Czas podsumowań.

Frame (1343)Sprawozdanie z realizacji projektu
w ramach programu „Włącz się”. Młodzi i media.

Tworzenie i przetwarzanie informacji oraz komunikowanie się, były umiejętnościami, które już posiadaliśmy. Jednak mi, zależało na czymś więcej.  I właśnie to więcej plus taka ludzka ciekawość, stała się motywacją do wzięcia udziału w projekcie. Mieliśmy nadzieję, że  uda nam się nam, dzięki temu projektowi, zdobyć  informacje na temat różnych mediów i ich specyfiki. Liczyłam, że nauczymy się budować wypowiedzi, pogłębimy wiedzę na temat języka mediów. Gdzieś w tym wszystkim nie bez znaczenia była kwestia odpowiedzialności za słowo.

Lekcje z założenia prowadzone były na wszystkich poziomach Gimnazjum i  dotyczyły  bardzo różnej problematyki.  „IT tu i teraz”, programowanie w „Schratch- u” i  kolejne podejmowane przez nas tematy przybliżały  problematykę programowania, legalnych źródeł w Internecie itp. Chociaż nie wszystkie lekcje  dotyczyły tematyki  medialnej, to jednak wykorzystywały różne media  i nowoczesne technologie. Tutaj m.in. szukanie tekstów i legalnych filmów  w Internecie, tworzenie baz danych, tworzenie stron internetowych, wykorzystanie grafiki, zdjęć, filmów, budowanie diagramów, wykresów     wykorzystywanie materiałów z  „ninateki” czy ze strony „Wolne lektury” czy innych, były cennym doświadczeniem informatycznym i muzycznym. Do tego intensywna lektura zmieniającego się prawa autorskiego – to doświadczenia  i wiedza, której nie da się przełożyć na oceny.  Cyber przemoc,o której mówiliśmy w pierwszym semestrze, akcja medialna w lutym i trwające potem zajęcia o bezpiecznym Internecie, to te, które  wzbudziły ogromne emocje i burzliwe dyskusje, ponieważ  obrażanie,  poniżanie kogoś  w realnym świecie czy w Internecie staje się normą, jest  coraz częstsze i coraz bardziej dotkliwe.

Inną formą przybliżania młodzieży tematyki mediów były lekcje  wos i języka polskiego. Zajęcia te miały na celu oprócz przekazania informacji teoretycznych, uwrażliwienie uczniów na to, że media nie zawsze mówią prawdę, że na ich przekaz trzeba uważać       i nie ufać  ślepo wszystkiemu co się słyszy i widzi. Uczniowie  śledzili programy informacyjne, robili rankingi dobrych i złych informacji. Problematyka uchodźców, zmieniająca się przestrzeń geopolityczna, różne stanowiska czołowych polityków UE, były motywem przewodnim do realizacji tego zagadnienia.

Kolejny temat wart zauważenia z tytułu realizacji priorytetu MEN to czytanie. Radiowa  relacja, która uczyła sztuki pięknego mówienia, kształciła umiejętność redagowania sprawozdania sportowego zgodnie z zasadami dziennikarstwa radiowego. Tu również dźwiękowa interpretacja „Inwokacji”  Pana Tadeusza jako  przymiarka do stworzenia w przyszłości własnego audiobooka. Później przerwy  z zagadkami Sherlocka Holmesa       i dyskusje o ciekawych książkach. Do tego  relacje z kampanii „Jedz smacznie                 i zdrowo”, „Niebieskie Gimnazjum” i „Postaw na Rodzinę” okraszone zdjęciami – to będą  rzeczy, które nas cieszą i jesteśmy z nich dumni.

