Scenariusz spotkania podsumowującego projekt – propozycja dla uczniów

Przed spotkaniem warto przypomnieć sobie kolejne zasady jego prowadzenia.

▸ Jeśli w czasie spotkania wasza dyskusja staje się gorąca i wszyscy mówią jednocześnie, warto pomyśleć o wybraniu rekwizytu – małej piłki lub nawet markera i wprowadzeniu zasady, że mówi tylko ten, kto ma rekwizyt.

▸ Jeśli w grupie nikt nie chce zabrać głosu jako pierwszy, poczekajcie chwilę. Minuta ciszy na pewno nie zaszkodzi. Prowadzący nie powinien denerwować się ciszą.

1. Wybierzcie prowadzącą lub prowadzącego, najlepiej jeśli będzie to inna niż ostatnio osoba. Ustalcie, kto będzie spisywał wnioski z waszej dyskusji w karcie pracy.

2. W czasie spotkania kolejno odpowiecie na cztery następujące pytania:

a. Co udało się wam osiągnąć?

b. Jak się wam wspólnie pracowało?

c. Czego się nauczyliście?

d. Co zrobilibyście inaczej, gdybyście zaczynali od nowa?

3. Na arkuszu papieru spiszcie cele waszego projektu, które zapisaliście na samym początku. Taki arkusz możecie również przygotować wcześniej.

4. Niech każdy z was samodzielnie spisze na samoprzylepnych karteczkach typu post-it, co waszym zdaniem udało się osiągnąć w realizacji poszczególnych celów. Swoje odpowiedzi przyklejcie do plakatu z celami.

5. Przedyskutujcie swoje odpowiedzi, wybierzcie te, które powtarzają się najczęściej i te, z którymi zgadza się większość grupy. Powtarzające się odpowiedzi wpiszcie do karty pracy.

6. Podzielcie się na dwójki. Rozmawiając w parach odpowiedzcie na pytanie o dobre i trudne doświadczenia pracy w grupie realizującej projekt. Najpierw niech jedna osoba opowie o dwóch konkretnych dobrych doświadczeniach pracy w grupie (np. kiedy Łukasz pomógł mi skończyć zadanie na czas i kiedy razem z Mają wymyślałyśmy plakat) i jednym negatywnym (np. kiedy nie mogliśmy uzgodnić, kto pójdzie na konsultacje do nauczycielki fizyki). Potem niech w podobny sposób o swoich doświadczeniach opowie druga osoba.

7. Wydarzenia, o których rozmawialiście w parach, spiszcie w grupie na jednym wspólnym arkuszu papieru (osoba robiąca notatki powinna przepisać informacje o nich do karty pracy).

8. W grupie zastanówcie się nad jednym dobrym i jednym złym doświadczeniem, odpowiadając na pytanie, dlaczego do niego doszło. Dyskusję powinna poprowadzić osoba prowadząca spotkanie.

9. Następnie zapiszcie na trzech osobnych arkuszach tytuły:

a. Dowiedzieliśmy się o temacie projektu…

b. Dowiedzieliśmy się o pracy w grupie…

c. Dzięki projektowi umiemy, potrafimy…

10. Każda osoba powinna dostać marker. Dajcie sobie 10 minut na zastanowienie nad odpowiedziami na te pytania. Nie konsultujcie się w tym czasie i postarajcie się nie rozmawiać. Kiedy przyjdzie wam do głowy coś nowego, wstańcie i zapiszcie to na odpowiednim arkuszu.

11. Po upływie 10 minut postawcie kropki przy wszystkich tych odpowiedziach (nie swoich), z którymi się zgadzacie. Osoba notująca powinna do karty pracy wpisać najbardziej popularne odpowiedzi.

12. Ostatnie pytanie w karcie pracy dotyczy rzeczy, które zrobilibyście inaczej. Niech każdy was samodzielnie zastanowi się nad odpowiedzią na to pytanie. Każda osoba powinna wymyślić jedną rzecz, którą zmieniłaby w sposobie waszej pracy. Podzielcie się odpowiedziami tłumacząc jednocześnie, dlaczego waszym zdaniem była to rzecz do zmiany.

13. Na zakończenie spotkania niech każdy z was kolejno dokończy zdanie „Nasz projekt uważam za sukces, ponieważ…”. Wszystkie odpowiedzi zapiszcie na dużym plakacie, który możecie zatrzymać lub oddać nauczycielce!

14. Nie zapomnijcie ustalić, jak będziecie świętowali swój sukces!

Świetowanie

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php