem działania, albo z uczestnikami właśnie tych wydarzeń.

 

 

 

Grafika: tumblr.com