Szkolny Festiwal Nauki

Kategoria: Akademia uczniowska dnia 15 maja 2011 autor: B.ZEGRODNIK – Skomentuj jako pierwszy

Szkolne imprezy edukacyjne mobilizują uczniów do pracy. Uczniowie nie różnią się pod tym względem od dorosłych.  Zauważyłam, że uczniowie chętniej pracują,  gdy termin zakończenia jakiejś pracy nie jest zbyt odległy. Perspektywa wystąpienia przed publicznością wyzwala w nich ochotę do działania. Chcą po prostu dobrze wypaść. Tak było przed Festiwalem Nauki, który odbył się w naszej szkole 15.04. 2011 r.  Ponieważ Festiwal Nauki połączyliśmy w tym roku z obchodami Dnia Ziemi,  nasz projekt stał się ważnym punktem programu, który w połowie poświęcony był zasobom wody na naszej planecie. Udział w Festiwalu Nauki był też dla uczniów okazją do wysłuchania wykładu dr Janusza Mrzigoda z Instytutu Chemii Uniwersytetu Śląskiego na temat właściwości wody.

Nasza Akademia Uczniowska

Kategoria: Akademia uczniowska dnia 12 maja 2011 autor: B.ZEGRODNIK – Skomentuj jako pierwszy

Nasza Akademia Uczniowska

Nasz projekt zatytułowany  „Unikalne właściwości wody” ma trzy ważne cele.  Pierwszy cel, to zwrócenie uwagi na to, że woda wyróżnia się wśród innych substancji – jest niezwykła. Gdyby zachowywała się typowo, to nasze życie na Ziemi byłoby zagrożone.  Dlaczego woda jest nietypowa? To pytanie filozoficzne, które zostawimy bez odpowiedzi. Wystarczy, że zostanie ono zadane.  Drugi cel, to eksperymentowanie, czyli badanie niezwykłych właściwości wody. Z punktu widzenia nauczyciela fizyki jest to cel główny. Wreszcie ostatni cel, to cel ekologiczny. Nasz projekt stanie się początkiem szkolnej kampanii promującej racjonalne korzystanie z wody. Na Ziemi jest bardzo dużo wody, ale tylko niewielka jej część nadaje się do picia.  Chcemy, aby wszyscy uczniowie ich rodzice oraz  nauczyciele naszej bardzo dużej społeczności szkolnej zrozumieli,  że zasoby wody są ograniczone i trzeba o nią dbać. Będziemy pokazywać  jak to robić.  Czy nam się uda? Czy wytrwamy? Czuję, że to zależy ode mnie. Uczniowie pójdą za nauczycielem, jeśli zaproponuje im coś ciekawego. Uczniowie gimnazjum są bardziej chętni do działania niż licealiści, ale trzeba ich nieustannie mobilizować i przypominać o tym do czego się ochoczo zobowiązali.

Pierwsze koty za płoty

Kategoria: Akademia uczniowska dnia 1 maja 2011 autor: B.ZEGRODNIK – 1 komentarz

„Pierwsze koty za płoty”

Mój pierwszy wpis na blogu traktuję  eksperymentalnie, ponieważ jest to dla mnie  debiut w tej dziedzinie. Jak na fizyka przystało, zanim zacznę tworzyć bloga, chcę się najpierw „rozejrzeć”, żeby sprawdzić jak to działa.

Akademia Uczniowska wymusza na nauczycielach stosowanie elektronicznych środków porozumiewania się i bardzo się z tego cieszę.  Zatem – do następnego wpisu na konkretny już temat związany z pracą w „Akademii uczniowskiej”.

Swój blog nazwałam „W co się bawić?”, ponieważ zajęcia w Szkolnym Kole Naukowym to nic innego jak propozycja świetnej zabawy z fizyką dla uczniów i dla nauczyciela.

css.php