Inspiracje – film na lekcjach historii

Filmoteka Szkolna na lekcjach historii
Film fabularny i dokumentalny ma bardzo duży wpływ na kształtowanie świadomości historycznej dzieci i młodzieży. Może on być wykorzystywany na każdym etapie kształcenia historycznego – od IV klasy szkoły podstawowej do ostatniej klasy szkoły ponadgimnazjalnej. Historia często stanowi tło, inspirację, pretekst lub wręcz podstawowy przedmiot utworów filmowych. Film sprzyja zdobywaniu wiedzy o minionych epokach, o prawidłowościach historii, typach ludzi i sytuacji, mentalności i psychice zbiorowej, pozwala również uchwycić relację między autorem filmu, jego pracą a społeczeństwem.

Na lekcjach historii mogą się pojawić nie tylko filmy, które gatunkowo określa się jako historyczne. Warto zastanowić się nad możliwościami wykorzystania dzieł, których nie nazwiemy historycznymi, ale które ze względu na czas powstania i prezentowane wartości uznamy za użyteczne w szkolnej edukacji historycznej, np. „Jak być kochaną” Wojciecha Jerzego Hasa czy „Eroica” Andrzeja Munka.

Przedstawiamy propozycje tematów lekcji z zakresu historii z wykorzystaniem filmów z pakietu Filmoteka Szkolna w odniesieniu do podstawy programowej teg przedmiotu w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

Opracowali:
Marianna Hajdukiewicz i Arkadiusz Walczak

Polecamy materiały Filmoteki Szkolnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php