Tu możecie zobaczyć nas i nasze doświadczenia

,,Powiedz mi, a zapomnę,

pokaż – a zapamiętam, 

pozwól mi działać a zrozumiem!”

                          Konfucjusz

Bąbelkowa substancja

Materiały potrzebne do doświadczenia:

  • dowolna tabletka musująca
  • barwnik spożywczy
  • olej
  • woda
  • butelka
  • szklanka

Przebieg:

Do plastikowej butelki wlaliśmy olej – 3/4 jej wysokości. W szklance natomiast zmieszaliśmy wodę z czerwonym barwnikiem spożywczym. Do butelki z olejem wrzuciliśmy pokruszoną tabletkę musującą i wlaliśmy przygotowaną w szklance substancję.

Efekt:

Bąbelki powietrza zostały uwolnione w wyniku reakcji ponieważ są lżejsze od płynów w butelce i lecą do góry.

Tworzymy własną tęczę – puszczanie ,,zajączków”

 

Materiały potrzebne do doświadczenia:

 

  • miska z wodą

  • lusterko

Przebieg:

Za pomocą lusterka puszczaliśmy ,,zajączki”, tzn. światło słoneczne odbijało się tak, aby padało na ścianę. Następnie do miski nalaliśmy zimną wodę i postawiliśmy na stoliku, tak aby oświetlały ją promienie słoneczne. Każdy po kolei zanurzał lusterko w wodzie i puszczał ,,zajączki” na suficie.

Efekt:

Gdy ,,zajączki” puszczaliśmy bez wody były one białe, kiedy zanurzyliśmy lusterko w wodzie uzyskaliśmy piękne kolory, które układały się w tęczę.

 

 

Wirujące kolory

Materiały potrzebne do doświadczenia:

  • kartka z bloku technicznego
  • patyczek do szaszłyków
  • kredki
  • plastelina
  • nożyczki
  • linijka
  • ołówek

Przebieg:

Na kartce papieru odrysowaliśmy koło, które za pomocą linijki i ołówka podzieliliśmy na ćwiartki. Każdą ćwiartkę kolorowaliśmy na inny kolor. Następnie wycięliśmy koło i patyczkiem do szaszłyków przebiliśmy koło w środku. Ostatnim etapem było przymocowanie kartki do patyczka za pomocą plasteliny.

Efekt:

Gdy wprawiliśmy nasze koło w ruch obrotowy, kręciło się ono tak szybko, że nasze oko nie nadążało z odczytywaniem obrazu i kolory tarczy zlewały się ze sobą.

 

Balonowa rakieta

Materiały potrzebne do doświadczenia:

  • balon
  • taśma klejąca
  • słomka
  • nitka
  • pisaki

Przebieg:

Odcięliśmy kawałek słomki i przez jej środek przewlekliśmy nitkę. Następnie przywiązaliśmy jeden koniec nitki do oparcia krzesła, a drugi koniec trzymał nasz kolega. Nadmuchaliśmy balon i połączyliśmy balon taśmą klejącą ze słomką. Puściliśmy balon i efekt naszego doświadczenia możecie zobaczyć na zdjęciu.

Zakręcony wąż

Materiały potrzebne do doświadczenia:

- blok techniczny

- pisaki, kredki

- nożyczki

- nitka

- świeca

- zapalniczka

Przebieg:

Na kartce narysowaliśmy koło, które ozdobiliśmy w dowolny sposób. Następnie wycinaliśmy spiralę i na końcówce zawiązywaliśmy nitkę. Zapaliliśmy świeczkę, którą postawiliśmy na stoliku, a następnie każdy po kolei wchodził na krzesełko trzymając węża za nitkę. Musieliśmy uważać aby wąż nie zapalił się.

Efekt:

Wąż zaczął się kręcić ponieważ gorące powietrze ma mniejszą gęstość niż zimne, dlatego unosi się. To przemieszczanie się ciepłego powietrza ku górze nazywamy konwekcją.

