Moduł VIII

„Multimedialna kartka świąteczna”

Tematem ostatniego modułu jest kartka świąteczna. Jednak skoro Wielkanoc już za nami, a do Bożego Narodzenia jeszcze dalej, postanowiłyśmy zrobić kartki okolicznościowe. Temat mógł dotyczyć zbliżającego się Dnia Matki lub Dnia Dziecka, jak również zadowolenia z otaczającej nas pięknej wiosny, czy zbliżających się powolutku wakacji. Uczennice jak zawsze miały mnóstwo pomysłów. Dla ułatwienia wykonania zadania, praca przebiegała w zespołach dwuosobowych.

Tym razem nie będę tu wstawiała prac uczennic, gdyż wszystkie są warte obejrzenia i osoby chętne do ich podziwiania, zapraszam do STUDIA.

Poniżej wstawiam jedynie zdjęcia z naszych ostatnich zajęć.

Moduł VII

„Zawody lekkoatletyczne duszków”

VII moduł już za nami. Początek zajęć to tradycyjnie przedstawienie dodatkowych prac wykonanych w domu. Oto one:

Prace Zuzi

Praca Ali – kartka świąteczna ( Elementem ruchomym jest gołąbek. Przesuwa się w dole ekranu – w prawą i lewą stronę. Należy używać klawiszy kierunkowych – strzałka w lewo lub prawo, strzałka w górę lub w dół.)

Po zademonstrowaniu dodatkowych prac przez Zuzię i Alę przeszłam do omówienia aktualnego tematu zajęć – zawody lekkoatletyczne albo jak to mówią uczniowie wyścigi. Na tablicy narysowałam schematyczny rysunek przedstawiający daną sytuację. Przyjęłyśmy, że udział w wyścigach będą brały 2 duszki. Wyobraźnia uczennic nie ma granic. Udział w wyścigach brały kotki biegnące, kotki skradające się, koniki, smoki, dzieci, … . Niektóre uczennice od razu wpadły na pomysł, żeby tory wyścigowe narysować jako element stały.

Oto kilka powstałych na zajęciach prac a wszystkie pozostałe znajdują się w STUDIO.

Moduł VI

„Gra logiczna – zgadywanie liczby”

Na wprowadzenie do zasad gry, której projektem miałyśmy się dzisiaj zająć,  posłużyłam się projektem z Logomocji. Zasady tej gry też polegają na tym, że uczeń podaje jakąś liczbę z określonego zakresu, a komputer mu odpowiada, czy ta liczba spełnia warunki, albo jest „za mała”, albo „za duża”. Kolejny krok, to zaproponowanie i  zapisanie algorytmu na tablicy a później już przystąpienie do pisania skryptów.

 

Moduł V

„Gra zręcznościowa – odbijanie piłeczki”

Na początku naszych zajęć, tradycyjnie, prezentujemy nasze dodatkowe prace wykonane w przerwie między kolejnymi spotkaniami i przypominamy sobie wcześniejsze polecenia i konstrukcje języka Scratch. W wykonywaniu dodatkowych prac najaktywniejsza jest Zuzia. Tym razem znowu przedstawiła nam kolejną sytuację z duszkami w labiryncie.

Praca bardzo podobała się nam wszystkim a koleżanki zadawały Zuzi mnóstwo pytań związanych z wykonaniem pracy.

Tematem bieżących zajęć jest stworzenie gry zręcznościowej, która ma polegać na odbijaniu piłeczki za pomocą paletki sterowanej przy użyciu myszy komputerowej. Po słownym przedstawieniu problematyki zajęć, zaprosiłam jedną z uczennic do tablicy, w celu przedstawienia za pomocą rysunku tej gry. Uczennice wybrały sobie tło dla gry, wybrały piłeczkę z gotowych duszków i narysowały duszka Paletki. Tak przygotowane, zaczęłyśmy tworzyć skrypty. Najczęściej pojawiający się problem, to brak końca gry. Piłeczka spadała na dół i dalej sobie skakała. Na szczęście moja grupa uczniów nie poddaje się tak łatwo i po wielu próbach, znalazły i naprawiły problem.

Piłeczka i paletka 2

Praca Iwonki – aby rozpocząć grę naciśnij klawisz spacji.

Praca Wiktorii

Moduł IV

„Kot zastawia pułapkę na mysz”

Zajęcia rozpoczęłam od przedstawienia dodatkowej pracy wykonanej przez Zuzię dotyczącą kota w labiryncie a  krótkiego przypomniałyśmy sobie  wcześniej poznane polecenia i konstrukcje języka Scratch.  Kolejny krok zajęć, to przedstawienie tematu zajęć a  w związku z tym, w celu lepszego wyjaśnienia tematu, naszkicowania istoty programu na tablicy. Po wstępnych wyjaśnieniach, wspólnej analizie zadania, uczennice przystąpiły do pacy. Napotkane problemy rozwiązywałyśmy wspólnie. Uzyskany końcowy efekt dawał nam dużo satysfakcji i sprawiał  dużo radości. Gdy pojawiały się kłopoty, uczennice chętnie sobie pomagały. Wszystkie prace umieściłyśmy w naszym studio.

Praca Ali

Praca Marysi

Moduł III

Projekt „Kot w labiryncie”

Na początku zajęć przypomniałyśmy zagadnienia z poprzedniego spotkania. Następnie przedstawiłam uczennicom temat dzisiejszego spotkania „Kot w labiryncie”. Omówiłam zagadnienie i przystąpiłyśmy do pracy. Na początku były pewne problemy z ustaleniem wielkości sceny, czy wymiarami jednego pola planszy – kwadratu. Powolutku uczennice same znalazły rozwiązanie na postawione przeze mnie pytania.

Poniżej przedstawiam tylko trzy projekty uczennic, gdyż wszystkie pozostałe były takie same. Wszystkie prace zapisałyśmy w naszym studio w Scratchu. Ponieważ kolejne spotkanie mamy dopiero za dwa tygodnie ( 1 kwietnia – ogólnopolski sprawdzian klas VI), uczennice obiecały, że w tej długiej przerwie postarają się wykonać nowe projekty dotyczące dzisiejszego tematu.

Tak pracujemy :)

Moduł II

Projekt „Kot goni mysz”

Najpierw przypomniałyśmy sobie polecenia i konstrukcje języka Scratch poznane a poprzednich zajęciach. Tematem dzisiejszych zajęć było stworzenie gry, w której bohaterami są Kotek i Myszka. Zadaniem Kotka będzie złapać Myszkę, a Myszki jak najdłużej uciekać przed Kotkiem.

Oto nasze prace.