RSS Feed

Na dzień przed sprawdzianem:)

4 kwietnia 2016 by Aneta Zawistowska

Uwaga nadchodzi! Dzień sprawdzianu szóstoklasisty. To bardzo ważny moment dla wszystkich uczniów klas szóstych. Pierwsze poważne zmierzenie się ze stresem egzaminacyjnym. Będziemy za Was trzymać kciuki :)

Jak poradzić sobie ze stresem w przeddzień czy w dniu sprawdzianu? Pani Ewa Born – psycholog, pedagog radzi:

Na dzień przed egzaminem:

  • Zaufaj swojej wiedzy, odpuścić sobie powtarzanie na ostatnią chwilę.
  • Odpocznij, spędź czas na świeżym powietrzu, żeby się dotlenić.
  • Posłuchaj muzyki, która cię uspokaja.
  • Pójdź wcześniej spać, by w dniu egzaminu być wyspanym.
  • Nie zapomnij o nastawieniu budzika! Sprawdzian zaczyna się o 9.00!


W dniu egzaminu:

  • Wstań o takiej porze, by mieć czas na spokojne wykonanie porannych czynności.
  • Zjedz śniadanie – gdy jesteś najedzony, mózg sprawniej pracuje, a ty możesz skupić się na zadaniu.
  • Przyjdź do szkoły co najmniej pół godziny przed testem. Nie ma co ryzykować spóźnienia, poza tym pisanie z biegu zakłóciłoby Twój spokój.


W czasie egzaminu:

  • Po zajęciu swojego miejsca zorientuj się w sytuacji, rozejrzyj się po sali – zobaczysz tam wiele znajomych osób.
  • Przygotuj długopis, uważnie słuchaj komunikatów i poleceń przewodniczącego komisji.
  • Weź kilka głębokich oddechów, by uspokoić się i dotlenić mózg.
  • Gdy dostaniesz arkusz ze sprawdzianem, sprawdź, czy jest kompletny.
  • Czytaj dokładnie polecenia do zadań, zwracaj uwagę na szczegóły – w nich jest wiele wskazówek.
  • Podkreśl liczby i inne ważne informacje pojawiające się w treści zadania. Zwracaj szczególną uwagę na słowa „są / nie są”, „zdanie prawdziwe / fałszywe” itp. – czytaj ze zrozumieniem!
  • Zaznacz pytania, na które na pierwszy rzut oka znasz odpowiedź lub wiesz jak rozwiązać dane zadanie – od nich rozpocznij pisanie sprawdzianu.
  • Odpowiadaj tylko na to, o co pytają, bo tylko to jest oceniane. Chwalenie się tutaj dodatkową wiedzą to strata czasu – nie ma za nią punktów.
  • Zadania, które wydają ci się trudne, lub na które nie znasz odpowiedzi zostaw na koniec – pozwoli to na efektywne wykorzystanie czasu.
  • Co jakiś czas powtarzaj sobie w myślach: „dobrze mi idzie”, „potrafię to”, „dam radę” – w ten sposób zmobilizujesz swój mózg do efektywnej pracy.

Co poradzić na pustkę w głowie?

  • Pustka w głowie to efekt stresu egzaminacyjnego.
  • Jeżeli nie możesz przypomnieć sobie odpowiedzi na jakieś pytanie, choć wiesz, że ją znasz, zostaw puste miejsce i przejdź
    do kolejnego pytania.
  • Jest szansa, że w trakcie rozwiązywania kolejnych zadań odpowiedź odnajdzie się w twojej głowie – mózg będzie jej poszukiwać, mimo, że ty będziesz rozwiązywać kolejne zadanie.
  • Zadawaj sobie w myślach pytania pomocnicze (Kto? Kiedy? Gdzie? Jak?), pozwalające na łączenie faktów i dojście do potrzebnych informacji.
  • Postaraj się odprężyć.
  • Weź kilka głębokich oddechów, rozluźnij ramiona,
  • Zamknij na chwilę oczy, pomasuj skronie.
  • Napnij mięśnie twarzy a następnie je rozluźnij.
  • Zaciśnij palce u rąk i nóg, rozluźnij je i kilkakrotnie powtórz to ćwiczenie.

Opracowano na podstawie: poradnia.gfo.pl, dostęp 4 IV 2016, 19.40


Brak komentarzy »

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge