Czas podsumowań.

Frame (1343)Sprawozdanie z realizacji projektu
w ramach programu „Włącz się”. Młodzi i media.

Tworzenie i przetwarzanie informacji oraz komunikowanie się, były umiejętnościami, które już posiadaliśmy. Jednak mi, zależało na czymś więcej.  I właśnie to więcej plus taka ludzka ciekawość, stała się motywacją do wzięcia udziału w projekcie. Mieliśmy nadzieję, że  uda nam się nam, dzięki temu projektowi, zdobyć  informacje na temat różnych mediów i ich specyfiki. Liczyłam, że nauczymy się budować wypowiedzi, pogłębimy wiedzę na temat języka mediów. Gdzieś w tym wszystkim nie bez znaczenia była kwestia odpowiedzialności za słowo.

Lekcje z założenia prowadzone były na wszystkich poziomach Gimnazjum i  dotyczyły  bardzo różnej problematyki.  „IT tu i teraz”, programowanie w „Schratch- u” i  kolejne podejmowane przez nas tematy przybliżały  problematykę programowania, legalnych źródeł w Internecie itp. Chociaż nie wszystkie lekcje  dotyczyły tematyki  medialnej, to jednak wykorzystywały różne media  i nowoczesne technologie. Tutaj m.in. szukanie tekstów i legalnych filmów  w Internecie, tworzenie baz danych, tworzenie stron internetowych, wykorzystanie grafiki, zdjęć, filmów, budowanie diagramów, wykresów     wykorzystywanie materiałów z  „ninateki” czy ze strony „Wolne lektury” czy innych, były cennym doświadczeniem informatycznym i muzycznym. Do tego intensywna lektura zmieniającego się prawa autorskiego – to doświadczenia  i wiedza, której nie da się przełożyć na oceny.  Cyber przemoc,o której mówiliśmy w pierwszym semestrze, akcja medialna w lutym i trwające potem zajęcia o bezpiecznym Internecie, to te, które  wzbudziły ogromne emocje i burzliwe dyskusje, ponieważ  obrażanie,  poniżanie kogoś  w realnym świecie czy w Internecie staje się normą, jest  coraz częstsze i coraz bardziej dotkliwe.

Inną formą przybliżania młodzieży tematyki mediów były lekcje  wos i języka polskiego. Zajęcia te miały na celu oprócz przekazania informacji teoretycznych, uwrażliwienie uczniów na to, że media nie zawsze mówią prawdę, że na ich przekaz trzeba uważać       i nie ufać  ślepo wszystkiemu co się słyszy i widzi. Uczniowie  śledzili programy informacyjne, robili rankingi dobrych i złych informacji. Problematyka uchodźców, zmieniająca się przestrzeń geopolityczna, różne stanowiska czołowych polityków UE, były motywem przewodnim do realizacji tego zagadnienia.

Kolejny temat wart zauważenia z tytułu realizacji priorytetu MEN to czytanie. Radiowa  relacja, która uczyła sztuki pięknego mówienia, kształciła umiejętność redagowania sprawozdania sportowego zgodnie z zasadami dziennikarstwa radiowego. Tu również dźwiękowa interpretacja „Inwokacji”  Pana Tadeusza jako  przymiarka do stworzenia w przyszłości własnego audiobooka. Później przerwy  z zagadkami Sherlocka Holmesa       i dyskusje o ciekawych książkach. Do tego  relacje z kampanii „Jedz smacznie                 i zdrowo”, „Niebieskie Gimnazjum” i „Postaw na Rodzinę” okraszone zdjęciami – to będą  rzeczy, które nas cieszą i jesteśmy z nich dumni.

Nie przeprowadziliśmy wywiadów, nasze spotkanie z kamerą i filmowaniem okazało się klapą. Nie udało się nam rozkręcić tego  w szerszym zakresie, ale praca nad redagowaniem bloga, przygotowanie reportażu foto – to niezwykle ważne doświadczenia. To dzięki tym działaniom, uczniowie stali się bardziej odważni  w wyrażaniu swoich poglądów,  mogli promować działania szkoły nie tylko w środowisku lokalnym. Poprzez pisanie bloga mogliśmy pokazać szerszej publiczności, że jest to ciekawy sposób na naukę poprzez zabawę. Dostęp  do internetowego pamiętnika był na stronie internetowej szkoły w zakładce projekty, dzięki czemu każdy miał możliwość zajrzeć i przeczytać         o tym co robimy. Odwiedziło nas 1280 osób, zostaliśmy docenieni srebrną odznaką, co nas bardzo cieszy, bo zupełnie nie liczyliśmy na to. Gdyby nie przerwy, egzaminy, święta, ferie, z jednej strony tak bardzo potrzebne, a z drugiej wytrącające z rytmu, chroniczny brak czasu i ogromny natłok zadań do realizacji, powiedzielibyśmy,  że poszło nam dobrze. W końcu udało nam się poszerzyć naszą wiedzę na temat edukacji medialnej, rozwinęliśmy umiejętności zbierania materiałów do wybranego tematu, zrozumieliśmy jak wielką odpowiedzialność niosą z każdym słowem dziennikarze. Jednym słowem całkiem nieźle jak na pierwszy raz. Bardzo się cieszymy i dziękujemy  za okazaną pomoc             i wsparcie uczniom, nauczycielom oraz moderatorom CEO.

Koordynator projektu- Beata Ways

 

 

 

2 thoughts on “Czas podsumowań.

    • Pięknie dziękuje w imieniu moich uczennic zespołowi CEO za udzieloną pomoc i wsparcie!
      Pozdrawiamy,
      Zespół Gimnazjum im. K. Jagiellończyka w Rzgowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge