Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego

20160516_113916 20160516_122220Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego, stał się dla nas pretekstem, by przyjrzeć się umiejętnością komputerowym oraz poszerzaniu ich we współczesnym świecie. Ministerstwo Edukacji Narodowej z roku na roku rozszerza wymagania w tym zakresie, wpisując je do priorytetów na dany rok szkolny. Z pozycji programu informatyki  w gimnazjum super. Dzięki zmianom programowym zdobywamy nowe umiejętności, rozwijamy się, wykorzystujemy wiele rozwiązań w praktyce. Schratch narobił nam smaku na programowanie, wykresy poprawiły apetyt,  arkusz kalkulacyjny dodał subtelnej słodyczy w trudnych obliczeniach, Gimp, Inscape i Aligator Flash Designer  rozkochały na zabój, bazy danych dodały gorycz, ciekawe co na deser  Baltie? No właśnie, świat nie stoi w miejscu i wchodzimy w erę, w której informacja i techniczne możliwości wykorzystania urządzeń i  programów stają się podstawą w codziennym działaniu.        Na ten moment możliwość korzystania z  poczty elektronicznej, z informacji zawartej na  stronach i bazach danych, zakupy i aukcje, korzystanie z usług bankowych, możliwości nauki przez Internet, wykorzystywanie zasobów bibliotecznych i muzealnych to dobre aspekty widoczne  dla przeciętnego  użytkownika. Kto dziś nie podgląda nowinek technicznych, kto nie patrzy co dane urządzenie może zrobić- każdy komu zależy by było szybko, tanio i wygodnie. Patrząc na ostatnie nowinki techniczne naszą uwagę zwróciły  prace nad powstaniem pióra poprawiającego błędy ortograficzne.  Piękna sprawa,  spełnienie marzeń dla wszystkich robiących błędy. Wszystko dobrze,  tylko po co komu wtedy zasady pisowni, skoro lata żmudnej nauki można sprowadzić do małego gadżetu.  Dla każdego, kto ma szkołę za sobą lub jest w trakcie nauki, to naturalne, ze w szkole pierwsze kroki zaczyna się  od nauki pisania liter, potem są zasady pisowni, budowanie wypowiedzi. Tylko, że prawda jest taka, że gdy ją kończymy i  idziemy w świat,  po prostu nie wymaga się od nas umiejętności pisania, poza wypełnieniem formularza i  podpisem tu lub tam.  Nasuwa się refleksja, czy my poszerzamy umiejętności,  czy czasami przez coraz to nowe zdobycze techniczne nie uwsteczniamy się? Nasza pani od muzyki ostatnio przyniosła płyty z muzyką filmową, opowiadała          o kompozytorach i ich dziełach w filmach. Siedzieliśmy z rozdziawionymi paszczami         i zastanawialiśmy się po co ona tyle tego zabrała? Przecież  gromadzenie domowej audio-teki w fizycznej postaci  z praktycznego punktu widzenia jest dziś bez sensu. Muzyka orkiestrowa?, a kto dziś tego słucha?. I tu kolejny moment zatrzymania                 i refleksji. Nasza słuchanie muzyki  sprowadza się do prostej, rytmicznej, łatwo wpadającej w ucho. Kto by się zastanawiał,  czy w tym fragmencie słyszymy instrumenty strunowe, czy dęte, czy łączą dźwięki, czy odrywają, czy jest cicho, czy głośno?              I tu, powtarzana jak mantra sentencja naszej muzyczki, „jak powiedział Shakespeare – nieszczęśliwy  jest człowiek, który nie ma w sobie muzyki lub którego nie wzrusza harmonia pięknych akordów”. Trzeba przyznać racje. Niestety przez wprowadzenie instrumentów elektronicznych, powstanie  i rozwój nowych stylów w muzyce,  zmieniły się nawyki słuchowe i preferencje słuchania. Właściwie, gdyby nie lekcje muzyki             w szkole, które wyrywają nas  z tego pędu do przedziwnego świata dźwięków skrzypiec, altówek, trąbek i innych bylibyśmy totalnie głusi. I można by tak dalej i dalej, a odpowiedź na pytanie nie będzie jednoznaczna. Nieodłączną częścią życia każdego z nas powinien być ciągły rozwój umiejętności, które są nam potrzebne do prowadzenia dobrego               i szczęśliwego życia. Czy i w jakim stopniu umiejętności komputerowe będą ważne, to już indywidualna sprawa.IMG_20160401_104638 DSC00265.ARW

20160520_131659

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge