ANDRZEJKI

ANDRZEJKI

Jest taki szczególny wieczór, kiedy spełniają się wróżby i przepowiednie. Został nazwany andrzejkami, ponieważ dzieje się to w wigilię świętego Andrzeja. Zwyczaj ten znany jest w całej Europie, bo któż nie chciałby wiedzieć, co go czeka w nadchodzącym roku? Święto pochodzi ze Szkocji i tam jest dniem wolnym od pracy.

Początkowo wieczór andrzejkowy był wieczorem panieńskich wróżb. Dziewczęta były ciekawe, czy w następnym roku spotkają wreszcie ukochanego i czy wyjdą za mąż. Kawalerowie wróżyli sobie w nocy z 24 na 25 listopada były to tzw. katarzynki od patronki następnego dnia św. Katarzyny. Dziś andrzejkowe wróżby traktuje się z przymrożeniem oka i wszyscy bawią się wspólnie.

Wróżby andrzejkowe:

Nie ma andrzejek bez lania wosku! To najbardziej magiczna wróżba, a przy tym bardzo ważna, możemy dowiedzieć się co nas czeka w przyszłym roku. Stopiony wosk wylewamy na zimną wodę, koniecznie przez otwór w kluczu, bo według starych wierzeń tylko w ten sposób możemy otworzyć bramy przyszłości. Zastygłą w wodzie figurkę należy ostrożnie wyjąć i rzucić jej cień na ścianę,a potem można już puścić wodze wyobraźni.

Wróżba z butami.

Każdy uczestnik zdejmuje but, należy stanąć na środku pokoju i rzucić go za siebie. Jeśli upadnie noskiem w kierunkiem drzwi oznacza to szybki ślub. Można też ustawić buty jeden za drugim, przy czym ostatni bucik ustawiamy na początek kolejki. Ta osoba, której trzewik pierwszy przekroczy próg będzie szykować się do wesela.

JAKA BĘDZIE TWOJA PRZYSZŁA MIŁOŚĆ?

Do wróżby potrzebne są dwa wycięte serca z kartki papieru. Na jednym wypisujemy wszystkie imiona męskie jakie znamy, a na drugim wszystkie imiona żeńskie.

Serce z imionami odwracamy na drugą stronę. Szpilkę wbijamy w miejsce, które zechcemy. Odwracamy serce. Imię w jakie wbija się szpilka, to imię przyszłej miłości jaka nas czeka. Oczywiście dziewczęta wbijają szpilkę w serce z imionami chłopców,
a chłopcy z imionami dziewcząt.

CO CIĘ W ŻYCIU CZEKA?

Do wróżby potrzebny będzie zeszyt, w którym zapiszemy pytania. Pod pytaniami zapisujemy w słupkach kolejno liczby od 1do 30. Obok nich piszemy propozycje odpowiedzi na pytania. Uczestnik, który zgłosi się do wróżby ma zadawane kilka pytań. W odpowiedzi ma powiedzieć liczbę od 1 do 30. Osoba zadająca pytanie mówi, jaki wyraz został przypisany do tej liczby.

Na pewno muszą się znajdować takie pytania jak:

-ile lat będziesz żył/a?

-ile będziesz miał lat, gdy spotkasz pierwszą miłość?

-ile osób będziesz w życiu kochał/a?

-ile lat będzie żyła twoja miłość?

-gdzie będziesz mieszkał ostatecznie?

-ile będziesz mieć dzieci?

-co dostaniesz pod choinkę?

-czy twój mąż/twoja żona cię zdradzi?

Przykład wróżby:

-czy twój mąż cię zdradzi?

-niech będzie 7.

-Tak. 3 razy.

-ile będziesz miał lat, gdy spotkasz pierwszą miłość?

-No to 29.

-21 lat.

ANDRZEJKOWA NUMEROLOGIA

Przy okazji wróżb andrzejkowych można poćwiczyć… matematykę! Każde dziecko oblicza swoją urodzeniową cyfrę

Pokażę wam przykład na swojej wróżbie. Pod spodem umieszczę opis do każdego wychodzącego numerku. Przy okazji możecie spojrzeć jaka ja jestem.

 

Po kolei dodajemy cyfry ze swojej daty urodzenia. jeśli wynik będzie dwucyfrowy to dodajemy do siebie cyfry tej liczby.

