Pożegnanie

Internetowy kurs organizowany przez Filmotekę Szkolną dobiega końca. Nadszedł czas na wspomnienia i podziękowania. Czas poświęcony na zrealizowanie wszystkich zadań i modułów nie był czasem straconym. mandm dużo się nauczył o filmie i nie tylko, bo o sobie na wzajem też. W czasie pracy często pojawiał się śmiech, czasem opadałyśmy z sił, ale obustronnie się wspierałyśmy i zagrzewałyśmy do akcji. Zawsze z niecierpliwością wyczekiwałyśmy na wyczerpujące i pomocne komentarze od naszej Pani mentor. Pamiętamy Pani nocne akceptacje dwóch pierwszych modułów ;p Dziękujemy za Pani pomoc, wskazówki i wsparcie w realizowaniu zadań, to było dla nas bardzo ważne.

Serdecznie dziękujemy wszystkim twórcom, mentorom i uczestnikom kursu. To była wspaniała przygoda.

Okiem 50mm, mandm czyli  dwie dziewczyny o filmie

IMG_9636m

Zadanie główne – WYKONANE!

I tak po trzech miesiącach zgłębiania zagadnień z filmoznawstwa, a później po czterech tygodniach wytężonej pracy stricte nad etiudą, po godzinach spędzonych na wymyślaniu życia i świata naszej DZIEWCZYNY – głównej bohaterki naszego filmu, po wielu ujęciach i dublach, po wielu godzinach poświęconych na montaż, po przeszukiwaniu Internetu w poszukiwaniu tej idealnie pasującej muzyki jest, wreszcie jest gotowa.

Oto nasza etiuda „Między światami”! Zapraszamy do seansu:

Zadanie główne – START!

Naszym głównym zadaniem i celem tego kursu filmowego, jako że wybrałyśmy ścieżkę młodego reżysera, jest nakręcenie pięciominutowej etiudy.

Stwierdziłyśmy, że nasz projekt będzie opowiadać historię dziewczyny osamotnionej i zagubionej w świecie, która ucieka w lepszy świat fantazji.

Temat bliski chyba każdemu. W tym zabieganym świecie często mamy problem z komunikacją, mimo setek znajomych na Facebooku nie mamy do kogo zwrócić się z naszymi problemami i zamykamy się w sobie, uciekamy we wspomnienia, tworzymy własne światy w głowach.

 

Nadszedł czas by zabrać się za realizację naszego pomysłu. No to ruszamy!

Poniżej pierwsze zdjęcia z planu.

ZADANIE SPECJALNE 2

Jaki teledysk inspiruje mandm ?

Jest ich wiele, ale chyba najbardziej zainspirował nas ten do piosenki ” Powiedz mi, że nie chcesz ” Dawida Podsiadło. Lubimy Dawida w całości, każdy utwór ma coś w sobie, ale  wizualizacja autorstwa Psychokina ( duetu Doroty Piskor ( reżyserki ) i Tomka Ślesickiego ( operatora ) ) właśnie do tej piosenki hipnotyzuje szczególnie. Przyciąga nas chłodny, skandynawski klimat zdjęć, tajemnicza fabuła, która rozgrywa się jakby na więcej niż jednej przestrzeni ( mamy teraźniejszość, wspomnienia z lat dziecięcych ), bliskość ludzi ( nomadów ) żyjących blisko natury. To połączenie człowieka z przyrodą i wyjście poza jeden świat chcemy też poruszyć w naszej etiudzie.

Psychokino to trochę marka sama w sobie. Ma swój własny oryginalny styl, charakter. To również twórcy teledysków do : ” Town Of Strangers ” BOKKA, ” Roses ” Neena, czy ” Reconcile ” Curly Heads.

Lista dziesięciu najważniejszych reżyserów zdaniem mandm

1. Lars von Trier

Duński reżyser, współtwórca Dogmy ’95, kontrowersyjny, odważny, nowatorski, budzący emocje ( albo się go kocha albo nienawidzi ( nie rozumie ) ). W swoich dziełach podejmuje tematy trudne, dyskusyjne takie jak seksualność, niepełnosprawność. Potrafi spojrzeć na znane wszystkim kwestie z zupełnie innej strony, redefiniuje je jak na przykład małżeńska przysięga wierności w „Przełamując fale”. Twórca niesamowitej „Melancholii”, której każdy kadr mógłby być samodzielnym obrazem, zdjęciem.

2. Xavier Dolan

Niesamowity talent w tak młodym wieku! Swój pierwszy film nakręcił w wieku zaledwie 19 lat. Był to obraz „Zabiłem moją matkę” . Dolan porusza temat relacji międzyludzkich czy to między matką, a synem czy kochankami. Jego filmy to zawsze uczta dla oka ( stylowe kostiumy, scenografia ) i ucha ( interesująca muzyka będąca dla nas zawsze ciekawym odkryciem ).

