ZADANIE SEMESTRALNE – WF DLA DZIEWCZYN!

Dlaczego dziewczyny nie uprawiają tak dużo sportu jak chłopcy i czy możemy to zmienić?IMG_1094 IMG_1096IMG_1175IMG_1177

Czy dlatego, że nie mają równych szans czy może są niewystarczająco silne? 

Chociaż dziewczyny generalnie są mniej zaangażowane w uprawianie sportów, zakres aktywności, w których biorą udział jest szerszy niż ten, w który angażują się chłopcy. Chłopcy obstają przy tradycyjnych dyscyplinach, podczas gdy dziewczyny, oprócz angażowania się w tradycyjne formy sportu, biorą udział w aktywnościach bardziej rekreacyjnych i mniej konwencjonalnych, takich jak taniec, pływanie i jazda konna.Między chłopakami i dziewczynami występują spore różnice, jeśli chodzi o aktywność fizyczną. Badania pokazują, że chłopcy mają więcej możliwości uprawiania sportu niż dziewczyny. Niektórym może się wydawać, że chłopcy są bardziej zainteresowani sportem. Błąd! Pewne badania wykazały, że różnice między chłopakami a dziewczynami bardziej dotyczą możliwości oraz wsparcia, jakie otrzymują. Rozmowy z uczennicami wykazały, że słabe zaangażowanie w lekcje wychowania fizycznego (lub jego brak) może stanowić nieco złożony problem. Z jednej strony jest to problem natury biologicznej/behawioralnej – dziewczęta w tym wieku mogą wykazywać zmniejszone zainteresowanie lekcjami wf-u ze względu na występujące stany osłabienia powstałego w wyniku skoku wzrostowego. Dziewczęta narzekają, iż mają mało czasu na przebranie, że nie chcą się za bardzo przemęczać bojąc się o spadek aktywności na pozostałych lekcjach. Ale – i to bardzo ważne – dziewczęta mają świadomość jak ważny jest ruch, szczególnie w okresie dorastania. Większość przyznaje, że w „grupie raźniej” – im więcej osób jest zaangażowanych w ćwiczenia, czy też dane zadanie do wykonania tym łatwiej przezwyciężyć niechęć, krępację czy znużenie. Rośnie wtedy morale grupy, panuje większa mobilizacja do pracy. Każda grupa dziewcząt stworzyła propozycję zajęć lekcyjnych. Znalazły się tam znane i proste ćwiczenia takie jak: skakanie w gumę, skakanka grupowa, czy zabawy, które pamiętamy z dzieciństwa – wyścigi, berki, tory przeszkód. oprócz tego dziewczęta wykazały chęć sprostania nieco trudniejszym wyzwaniom, by opanować „nowy ruch”, by spróbować czegoś nowego. Bo przecież teraz MAMY PLAN BY ZROBIĆ TO RAZEM  i Wspólnymi siłami! Uczennice, zdały sobie srawę, że nauka nowych ruchów – np. nauka choreografii tanecznej, choćby najprostszej jest bardzo kreatywna, świetnie działa na umysł i ciało. A więc zajęcia przy muzyce. Oprócz zajęć, które stale towarzyszyły nam podczas roku szkolnego tj. aerobik, stepy czy zajęcia typu shape, tbc – wprowadziliśmy choreografie z krokami hip hop, dancehall. Każda klasa miała zadanie by w ostatnim tygodniu danego miesiąca wymyślić jakiś układ. Oczywiście wszyscy uczniowie byli nagradzani i motywowani do dalszej pracy. Dodatkową motywacją było przygotowanie choreografii na dzień otwarty oraz zakończenie roku szkolnego. Atrakcyjną a zarazem motywującą stroną zajęć było to, iż dziewczęta mogły poczuć się jak na prawdziwych warsztatach, przebierając się w wygodne ubranie – które samodzielnie dobierały do własnego stylu. Po mocniejszym akcencie lekcji była krótka pauza na „osuszenie ręcznikiem” i łyk wody, to czas nie tylko na złapanie oddechu, ale na wymianę poglądów, dogranie się. W ramach wewnątrzszkolnych zawodów pływackich na krytej pływalni padł pomysł, by przeprowadzić między konkurencjami aquaaerobic. Zabawa była przednia. Wzięli w niej udział również chłopcy startujący w zawodach. WF stał się przyjaźniejszy przede wszystkim dzięki wspólnie opracowanym wnioskom, dzięki temu, że w grupie zacierają się różnice w prezentowanym poziomie aktywności. Dzięki temu dało się zauważyć poprawę frekwencji na zajęciach WF oraz zajęciach dodatkowych. W niektórych grupach dziewcząt można było zauważyć lepszą integrację grupy, dziewczęta chętnie wymieniały się pomysłami, robiły „burzę mózgów” próbując tworzyć i doprowadzić do nowych nawyków ruchowych. Najtrudniejszą rzeczą było zachęcenie tych osób, które ogólnie wykazują brak zainteresowania. Udało się jednak wzbudzić w nich zainteresowanie – może przez jedność grupy, może przez marketing szeptany, że na danej lekcji będzie się działo.

IMG_1178 IMG_1495 IMG_1498DSC_2756 DSC_2757 DSC_2760

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge