Gra „Czy znam postulaty sierpniowe?”

Proponujemy uczniom grę w konwencji popularnej zabawy „Kim jestem?”. Dzielimy uczniów na kilka grup. Warto, aby przed rozpoczęciem gry uczniowie posiadali podstawową wiedzę o strajku w Stoczni Gdańskiej w 1980 roku (kiedy wybuchł, z jakich powodów, kto był przywódcą). Prosimy kilku uczniów, aby zostali ekspertami i rozdajemy im wydrukowane (np. ze zbiorów ECS) 21 postulatów. Reszta klasy (podzielona na zespoły) będzie zgadywała. Mogą oni zadawać tylko pytania, na które odpowiedź brzmi „tak” albo „nie”, np. Czy wśród postulatów był postulat utworzenia wolnych związków zawodowych? (TAK) Czy robotnicy żądali przeprowadzenia wolnych wyborów? (NIE). Mogą też zadawać pytania pomocnicze, np. Czy któryś z postulatów dotyczył kobiet? (TAK), Czy w tekście postulatów pojawia się nazwisko Lecha Wałęsy? (NIE).

Gra trwa do momentu, w którym odgadnięte zostaną wszystkie postulaty albo żadna z grup nie będzie miała już pomysłów na kolejne pytania. Po zakończeniu zabawy prosimy uczniów o zastanowienie się, czy łatwo było im się domyślić, jakie były żądania strajkujących i skąd czerpali swoją wiedzę na temat postulatów. Czy dzisiaj te postulaty wydają im się słuszne? Czy są jakieś postulaty, których nie rozumieją?

Podsumowaniem gry może być krótka rozmowa nauczająca o tym, co wydarzyło się w Stoczni Gdańskiej w 1980 roku i jakie były następstwa strajku („karnawał Solidarności”, stan wojenny, Okrągły Stół i wybory 1989 roku).

Zachęcamy do obejrzenia z uczniami wystawy Solidarnej Szkoły!

Fot. T. Kwiręg

Fot. T. Kwiręg

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php