Bańki mydlane

Materiały potrzebne do doświadczenia:

  • kubek
  • miękki drut
  • gliceryna
  • płyn do mycia naczyń
  • woda

Przebieg:

Do kubka wlaliśmy 10 łyżek ciepłej wody, dodaliśmy 2 łyżki stołowe wody oraz kilka kropel gliceryny. Wszystkie składniki dokładnie wymieszaliśmy łyżeczką. Z drutu uformowaliśmy pętelkę. Zanurzaliśmy pętelkę w kubeczku z płynem.

Efekt:

Zanurzając pętelkę w płynie i dmuchając tworzyliśmy piękne kolorowe bańki.

Uciekający pieprz

Materiały potrzebne do doświadczenia:

  • głęboki talerz
  • pieprz mielony
  • płyn do mycia naczyń

Przebieg:

Do talerza wlaliśmy wodę i posypaliśmy jej powierzchnię pieprzem. Zwilżyliśmy palec wodą i nałożyliśmy na niego odrobinę płynu do mycia naczyń. Dotknęliśmy palcem powierzchni wody. Chcecie zobaczyć co się stało? Zobaczcie nasze zdjęcia:)

Efekt:

Pieprz, który był na całej powierzchni ,,uciekł” do brzegów talerza, a w miejscu dotknięcia pozostała czysta woda.

Wnioski:

Płyn do mycia naczyń z palca dostał się do wody, co spowodowało zmniejszenie napięcia powierzchniowego.

Budujemy oczyszczalnię ścieków

Materiały potrzebne do doświadczenia:

  • plastikowa butelka
  • gumka recepturka
  • gaza
  • słoik
  • nożyczki
  • kamyczki, piasek, żwir, trawa

Przebieg:

Odcięliśmy dno plastikowej butelki. Odkręciliśmy korek i owinęliśmy szyjkę gazą, mocując ją za pomocą gumki recepturki. Następnie odwróciliśmy butelkę szyjką w dół i ułożyliśmy w niej warstwy: gazy, piasku, żwiru, trawy i kamyków. Do butelki wlaliśmy wodę i czekaliśmy aż płyn przedostanie się do słoika.

Efekt:

Woda przepłynęła przez oczyszczalnię i była czysta.

Wnioski:

Największe zabrudzenia zatrzymały się na kamykach i żwirze, te drobniejsze zostały wyłapane przez piasek trawę lub osiadły na gazie. Mimo, że oczyściliśmy wodę nadal nie nadaje się ona do picia, ponieważ dalej zawiera wiele bakterii, które mogą wywołać różne choroby.

 20140114_145714  20140114_145940  20140114_150027  20140114_150828  20140114_150511  20140114_150407

Niesamowita substancja

Materiały potrzebne do doświadczenia:

  • mączka ziemniaczana
  • woda
  • miska lub głęboki talerz

Przebieg:

Do talerza wsypaliśmy szklankę mąki ziemniaczanej i wlaliśmy ok. 3/4 szklanki wody. Całość dokładnie wymieszaliśmy rękoma i staraliśmy się uzyskać gęsty płyn.

Efekt:

Każdy mógł z zawiesiny uformować kulę, która po chwili zamieniała się w gęsty płyn. Póki ugniataliśmy ciecz to zachowywała się ona jak kulka ze stałego materiału. Gdy tylko przestaliśmy ją ugniatać przelewała się nam między palcami. Sprawdziliśmy też jak zachowa się niesamowita substancja, gdy będziemy uderzać w nią ręką. Okazało się, że im większą siłą uderzamy tym twardsza jest nasza substancja.

                 

Doświadczenia, które przeprowadziła Kasia w domu z pomocą swojej mamy

Jak sprawić aby woda płynęła do góry

Materiały:
talerz, kawałek plasteliny, szklane pojemniki, świeca.

Przebieg doświadczenia:

Robimy podstawkę z plasteliny i mocujemy na niej świecę. Następnie stawiamy świecę na talerzu. Nalewamy na talerz trochę wody tak, by dno było pokryte wodą, zapalamy świecę. Przykrywamy ostrożnie płonącą świecę stojącą na talerzu z wodą szklanym pojemnikiem. W trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda zostanie wessana z talerza do szklanego naczynia.

Wniosek:
Tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklanym naczyniu, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanego naczynia..

