Wszechobecne procenty – powtórka z matematyki lekcja 7

Umiejętność wykonywania obliczeń procentowych jest dla nas bardzo ważna. Z procentami mamy do czynienie niemal na każdym kroku – w gazetach, sklepach, bankach, rocznikach statystycznych. O procentach mówi się często w radiu i telewizji.

Z informacjami wyrażonymi w sposób procentowy spotykamy się na każdym kroku.

„To jest pewne na 100%!”

„Raty 0%!”

„Śmietana 18%”

„25% gratis!”

Podobne przykłady można wymieniać jeszcze długo.

Zatem procenty – to pojęcie, które trzeba po prostu znać :)

Szczególnie często operuje się procentami w bankowości. Właśnie w bankach dokonuje się operacji  finansowych polegających na pożyczaniu i wpłacaniu pieniędzy na procent.

Pierwszymi bankami w historii były świątynie w starożytnej Mezopotamii.

To tam mieszkańcy oddawali do nich pieniądze w postaci złota i srebra na przechowywanie. Ponieważ nie wszyscy równocześnie domagali się ich zwrotu, świątynie pożyczały część z nich innym ludziom. I tak powstały pierwsze kredyty.
Pierwsze zadania na procenty można znaleźć w tekstach klinowych starożytnych Babilończyków. Ponieważ obowiązywał tam sześćdziesiątkowy system liczbowy, liczono na przykład „12 od 60″ to znaczy 12/60.

Wyraz procent pochodzi z języka łacińskiego od pro centum i oznacza „na sto”.

To weneccy lichwiarze wprowadzili zwyczaj obliczania spodziewanego zysku od 100.

Położenie Wenecji na mapie Włoch

Co to są procenty?

YouTube Preview Image

YouTube Preview Image

Procenty to ułamki o mianowniku 100.

To setna część pewnej wielkości lub liczby. Jeden procent oznaczamy 1%.

Warto zapamiętać!

0% = 0

1% = 0,01 = 1/100 (jedna setna)

10% = 0,10= 0,1 = 1/10 (jedna dziesiąta)

20% = 0,20 (jedna piąta)

25% = 0,25 = 1/4 (ćwierć)

50% = 0,50 = 1/2 (połowa)

75% = 0,75 = 3/4 (trzy czwarte)

100% = 1 (całość)

150% = 1,5 (półtora)

czyli p% = p/100

Musisz umieć!

Aby zamienić liczbę na procent, należy tę liczbę pomnożyć przez 100 i dopisać symbol %.

przykłady:

8 = (8 • 100)% = 800%

0,9 = (0,9 • 100)% = 90%

Aby zamienić procent na liczbę, należy tę liczbę podzielić przez 100.

8% = 8 : 100 = 0,08

0,9% = 0,9 : 100 = 0,009

Aby obliczyć procent danej liczby,  należy przedstawić procent w postaci ułamka zwykłego lub dziesiętnego i pomnożyć ten ułamek przez tę liczbę.

5% liczby 200 wynosi  0,05 • 200 = 10

5,7% liczby 300 wynosi 0,057 • 300 = 17,1

Aby obliczyć liczbę z danego jej procentu, czyli wyznaczyć jej 100%, należy najpierw obliczyć 1% tej liczby, a następnie obliczyć jej 100%. Jest drugi też sposób, czyli należy ułożyć i rozwiązać równanie, w którym niewiadoma oznacza szukaną liczbę.

Z praktyki wiem, że uczniom bardziej przypadł do gustu pierwszy sposób, jak mówią jest łatwiejszy, czyli dążenie najpierw do 1% szukanej liczby.

Przykład

Wyznacz liczbę, wiedząc, że 40% tej liczby jest równe 120.

I sposób

40% to 120 /:4
10% to 30/• 10
100% to 300

Prawda, że łatwe?

II sposób

40%x = 120
0,4 x= 120/:0,4
x = 300

A ten sposób? łatwy? :)

Posłuchaj, by utrwalić  :)

Jak obliczyć procent danej liczby?

YouTube Preview Image

Obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent

YouTube Preview Image

Obliczenia procentowe na co dzień

Podwyżki i obniżki

YouTube Preview Image

A teraz czas na grę :)

Memo (połącz w pary procent z odpowiednim ułamkiem)

Źródło: Plan of Babylon, mapa Włoch,

O monikakubica

"Bez pomocy matematyki nie można nauczyć dziecka poprawnego, ścisłego i logicznego myślenia. To właśnie matematyka gimnastykuje umysł ucznia. To ona, w sposób niedostrzegalny, czyni elastycznym jego umysł, tak by mógł sobie dawać radę w najbardziej nieoczekiwanych intelektualnie sytuacjach, by był twórczy i samodzielny". Stanisław Wielgus
Ten wpis opublikowano w kategoriach: Ciekawostki, Filmiki, Historia, KhanAcademyPolski, Matematyka, Przyroda, scholaris, Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13, tablica interaktywna SMART Board, webquest, Zadania, Łamigłówki z tagami: , , , , , , , , , , , , . Dodaj do zakładek ten link.

4 Responses to Wszechobecne procenty – powtórka z matematyki lekcja 7

  1. monikakubica powiedział:

    Bardzo dziękuję za miłe komentarze :) , zgadzam się, że te materiały idealnie sprawdzą się jako urozmaicenie lekcji matematyki, moi uczniowie bardzo lubią, gdy na lekcji korzystamy z TIK, a najlepiej sprawdza się tutaj tablica interaktywna, pozdrawiam :)
    monikakubica ostatnio opublikował..Oswajanie iksów – powtórka z matematyki lekcja 8My Profile

  2. vcinowroclaw powiedział:

    Super są te lekcje. To są dopiero prawdziwe materiały dydaktyczne. Można się z nich bardzo wiele nauczyć. Polecimy jej naszej pani od matematyki, żeby nam wyświetlała na lekcji.
    vcinowroclaw ostatnio opublikował..OdznakiMy Profile

  3. Powtórki idą pełną parą jak widać! Super! Oby tylko uczniowie korzystali, bo warto, a przyjemniej się uczyć w urozmaicony sposób niż ślęczeć z książką (ja co prawda książki lubię, ale młodzi ludzie czytają coraz mniej).
    Jeszcze 5 dni i ferie, odliczam godziny do wypoczynku ;) Uczniowie również!
    Pozdrawiam serdecznie :)
    Agnieszka Rudzik-Sawicka ostatnio opublikował..A co to jest dyskietka?My Profile

  4. oluczek powiedział:

    Fajnie i dziękuje bo dzięki tej notce dużo sobie przypomniałam. ;)
    Blog ogólnie bardzo fajny !! ;** ;D
    zapraszam do nas : http://blogiceo.nq.pl/przyrodabiolchemfiz/
    oluczek ostatnio opublikował..Konkurs “Nakręceni na języki”My Profile

Komentowanie wyłączono.