 3. Quentin Tarantino

Tego reżysera przedstawiać chyba nie trzeba. Marka sama w sobie. Niezwykle oryginalny – tam gdzie dużo nienaturalnie lejącej się krwi tam w rubryce „reżyseria” znajdziemy nazwisko Tarantino. Potrafi czarować kiczem zmieniając go w interesujący środek wyrazu. Charakterystyczny czarny humor uzależnia.

  4. Roman Polański

Pierwszy Polak na naszej liście! Jak powiedział Paweł Edelman, współpracujący z nim operator, Polański dba o szczegóły obrazu. Szczególny jest klimat jego dzieł. Z ekranu bije chłód, mrok, surowość. Polański zagłębia się w ludzką psychikę. Wspaniale manipuluje widzem chociażby w „ Dziecku Rosemary”. Czuje się strach, ale tego co budzi w nas te uczucia reżyser nie daje nam zobaczyć, ukrywa to, w myśl opinii, że najbardziej boimy się tego czego nie widzimy.

5. Tim Burton

Charakterystyczny, jego własny bajkowo – koszmarowy świat porywa każdego, przywodzi na myśl własne dziecięce sny, wyobrażenia. Lubimy tę jego mroczną stylistykę i podziwiamy wyobraźnię. Jego twórczość pokazuje że nawet w dorosłym, dojrzałym człowieku tkwi dziecko.

6. Stanley Kubrick

Ekscentryczny twórca stwarzający niepowtarzalne, oryginalne światy. Zapada w pamięć „2001: Odyseja kosmiczna”, czy jego adaptacja „Mechanicznej Pomarańczy”. Ważne jest też przesłanie, które zaskakuje i zostaje na długo.

7. Krzysztof Kieślowski

Nasze uznanie zdobył filmową reinterpretacją Dekalogu. Odświeżył przykazania, pokazał,że mimo upływu tysiącleci są one aktualne. Przedstawienie pierwszego („Nie będziesz miał  bogów cudzych przede mną”) jako historii inżyniera ateisty, który za „boga” ma liczby, logikę i komputer jest nowoczesne jak na lata 80., ale też nadal aktualne (może właśnie teraz, bardziej pasujące i bliższe ludziom). Kieślowski zagłębia się w ludzką psychikę, stawia swoich bohaterów w trudnych sytuacjach.

8. David Lynch

Jeśli Lynch to przede wszystkim „Miasteczko Twin Peaks”. Kultowy serial potrafi oczarować nawet młodych. Ten reżyser posługuje się symboliką, w odczytaniu jego dzieł pomaga znajomość biografii, ponieważ umieszcza w nich swoje odczucia czy lęki. Tak jest w przypadku surrealistycznej „Głowy do wycierania”, która jest wyrazem obawy przed ojcostwem. Klimatyczny, oniryczny czasem niezrozumiały, ale porywający taki jest dla nas Lynch.

9. David Fincher

Jest to chyba wyjątek w naszej liście. Ten reżyser nie jest spójny, nie tworzy tylko w jednym gatunku ( thriller „Siedem”, biografia „The Social Network”, thriller psychologiczny „Podziemny krąg” ) ale te filmy chce się oglądać, są dobre. Wpisują się w szerokie gusta, ale mają coś w sobie.

10. Sofia Coppola

Kobiecy akcent musi być. To co u niej charakterystyczne to pewne rozmycie w obrazie, delikatność i głębia. Jej „Maria Antonina” zachwyca zdjęciami i charakterem. „Między słowami” to historia dwóch zupełnie różnych osób, starszego aktora i młodej dziewczyny, których zbliża do siebie zagubienie w obcej kulturze,obcym  kraju. To prawdziwe i chyba powszechne.

Tak wygląda nasza lista, to ich oglądamy i podziwiamy. Lista mogłaby być dłuższa, ale dziesiątka to na początek wystarczająca i wyczerpująca liczba. Jak widać nasze gusta skłaniają się raczej w stronę kina autorskiego, prawie każdy wymieniony wyżej twórca ma swój rozpoznawalny, charakterystyczny styl. Jest to dla nas ważna wartość. Tematyka filmów, najczęściej psychologiczna, jest dla nas interesująca, ponieważ zakamarki naszych umysłów to wielka niewiadoma i pole do popisu dla artystów.

Na początek!

Na początek coś o sobie. mandm to po prostu dwie Marty lubiące kino i patrzące na życie trochę jak przez obiektyw. Czasem kadrujemy, łapiemy na coś ostrość, nierzadko zdarza nam się łapać stopklatkę. Stąd przykładowy 50mm obiektyw portretowy w tytule.

Jedna połowa duetu to pani fotograf, szukająca piękna i utrwalająca je na zdjęciach, przeważnie portretach. W swoich pracach uwagę zwraca na urodę, delikatność i naturalność swoich rówieśniczek. Bliska jest jej zarówno natura jak i wielkomiejski szum.

Druga część mandm to wiecznie nienasycona empiryczka, chcąca obejrzeć wszystkie filmy jakie powstały. Otwarta na życie, które jest jak pomarańcza ze słodkim miąższem i gorzką skórką do zjedzenia w całości. We wszystkim szukająca człowieka, jego przeżyć, historii.