Debata szkolna

Debata szkolna nad kodeksem 2.0 w naszej szkole odbędzie się 18 stycznia 2011 r., o to problemy do rozstrzygnięcia:

 

  1. Wyposażenie ucznia, nauczyciela i szkoły w narzędzia umożliwiające korzystanie z TIK na terenie szkoły,
  2. Dostęp ucznia i nauczyciela do sprzętu,
  3. Efektywność wykorzystania tego sprzętu do celów edukacyjnych,
  4. Korzystanie z TIK poza szkoła i niezależnie od wyposażenia szkoły,
  5. Korzystanie z telefonów komórkowych w szkole,
  6. Komunikowanie się za pośrednictwem nowych technologii (telefony, komunikatory internetowe, poczta elektroniczna, portale społecznościowe, fora dyskusyjne itp.) nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic,
  7. Bezpieczeństwo w sieci, świadomość zagrożeń,
  8. Zasady dotyczące korzystania ze stron internetowych i treści w nich zawartych.

Relacja

z debaty szkolnej, która odbyła się w dniu 18 stycznia 2011 roku

 

W sali gimnastycznej naszej szkoły odbyła się debata w ramach akcji „Szkoła z Klasą 2.0” na temat zastosowania  i bezpiecznego korzystania z TIK. Wzięli  w niej udział przedstawiciele klas I – VI oraz ich koleżanki i koledzy, obserwujący spotkanie.

Uczniowie  w czasie  klasowych dyskusji  opracowywali kodeks dotyczący samodzielnego i krytycznego korzystania z informacji zamieszczanych na stronach internetowych. Powstały też komiksy, których bohater- Tikuś – pouczał, co należy robić a czego unikać podczas surfowania w sieci.

Debatę otworzył dyrektor szkoły, który serdecznie przywitał wszystkich zgromadzonych i życzył owocnych obrad.

Uczniowie wypowiadali się na temat możliwości wykorzystania TIK na lekcjach. Zauważyli, że nauczyciele przygotowują rozmaite materiały potrzebne na zajęcia, testy, prezentacje. Można posłużyć się Internetem podczas przygotowywania różnych referatów, skorzystać z rzutnika multimedialnego. W bibliotece szkolnej są komputery dostępne przez cały czas, a w nich zainstalowane programy, słowniki itp., ułatwiające zdobywanie wiadomości.

Dzieci zgłaszały także swoje propozycje- Monika B. zasugerowała wykorzystanie w większym stopniu istniejącą w salach lekcyjnych sieć LAN. Padały pomysły umieszczenia na stronach internetowych szkoły planu lekcji.

Następnie każda z grup zaprezentowała swój komiks i krótko o nim opowiedziała. V B i VI C ułożyła historię o Tikusiu, który „uczył, jak się uczyć z TIK”. Pokazano, w jaki sposób można wykorzystać zasoby sieci, by samodzielnie zdobywać potrzebne informacje, ćwiczyć, sprawdzać wiadomości. Z kolei klasy IV A i VI B zajęły się hasłem „ Z informacji korzystamy samodzielnie i krytycznie”. W komiksie VI B bohaterowie – Eliza i Ksawery prosili o pomoc Tikusia, bo nie wiedzieli, jak odróżnić informacje od opinii i komentarza. Kacper Ł.  Kamil K. zaapelowali, by nie zgadzać się na zło – w przypadku pojawienia się przejawów nietolerancji, treści zakazanych czy nawoływania do przemocy, zawsze reagować – informować dorosłych (nauczyciela informatyki, pedagoga szkolnego, rodziców, administratora strony itp.) Cyberprzemocy należy powiedzieć stanowcze „nie!”

Uczniowie zwrócili uwagę na uczciwość i bezpieczeństwo. VI C wezwała : „Nie kradnij i nie daj się okraść”. Starano się uczulić na problem piractwa komputerowego, który powoli staje się plagą. Zuzia K. poradziła by korzystać z legalnych możliwości ściągania muzyki, filmów i innych plików. Magda Ż. i Iza W. radziły szanować prawa autorów. IV C wezwała, by dokładnie czytać, nie ściągać nielegalnych plików i wirusów.