          

 

Lampa lawa

Materiały potrzebne do doświadczenia:
Olej roślinny
Woda
Alka-Seltzer
Plastikowa butelka
Barwnik

Przebieg doświadczenia:

Do przeźroczystego naczynia wlej trochę wody i olej. Oleju ma być więcej niż wody. Wlać kilka kropel barwnika i wrzucić musującą tabletkę. Pod lub za naczyniem można dodać źródło światła (np. latarkę). Najlepsze efekty są nocą.

Wniosek:

Woda jest cięższa od oleju przez co opada na dno. Tabletka musująca powoduje wytwarzanie się bąbelków, a one z kolei wypychają zabarwioną wodę ku górze, gdy woda osiąga szczyt naczynia opada z powrotem na dno i obieg się zamyka.

                 

Zabawa w rybaka

Potrzebne będą : flamastry, plastikowa linijka, bibuła, sweter

Na kawałkach bibuły narysowałam flamastrami kilka małych rybek. Wycięłam je i położyłam na płaskiej powierzchni. Następnie przez minutę pocierałam linijkę o sweter, a potem przybliżyłam ją do rybek. Co się dzieje? Bibułkowe rybki odrywają się od powierzchni i przywierają do linijki.

Gdy pocierasz linijkę o sweter, wytwarza się elektryczność statyczna, która przyciąga do niej papierowe rybki.

A przy tym ile jest zabawy bo można zorganizować zabawę z siostrą albo bratem kto więcej złowi rybek.

        

Odlotowa rakieta

Potrzebne będą: brystol, rurki do napojów, nożyczki i taśma klejąca

Wycięłam z brystolu 2 paski o różnych wymiarach 2,5cm x 24cm oraz 2,5cm x 12cm Wykonałam tekturowe obręcze: na końcu każdego paska przykleiłam taśmę klejącą, a potem połączyłam oba końce. Następnie przycięłam 4 rurki do napojów poniżej zgięć aby miały taką sama długość. Koniec rurki przykleiłam taśmą klejącą wewnątrz większej obręczy, po przeciwnej stronie przykleiłam drugą rurkę. Przeciwne końce rurek na zewnętrznej mniejszej obręczy. Dodałam 2 rurki pomiędzy tymi pierwszymi w jednakowej odległości. Rakieta gotowa. Co się dzieje jak rzucisz? Rakieta poleci.

Rakieta leci, ponieważ jest lekka i przecina powietrze. Ma kształty, dzięki którym powietrze stawia jej mały opór. W podobny sposób buduje się samoloty i samochody. Im bardziej opływowe mają kształty, tym szybciej się poruszają.

               

Pienisty potwór

Materiały potrzebne do doświadczenia:

  • plastikowa butelka
  • ocet
  • płyn do mycia naczyń
  • soda
  • miska
  • papierowa chusteczka
  • łyżeczka

Przebieg:

Butelkę napełniamy do połowy octem i dolewamy trochę płynu do mycia naczyń (można zabarwić farbą plakatową), ostrożnie mieszamy składniki, butelkę ustawiamy na środku miski, bierzemy 3 łyżeczki sody oczyszczonej i wsypujemy na środek papierowej chusteczki. Zwijamy ją i ostrożnie wrzucamy do butelki.

Efekt:

Po kilku minutach z butelki zacznie wydobywać się piana.

Wnioski:

Gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla. Tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń. Powstaje przy tym tak dużo piany, że wydostaje się ona z paszczy potwora – butelki.

                   

Czy potrafimy nadmuchać balonik bez dmuchania?

Materiały potrzebne do doświadczenia:

  • butelka
  • balonik
  • soda oczyszczona
  • ocet
  • łyżka

Przebieg:

Do butelki wlaliśmy pół szklanki octu, do balonika wsypaliśmy jedną łyżkę sody oczyszczonej. Balonik ostrożnie nałożyliśmy na butelkę, uważając, aby soda nie dostała się do środka. Następnie zawartość balonika wsypaliśmy bardzo ostrożnie do środka.

Efekt:

Balonik zaczął zwiększać swoją objętość, a my o dziwo nie używaliśmy do jego dmuchania ust.

Wniosek:

W butelce w wyniku połączenia sody z octem zachodzi reakcja chemiczna – powstaje gaz, który wypełnił nasz balonik.