Nie przeprowadziliśmy wywiadów, nasze spotkanie z kamerą i filmowaniem okazało się klapą. Nie udało się nam rozkręcić tego  w szerszym zakresie, ale praca nad redagowaniem bloga, przygotowanie reportażu foto – to niezwykle ważne doświadczenia. To dzięki tym działaniom, uczniowie stali się bardziej odważni  w wyrażaniu swoich poglądów,  mogli promować działania szkoły nie tylko w środowisku lokalnym. Poprzez pisanie bloga mogliśmy pokazać szerszej publiczności, że jest to ciekawy sposób na naukę poprzez zabawę. Dostęp  do internetowego pamiętnika był na stronie internetowej szkoły w zakładce projekty, dzięki czemu każdy miał możliwość zajrzeć i przeczytać         o tym co robimy. Odwiedziło nas 1280 osób, zostaliśmy docenieni srebrną odznaką, co nas bardzo cieszy, bo zupełnie nie liczyliśmy na to. Gdyby nie przerwy, egzaminy, święta, ferie, z jednej strony tak bardzo potrzebne, a z drugiej wytrącające z rytmu, chroniczny brak czasu i ogromny natłok zadań do realizacji, powiedzielibyśmy,  że poszło nam dobrze. W końcu udało nam się poszerzyć naszą wiedzę na temat edukacji medialnej, rozwinęliśmy umiejętności zbierania materiałów do wybranego tematu, zrozumieliśmy jak wielką odpowiedzialność niosą z każdym słowem dziennikarze. Jednym słowem całkiem nieźle jak na pierwszy raz. Bardzo się cieszymy i dziękujemy  za okazaną pomoc             i wsparcie uczniom, nauczycielom oraz moderatorom CEO.

Koordynator projektu- Beata Ways

 

 

 

Książka na wakacje.

Zbliżają się wielkimi krokami upragnione  wakacje. Dla jednych będzie to moment aktywnego odpoczynku, dla innych totalne lenistwo, a jeszcze dla innych nadrabianie zaległości np. w czytaniu. No właśnie, jako, ze lubimy czytać, zastanawialiśmy się jaka powinna być książka na wakacje. Byliśmy pewni, ze nie może być jakaś tam, zwykła.  Musi za każdym słowem porywać, uwodzić, wzbudzać refleksje. Taka, po której będzie się miało niedosyt i chciało jeszcze, jeszcze, i jeszcze! Na pierwszy rzut oka można by rzec, ze najlepsza będzie przygodowa, ale czy na pewno? Gdy tak główkowaliśmy jak napisać ten wpis, wpadły do nas dziewczyny z  IIIc  z zaproszeniem na prezentacje projektu. Żółta kartka zabazgrana mnóstwem znaków zapytania i z jednym hasłem- przyjdź, a nie pożałujesz, brzmiała dość enigmatycznie. Zmęczeni po trudach tygodnia walki o oceny, stwierdziliśmy- a co tam- pójdziemy. Jakież było nasze zdziwienie, gdy nasz hol, na co dzień jasny, duży, gwarny  zmienił się w przytulną  kafejkę ze stołami i klimatycznymi świecami. Jeszcze większe zdziwienie wzbudziło w nas dochodzące czytanie na głos przez naszych starszych kolegów i koleżanki, którzy realizowali projekt czytelniczy z kryminałem w roli głównej! Musieli dokonać wyboru  tekstów do wydania, przygotować grafiki do  zbioru, nagrać dźwiękową reklamę promującą projekt;, przygotować wieczorek literacki,  w czasie którego odbędzie się czytanie wybranych opowiadań i wreszcie wręczyć zaproszonym gościom zbiorów opowiadań z autografami autorów. Zaczarowali nas tembrem głosu, zaciekawili wybranymi tekstami. Już wiemy jaką polecić książkę na wakacje!DSC00265.ARW

DSC00233.ARW DSC00237.ARW DSC00238.ARW DSC00248.ARW DSC00250.ARW DSC00252.ARW DSC00264.ARW DSC00257

 

Kampania-”Postaw na rodzinę”.

4 czerwca, będzie jedną z wielu dat, które zapiszą się pięknymi zgłoskami do kart historii naszej szkoły. Tego dnia połączone siły GKdsRPA, GOSTiR-u, GOK-u, Gimnazjum      im. Kazimierza Jagiellończyka, Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego          w Guzewie, Szkoły Podstawowej  w  Kalinie oraz ZHP w Rzgowie pod kierunkiem pedagoga naszej szkoły  działały na rzecz rodzin z terenu gminy Rzgów. Wszystkie działania wychodziły z przesłaniem, ze  warto postawić na rodzinę, by ustrzec  najmłodsze pokolenie przed podejmowaniem  ryzykownych zachowań. Podczas pikniku w hali sportowej dzieci i młodzież szalała na zjeżdżalniach, trampolinach i innych dmuchanych cudach. Równolegle odbywały się konkursy sportowe w przeciąganiu liny,  w  skokach przez skakankę, rzutach do celu oraz innych zabawach sprawnościowych dla małych i dużych oraz  ich rodzin. Ci co nie chcieli realizować się w zawodach sportowych, mieli możliwość malowania palcami, mogli także lepić w  glinie. Oczywiście nie zabrakło działań na scenie. Tutaj królowały kabarety,wokaliści, gitarzyści i tancerze. Cudownie rozkołysały publiczność wykonania znanych piosenek w wykonaniu grupy wokalnej „Sempre Cantare”, przepięknie rozśpiewała się hala sportowa z grupą gitarową przy znanych wakacyjnych przebojach. Dobra dawka humoru uruchomiła uśpione pokłady  uśmiechu za sprawą  Zawiszy Czarnego i strażnika pól grunwaldzkich, który postanowił nie  wpuścić rycerza bez regulaminowego hełmu. Tyle samo jak nie więcej śmiechu było zasługą wykonujących skecz, którego akcja rozgrywała się na poczcie    ale  i  opowieści o rodzinie na dobre i na złe. Natomiast mega dawka energii i uśmiechu  udzieliła się wszystkim po zumbie. Nie było nikogo, kto siedziałby na trybunach. Przy „Leila” Mario Bischina, „Gimie, Gimie” Berniego Meana,  „My słowianie” Donatana i Cleo    i innych numerach  po prostu się nie dało spokojnie siedzieć. Obok działań na hali, przed nią grillowały się pyszne kiełbaski,  odbywały się zabawy z harcerzami, w których dzieci zdobywały sprawności strzelania z łuku, rozkładania namiotu, wbijania gwoździ i inne.

Ten dzień pokazał, ze rodzina ważna jest nie tylko od święta, nie tylko na zdjęciu.           Ta chwila dała impuls, siłę i pomysł do wspólnych rodzinnych działań, do aktywnego spędzania czasu, okazywaniu sobie czułości, rozmowy.  Podjęte działania w ramach kampanii  ”Postaw na Rodzinę”, które mieliśmy przyjemność współtworzyć były wspaniałym wydarzeniem dla rodzin z terenu Gminy Rzgów.

_MG_9685 - Kopia _MG_9688 - Kopia DSC_0105 - Kopia DSC_0169 - KopiaDSC_0241.NEF - Kopia DSC_0260 - Kopia IMG_0016 - Kopia
IMG_9569
IMG_9571

IMG_9516 - Kopia

IMG_9581 - Kopia IMG_9586 - Kopia

Co w trawie piszczy……

2016-Plakat-dzie-dziecka

Jeśli ciekawi was, co jeszcze będzie się  działo  w naszej szkole, to chcemy wam powiedzieć o trwających przygotowaniach do realizacji akcji w ramach kampanii ogólnopolskiej  „Postaw na rodzinę”. Jak co roku będzie zaangażowanych mnóstwo osób z naszej  szkoły, ale i Urzędu Miasta, Domu Kultury, Ośrodka Pomocy Społecznej, harcerzy, którzy będą wspierać działania skierowane dla rodzin z terenu gminy Rzgów, ale nie tylko. Na pewno będzie wiele konkursów sprawnościowych i konkurencji sportowych. Będą działania taneczne i tutaj uwielbiana i mająca coraz większą rzeszę fanów- fitness i zumba. Dla najmłodszych oczywiście  trampoliny, wielki dmuchany zamek, malowanie twarzy, także porady specjalistów i  kącik z pysznościami.  Wszystkie te działania będą wychodzić z  ważnym przesłaniem, ze  warto postawić na rodzinę, by ustrzec najmłodsze pokolenie przed podejmowaniem  ryzykownych zachowań.  Już się cieszymy, ze będziemy mogli w kolejnym wpisie opowiedzieć wam, jak wiele jest pozytywnych i otwartych ludzi w naszym środowisku, dla których drugi człowiek jest ważny, a życie ludzkie- największą wartością.

Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego

20160516_113916 20160516_122220Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego, stał się dla nas pretekstem, by przyjrzeć się umiejętnością komputerowym oraz poszerzaniu ich we współczesnym świecie. Ministerstwo Edukacji Narodowej z roku na roku rozszerza wymagania w tym zakresie, wpisując je do priorytetów na dany rok szkolny. Z pozycji programu informatyki  w gimnazjum super. Dzięki zmianom programowym zdobywamy nowe umiejętności, rozwijamy się, wykorzystujemy wiele rozwiązań w praktyce. Schratch narobił nam smaku na programowanie, wykresy poprawiły apetyt,  arkusz kalkulacyjny dodał subtelnej słodyczy w trudnych obliczeniach, Gimp, Inscape i Aligator Flash Designer  rozkochały na zabój, bazy danych dodały gorycz, ciekawe co na deser  Baltie? No właśnie, świat nie stoi w miejscu i wchodzimy w erę, w której informacja i techniczne możliwości wykorzystania urządzeń i  programów stają się podstawą w codziennym działaniu.        Na ten moment możliwość korzystania z  poczty elektronicznej, z informacji zawartej na  stronach i bazach danych, zakupy i aukcje, korzystanie z usług bankowych, możliwości nauki przez Internet, wykorzystywanie zasobów bibliotecznych i muzealnych to dobre aspekty widoczne  dla przeciętnego  użytkownika. Kto dziś nie podgląda nowinek technicznych, kto nie patrzy co dane urządzenie może zrobić- każdy komu zależy by było szybko, tanio i wygodnie. Patrząc na ostatnie nowinki techniczne naszą uwagę zwróciły  prace nad powstaniem pióra poprawiającego błędy ortograficzne.  Piękna sprawa,  spełnienie marzeń dla wszystkich robiących błędy. Wszystko dobrze,  tylko po co komu wtedy zasady pisowni, skoro lata żmudnej nauki można sprowadzić do małego gadżetu.  Dla każdego, kto ma szkołę za sobą lub jest w trakcie nauki, to naturalne, ze w szkole pierwsze kroki zaczyna się  od nauki pisania liter, potem są zasady pisowni, budowanie wypowiedzi. Tylko, że prawda jest taka, że gdy ją kończymy i  idziemy w świat,  po prostu nie wymaga się od nas umiejętności pisania, poza wypełnieniem formularza i  podpisem tu lub tam.  Nasuwa się refleksja, czy my poszerzamy umiejętności,  czy czasami przez coraz to nowe zdobycze techniczne nie uwsteczniamy się? Nasza pani od muzyki ostatnio przyniosła płyty z muzyką filmową, opowiadała          o kompozytorach i ich dziełach w filmach. Siedzieliśmy z rozdziawionymi paszczami         i zastanawialiśmy się po co ona tyle tego zabrała? Przecież  gromadzenie domowej audio-teki w fizycznej postaci  z praktycznego punktu widzenia jest dziś bez sensu. Muzyka orkiestrowa?, a kto dziś tego słucha?. I tu kolejny moment zatrzymania                 i refleksji. Nasza słuchanie muzyki  sprowadza się do prostej, rytmicznej, łatwo wpadającej w ucho. Kto by się zastanawiał,  czy w tym fragmencie słyszymy instrumenty strunowe, czy dęte, czy łączą dźwięki, czy odrywają, czy jest cicho, czy głośno?              I tu, powtarzana jak mantra sentencja naszej muzyczki, „jak powiedział Shakespeare – nieszczęśliwy  jest człowiek, który nie ma w sobie muzyki lub którego nie wzrusza harmonia pięknych akordów”. Trzeba przyznać racje. Niestety przez wprowadzenie instrumentów elektronicznych, powstanie  i rozwój nowych stylów w muzyce,  zmieniły się nawyki słuchowe i preferencje słuchania. Właściwie, gdyby nie lekcje muzyki             w szkole, które wyrywają nas  z tego pędu do przedziwnego świata dźwięków skrzypiec, altówek, trąbek i innych bylibyśmy totalnie głusi. I można by tak dalej i dalej, a odpowiedź na pytanie nie będzie jednoznaczna. Nieodłączną częścią życia każdego z nas powinien być ciągły rozwój umiejętności, które są nam potrzebne do prowadzenia dobrego               i szczęśliwego życia. Czy i w jakim stopniu umiejętności komputerowe będą ważne, to już indywidualna sprawa.IMG_20160401_104638 DSC00265.ARW

20160520_131659

Niebieskie Gimnazjum

SONY DSC2

Wyjątkowo ciężko szło nam zebranie się do napisania tego wpisu. Wstyd się przyznać, ale pierwsze promyki wiosennego słońca zrobiły swoje. Nie znaczy to jednak, ze w naszej szkole nic się nie działo! Nasze Gimnazjum pod kierunkiem pedagoga  Edyty Waprzko podjęło działania w ramach akcji „Polska na Niebiesko”. Dzięki pani Justynie Daniel, wolontariuszowi łódzkiej Fundacji „Jaś i Małgosia” oraz  Nikoli, Zosi oraz Adzie      z klasy Ib udało się  przeprowadzić akcję dotyczącą autyzmu. Przebiegała w trzech etapach. W pierwszym zorganizowany został wśród gimnazjalistów konkurs plastyczny „Autyzm twoimi oczami”. Oprócz tego w ramach przedmiotu wiedza o społeczeństwie, uczniowie  dowiadywali się o roli kampanii medialnych, poszukiwali informacji o problemie, prowadzili ożywione dyskusje.Tu min pojawił się problem pracy. Okazuje się, że dopiero teraz na warszawskiej Pradze powstała pierwsza kawiarnia, w której zatrudnione są osoby z autyzmem. Jest niechęć i strach w kwestii zatrudniania osób niepełnosprawnych, za mało jest przeznaczanych pieniędzy na tego typu inicjatywy, ciekawych pomysłów       i rozwiązań. Ot nasza polska rzeczywistość.

Kolejnym etapem były warsztaty z panią Justyną Daniel. Tutaj młodzież mogła doświadczyć, jak odczuwają i poznają świat ludzie z autyzmem. Wrażeń  po warsztatach nikt nie umiał opisać. Każdy, kto w nich uczestniczył mówił, ze to trzeba doświadczyć wszystkimi zmysłami. Trzeci etap to rozpowszechnienie akcji w szkole przez przygotowanie stanowisk z informacjami i ulotkami, wystawa prac plastycznych oraz wspólne zdjęcia wykonywane przez naszą absolwentkę Paulinę Nowak.

Mimo, ze akcja była organizowana pierwszy raz i nie należała do najłatwiejszych, to        w przyszłym roku będziemy ją ponownie realizowali.  Za  dużo jest w dzisiejszych czasach oceniania, dyskryminacji, roszczeń, izolowania  i szydzenia z ludzi, którzy czują inaczej, mają inne zdanie, inaczej się zachowują. Min. takich postaw doświadczają  ludzie dotknięci autyzmem, ich najbliżsi ale również i inni niepełnosprawni. Jak to się ma do zapisów w Konstytucji, czy  w Konwencji Praw Człowieka i Obywatela, czy Konwencji Praw Niepełnosprawnych? No właśnie! Bogatsi w doświadczenia będziemy starali się  uświadamiać sobie i innym, byśmy nie oceniali innych, zanim ich dobrze nie poznamy.5

 

 

 

Więcej o naszej kampanii w relacji foto w galerii szkoły:

https://picasaweb.google.com/100786612818639978877/PolskaNaNiebiesko

 

Rzecz o głośnym czytaniu.

