Gry i zabawy…Czujecie zapach wiosny?

YouTube Preview Image

  • zabawa ruchowa to zabawa wymagająca od uczestników częstszych zmian miejsca, stosownie do obowiązujących w niej reguł. Zabawa ruchowa w szczególnym stopniu rozwija funkcje motoryczne dzieci i młodzieży
  • gra ruchowa to odmiana zabawy oparta na wysiłku fizycznym polegająca na respektowaniu ustalonych reguł i osiąganiu ściśle określonego wysiłku.

 

JEDNYM Z CZYNNIKÓW RÓŻNIĄCYCH ZABAWĘ OD GRY RUCHOWEJ JEST WSPÓŁZAWODNICTWO!

Znaczenie gier i zabaw w wychowaniu wszechstronnym:

  • wychowanie umysłowe

    - rozwijanie zdolności poznawczych (myślenie, pamięć, mowa, wyobraźnia, percepcja wzrokowa, słuchowa, uwaga)

    - pogłębianie wiedzy o otaczającym świecie (kształtowanie pojęć)

  • wychowanie estetyczne (kształtowanie przeżyć o charakterze estetycznym i artystycznym)

    - rozwijanie piękna ruchu, płynności i harmonii

    - rozwijanie zdolności wyczuwania rytmu i taktu

    - budzenie emocji

    - wdrażanie do porządku i ładu

    - obserwacja zjawisk natury, rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody

  • wychowanie społeczno- moralne

    - uczucie prawidłowych społecznych zachowań we współzawodnictwie

    - przyzwyczajanie do działań w zespole przy rezygnacji z własnych ambicji

    - wdrażanie do poszanowania własności społecznych

    - uczenie przestrzegania przepisów i zasad

    - kształtowanie pożądanych cech charakteru: samodzielności, uczciwości, zdyscyplinowania, panowania nad sobą

    - wdrażanie do dokładnego wykonywania działań

UCZNIOWIE KLASY SPORTOWEJ MEDALISTAMI OGÓLNOPOLSKIEGO TURNIEJU JUDO

W niedzielę 14 stycznia w hali sportowej MOSiR w Sosnowcu odbył się pierwszy w nowym roku Ogólnopolski Turniej Dzieci i Młodzików w Judo. Do rywalizacji w olimpijskiej dyscyplinie przystąpiło ponad dwustu sportowców reprezentujących kilkunastu klubów z całego kraju. W zawodach bardzo dobrze spisali się uczniowie klasy sportowej: Adela Niciarz po bardzo zaciętych walkach zdobyła złoty medal w kategorii -40kg natomiast Dawid Machna w widowiskowych pojedynkach wywalczył brązowy krążek w kategorii -42kg. Gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów.

 Turniej Judo 14 styczeń 2018

YouTube Preview Image

Zajęcia wspinaczki sportowej podczas lekcji wychowania fizycznego w klasie sportowej.

Główne cele oraz treści realizowane podczas zajęć:

  • Przyswojenie przez ucznia wiedzy o podstawowym sprzęcie wspinaczkowym oraz umiejętnym jego zastosowaniu.

  • Bezpieczna asekuracja partnera.

  • Wyposażenie ucznia w podstawową wiedzę o wspinaczce.

  • Kształtowanie u uczniów zachowań i postaw zgodnych z zasadą fair play.

  • Wypracowanie postawy prozdrowotnego trybu życia.

  • Zaznajomienie i nauczenie uczniów większości technik wspinaczkowych oraz systematyczne ich doskonalenie.

  • Rozwinięcie u ucznia podstawowych zdolności motorycznych w oparciu o ćwiczenia ogólnorozwojowe i wspinanie.

  • Bezpieczna asekuracja partnera przy wspinaniu bez liny – „spotowanie”.

  • Zdobycie przez ucznia umiejętności bezpiecznego wspinania z dolną asekuracją oraz asekuracja dolna.

  • Wyrobienie u uczniów chęci samodoskonalenia i poszerzania wiedzy dotyczącej dyscypliny
    we własnym zakresie.

  • Zapoznanie uczniów z przepisami wspinaczki sportowej podczas współzawodnictwa.

wspin01 wspin02 wspin03 wspin04 wspin05 wspin06 wspin07

Pomysł na aktywną przerwę:)

YouTube Preview Image

Poznaj zasady: Jak grać w Gumę?

Gra w gumę to podwórkowa zabawa dziecięca z długą tradycją. Popularnością cieszy się przede wszystkim wśród płci żeńskiej. W ostatnich latach zapomniana, od niedawna coraz wyraźniej wraca do łask. Zabawa ta posiada wiele odmian. W podstawowej wersji do gry potrzebne są trzy osoby oraz guma. Ta ostania była kiedyś towarem nie tak łatwym do zdobycia. Wielu dorosłych pamięta wypruwanie gumek z bielizny i łączenie ich w całość, bo do gry potrzebne jest najlepiej ok. 4m gumy. W obecnych czasach, gdy świat dziecięcych gier zdominowały komputery, warto przypomnieć o starych, wypróbowanych sposobach na dobrą zabawę i ruch na świeżym powietrzu. Gra w gumę może być rozgrywana wszędzie – na podwórku, skwerku, w parku, na boisku, na korytarzu szkolnym.

Jak się gra w gumę ?

Dwie osoby uczestniczące w grze zakładają gumę na kostki. Następnie trzecia osoba przystępuje do pokonywania kolejnych etapów gry, polegających na wykonywaniu konkretnych skoków: na kostkach, na jednej kostce, na półkolankach, na jednym półkolanku, na kolanach, na jednym kolanie, na udach, na jednym udzie, na pupie, na biodrach, na brzuchu, pod pachami, na ramionach. Osoba, która pokonuje te etapy wykonuje więc różne układy skacząc na gumie, w środku gumy itd. Układy te wykonuje się do momentu, kiedy uczestnikowi zabawy nie przydarzy się tzw. skucha czyli nadepnięcie na gumę w momencie, gdy nie jest to dozwolone. Doświadczony uczestnik (uczestniczka) zabawy może spróbować skakać na etapie bioder, jednak powyżej tego etapu zazwyczaj klaszcze się odpowiedni układ.

Istnieje wiele innych sposobów grania w gumę. Są to m.in.: marchewka (jedna osoba ma gumę owiniętą na jedną nogą, druga używa do tego obydwu nóg), galareta (obie osoby trzymające gumę lekko trzęsą gumą lub też wykonują niewielkie podskoki), raz-dwa-trzy (osoby trzymające gumę podnoszą ją rękami – raz jedną, raz drugą część gumy licząc przy tym: raz,dwa, trzy, dwa, dwa trzy itd.), dziad lub dziadyga (osoby trzymające gumę mają prawo wyjąć jedną nogę z gumy w każdym momencie, z wyłączeniem pierwszego skoku).

Inna wersja tej gry zakłada np. wymienianie dni tygodnia przy oddawaniu skoku. I tak przy haśle „poniedziałek” należy włożyć prawą nogę do środka gumy i wypowiedzieć w tym czasie „po”, a następnie przeskoczyć na drugą stronę gumy w ten sposób, żeby lewa noga znajdowała się w środku wypowiadając w tym samym momencie „nie”, następnie mówi się „dzia” wracając do pierwszego ułożenia nóg i następnie mówi się „łek” układając nogi tak jak przy „nie”. W podobny sposób należy wykonać odpowiednie układy na każdy dzień tygodnia.