            

To była świetna zabawa dlatego postanowiliśmy na następnym kółku zrobić podobne doświadczenie.

Dmuchana rękawiczka

Materiały potrzebne do doświadczenia:

  • soda oczyszczona lub proszek do pieczenia
  • kwasek cytrynowy
  • zlewka lub duży kubek
  • rękawiczka lateksowa
  • łyżka

Przebieg:

Zlewkę lub kubek napełniamy do połowy wodą i wsypujemy do niej (niego) łyżkę kwasku cytrynowego. Całość mieszamy do rozpuszczenia, po czym do rękawiczki nasypujemy łyżkę sody oczyszczonej. Następnie rękawiczkę nakładamy na zlewkę (kubek) w taki sposób by soda nie przedostała się (jeszcze) do zlewki z roztworem kwasu. Kiedy otwór wylotowy zlewki (kubka) jest szczelnie zakryty wsypujemy zawartą w rękawiczce sodę do cieczy.

Efekt:

Rękawiczka zaczęła zwiększać swoją objętość.

Wniosek:

Podczas doświadczenia zachodzi reakcja sody (czyli wodorowęglanu sodu) z kwasem cytrynowym. Jest to reakcja wymiany, przy której wydzielają się znaczne ilości dwutlenku węgla. Ponieważ gaz ma ograniczoną drogę rozprzestrzeniania wypełniania rękawiczkę, która rośnie niczym pompowany balonik.

            

Ukryte pismo

Materiały potrzebne do doświadczenia:

  • kartki papieru
  • patyczki higieniczne
  • cytryna
  • jodyna
  • talerzyk
  • miska
  • woda

Przebieg:

Wycisneliśmy sok z cytryny na talerzyk, moczyliśmy patyczek higieniczny w soku z cytryny i pisaliśmy na białej kartce swoje imię. Poczekaliśmy aż kartka wyschnie. W misce przygotowaliśmy roztwór z wody i jodyny. Następnie zamoczyliśmy kartki z naszymi imionami w misce.

Efekt:

Na kartkach pojawiły się nasze imiona.

Wnioski:

W rezultacie na papierze pojawia się niewidzialne dotąd pismo. Jodyna barwi papier na niebiesko. Sok z cytryny chroni papier przed zmianą koloru, dlatego pismo zachowało białą barwę. W papierze zawarta jest substancja zwana skrobią, która pod wpływem jodyny przybiera kolor niebieski.

     

I Ty możesz pomóc Kopciuszkowi.

Materiały potrzebne do doświadczenia:

  • miska
  • łyżka
  • lejek
  • słoik
  • mak
  • sól
  • gaza lub ścierka

Przebieg:

W misce wymieszaliśmy mak z solą i dolaliśmy wodę. Mieszaliśmy tak długo aż sól się rozpuściła. Na słoiczku umieściliśmy lejek, przykryliśmy go gazą i pomału wylewaliśmy wodę z solą i makiem.

Efekt:

Sól rozpuściła się w wodzie, a mak został na gazie i w ten sposób pomogliśmy Kopciuszkowi.

Wnioski:

Sól rozpuściła się w wodzie i trafiła do słoiczka. Postanowiliśmy wykorzystać sól rozpuszczoną w wodzie mocując na słoiczku patyczek z przywiązanym sznureczkiem. Będziemy obserwować co stanie się dalej

    

Szklanka pusta czy pełna?

Materiały potrzebne do doświadczenia:

  • 2 przezroczyste jednorazowe kubki
  • kartka papieru
  • miska z wodą
  • szpilka

Przebieg: Do dwóch kubeczków włożyliśmy zgnieciony papier, a w jednym kubku zrobiliśmy dodatkowo w dnie małą dziurkę szpileczką, odwróciliśmy do góry dnem i zamoczyliśmy kubeczki w misce z wodą. Efekt: W pierwszym kubku papier pozostał suchy, a w drugim był mokry. Wnioski: Papier pozostał suchy, ponieważ w kubku znajdowało się powietrze. Natomiast w kubku, w którym zrobiliśmy dziurkę powietrze wydostało się i woda zmoczyła papier.