„Żyj smacznie i zdrowo”!

Żyj smacznie i zdrowo to kolejna z czterech kampanii, która została przeprowadzona w naszej szkole. Jest poświęcona promocji zdrowego trybu życia, racjonalnego żywienia i smacznego gotowania. Akcja edukacyjna marki Winiary prowadzona we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności jest w naszej szkole prowadzona  kolejny raz dzięki zgłoszeniu szkoły do programu przez nauczyciela chemii- panią Emilie Nowacką. Poprzez zajęcia dydaktyczne, akcję plakatową, spotkania z ciekawymi  ludźmi, wspólne wykonywanie potraw, zajęcia zumby, przygotowanie filmu edukacyjnego i inne działania przygotowane w ramach kampanii pani Emilia Nowacka i Marlena Kowalska  promowały regularne jedzenie śniadania, obiadu i kolacji oraz ruch. Okazuje się ze regularne jedzenie pięciu posiłków dziennie i zmiana nawyków żywieniowych nie muszą być trudne. Jeśli dodać do tego prosty przepis i odrobinę ruchu, mamy smakowite posiłki dzień po dniu. Dzięki darczyńcom, którzy włączyli się do działań podjętych przez nauczycieli, udało się zorganizować wiele inicjatyw dla uczniów, rodziców                        i społeczności Rzgowa. Mamy nadzieję, ze biorąc udział w tej akcji, nie tylko poprawi się jakość żywienia, ale świadomość, ze to co jemy i jak żyjemy ma wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.
DSC_0056 DSC_0103 DSC06916.ARW DSC_0224 DSC_0191 DSC_0105 DSC_0202

 

Dobre źródła czyli rzecz o książce

Żyjemy, uczymy się i pracujemy w czasach  licznych zmian. Tempo rozwoju społecznego, ewolucja systemów wartości, a szczególnie zmiany technologiczne jednych zaskakują innych nie. Rewolucja świata zmusza do stałego dostosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości. Nasuwa się pytanie, czy w niej znajdzie się  czas i miejsce na tradycyjne książki? Gdy patrzymy na podręczniki szkolne, to jest z tym różnie w zależności od przedmiotu są głównie jako pomoc w procesie uczenia się. Pomoc, bo niestety coraz częściej źródłem wiedzy dla uczniów staje się Internet.  Pojawienie się tabletów, smartfonów, praktycznie nieograniczonego dostępu do Internetu, umożliwia błyskawiczną  możliwość korzystania z wszelkich informacji, czytania książek w formie  elektronicznej etc. Kolejne pytanie, które nasuwa się to czy w dobie cyfryzacji e-book może wyprzeć tradycyjną książkę? Okazuje się, ze nie ma znaczenia jaka jest ksiązka, ważne by mieć nawyk czytania mówią uczestnicy Dyskusyjnego Klubu Edukacyjnego, który działa w  ramach ogólnopolskiej kampanii „Ja czytam”. Czytamy, bo chcemy, a nie dlatego, ze musimy tak mówią uczestnicy zajęć. Zgromadzone informacje o przeczytanych książkach porządkujemy, przekazujemy      i oceniamy dostosowując formę wypowiedzi do odbiorców. „Przygotowanie informacji, zaczyna się od czytania i nie ma znaczenia czy zrobię to przy pomocy e- booka czy tradycyjnej książki” mówi inicjatorka akcji Martyna Kabza, która rozwiązuje z innymi uczestnikami akcji zagadki detektywistyczne Sherloka Holmesa. Zatem jest oprócz Internetu inna alternatywa-czytanie książek i dzięki nim gromadzenie ciekawych informacji!  Dzięki umiejętności czytania, której uczymy się w szkole podstawowej rozwijamy słownictwo, uczymy się wyrażać myśli, wyrabiamy empatię i wrażliwość. Czytanie kształtuje postawę cierpliwości, skupienia i refleksji nad tym, co się robi. Jest najlepszym sposobem relaksu, zwłaszcza po zbyt długim oglądaniu telewizji czy graniu na komputerze. Może nie jest lekarstwem na trudności w nauce, ale niewątpliwie jest jednym z najlepszych sposobów na ich uniknięcie.DSC00676DSC00666IFIF

