Die Antwoord ft Roger Ballen

Niewątpliwie jednym z ciekawszych muzycznych odkryć stał się zespół Die Antwoord. Ekscentryczny duet z Afryki Południowej szturmem zawojował świat. Ninja i Yo-Landi mimo, iż nie mają może głębokich czy poetyckich tekstów, absolutnie porywają swoją muzyką i sposobem bycia. Świetny beat przy którym ciężko siedzieć w miejscu i wrzucanie tych dziwnych dla nas słów w nieznanym większości języku afrikaans mieszanym z różnymi jego odłamami i slangiem południa Afryki takimi jak zulu czy xhosa. Tak samo jak o muzykę dbają też o jej oprawę w postaci teledysków. Każdy z nich jest inny i wyjątkowy. Ja dziś wybrałam ten do utworu ,,I fink u freeky” który tak na prawdę zapewnił im cały rozgłos – i co się dziwić. Powstał on też we współpracy z jednym z ciekawszych dziś artystów – Rogerem Ballenem. Przy okazji zainteresowanych zachęcam też do obejrzenia niektórych z jego prac. On wraz z Ninją nakręcili teledysk, zdjęcia robił z kolei Melle van Essen.

YouTube Preview Image

Perspektywa

Zadanie na dziś – dowiedzenie się więcej w temacie perspektywy w kinie. Możliwości ukazania aktorów jest wiele. Pewnie kiedyś obiło się wam o uszy stwierdzenie takie jak plan bliski albo plan amerykański. Dziś postanowiłam pokazać jak wygląda i czym charakteryzuje się perspektywa ptasia, żabia, plan bliski i zbliżenie. Jako iż bardzo lubię uwieczniać momenty na zdjęciach, zrobię to za pomocą kilku moich fotografii.

1. Plan bliski – inaczej nazywany półzbliżeniem. W nim widzimy popiersie danej postaci, tło staje się drugorzędne a na pierwszy plan wysuwa się gestykulacja, mimika i emocje bohatera.

Processed with VSCOcam with b5 preset

2. Zbliżenie – zwane też wielkim planem, skupia się na twarzy człowieka ( bądź innym obiekcie) , która zajmuje wówczas większość kadru.

Processed with VSCOcam with m5 preset

 

3. Perspektywa ptasia – w niej kamera , bądź aparat znajduje sie nad obiektem , dzięki czemu odnosimy wrażenie patrzenia na coś z góry.

Processed with VSCOcam with m5 preset

 

4. Perspektywa żabia – odwrotna do ptasiej, poprzez ustawienie kamery jak najniżej mamy wrażenie patrzenia na coś z dołu, co często wyolbrzymia daną rzecz lub postać.

Processed with VSCOcam with m5 preset

 

 

Top Ten – Reżyseria

Na początku, gdy dowiedziałam sie o zadaniu zrobienia listy top dziesięciu reżyserów pomyślałam sobie: okej, bułka z masłem. Okazało sie to jednak dużo cięższe niż myślałam, ponieważ zaczęło brakować mi miejsc. Każdego szanuje za coś innego, każdy ma inną wizję więc ciężko jest wybierać lepszych i gorszych. Uwielbiam Davida Lyncha za Twin Peaks i Nicolasa Cage’a w wężowej skórze, Aronofskiego za ,,Źródło” czy ,,Requiem dla snu”, Dereka Cianfrance za sposób opowiadania, Polańskiego za (mimo prywatnych skandali) bycie świetną wizytówką kina polskiego. Mogłabym wymienić jeszcze kilku reżyserów którzy na listę sie nie dostali, mimo iż ich pracę cenię równie mocno. Jednak dziesięć to dziesięć więc oto moja dziesiątka.

