PrusBiol

Projekt od Mendla do GMO, czyli co łączy człowieka z groszkiem

Realizacja projektu miała miejsce na przełomie semestru pierwszego i drugiego, Natomiast prezentacja miała miejsce podczas lekcji biologii. Próbowaliśmy sobie odpowiedziec czy GMO jest dobre czy złe. Kolejna prezentacja odbyła się 2 kwietnia 2012 podczas święta PrusEXPO  i ostatnia podczas szkolnego festiwalu nauki 2.0. 1 czerwca 2012.

  

19 czerwca 2012 autor: ewciak19 | Komentowanie nie jest możliwe

Sprawdzian naszej wiedzy o genetyce

Kilka dni temu współautorki naszego bloga, Agnieszka Ludwiniak oraz Basia Dworakowska, postanowiły sprawdzić co nasza klasa pamięta z genetyki. Było to w formie rozwiązywania krzyżówek i quizów przygotowanych z wykorzystaniem technologii informatycznej. Nie poszło najgorzej. :) Okazało się, że większość uczniów miło wspomina lekcje z genetyki i nadal potrafi wypowiedzieć się na ten temat. Poniżej zamieszczamy linki, abyście sami mogli sprawdzić swoją wiedzę.

 

12 czerwca 2012 autor: ewciak19 | Komentowanie nie jest możliwe

Piknik naukowy, czyli jak łączyć przyjemne z pożytecznym

Dnia 1 czerwca 2012 roku,w dnień dziecka, w naszej szkole odbył się piknik naukowy. W każdym zakątku budynku szkolnego mogliśmy pogłębiać swoją wiedzę podchodząc do różnych stanowisk przygotowanych przez uczniów. Były to stanowiska chemiczne, na których m.in. mogliśmy nadmuchać rękawiczkę przy pomocy octu i sody, biologiczne, przy których dowiadywaliśmy się o genetyce, i wiele, wiele innych. Koło godziny 10:00 rozpoczęły się prezentacje naszych projektów. Dotyczyły one wody w Wiśle, funkcji miasta na przykładzie Warszawy; było ich zbyt wiele, aby wszystkie tutaj wymienić :)
Poniżej prezentujemy wybrane zdjęcia z obchodów dnia dziecka w naszej szkole.

12 czerwca 2012 autor: ewciak19 | Komentowanie nie jest możliwe

Powrót do porostów

Udostępniamy zdjęcia z naszych wędrówek po Saskiej Kępie w poszukiwaniu porostów. Przepraszamy, że tak późno, ale miałyśmy małe problemy techniczne.

5 czerwca 2012 autor: ewciak19 | Komentowanie nie jest możliwe

Woda i jej zasoby

Nasza grupa miała okazję uczestniczyć w bardzo interesujących zajęciach organizowanych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej na temat wody i jej zasobów. Dowiedzieliśmy się nie tylko o bezpośrednim ale i pośrednim jej zużywaniu (ślady wodne).Tak więc na produkcję 1 kg wołowiny potrzeba 50000 litrów, podczas gdy na wyhodowanie średnio 1 kg owoców czy warzyw 1000 razy mniej. Aby sobie to uświadomić układaliśmy nasze jadłospisy śniadaniowe, aby porównać, kto ile zużywa w ten sposób wody. Następnie przeprowadziliśmy dyskusje – każdy mógł określić w jakim stopniu zgadza bądź nie zgadza się z danym stwierdzeniem – np. czy działania jednej osoby mają wpływ na globalne gospodarowanie wodą. Innym ciekawym  zadaniem było budowanie w grupach jak najwyższych budynków z plastikowych kubeczków, spinaczy, kartek papieru i patyczków do szaszłyków. Na koniec zajęć braliśmy udział w quizie – nasza drużyna (omorniczek) wygrała!!! Największym atutem tych warsztatów, oprócz pewnego rodzaju uświadomienia nas jako obywateli naszej wspólnej planety, była fajna i ciepła atmosfera, pozbawiona negatywnych komentarzy, która pozwoliła na dobrą współpracę i integrację z uczniami klas młodszych.

3 czerwca 2012 autor: ewciak19 | Komentowanie nie jest możliwe

Porosty wokół naszej szkoły. Co oznacza ich obecność?

Czy zwróciliście kiedyś uwagę na organizmy porastające korę drzew? Jeśli tak, to na pewno zauważyliście, że najwięcej znajduje się ich na drzewach rosnący w lasach i na terenach oddalonych od miast. Organizmy te to porosty – typ z królestwa grzybów, który dzięki symbiozie z glonami, uzyskał nowe możliwości życiowe. Porosty dostarczają nam ważnych informacji na temat naszego otoczenia, stanowią bowiem czułe biowskaźniki czystości atmosfery, a konkretniej pozwalają określić stopień zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem siarki. Im mniej porostów, tym bardziej zanieczyszczone powietrze.
Wyruszyłyśmy ostatnio w teren, aby zbadać stopień zanieczyszczenia środowiska wokół naszej szkoły, znajdującej się na Saskiej Kępie, przy Wale Miedzeszyńskim. Zbadałyśmy w sumie 18 drzew i zaobserwowałyśmy na nich dwa gatunki porostów: Pustułkę pęcherzykowatą i nieco mniejszą ilość Misecznicy proszkowatej. Pierwsza z nich jest sklasyfikowana w IV strefie skali porostowej i stanowi środkową strefę osłabionej wegetacji, a co za tym idzie, informuje o średnio zanieczyszczonym powietrzu. Druga natomiast, znajduje się w II strefie skali i oznacza, że powietrze w tym rejonie jest silnie zanieczyszczone. Zauważyłyśmy również, że porosty pokrywają jedynie tę część drzewa, która znajduje się od strony chodnika, natomiast ta od strony ulicy jest ich kompletnie pozbawiona. Po zakończeniu obserwacji, potwierdziłyśmy także nasze wcześniejsze przypuszczenia dotyczące drzew rosnących od strony Wału Miedzeszyńskiego, znanego z dużego ruchu samochodowego. Drzewa te były bowiem pokryte znacznie mniejszą ilością porostów niż te, znajdujące się w głębi Saskiej Kępy.
A jakie porosty Ty zauważyłeś w pobliżu swojej szkoły lub miejsca zamieszkania?

