Wybór tematu projektu edukacyjnego

Proponujemy kolejny krok w działaniach Solidarnych Szkół.

Uczniowie – po wprowadzeniu przez nauczyciela w zakres tematyczny – zastanawiają się nad tematem projektu. Formułują konkretne propozycje, które – w razie konieczności – pomagasz wybrać i odpowiednio określić. Decydując o temacie można wykorzystać różne możliwości: przygotowujesz sam/a wstępną listę tematów, przedstawiasz ją uczniom, a oni wybierają temat, nad którym chcieliby pracować; w klasie odbywa się dyskusja lub formułowanie różnych możliwych tematów projektów i uczniowie wybierają z utworzonej listy temat dla siebie; Ty sam/sama jako nauczyciel określasz jeden temat projektu, który będzie realizowany przez wszystkich uczniów, ale zostawiasz dowolność w jego rozwijaniu i opracowaniu. Temat i problem, którego rozwiązaniem będą zajmowali się uczniowie, określacie wspólnie. Możliwa jest taka sytuacja, że temat od razu zostanie sformułowany w postaci problemu do rozwiązania przez uczniów. Wtedy temat i problem będą brzmiały tak samo. Projekty o profilu badawczym, z problemem w formie otwartego pytania uczą szukania informacji i analizowania ich, krytycznego myślenia, stawiania hipotez i ich sprawdzania, a także przedstawiania i obrony wybranych rozwiązań. Inny charakter mają projekty zadaniowe, w których większą wagę uzyskują praktyczne działania uczniów, a nie badania i analiza (np. uczniowie mogą zorganizować dwugodzinną grę terenową. Uczniowie zdobywają nowe doświadczenia i ważne umiejętności, związane z organizacją gry, uzyskują wiedzę na wybrany temat przygotowując zadania). W projekcie społecznym grupa uczniów wybiera problem ważny dla społeczności lokalnej. Bada go i prowadzi działania, które mają pomóc go rozwiązać lub ograniczyć. Problem może dotyczyć poszukiwania sposobów uczenia innych (projekt wzajemnego nauczania), informowania lub przekonywania innych do jakiejś idei (projekt medialny). Prowadząc tego typu projekty uczniowie organizują pokazy, doświadczenia, atrakcyjne gry dydaktyczne i turnieje pozwalające ich koleżankom i kolegom powtórzyć lub utrwalić wiadomości i umiejętności. Przygotowują też medialne kampanie – strony internetowe czy przewodniki.

Czym chcecie się zajmować? – burza mózgów

Zaproponuj uczniom burzę mózgów. Zadaj im pytanie, czym chcą się zajmować? Co ich interesuje? Odpowiedzi wpisujcie w schemat narysowany na tablicy lub flipcharcie. Następnie poproś, by każdy uczeń postawił kropkę przy temacie, którym chciałby się zajmować. Zsumujcie liczbę kropek przy poszczególnych pomysłach. Zapiszcie trzy najpopularniejsze tematy na trzech osobnych kartach papieru. Do każdego z tematów dopiszcie wszystkie konkretne wątki, które was interesują. Wybierając ostateczny temat uczniowie powinni określić, który jest według nich: najbardziej interesujący (zawsze chcieli się dowiedzieć czegoś na ten temat), im najbliższy (dotyczy tego, co jest dla nich ważne); realny (grupie uda się go zrealizować).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php