 

Informacyjny zawrót głowy

Temat ten będziemy realizować na przedmiotach wiedzy o społeczeństwie  w klasach II i III, informatyce w klasie pierwszej i poza lekcyjnych warsztatach foto-video.                    Jak pokazuje praktyka, gdy coś nas zainteresuje, naturalnie szukamy informacji na ten temat. Jeżeli jest to temat, który wciąga ciekawą informacją ciągnie za sobą następną    i wciąga do tego stopnia, ze czas przestaje mieć znaczenie. Ma to niewątpliwie plus, bo zaglądamy do coraz to nowszych, źródeł informacji, przez co poszerzamy swoją wiedzę. Jednak warto zadać sobie pytanie, czy zdobyta wiedza jest wiarygodna i obiektywna. Oglądając serię materiałów CEO i dyskutując o nich przy okazji konfliktów międzynarodowych, globalizacji, autorytaryzmu, totalitaryzmu i demokracji zwróciliśmy uwagę na fakt, ze każdy dziennikarz, przedstawia określony punkt widzenia. Gdy zaczęliśmy wertować i weryfikować informacje do dyskusji  czy opracowania tematu, okazało się, ze o tej samej rzeczy pisze się w bardzo różny sposób. Najlepszy przykład to Polska i jej przemiany systemowe lub terroryzm.  Wniosek z tych lekcji jest konkretny- jeżeli już korzystamy to z głową,  z rzetelnych i zaufanych  źródeł informacji.

No właśnie- informatyka w klasie pierwszej, a z nią prezentacja multimedialna! Super, że temat dowolny, choć związany z ulubionym przedmiotem. W oczach błyskają ogniki, policzki unoszą się do góry, a rogal od ucha do ucha ma każdy…. oprócz pani! Cykl zajęć wprowadza nas w tajniki dobrze zrobionej prezentacji. Tradycyjnie zaczynamy od planu, potem robimy strukturę, zwracamy uwagę na tło, kolory i czcionkę a przy okazji gramatykę i ortografię. Uczymy się jak wstawić dźwięk, obraz, film i  nagle tempo prac zwalnia. Przyszedł czas na zbieranie informacji do tematu prezentacji. Praca z wyszukiwarkami, które często pozycjonują stronę, narzuciła  z czego mamy korzystać. Poniekąd szybciej, ale i tak zabiera to  sporo czasu, a do tego trzeba sprawdzić źródło informacji. Tutaj ukłoniło się polskie prawo autorskie, trudne w rozumieniu i interpretacji, dające możliwość wielu nadużyć. Uczestnicy warsztatów foto- video opowiedzieli o zajęciach z kamerą i aparatem, pokazali efekt ich pracy. Patrzymy co nowego w ustawie. Poprawiamy bibliografie, niektórzy odważnie dodają swoje przemyślenia w podsumowaniu. Cieszymy się, ze jesteśmy o krok do przodu i  tylko pani nadal się nie uśmiecha. Okazuje się, ze jest sporo detali, nad którymi jeszcze trzeba popracować.     W końcu mamy  rozwijać się i swoje umeijętnosci prawda?

 

 

IFIF

Jakim językiem mówią media….

To pytanie zadawaliśmy sobie na lekcji wos przy realizacji tematu jak się komunikujemy, trzech filarów Unii Europejskiej oraz informatyki we wstępie do Internetu.

W rozmowie komunikowanie się przebiega na dwóch płaszczyznach – werbalnej i  niewerbalnej. Słowa wyjaśniają  konkretne pojęcia i fakty, zaś język ciała przekazuje uczucia, a więc nastawienie do sytuacji i rozmówcy. Przekonaliśmy się, ze często komunikaty niewerbalne są bardziej istotne niż wymawiane słowa. Dla nas trudne, ale niezwykle inspirujące było odgadywanie co pani chce nam przekazać, gdy straciła głos. Trudne było zagranie sceny z elementami gestu. Znacznie łatwiejsze było oglądanie       i ocenianie wypowiedzi polityków pod względem wypowiadanych słów  i czynionych gestów. Okazało się ze mowa ciała jest cennym źródłem informacji i warto być świadomym własnych gestów. Praktyczna realizacja tej lekcji pokazała, ze komunikaty niewerbalne przesyłane są  często nieświadomie. Zachowanie harmonii w kontaktach, panowanie nad tym co się mówi i robi nie jest proste, wymaga wiele pracy od każdego bez wyjątku.

Mówiąc o III filarach UE zwróciliśmy szczególną uwagę na bezpieczeństwo oraz politykę imigracyjną w kontekście publikacji, wypowiedzi na temat problemów współczesnego świata. To co nas ruszyło, to mnóstwo artykułów w Internecie, które pełne są nienawiści i umacniają w młodych ludziach uprzedzenia i wzmacniają stereotypy myślowe. Przerażająca  jest ilość i skala mowy nienawiści na ten temat.         To co dla nas z tej lekcji jest najważniejsze, to nie tylko świadomość, ze  Unia przechodzi ogromny kryzys, bo nie mówi wspólnym językiem, nie ma pomysłu na rozwiązanie kluczowych  problemów, ale fakt ogromnej roli odbiorcy, który określa, jaką drogą podąży  w wyborze oglądanych stron, jakie ich elementy pominie, a nad którymi się zatrzyma.

Nikt nie ma wątpliwości, że  Internet, o którym wspomnieliśmy w kontekście UE              i pierwszych krokach w nim – zajmuje szczególne miejsce pośród dzisiejszych mediów. Dzieje się tak dlatego, że każdy może być w nim twórcą, może wyrażać swoje myśli       i może sam kierować swoją drogą. Jak wielką swobodę w tworzeniu przekazu, daje Internet, pokazuje zbiór tekstów połączonych ze sobą odniesieniami nazywany hipertekstem. Odbiór hipertekstu jest rzeczą indywidualną, bo to odbiorca decyduje, czemu, gdzie i ile czasu poświęci. Każdy artykuł staje się swego rodzaju labiryntem,     w którym każdy znajduje własną drogę do celu.

Jak jest to trudna i wyboista droga,  to juz mamy świadomość, ale co jeszcze do naszych doświadzceń wniesie realizacja zadań w programie czas pokaze. Na pewno swoimi refleksjami  podzielimy się z czytelniakami naszego bloga!

 

Randka z …

By zrozumieć media i ich funkcjonowanie skierowaliśmy naszą uwagę na filmowanie. Kiedyś kamera to było osobne, wyspecjalizowane urządzenie. To prawda w przypadku zastosowań profesjonalnych, jednak w urządzeniach innego typu  dokonała się prawdziwa rewolucja Filmowanie w komórkach, kompaktach  i wreszcie dzięki współczesnym rozwiązaniom  także w lustrzankach- to rzeczywistość w której na co dzień funkcjonuje młodzież. Skoro jest aparat z funkcją nagrywania krótkich sekwencji wideo, to dlaczego tej opcji nie wykorzystać, potem połączyć w odpowiednim programie i jest ciekawy materiał. Po warsztacie zorganizowanym przez RMG i koło foto z opiekunami, wiemy od czego zacząć, żeby nakręcić krótki film składający się z odpowiednio zaplanowanych, nakręconych i zmontowanych ujęć.  Co ciekawe, podobnie jak w fotografii, tak i w sztuce operatorskiej niezwykle ważna, jest odpowiednia kompozycja kadru. Tak jak w fotografii obowiązują te same zasady: mocne punkty, równowaga, rytmy. Różnica jest tylko taka, że w fotografii czekamy na ten właściwy moment do naciśnięcia spustu migawki, podczas gdy ujęcie filmowe osadzone jest w czasie, w którym następuje ruch. To właśnie ruch odróżnia te dwie pokrewne dziedziny sztuki. W filmie rusza się wszystko: aktorzy, kamera, tło… a kompozycja zmienia się z ujęcia na ujęcie. Już wiemy, ze ruch kamery za aktorem powinien być taki, by więcej wolnej przestrzeni znajdowało się przed nim niż za nim. Wiemy jak robi się tzw. „Stand up”, czyli dziennikarski komentarz do wiadomości. Jak jest to trudne i stresujące – tez wiemy, przetestowaliśmy na sobie. Można by pisać i pisać, bo którym razie udało się. Super, pierwsze koty za płoty, a cd…. nastąpi…

IF IF IF

Schratchowe szaleństwo!

 

Dla wielu, słowo „programowanie” kojarzy się ze skomplikowanymi komendami w języku obcym i generalnie budzi lęk i strach, ze to dobre, ale dla uzdolnionych uczniów. Zajęcia ze schratch-em  pokazały, ze  programować może naprawdę każdy!  Intuicyjny język pozwalający w prosty sposób  tworzyć gry, pokazy multimedialne, historyjki i inne programy – to jego ogromne atuty. Do tego jak dołoży się  błyskawiczny efekt, ma to niebagatelne znaczenie w świecie szybkiego tempa i  konkretnych rezultatów. Praktycznie nie ma nikogo z klas  drugich, które w mniejszym lub większym stopniu nie zachwyciłyby się nim. przyjazna grafika, łatwość edycji, darmowy, ogólnodostępny program łatwy w obsłudze, dający możliwość  łączenia nauki i zabawy, wizualizacja itd- można wymieniać i wymieniać. Aż żal się rozstawać…..

schratchoweszalenstwo45 (1) schratoweszalenstwo1 schratoweszalenstwo2 schratoweszalenstwo3IF IF IF

Taniec przez Internet- dlaczego nie?

 

W naszych artystycznych szaleństwach postanowiliśmy sprawdzić, czy są dostępne materiały  filmowe dotyczące tańca towarzyskiego. Oczywiście jest  tak dużo, ze głowa boli.  Po weryfikacji  znaleźliśmy „ dance book” i postanowiliśmy sprawdzić, czy nauczymy się dzięki przekazowi internetowemu w czasie 45 minut tańczyć wybraną figurę. Czy nam się udało? Biorąc pod uwagę, ze byliśmy grupą, która wzajemnie się mobilizuje i podpowiada – to tak, bo w końcu dla chcącego nic trudnego. Jednak schody zaczęły się, gdy trzeba było to połączyć z innymi wcześniej poznanymi figurami, a do tego jeszcze w rytm piosenki. Zatem poznac to jedno, a poczuć i zgrać to zupełnie inna sprawa. Niestety to drugie bez instruktora i zmudnej wielogodzinnej pracy się nie da!

IF IF IF IF IF tanieprzezinternet1IF IF

IT- tu i teraz!

 

       Upowszechnienie się technologii informatycznej wywiera ogromny wpływ na proces nauczania- uczenia się w szkole. W zasadzie nie ma teraz lekcji, która w mniejszym lub większym stopniu nie wykorzystywałaby jej.  Nowoczesne media pozwalają dzieciom     i młodzieży zdobywać wiedze o świecie, tworzyć własny system wartości oraz kształtować umiejętności i postawy.  Mówiąc o roli mediów w naszej szkole, będziemy  starali sie  skupiać na wykształceniu u uczniów umiejętności poruszania się w gąszczu informacji, wybierania wiadomości wartościowych, krytycznym spojrzeniu na prezentowane informacje, a także na ukazywaniu struktury i hierarchiczności wiedzy. Mamy nadzieję, ze w ten sposób uda nam się  promować myślenie twórcze, które zacznie przenikać wszystkie aspekty uczenia się gimnazjalistów.