„Gdzie nie ma książki, tam w życiu człowieka czyni się zła pustka, której niczym wypełnić nie można(…). Człowiek więdnie bez dobrej książki, jak więdnie kwiat bez słońca…”  

 K. Makuszyński

 DSC02302 2 (2) 4DSC02304

Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci                   i młodzieży to jeden z czterech priorytetów MEN na ten rok szkolny. Postulat ważny, bo niestety dzieci       i młodzież coraz rzadziej sięgają po książkę. Okazuje się, że dla młodych czytanie jest staromodne. Nasi nauczyciele na różne sposoby zapraszają do spotkania z książką na wszystkich lekcjach. To oczywiste, ze nie tylko trzeba mówić i czytać poprawnie na polskim,       ale na matematyce, muzyce i fizyce też. Najgorzej jak pani prosi o przeczytanie na głos przy całej klasie. Co by to nie było, czy redagowany tekt na informatyce, czy fragment preambuły Konstytucji Polski czy cokolwiek innego stres jest wielki. Nagle zasycha w gardle, język sie plącze…..No właśnie, zeby okiełznać stres uczniowie pani Agnieszki Ruty mieli  do przeczytania fragment powieści Henryka Sienkiewicza i przygotowanie relacji sportowej z pojedynku Zbyszka z Bogdańca              z Krzyżakiem. Radiowa  relacja miała  za zadanie, nie tylko uczyć sztuki pięknego mówienia, ale również umiejętności  redagowania sprawozdania sportowego zgodnie        z zasadami dziennikarstwa radiowego. To było zadanie klas pierwszych, które uczy  nasz polonista. Klasy drugie zaś miały inne zadanie. Musiały przygotować dźwiękową interpretację  Inwokacji  Pana Tadeusza. Okazuje się, że pierwsze i drugie zadanie nie było proste. Jednak nikt nie zrażał się, bo wiadomo, że trening czyni mistrza!                   W świecie,  w którym królują audiobooki może to być przymiarka do stworzenia w przyszłości własnego. Przede wszystkim na tym etapie chodzi o pracę nad własnym głosem, umiejętnością wypowiadania się, interpretacją tekstu i oswajaniem się                   z mikrofonem.

159

O prawach konsumenta.

Wos klasa IIII                                                             Lekcja wos- klasa IIIOd 14 do 20 marca br. trwała ogólnoeuropejska kampania Tydzień z Internetem, której koordynatorem w Polsce jest fundacja FRSI. W tym roku motywem przewodnim było świadome korzystanie z sieci  i bezpieczne e-zakupy.  Nasza szkoła także włączyła się do   tej akcji. Tym samym rozszerzyła swoje działania dotyczące bezpiecznego Internetu. Na przedmiocie wos przez okres lutego i marca, klasy III zwracały uwagę na prawa konsumenta, zjawiska popytu  i podaży. Dzieliły się swoimi doświadczeniami związanymi z zakupami w sieci, paragonami i płatnościami. Sporo ciekawych materiałów dostarczyła strona http://tydzienzinternetem.pl/materialy-edukacyjne-partnerow-kampanii/, książka przedmiotowa i pomoc edukacyjna MEN.  Analiza i interpretacja ustawy o prawach konsumenta i codzienne życie, to dwie różne rzeczy.  Okazuje się, ze prawo, prawem,  a nadal  część sprzedawców, wysyłająca zamówiony towar nie dołącza do niego paragonu. Nie mówimy tu o fakturze VAT, która jest wystawiana na życzenie, ale o paragonie z kasy fiskalnej, który jest podstawą do zwrotu czy reklamacji. Oczywiście  można i bez paragonu, pod warunkiem, że będziemy w stanie w inny sposób udowodnić fakt nabycia towaru u danego sprzedawcy, a nasz dowód np. nie zblaknie……( wymaganie sieci Carrefour do uznania reklamacji). No właśnie, sprzedaż internetowa to jedno, ale zdarzają się sklepy i punkty usługowe, które także tego nie robią.  Dopiero jak prosimy o paragon, to go dostajemy czasem z uśmiechniętą buzią sprzedawcy, a czasem nie. Niestety niewiedza kupujących, niechęć  sprzedawców, którzy muszą dokonać korekty sprzedaży zakupionej wcześniej rzeczy     i czasami brak uczciwości są elementami psującymi ten ładny obrazek. Zarówno konsumenci i sprzedawcy ale i ustawodawcy mają jeszcze sporo do  zrobienia!

