Inspiracja – projekt po lekcjach

W jaki sposób przekazać uczniom wiedzę na temat prowadzenia projektów społecznych? Nie jest to proste – dużą trudność stanowi brak praktycznych doświadczeń, które trudno przekazać w szkolnej klasie.  Umiejętność projektowe są jednak uczniom potrzebne – nie tylko przy realizacji gimnazjalnych projektów, ale przede wszystkim dlatego, że rozwijają samodzielność i motywują do działania, mogąc w ten sposób być narzędziem budowania Solidarnej Szkoły. Dzisiaj prezentujemy ciekawy projekt, którego celem jest właśnie nauka przez praktykę – Zwolnionych z teorii.

Zwolnieni z teorii to program fundacji Social Wolves, które ma już duże doświadczenie w aktywizowaniu młodzieży skierowany do uczniów szkół średnich, pracujących w małych zespołach. Celem udziału w olimpiadzie jest organizacja projektu społecznego – za takie osiągnięcie uczestnicy dostają certyfikat, przewidziane są też nagrody za specjalne osiągnięcia.

Przykłady projektów zrealizowanych w ramach poprzednich edycji (pochodzą ze strony http://zwolnienizteorii.pl/about):

WARZYWNIAK Z KULTURĄ – gra terenowa promująca niszowe miejsca kultury: galerie,
muzea, murale. Uczestnicy gry odwiedzali trzy miejsca z listy, dokumentowali swoją wycieczkę publikując zdjęcia oraz filmy. W nagrodę otrzymywali zaproszenia do kina
studyjnego

KREUJ NIE PSUJ – reklama społeczna pokazująca różnice między sztuką uliczną, a wandalizmem. Poza rozwieszaniem plakatów  i rozdawaniem wlepek grupa zorganizowała graffiti jam, uliczne sprejowanie toreb i hiphopowy koncert, by zniechęcać do nielegalnego graffiti.

WPŁYŃ W BIZNES – seria sześciu spotkań młodzieży z praktykami biznesu. Spotkania odkryły przed uczestnikami tajniki pisania CV, otwierania spółki, czy przygotowania się do rozmów kwalifikacyjnych.

Niewątpliwą wartością projektu jest zachęcenie uczniów do systematyczności i profesjonalnego planowania swojej pracy, na co nie zawsze jest czas, jeżeli projekt realizowany jest w ramach lekcji. Warto też zwrócić uwagę na zespołowość – uczniowie biorący udział w olimpiadzie są zachęcani do współpracy, uczą się zarządzać projektem w grupie, kształtują też poczucie solidarności wobec siebie nawzajem i swojego środowiska lokalnego.

Tegoroczna edycja Zwolnionych z teorii dobiega już końca, ale warto śledzić stronę internetową projektu i zachęcać uczniów do wzięcia udziału w olimpiadzie w przyszłym roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php