„1″ Cichy i spokojny, ale też sumienny i obowiązkowy. Kiedy już wybierze zamierzony cel, dąży do niego wytrwale. Nie sprawia problemów wychowawczych, staraniie prowadzi zeszyty, pilnie notuje wiadomości, zawsze ma odrobione lekcje. Uczeń idealny! Lubiany przez nauczycieli za sumienność, nie lubi jednak robić więcej niż musi. Bardzo często „Jedynki” mają uzdolnienia artystyczne.

„2″ Dobry uczeń.  Łagodny, uprzejmy, ale skryty, żyjący często w świecie własnych planów i marzeń. Szkoła nie jest jego pasją, ale nie ma  żadnych problemów w nauce, a dzięki wrażliwości i miłości do czytanie, najlepiej czuje się na przedmiotach humanistycznych – języku polskim i historii. Nie ma wielu przyjaciół i chodzi własnymi drogami, ale dla osób, które wzbudzą jego zaufanie jest bardzo koleżeński i uczynny.

„3″ Klasowa gaduła . Zadaje mnóstwo pytań, bierze udział we wszytskich dyskusjach. Ciekawski i dociekliwy  i zawsze uśmiechnięty, co owocuje sympatią kolegów i nauczycieli. Ci ostatni zwykle starają się utemperować jego szaloną naturę, zwykle bezskutecznie… Interesuje się nowymi technologiami, ciekawostkami, wszystkim co intrygujące i tajemnicze. „Trójkę” charakteryzuje doskonała pamięć i zdolności aktorskie.

„4″ To osoba dobra, myśląca, obdarzona zdrowym rozsądkiem i lubiącą ruch na świeżym powietrzu. W szkolnych murach nie czuje się najlepiej,  ulubionym przedmiotem jest wychowanie fizyczne. Elokwencja i bystrość sprawiają jednak, że wszelkie testy i egzaminy zaliczają bez problemu. Otwarte na ludzi i koleżeńskie, szybko zyskują sympatię kolegów i nauczycieli. Są wrażliwe na zło i krzywdę - chętnie pomagają w schroniskach dla zwierząt, dbają o czystość środowiska.

„5″ Szkolny łobuziak, który zrobi wszystko, żeby w szkole się nie nudzić.  Osoba ruchliwa i uparta, ale inteligentna i wszechstronnie uzdolniona. Jeśli lubi jakiś przedmiot, poświęca się mu całkowicie i osiąga doskonałe efekty, także na konkursach i olimpiadach. Ma oryginalne poczucie humoru, potrafi stworzyć karykaturę kolegi czy nauczyciela. Lubiany, wszędobylski i energiczny.

„6″ Uczciwy, skromny, towarzyski i otwarty na innych. W klasie unika spięć i konfliktów. Nauka to dla niego przyjemność, choć często towarzyszą jej stresy „przed sprawdzianowe”. Posiada poczucie obowiązku, nie skuszą go wagary czy psikusy robione kolegom i nauczycielom. Wszystko co robi, wykonuje z pasją i zaangażowaniem. Jeśli jednak przedmiot go nudzi, to za nic nie będzie chciał się go uczyć.

„7″ Uczy się sumiennie, ale nie dla stopni i wyróżnień, wybiera sobie ulubione przedmioty i na nich skupia całą uwagę. Ma naturę samotnika, nie lubi szkolnych imprez ani publicznych wystąpień. Nauczyciele doceniają go za obowiązkowość i upór w obronie własnych poglądów, przyjaciele – za lojalność i wierność.

„8″ W życiu i szkole kieruje się emocjami. Do nauki podchodzi z pasją, wszystko go interesuje, jest ambitny i dociekliwy. Bierze aktywny udział w życiu szkoły, działa w samorządzie, chętnie wyjeżdża na szkolne wycieczki, rajdy, pomaga w ich organizacji. Nie lubi jednak rywalizacji, dlatego zawody sportowe nie są jego mocną stroną. Jest  bardzo krytyczny wobec siebie i niepowodzenia szybko go zniechęcają.