  1.  Xavier Dolan – Ma chyba tyle samo fanów co przeciwników. Jednak mimo młodego wieku, nie można powiedzieć , że nie wie co robi. Dla mnie jego filmy są jak poezja – trzeba czytać między wierszami, dostrzec ich stronę wizualną i potraktować niczym dzieło sztuki. Do tego dobór soundtracku zawsze jest świetny. Może i kino dla hipsterów, ale ja go kupuje w całości.image22
  2. Sofia Coppola – Dobrze, że jest kobieta w zestawieniu. I to jaka! ,,Między słowami” i ,,Przekleństwa niewinności” mają już specjalne miejsce w moim sercu. Jej filmy może nie powalają genialnymi kadrami i kunszt reżyserki nie wybija się  specjalnie jeśli chodzi o stronę wizualną. Jednak szczerze mówiąc niespecjalnie mnie to obchodzi. U niej na pierwszy plan wysnuwa się historia,a historie Sofia opowiada pięknie.              sofia
  3. Wes Anderson – Co tu dużo mówić – jego bajkowe filmy to prawdziwa uczta dla oka. Można odnieść wrażenie, że w jego filmach wszystko jest idealne – kadry, scenariusz,obsada.Trudno znaleźć słaby punkt. Ja uwielbiam jego cukierkowe opowieści z przeklinającym Ralphem Fiennesem na czele. Zakochałam sie po obejrzeniu ,,Moonrise Kingdom” i nie sądziłam, że powtórzy taki sukces. Jak widać sie myliłam, dlatego z entuzjazmem dziecka czekam na kolejną bajkę.          wes-anderson
  4. Christopher Nolan – Przypadek niczym Leo Dicaprio – nigdy nie zrozumiem dlaczego jest pomijany przez Akademię.Tutaj nie ma sie co rozpisywać – jego filmy są całością, a każdy z nich zaskakuje. Nie zawiódł Batmanem, świetnie poprowadził historię zaskakując końcem w ,,Memento”, z ,,Bezsenności” jest co najmniej przyzwoity kryminał a ,,Incepcja” to już kompletny majstersztyk.Ciekawe jak sprawdzi sie moja ulubiona Jessica Chastain w mocno promowanym ostatnio ,,Interstellar”.                                                                                                                christopher-nolan-on-set
  5. David Fincher – ,,Zodiak” , ,,Siedem” i ostatnia ,,Dziewczyna z tatuażem” pokazują jedno – Fincher to mistrz trzymających w napięciu kryminałów. Mimo mojego uwielbienia dla skandynawskich klimatów i książki Larssona, ta filmowa adaptacja mi sie podobała. A to dużo znaczy. Radzi sobie również z historiami opartymi na faktach (,,Social Network”; ,,Zodiak). Co do ,,Podziemnego kręgu” – jak można nie być fanem tego filmu? Jego zakończenie i złożoność oraz niepowtarzalność bohaterów są jedyne w swoim rodzaju. Domyślałam sie , że jego nowy film będzie dobry jednakże nie słyszałam na jego temat jeszcze ani jednej złej opinii. Wystarczy spojrzeć na oceny na Rotten Tomatoes. ,,Zaginiona dziewczyna” to film na który muszę sie  wybrać i to jak najszybciej!                                                    Edward-NortonDavid-Fincher-and-Brad-Pitt-on-the-set-of-Fight-Club
  6. Quentin Tarantino – Nie wiem czy lepszy z niego reżyser czy scenarzysta. Mimo, że nie jest to może w 100% mój typ kina i opowiadania każdy jego film oglądało mi sie dobrze i każdego nowego projektu wyczekuje. To, że jest to jego film możemy poznać po pierwszych minutach,bo są one piekielnie charakterystyczne. Szczególnie ze względu na mocne sceny i błyskotliwe scenariusze. Gdy ogląda sie jego film po prostu sie to wie, przecież nie bez powodu wiele z nich nazywamy dziś mianem kultowych. Jest to kolejny reżyser o bardzo wyrazistej wizji. Ale no jak mówią podobno tylko wariaci są coś warci.                                                                   3854028184_6839cc6363
  7. Wojciech Smarzowski – Czułam potrzebę umieszczenia jakiegoś polskiego akcentu w tej liście. I padło akurat na Smarzowskiego. Według mnie kręci on kino jakiego Polska potrzebuje. Mocne, przenikliwe, często obnażające wady lecz przede wszystkim do bólu prawdziwe. To reżyser który nie boi sie wyzwań o czym może świadczyć nowa produkcja – ,,Wołyń”. I dobrze. Im więcej ogląda się filmów, tym więcej sie oczekuje,wymaga, tym trudniej jest zaskoczyć. Jego ,,Róża” wbija w fotel, nie pozostawia obojętnym i zostawia piętno na jakiś czas po seansie. To jeden z tych filmów które każdy powinien zobaczyć.                                                   foto,8996,5e6e43954e8e194ca550608c62580d5a
  8. Joe Wright – Ten pan znalazł sie tu tylko dlatego , że nakręcił moje ulubione filmy kostiumowe. Jestem dziewczyną, cóż poradzę , lubię historię miłosne. Jednak nie moge znieść komercyjnych, schematycznych i często niestety nic nie wnoszących i dość tandetnych komedii romantycznych. Kolejna historia na podstawie książki Nicholasa Sparksa. Ugh, ile można. Jednak gdy oglądam ,,Pokutę” ,,Dumę i uprzedzenie” lub ,,Annę Kareninę” to wszystko nabiera dla mnie jakiejś autentyczności. I równie autentycznie te filmy mnie wzruszają. Nie wiem co w nich jest, może chodzi o dawne zatracone maniery, o to jak kiedyś miłość była postrzegana. Wiem jednak, że jak klimaty miłosne to klimaty Jane Austen, a jak kręcić takie filmy to za kamerą Joe Wright.                                                                director-joe-wright-on-th-010
  9. Richard Linklater – No okej skłamałam. Jak miłość to Jane Austen jednak wracając do tych czasów, to jak miłość to Jesse i Celine. Bohaterowie trylogii Linklatera ,,Przed wschodem słońca”. Niezapomniany duet aktorski, Delpy i Hawke, byli do tych ról idealni. Prosty film , bez zwrotów akcji, rozlewu krwi i wybuchających samochodów. Opiera się tylko na spotkaniu dwójki ludzi i ich rozmowach i rozważań. Dla wielu film pewnie dość nudny. Linklater pokazuje jednak prawdziwy romans XXI wieku. Spontaniczne decyzje, powolne zakochiwanie, długie rozmowy w świetle księżyca. Historia nie jest przesłodzona bo ,,W przed północą” widzimy, że nie zawsze się ze sobą zgadzają, że też mają kryzys. Dzięki czemu to wszystko jest tak naturalne i tak łatwo nam sie z bohaterami utożsamić. Linklater, co widać w jego filmach i cierpliwości <,,Boyhood" ;) > ceni sobie w filmach autentyczność. I za to bardzo dziękuje.           the-films-of-richard-linklater-a-retrospective
  10. Nicolas Winding Refn – Połączenie odrobiny hipsterskiego klimatu Dolana opowiadając historię niczym Tarantino czy Lynch. Mieszanka wybuchowa. Reżyser przez wielu krytykowany, jednak za ,,Drive” i ,,Bronsona” ma moje zaufanie. To ,że znalazł się na tej liście to mój duży kredyt zaufania i wiary w jego wizję artystyczną. Nic więcej nie powiem, żeby nie zapeszyć.                                                                                                                      ryan-gosling-drive-stills5

