Ściana myśli – jak to zrobić?

W Gimnazjum nr 25 w Zabrzu uczniowie zaangażowali przechodniów i lokalną społeczność we wspominanie KOR-u. Uczniowie przygotowali ścianę myśli, na której każdy uczeń szkoły mógł umieścić swoje przemyślenia i złote myśli inspirowane historią Komitetu Obrony Robotników. Publikujemy instrukcję, jak przeprowadzić taki projekt.

Pomysł na szkolną wystawę – materiał dla uczniów

Przygotowanie wystawy w ramach uczniowskiego projektu ma wiele walorów edukacyjnych i wychowawczych. Przyda się jako utrwalenie wiedzy historycznej zdobytej podczas lekcji, zachęci uczniów do samodzielnego poszukiwania informacji i źródeł, będzie też świetną okazją do ćwiczenia kreatywności i kształtowania poczucia estetyki. Ekspozycja może być poświęcona tematyce historycznej, ale nie musi – w formie wystawy przedstawić można czytaj dalej »

Krótki przepis na diagnozę społeczną

Diagnoza nie jest tylko badaniem, ale także częścią animacji lokalnej i pierwszym kontaktem z potencjalnymi uczestnikami i adresatami Waszego projektu. Nawet małe badania mogą przynieść cenną wiedzę.

Szkolne święto – trochę inaczej

Prezentujemy relację z obchodów Święta Konstytucji w Gimnazjum nr 6 im. Wojciecha Korfantego w Rudzie Śląskiej. To nie tylko ciekawy sposób na przypomnienie o wartosciach zapisanych w naszej Konstytucji, takich jak wolność, solidarność, szacunek dla drugiego człowieka i jego praw, ale też świetna metoda na zaangażowanie uczniów w obchody szkolnych uroczystosci. Polecamy tę dobrą praktykę!

Jak wykorzystać aplikacje mobilne w prezentacji projektu?

Polecamy webinarium o metodach prezentacji projektów.

Polska a pomoc rozwojowa – scenariusz lekcji

W ramach tego scenariusza uczniowie poznają polskie działania realizowane w ramach pomocy rozwojowej, a także argumenty za i przeciw zaangażowaniu Polski w tego typu wsparcie.

Kryteria Solidarnej Szkoły: Solidarność „między przedmiotami”

„Solidarność” – to bardzo szerokie pojęcie. Choć oczywiście pierwsze skojarzenia wiążą się z historycznymi wydarzeniami sprzed 35 lat, to o solidarności rozmawiać można nie tylko na lekcjach historii i wiedzy o społeczeństwie. Zachęcamy, aby w Solidarnych Szkołach uczyć o solidarności również na lekcjach innych przedmiotów.

Interaktywna oś czasu – ciekawe narzędzie na lekcji historii

Praca z osią czasu z pewnością jest dla nauczycieli historii metodą starą jak świat. Pozwala uporządkować wiedzę historyczną i tłumaczyć uczniom procesy dziejowe. Warto jednak zastanowić się, jak można uatrakcyjnić pracę z osią czasu – przydatne mogą być aplikacje internetowe.

Kryteria Solidarnej Szkoły: Współpraca z instytucjami lokalnymi

W programie Solidarna Szkoła podkreślamy znaczenie różnych wymiarów solidarności – globalnej, międzypokoleniowej czy lokalnej. Przy realizacji każdego z tych postulatów warto pamiętać, aby członkowie społeczności – czy to seniorzy z najbliższej okolicy, czy władze gminy, byli nie tylko odbiorcami uczniowskich działań, ale też aktywnymi (w miarę możliwości) ich uczestnikami. Pomoże w tym z pewnością współpraca z instytucjami lokalnymi.

Ćwiczenie: wywiad o pomocy rozwojowej

Proponujemy scenariusz ćwiczenia, podczas którego uczniowie dowiadują się, czym jest pomoc rozwojowa i jaki może mieć wpływ na życie ludzi w najuboższych regionach świata.

css.php