„9″ Ambitny i zdolny. Uwielbia być w centrum uwagi, chciałby być klasowym przywódcą i we wszystkim być najlepszy. Lubi szkołę, bo może się w niej wykazać, zabłysnąć polotem i inteligencją. Bierze udział we wszystkich apelach i uroczystościach, dobrze się uczy i uwielbia poznawać nowych ludzi. Jest uczynnym kolegą, pomaga słabszym, mimo zabiegania zawsze znajduje czas na rozmowę.

KUBECZKI
5 kubeczków, pod każdym z nich schowany inny przedmiot:
- pierścionek – wyjazd do krainy złota Eldorado
- kluczyk – nowy, piękny domek
- pieniążek – bogactwo
- cukierek – słodkie i wesołe życie
- autko – podróż w nieznane
Zasady są proste. Osoba wróżąca odwraca się. Druga osoba kładzie przedmioty pod kubeczki i je miesza. Pierwsza osoba losuje i wybiera kubeczek, pod krórym czeka przyszłość.
Można też powróżyć inaczej.
Należy przygotować cztery kubeczki. Tak, żeby uczestnicy zabawy nie widzieli, na stoliku pod jednym z nich kładziemy obrazek – symbol zakonnego życia, pod drugim monetę – na znak przyszłego majątku, pod trzecim obrączkę – symbol szybkiego zamążpójścia. Pod czwartym nie kładziemy nic – to przepowiednia starokawalerstwa. Następnie losujemy kubeczki i z bijącym sercem odkrywamy co się pod nimi kryje…
Losowanie kolorów
Uczestnicy zabawy siedzą w kręgu i losują karteczki w sześciu kolorach. Osoba, którzy wylosowała dany kolor wstaje, a „wróżka” czyta przestrogi na przyszłość, odpowiadające kolorom wylosowanych kartek. I tak:
czerwony – Oj, te zgubne słodkości! Jeśli nie ograniczysz batoników i cukierków to w przyszłości będziesz musiał być częstym gościem u dentysty.zielony – Bądź ostrożny w drodze do szkoły.
żółty – Bardziej dbaj o swoje zdrowie, cieplej się ubieraj.
niebieski – Pilnuj swoich rzeczy, bo w powietrzu czai się zguba.
biały – Pijesz za mało mleka!
czarny – Unikaj nieporozumień, a wszystko będzie wokół radosne i kolorowe.

 

Materiał opracowała Kamila Naja

24 thoughts on “ANDRZEJKI

  1. Kamilo,

    Bardzo dziękuję Ci za ten wpis! Wspaniale bawiłam się podczas jego lektury! Nie znałam wcześniej losowania kolorów, za którymi kryją się przestrogi :D Widać, że włożyłaś w swój wpis dużo pracy – starannie i logicznie go skomponowałaś, opisałaś szczegółowo wybrane wróżby i dołączyłaś do nich zdjęcia.Wielkie brawa! Można się wiele od Ciebie dowiedzieć :)

    Mam tylko wątpliwości co do wymienionego przez Ciebie pochodzenia Andrzejek – pierwszy raz spotykam się z informacją o ich szkockim pochodzeniu… Oczywiście nie oznacza to, że nie jest to prawda. Gdzie znalazłaś taką informację? :)

    Pozdrawiam ciepło,
    Dorota Marszałek
    dorotamarszalek ostatnio opublikował..Tworzymy materiały edukacyjneMy Profile

  2. Pingback: » Blog Archive » Podsumowanie modułu IV

  3. Pingback: bebait apepsinia acidulate

  4. Pingback: alosa cados bastionary

  5. Pingback: http://www.superiacommerce.co.uk

  6. Pingback: pawnbrokers in milton keynes

  7. Pingback: relationships advice

  8. Pingback: dallas injury law

  9. Pingback: femme-vetement.fr

  10. Pingback: best drunk driving lawyer Las Vegas

  11. Pingback: dwi Los Angeles attorneys

  12. Pingback: karmaloop promo codes

  13. Pingback: electronic cigarette flavors

  14. Pingback: diet coupons

  15. Pingback: electronic cigarette buy

  16. Pingback: Clear-Cut Products In Payday Loans

  17. Pingback: seo video marketing

  18. Pingback: Hillview Peak Price

  19. Pingback: augusta internet marketing

  20. Pingback: pure green coffee bean extract dr oz

  21. Pingback: Orlando landscaper

  22. Pingback: Payday loan lenders in New Mexico

  23. Pingback: discount vetement

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge