Od 14 do 20 marca br. trwała ogólnoeuropejska kampania Tydzień z Internetem, której koordynatorem w Polsce jest fundacja FRSI. W tym roku motywem przewodnim było świadome korzystanie z sieci i bezpieczne e-zakupy. Nasza szkoła także włączyła się do tej akcji. Tym samym rozszerzyła swoje działania dotyczące bezpiecznego Internetu. Na przedmiocie wos przez okres lutego i marca, klasy III zwracały uwagę na prawa konsumenta, zjawiska popytu i podaży. Dzieliły się swoimi doświadczeniami związanymi z zakupami w sieci, paragonami i płatnościami. Sporo ciekawych materiałów dostarczyła strona http://tydzienzinternetem.pl/materialy-edukacyjne-partnerow-kampanii/, książka przedmiotowa i pomoc edukacyjna MEN. Analiza i interpretacja ustawy o prawach konsumenta i codzienne życie, to dwie różne rzeczy. Okazuje się, ze prawo, prawem, a nadal część sprzedawców, wysyłająca zamówiony towar nie dołącza do niego paragonu. Nie mówimy tu o fakturze VAT, która jest wystawiana na życzenie, ale o paragonie z kasy fiskalnej, który jest podstawą do zwrotu czy reklamacji. Oczywiście można i bez paragonu, pod warunkiem, że będziemy w stanie w inny sposób udowodnić fakt nabycia towaru u danego sprzedawcy, a nasz dowód np. nie zblaknie……( wymaganie sieci Carrefour do uznania reklamacji). No właśnie, sprzedaż internetowa to jedno, ale zdarzają się sklepy i punkty usługowe, które także tego nie robią. Dopiero jak prosimy o paragon, to go dostajemy czasem z uśmiechniętą buzią sprzedawcy, a czasem nie. Niestety niewiedza kupujących, niechęć sprzedawców, którzy muszą dokonać korekty sprzedaży zakupionej wcześniej rzeczy i czasami brak uczciwości są elementami psującymi ten ładny obrazek. Zarówno konsumenci i sprzedawcy ale i ustawodawcy mają jeszcze sporo do zrobienia!