„Lepszy Internet zależy od Ciebie”!


SONY DSCIMG_2017SONY DSCDSC_0148IMG_0141IMG_0180IMG_0183

SONY DSCSONY DSCSONY DSC456     

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) to kolejna kampania zorganizowana w naszej szkole. Odbywa się co roku, angażuje w działanie całą społeczność Gimnazjum  i propaguje działania na rzecz bezpiecznego dostępu młodzieży do zasobów internetowych. W tym roku wpisuje się w szczególny sposób w realizację priorytetów MEN: cyberprzemocy i uzależnienia od Internetu. Realizacja kampanii pod hasłem: „Lepszy internet zależy od Ciebie!” zaczęła się od połowy października wyborem tematów do realizacji na lekcjach, potem poszukiwaniem i doborem materiałów, następnie opracowaniem terminów działań i przydziału zadań dla klas. Konkretna praca tydzień po tygodniu, wielkość i złożoność problemów ogromna  i niestety  bardzo mało czasu. Prawda jest taka, że  spakowanie wiedzy z danego obszaru w  tzw. pigułkę i realizacja w ciągu 40 minut  na informatyce, wos, jezyku polskim, muzyce czy godzinie wychowawczej- to działanie warte podkreślenia przy tak ogromnym obszarze tematycznym! Do tego trzeba dodać opracowanie scenariusza akcję plakatową, ankietę badawczą, dobrać odpowiednie materiały audio-video, by finał w ostatki w sposób atrakcyjny podsumował całokształt działań.

W tematyce prowadzonych zajęć na różnych przedmiotach pojawił się min. problem netykiety, hejtu, cyberprzemocy, uzależnieniach. Mówiliśmy także o otwartych zasobach w Internecie oraz  bezpieczeństwie w sieci i prawie autorskim. Wykorzystane zostały materiały dla poziomu gimnazjum zawarte na stronie s@ferinternet.pl oraz ceo.org.pl, ponieważ poruszana problematyka dawała szanse na poprowadzenie całej lekcji wg scenariusza, ale i wplecenia wybranego fragmentu filmu bądź prezentacji do toku lekcji. Do tego na finał akcja plakatowa przygotowana przez klasy I, która uzupełniała w-w obszary, dowcipny scenariusz  w 3 scenach realizowany przez uczniów z klas I i II  z muzyką „Gwiezdnych Wojen”, wyniki ankiety przeprowadzone w klasach II i III no i roboty, maszyny oraz urządzenia z każdej klasy tańczące do scratchowej animacji w Dniu Bezpiecznego Internetu przygotowane przez klasy III! Czy to mało, by temat kampanii aktywnie i twórczo połączył młodych? Naszym zdaniem to w sam raz, biorąc pod uwagę wiele czynników pomagających i utrudniających działania. To, że całokształt działań został podsumowany w lutym, nie oznacza, ze został zamknięty. Nie ma takiej możliwości, bo w  związku z szybkim rozwojem nowych technologii, prawnych uwarunkowań zmienia się charakter i sposób komunikacji w sieci. Rola poszczególnych narzędzi i usług, z których korzystamy nabiera innego znaczenia, bardzo wyraźnie pokazały to wyniki  przeprowadzonej  w klasach II i III ankiety. To co ważne i bezdyskusyjne to fakt, ze musimy kontrolować swój czas jaki przeznaczamy na surfowanie po Internecie, musimy zadbać o nasz język i prywatność. I to co najważniejsze – budować relacje  z ludźmi w świecie realnym, a nie wirtualnym!

 

Uczynić swiat, by był lepszy….

 

Miedzynarodowe Dni i tygodnie ONZ  obchodzone są dorocznie przez system ONZ, by zwrócić uwagę społeczeństw na problemy współczesnego świata i  zwiększyć działania w niesieniu pomocy potrzebującym. Na zajęciach Wos, prowadzonych w klasach III w ramach  ”Project Everyone”,  uczniowie mieli możliwość zapoznania się z  celami, jakie ONZ chce osiągnąć do 2030 r. Jednym z zadań z którym przyszło im się zmierzyć, to rola ambasadora,  który swoją energią, konkretną wypowiedzią na forum zgromadzenia ma  zachęcić i pomóc w walce np. z  ekstremalnym ubóstwem i przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym czy innym ważnym problemom współczesnego świata.          Już samo napisanie wystąpienia było wyzwaniem, bo czas był ograniczony do 2 minut, potem jeszcze nauczyć się go, przezwyciężyć tremę i powiedzieć na forum, gdzie robią zdjęcia i nagrywają – przeżycie niesamowite. W tym wypadku zrobienie plakatu, promującego działania to łatwizna. Już sam wybór tematu, o którym chcieliśmy powiedzieć był wyzwaniem, bo współczesny świat przezywa w dobie globalizacji tak wiele kryzysów, ze trudno jednoznaczenie odpowiedziec, który z nich jest najważniejszy. Teraz dobrać i ułożyć słowa, by krótko i konkretnie oddawały istotę problemu- to w dobie wielości i  szybkości informacji nie jest takie proste i oczywiste.    W wystąpieniach przewijał się problem przemocy wobec kobiet, który naszym zdaniem stanowi zagrożenie dla demokracji i rażące łamanie praw człowieka. W przemówieniach pojawiały się także problemy dotyczące  galopującej globalizacji i degradacji ekosystemu. Oglądając różne wypowiedzi, naszą zwróciły te, które popłynęły do świata po forum klimatycznym we Francji oraz filmy i zdjecia Dominiki Kulczyk w ramach ” edukacji globalnej”.

 „Weszliśmy w nową erę globalnej współpracy w sprawie jednej z najbardziej skomplikowanych kwestii, z jaką ludzkość nigdy dotąd się nie zmierzyła. Po raz pierwszy każde państwo na świecie podjęło zobowiązanie do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, wzmocnienia odporności na skutki zmian klimatycznych oraz dołączenia do wspólnej akcji klimatycznej. Jest to spektakularny sukces wielostronnej współpracy” 

– Sekretarz Generalny ONZ, Ban Ki-moon.

„Jedna planeta i jedna szansa na dokonanie tego we właściwy sposób – nam się to udało w Paryżu. Razem stworzyliśmy historię. Jest to porozumienie płynące z przekonania. Jest to porozumienie zawarte w solidarności z najbardziej bezbronnymi. Jest to porozumienie uwzględniające wizję przyszłości. To z myślą o przyszłości musimy przeobrazić je w siłę napędzającą bezpieczny wzrost. Jestem pewna, że przyszłe pokolenia zapamiętają 12 grudnia 2015 jako dzień, w którym na pierwszym miejscu postawiono współpracę, wizję, odpowiedzialność, wspólne człowieczeństwo oraz troskę o nasz świat” 

-  Christiana Figueres, Sekretarz Wykonawczy Ramowej Konwencji  Narodów Zjednoczonychw Sprawie Zmian Klimatu.

http://kulczykfoundation.org.pl/eged/cz%C5%82owiek-w-sytuacji-trudnej/

http://kulczykfoundation.org.pl/eged/dzieci%C5%84stwo-w-etiopii/

SONY DSCSONY DSCSONY DSCSONY DSC