Podsumowanie projektu

Ważnym elementem pracy uczniów jest podsumowanie rezultatów projektu oraz procesu edukacyjnego, jaki miał miejsce podczas jego realizacji. Jest to zadanie dla nauczyciela, ale przede wszystkim dla uczniów – po prezentacji powinni dokonać samooceny własnego udziału, udzielić informacji zwrotnej pozostałym członkom zespołu, przeanalizować sukcesy i trudności oraz wyciągnąć wnioski na przyszłość.

PrintJak ocenić projekt i swoje zaangażowanie w jego realizację?

Po prezentacji, na spotkaniu podsumowującym, poproś uczniów, by spróbowali odpowiedzieć na kilka pytań:

1.       Co udało się wam osiągnąć?

Uczniowie wypisują najpierw cele, których osiągnięcie zakładali na początku projektu (lewa kolumna)  oraz efekty swojego działania, które widać dzisiaj (prawa kolumna). Dopilnuj, aby pamiętali o tym, co chcieli zmienić i o tym, czego chcieli się dowiedzieć.

2.       Jak się wam wspólnie pracowało?

W dwóch kolumnach uczniowie wypisują pozytywne (lewa kolumna) i trudne doświadczenia (prawa kolumna) wspólnej pracy.

3.       Czego się nauczyliście?

Poproś uczniów, by zapisali, czego się nauczyli w czasie trwania projektu. Powinni pomyśleć o tym, czego dowiedzieli się o temacie projektu (pierwsza kolumna), o tym, czego nauczyli się na temat pracy w grupie  (druga kolumna) oraz o tym, co dzięki pracy w projekcie potrafią teraz zrobić (trzecia kolumna).

4.       Co zrobilibyście inaczej, gdybyście zaczynali projekt od nowa?

Uczniowie wypisują wszystkie rzeczy, które wykonalibyście inaczej, gdyby mogli teraz cofnąć czas i raz jeszcze znaleźć się na początku projektu.

 

Metody motywujące i aktywizujące uczniów

 

Print

  • Pochwały i nagrody dla wszystkich

Opis: Chwalenie i nagradzanie grupy jako całości.

Cel: Zachęcanie wszystkich uczniów bez lekceważenie kogokolwiek, dążenie do scementowania grupy.

Pochwały i nagrody skierowane do grupy, która na nie uczciwie zapracowała nie wywołują zazdrości. Nikt nie czuje się pominięty, przeciwnie – wzmacnia się więź między uczniami.

 

Print

  • Wymiana w parach

Opis: Uczniowie dobierają się w pary i w nich dzielą się swymi poglądami.

Cel: Ćwiczenie wyrażania swoich poglądów i słuchania innej osoby.

Zachęcanie uczniów do rozmowy o własnych pomysłach znakomicie mobilizuje do aktywności. Wymiana w parach skłania uczniów do sformułowania myśli, które być może nie były jeszcze dosyć klarowne. Metodę tę można stosować aby wymienić opinię, w trakcie dyskusji, aby zmobilizować uczniów do większej aktywności.

Print

  • Zdania podsumowujące

Opis: Użycie zdań zaczynających się od takich zwrotów, jak: Dowiedziałem się, że…, Zaczynam się zastanawiać…, Zaskoczyło mnie, że…, które pomagają uczniom wyciągnąć najważniejsze wnioski lub zdobyć nowe doświadczenie.

Cel: Nauczanie uczniów formułowania wniosków oraz wyrobienie nawyku uczenia się na podstawie zdobytego doświadczenia.

Ważne jest wyrobienie w uczniach umiejętności samodzielnego wyciągania wniosków z doświadczenia, co pozwala im chwytać sens tego, co robią, skłania do autorefleksji. Metoda ta może prowadzić do ogólnoklasowej dyskusji podsumowującej projekt. Przydaje się też w czasie podsumowywania przez uczniów realizacji konkretnych działań lub zadań.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php