Wakacyjny projekt

Choć zbliża się koniec roku szkolnego i zaczną się upragnione wakacje, zachęcamy wszystkich do kontynuowania pracy nad waszymi projektami. Wszystkie proponowane przez nas działania nie powinny zajmować dużo czasu, a mogą przyczynić się do poznania i utrwalenia niesamowitych historii.

Chcieliśmy zaproponować Wam, abyście przez wakacje zebrali kilka cennych materiałów, które będziecie mogli wykorzystać w następnych edycjach programu. Powinny udoskonalać Waszą sztukę przeprowadzania wywiadu, krytyczną analizę źródeł, selekcję materiału, a nawet rozwinąć Waszą wyobraźnię i otworzyć na nowe historyczne doznania.

KROK 1

Zastanówcie się kto w Waszym najbliższym otoczeniu mógłby być interesującym źródłem informacji. Weźcie pod uwagę wiek Waszych bliskich. Jeżeli pochodzicie z rodziny wielopokoleniowej zacznijcie od najstarszej osoby z rodziny. Podczas wakacyjnego grilla, bądź po prostu rodzinnego spotkania zapytajcie babcię, dziadka, ciocię, wujka…  o ich wspomnienia z czasów wojny, a na pewno spojrzycie inaczej na tę historię.

Możecie zapytać o:

  • Ich przeżycia w czasie wojny lub ich życie powojenne
  • Życie w PRL-u (życie codzienne, zakupy na kartki, muzykę PRL, modę i fryzury, które były na topie itp.)
  • Wprowadzenie Stanu Wojennego
  • Obchody różnych historycznych, politycznych, kościelnych świąt
  • Ciekawe zabawy z dzieciństwa, dowcipy czy wierszyki (dobrze, jeżeli będą wiązać się z historyczną postacią)

Podczas takiego rodzinnego spotkania może nagle okazać się, że życie członków Waszych rodzin również warte jest pokazania i być może to oni zostaną Waszym świadkiem historii w kolejnej edycji projektu.

KROK 2

Jeżeli wiecie, że historie Waszych bliskich chwytają za serce, śmieszą do łez lub wywołują dreszcz na plecach, zajmijcie się  tym na poważnie! Zacznijcie od spisania wszystkiego, co zapamiętaliście, lub poproście kogoś z rodziny, aby jeszcze raz przypomniał Wam tę niesamowitą historię. Nagrajcie ją na dyktafon (może być nawet taki w telefonie komórkowym) lub zapamiętajcie najlepiej jak tylko potraficie. Potem spiszcie ją, tak aby powstała transkrypcja.

Poproście też o dodatkowe źródła: zdjęcia, (które mogą być cennym źródłem wiedzy na temat strojów, fryzur, czy trendów), ulotki, kartki na żywność, stare płyty, plakaty, książki, mapy itp. Słowem wszystko co mogłoby się przydać do pracy nad projektem.

KROK 3

Skonfrontujcie zdobyte informacje z informacjami z książek i innych źródeł – dokumentów, Internetu.. Zobaczcie co na temat interesujących Was wydarzeń piszą w książkach, starych gazetach. Czytajcie wszystko, co uda Wam zdobyć, co dotyka wybranego przez Was zagadnienia i daje jakikolwiek obraz na życie w tamtych czasach.

KROK 4

Załóżcie bloga i koniecznie prześlijcie nam jego adres! Na blogu publikujcie na bieżąco swoją pracę. Wszystko, co udaje Wam się zebrać. Ciekawe wypowiedzi, zdjęcia, gazety, ulotki, anegdoty, dokumenty wszystko na co udało Wam się trafić i jak planujecie je wykorzystać. My przez całe wakacje będzie śledzić Wasze poczynania, będziemy starali się Wam pomagać i podpowiadać jak jeszcze możecie wykorzystać zebrany materiał.

KROK 5

Kiedy uznacie, że wybrany przez Was okres jest już omówiony czeka Was najtrudniejsze zadanie. Musicie przeprowadzić selekcję materiału i jeżeli tylko macie ochotę możecie spróbować zmontować film. W tym celu możecie wykorzystać nagranie z dyktafonu, zdjęcia i wszystkie materiały jakie udało Wam się zebrać. Wykorzystajcie też muzykę i fragmenty filmów dokumentalnych.

Jeżeli doprowadzicie swój projekt do końca i pokażecie film oraz blog swoim bliskim na pewno będą zachwyceni. Dobrze wybrany i opracowany materiał potrafi rozbawić do łez, wzruszyć, przestraszyć, a przede wszystkim pokazać naszych bliskich jako bohaterów i niezwykle ciekawe osoby! My również będziemy publikować informacje o Was i Waszych działaniach na blogu programu oraz na stronie CEO.

Pamiętajcie wakacyjne zadanie ma Wam wszystkim sprawiać radość i przede wszystkim macie się przy tym dobrze bawić!

Tak zebrany materiał będziecie mogli wykorzystać w następnej edycji programu, ale także licznych tematycznych konkursach organizowanych dla dzieci i młodzieży. Zyskacie już pewne doświadczenie, nauczycie się organizować czas, selekcjonować materiał, tworzyć film, prowadzić blog, pogłębiać wiedzę, wykorzystywać źródła i cieszyć się z własnych osiągnięć.

Dodaj komentarz

*

CommentLuv badge