Akcja odkrywamy III: Zakręceni odkrywcy

Na zajęciach koła przyrodniczego postanowiliśmy pobawić się w odkrywców i zobaczyć jak to z tym kręceniem bączka jest. Każdy z nas na kartce z bloku technicznego narysował okrąg  o różnym promieniu,a następnie wyciął koło. W wyznaczony środek włożyliśmy ołówki różnej długości, bardzo dobrze zaostrzone.

Oto nasze bączki

bączek bączek1

1. Jak długo kręci się Wasz bączek? Co można zrobić, żeby kręcił się dłużej?

Nasz bączek kręcił się około 20 sekund. Czas obracania się bączka zależy od energii, którą włożymy w nadanie bączkowi ruchu obrotowego, od rozmiaru bączka – powierzchni,  która stwarza tarcie, od długości osi obrotu oraz od ciężaru bączka. 

2. Jak bączek powinien być zbudowany, żeby obracać się jak najdłużej?

Bączek powinien mieć symetryczny kształt ( płaska, okrągła powierzchnia lub bryła w kształcie stożka), dokładnie wyznaczony środek, odpowiedni ciężar, im krótsza oś obrotu tym lepiej się obraca

3. Dlaczego bączek się obraca?

Bączek wprowadzony w ruch obrotowy podlega dużej sile odśrodkowej, tym większej, im większa jest masa bączka. Siła odśrodkowa jest większa od siły przyciągania ziemskiego, dlatego bączek nie przewraca się. Bączek przestaje wirować, ponieważ w swoim ruchu obrotowym spotyka się z oporem powietrza. Opór powietrza wyhamowuje jego prędkość.

4. Gdzie jeszcze możecie zaobserwować ruch podobny do ruchu bączka?

Ruch podobny do ruchu bączka obserwujemy:

- na karuzeli łańcuchowej,

- w wirówkach służących do wydzielania składników z różnego rodzaju mieszanin,

-  Ziemia obracająca się wokół własnej osi,

- łyżwiarz kręcący piruety na lodzie.

Uczniowie koła przyrodniczego , nauczyciel przyrody

 

 

One thought on “Akcja odkrywamy III: Zakręceni odkrywcy