Wybór tematu projektu edukacyjnego

Uczniowie zastanawiają się nad wyborem tematu projektu, możliwych wątkach, sojusznikach, ostatnio ważnych tematach w okolicy. Formułują konkretne propozycje, które nauczyciel (w razie konieczności) pomaga dookreślić. Do podjęcia decyzji o temacie projektu można wykorzystać rożne sposoby:

  • nauczyciel opracowuje listę tematów i przedstawia ją uczniom, a oni wybierają z niej zagadnienie, nad którym chcieliby pracować;
  • w klasie odbywa się ogólna dyskusja i formułowanie rożnych możliwych tematów projektów, a potem uczniowie wybierają z utworzonej listy temat dla siebie;
  • nauczyciel sam określa jeden temat projektu, który będzie realizowany przez wszystkich uczniów.

Temat i problem, którego rozwiązaniem będą zajmowali się uczniowie określcie wspólnie. Może być tak, że temat od razu zostanie sformułowany w postaci problemu do rozwiązania przez uczniów.

Projekty o profilu badawczym, z problemem w formie otwartego pytania, uczą szukania informacji i analizowania ich, krytycznego myślenia, stawiania hipotez i ich sprawdzania, a także przedstawiania i obrony wybranych rozwiązań (np. uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie: czy w mojej miejscowości mieszkańcy są solidarni międzypokoleniowo? czy naszej miejscowości istnieją instytucje realizujące idee solidaryzmu społecznego?).

Inny charakter mają projekty zadaniowe, w których większą wagę uzyskują praktyczne działania uczniów, a nie badania i analiza (uczniowie mogą zorganizować na przykład dwugodzinną grę terenową  Solidarność w naszej gminie”; zdobędą nowe doświadczenia i ważne umiejętności organizacyjne, a także poszerzą wiedzę przygotowując zadania). W projekcie społecznym grupa uczniów wybiera problem ważny dla społeczności lokalnej (np. brak przestrzeni, gdzie mieszkańcy mogą spędzać czas, brak ciekawych wydarzeń dla osób starszych, małych dzieci, rodzinnych pikników, zaniedbana zieleń w gminie, problem zaśmiecania miejsc rekreacji i wypoczynku). Młodzi ludzie badają problem i prowadzą działania, które mają pomoc go rozwiązać lub ograniczyć (kampanie społeczne, happeningi, spotkania, pikniki). Problem może też dotyczyć poszukiwania sposobów uczenia innych (projekt wzajemnego nauczania – patrz scenariusz ćwiczenia „Podaj dalej”), informowania lub przekonywania innych do jakiejś idei (projekt medialny). Prowadząc tego typu projekty uczniowie organizują pokazy, doświadczenia, atrakcyjne gry dydaktyczne i teleturnieje, pozwalające ich koleżankom i kolegom powtórzyć lub utrwalić wiadomości i umiejętności. Przygotowują też medialne kampanie – plakaty, ulotki, artykuły w gazetkach szkolnych i lokalnych, strony internetowe czy przewodniki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php