„Komunikujmy się !” nawoływali przedstawiciele VI C. Mówili o współczesnych formach komunikowania się czyli Gadu-Gadu, Nasza-Klasa, Facebook i forach dyskusyjnych. Maks T. i Natalka N. przedstawili, jak powinna wyglądać wzorowa strona internetowa szkoły lub szkolna gazetka. Wymieniali, co powinno znajdować się na stronach i czym interesuje się uczniowska społeczność.

„Komputery pod ręką” to temat, którym zajęła się klasa II C. Dzięki TIK dzieci uczą się, rozwijają swoje zainteresowania, poznają świat, bawią się, poznają zasady ortografii, ćwiczą rozwiązywanie zadań matematycznych. Samodzielnie mogą uzupełniać wiadomości, na różnych stronach internetowych znajdować zdjęcia egzotycznych zwierząt, mapy, dzieła znakomitych mistrzów, fotografie zabytków itp.

V B powtórzyła hasło „Bądź bezpieczny w sieci”. Tikuś radził Radkowi, jak bezpiecznie korzystać ze sklepu internetowego, grać na różnych stronach, przestrzegał też przed ściąganiem nielegalnych plików. Internet nie jest wrogiem, ale może być niebezpieczny. Dlatego należy zachować rozsądek, nie ujawniać wrażliwych danych, nie odpowiadać na nieznane maile.

II B i 0 A uwierzyła, że dzieci mogą szkolić dorosłych. W ich komiksie Tikuś uczył babcię pisać tekst na komputerze. Powoli, cierpliwie, krok po kroku pokazywał, jak otworzyć edytor tekstu, jak  formatować w nim tekst, itp. Przekonywał, że komputer jest bardzo pożytecznym narzędziem…

Wszyscy zgromadzeni w sali zgodzili się, że korzystając z TIK należy zachować ostrożność, zadbać o bezpieczeństwo; należy krytycznie odnosić się do informacji, odróżniać je od opinii i komentarzy; być uczciwym, nie kopiować bezmyślnie stron, nie kraść cudzych tekstów, zawsze podawać adresy stron, z których się korzystało, stanowczo odrzucić piractwo i kradzież własności intelektualnej (muzyka, filmy, programy). Jednocześnie TIK to znakomity sposób poszerzania swych wiadomości i komunikowania się z innymi ludźmi. Oklaskami publiczność podziękowała przedstawicielom klas za ich prezentacje.

Piszące protokół uczennice (Adrianna J. i Kamila G. z klasy VI C) przeczytały tekst, by wszyscy uczniowie zapoznali się z tym, co w czasie debaty zapisywały na laptopie.

Na koniec dyrektor poinformował , że w piątek dwie uczennice z naszej szkoły pojadą na warsztaty dziennikarskie. Od II półrocza będą dostępne dwa programy uczące ortografii i czytania ze zrozumieniem. Podziękował też moderatorkom akcji– pani mgr A. Cholewie-Bajdzie i mgr M. Śliwie.

Na tym spotkanie zakończono.

Zobacz galerię zdjęć

Zobacz filmy video -www.psp2bochnia.pl

2 comments

  1. Tomek pisze:

    Uważa, że debata była bardzo pouczająca dzięki nie nie tylko ja ale i duża część szkoły dowiedziała się jak bezpiecznie korzystać z komputera i internetu.

  2. Monika pisze:

    Uważam , że debata szkolna wyszła bardzo dobrze . My, dzieci mamy wiele różnych pomysłów. Mamy wszyscy nadzieje że wejdą onne w życie szkoły .
    Najbardziej podobała mi się część opisywania komiksów. Wiele osób ciężko pracowało aby narysować je . Wyszły naprawdę bardzo ładnie!
    Myślę , że w naszej szkole debaty muszą odbywać się o wiele częściej niz do tych czas. Chcę aby na stronie internetowej szkoły był pokazany plan lekcji kazdej klasy i godziny pracy nauczyciela , wtedy nasi rodzice beda mogli wiedeziec kiedy mogą skontaktowac sie z danym nauczycielem.

Dodaj komentarz

css.php