15 maja 2012 autor: ewciak19 | Komentowanie nie jest możliwe

GMO – genetycznie modyfikowane organizmy w naszym życiu.

Każdego dnia w naszym życiu napotykamy się z organizmami GMO. Razem postanowiliśmy się zastanowić nad korzyściami i negatywnymi stranami tego zjawiska. Przeprowadziliśmy rozprawę dotyczącą osądzenia i omówienia znaczenia organizmów zmodyfikowanych w naszym życiu. Podczas „procesu” wypowiedzieć się mieli szanse rolnicy, konsumenci, biotechnolodzy oraz, jak na rozprawę przystało, obrońcy, oskarżyciele i sędzia. Jak zapewne się domyślacie nie łatwo ocenić i zakwalifikować modyfikacje gen. do procesów „dobrych” czy „złych”. Tak więc nasza rozprawa została nie rozstrzygnięta. Rozważając to zjawisko w różnych aspektach można je kwalifikować, ale w ogóle działania cięzko cokolwiek powiedzieć. To właśnie przybliżyła nam nasza wspólna praca. Nie będę szczegółowo opisywać przebiegu rozprawy, bo musielibyście całą ją zobaczyć, ale opublikuję jedną z naszych prezentacji. Tym razem będzie to element mówiący o przykładach, zaletach i wadach zwierząt modyfikowanych genetycznie przedstawiony przez II grupę naukowców – biotechniologów.

http://prezi.com/b72at8-aea0l/rozprawa-gmo-biotechnolog-2/


Wszystkie nasze rozważania i pomysły przedstawiliśmy w postaci prezentacji z wykorzystaniem programów Microsoft Office PowerPoint i Prezi, a przedstawiliśmy wszystko na tablicy interaktywnej – czyli z wykorzystaniem TIK. Tak jak już wspominałyśmyh wcześniej – oszczędzając środowisko (mniej papieru) oraz OCZYWIŚCIE dbając o prawa autorskie poprzez umieszczenie bibliografii.
Wszystkim polecamy dokładniejsze zgłębienie tematu modyfikacji genetycznych.

3 kwietnia 2012 autor: ewciak19 | Komentowanie nie jest możliwe

Genetyka.

Genetyka.

Wiesz dlaczego masz niebieskie oczy? Czemu jesteś wysoka?  Wiesz czemu jesteś brunetką? A dlaczego, mimo że twoi rodzice potrafią zwinąć język w rurkę, ty pomimo wielu prób przed lustrem nie możesz wykonać tej czynności? Jak wiele razy słyszymy o tym, że jesteśmy podobni do mamy czy do dziadka. Jak często mówią nam : te oczy masz po tacie. Zastanawialiście się kiedyś dlaczego ?

My postanowiłyśmy odpowiedzieć na te pytania dogłębnie analizując cechy naszych rodzin. Na początek poznałyśmy zasady dziedziczenia cech, układy kodów genetycznych. Powiedziałyśmy sobie o budowie DNA, RNA oraz o nukleotydach, podwójnych helisach, homozygotach oraz heterozygotach. Następnie każda z nas przygotowała prezentacje (dzięki wykorzystaniu TIK) i przedstawiła je dokładnie opisując dlaczego jest niską blondynką o brązowych oczach.

Ta „zabawa” w detektywów swoich cech pozwoliła nam poznać podstawowe zasady genetyki i poznać proces dziedziczenia cech, jak również i chorób.

Prezentacje „ Genetyka mojej rodziny” zapewniły nam niesamowitą wiedzę o tym jak funkcjonuje genetyka w naszych rodach.

27 marca 2012 autor: ewciak19 | Komentowanie nie jest możliwe

Kilka naszych rad

Oto kilka naszych rad jak być EKO

1 lutego 2012 autor: ewciak19 | 1 komentarz »

Wykład o prawach autorskich

Dnia 20 grudnia 2011r. w naszej szkole odbył się wykład przedstawiciela ZAiKS-u pod tytułem „Prawa autorskie – odpowiedzi na pytania uczniów”.
Najważniejsze terminy:
-plagiat
-kompilacja – zebranie utworów innych autorów (może być chroniona prawem autorskim)
-abonament ≠  licencja
Kilka złotych zasad:
1. Jeżeli używasz jakiś materiałów do celów dydaktycznych nie musisz płacić licencji, jednak warto napisać, że praca była wykonywana pod nadzorem nauczyciela.
2. Zawsze podawaj autora i źródło, a kopiowany tekst cytuj w cudzysłowie.
3. Uczeń jest twórcą.

11 stycznia 2012 autor: ewciak19 | 1 komentarz »
css.php