Rozdział 1

Tak jak mówi Moduł 1 filmowego kursu w którym uczestniczę – poznajmy się. Najpierw formalności. Na imię mi Zuza, mam 17 lat. Ok, to mam z głowy. Jak pewnie nietrudno odgadnąć interesuję się kinem. Z tej pasji narodziła się chęć uczestnictwa w kursie, dzięki któremu z kolei powstał ten blog. Moje wpisy i recenzje będą mocno subiektywne, nie wspominając o braku jakichkolwiek kwalifikacji bądź oszałamiającej wiedzy w tym temacie. Jednakże, film wywołuje w nas refleksje, głębsze przemyślenia a czasem nawet sprawia, że kompletnie zmienimy pogląd na otaczający nas świat. I tym chciałabym tutaj sie dzielić, jak i również pisać o wszystkim co z kinem związane.

By lepiej poznać mój gust, postanowiłam dać małą listę paru moich ulubionych produkcji włączając w to filmy krótkometrażowe. Nie ma tu podium, kolejność jest losowa.

1.Między słowami (2003) reż. Sofia Coppola                                                                     2.Wyśnione miłości (2010) reż. Xavier Dolan                                                                     3.Sevilla (2012) reż. Bram Schouw                                                                                     4.Grand Budapest Hotel (2014) reż. Wes Anderson                                                           5.W kręgu miłości (2012) reż. Felix van Groeningen                                                           6.Drżące trąby (2010) reż. Natalia Bróżyńska

Ograniczyłam liczbę do minimum, jednak według mnie daje całkiem dobry zarys moich upodobań. To wszystko na teraz, jakoś udało się mi (jak i wam) przez to przebrnąć. Dalej może być tylko lepiej.