Miejsca pamięci w naszej okolicy – propozycja projektu

Zachęcamy uczniów do wykorzystania nowej metody badania historii lokalnej. Mogą oni poczuć się jak prawdziwi badacze, wykorzystując popularne obecnie w historii i socjologii koncepcje miejsc pamięci. Ich zadaniem będzie opisanie wybranych miejsc pamięci (pomników, tablic pamiątkowych, budynków, grobów, ulic czy placów) w swojej najbliższej okolicy. Takie działanie może być elementem lekcji historii czy wos-u, ale też samodzielnym projektem edukacyjnym, realizowanym przez uczniów przy wsparciu nauczyciela.

Poniżej prezentujemy wskazówki dot. kolejnych kroków, które trzeba zrealizować. Materiał teoretyczny dla nauczyciela opublikowaliśmy na stronie Solidarnej Szkoły.

Badamy miejsca pamięci – karta pracy

  1. Nazwa miejsca

W tym miejscu opiszcie, jaka jest oficjalna nazwa badanego przez was miejsca (np. Pomnik Żołnierzy). Jeżeli istnieją nazwy nieoficjalne, ale używane przez mieszkańców, również je uwzględnijcie.

  1. Lokalizacja

Opiszcie dokładnie lokalizację Waszego miejsca pamięci. Nie chodzi tylko o adres, ale też opisanie okolicy – czy to centrum gminy czy raczej jej obrzeża; czy ludzie często tędy przechodzą; czy obok znajdują się jakieś ważne budynki, np. szkoła, kościół itd.

  1. Wygląd

Opiszcie wygląd Waszego miejsca pamięci – z jakiś elementów się składa, co przedstawia, czy jest zadbane czy wręcz przeciwnie. Opis powinien być na tyle dokładny, żeby osoba, która nigdy tego miejsca nie widziała, mogła je sobie wyobrazić.

  1. Jakie wydarzenia/osoby upamiętnia?

Każde miejsce pamięci związane jest z jakimś wydarzeniem z przeszłości albo ważną osobą. Spróbujcie opisać, jakie wydarzenie/osobę upamiętnia Wasze miejsce pamięci. Czy było to ważne dla lokalnej społeczności? A może jest to narodowy symbol? Informacji możecie szukać w książkach historycznych i encyklopediach.

  1. Jak powstało?

Spróbujcie dowiedzieć się, w jaki sposób powstało to miejsce pamięci. Kiedy zostało wybudowane? Z czyjej inicjatywy? Czy towarzyszyły temu dyskusje?

  1. Kto się nim opiekuje?

Poszukajcie osoby odpowiedzialnej za opiekę nad tym miejscem. Może pomóc Wam w tym, np. urzędnik z gminy. Jeżeli znajdziecie taką osobę, możecie zadać jej dodatkowe pytania dotyczące Waszego miejsca pamięci.

  1. Ile osób je odwiedza?

Spróbujcie przez jakiś czas obserwować Wasze miejsce pamięci. Czy odwiedza je dużo osób? W jakie dni/godziny? Czy wykonują jakieś szczególne czynności (np. składają kwiaty, modlą się).

  1. Załączniki (zdjęcia, filmy, materiały z gazet):

Postarajcie się udokumentować swoje badanie. Zróbcie zdjęcia, notatki z obserwacji i wywiadów, fragmenty źródeł historycznych. Właśnie tak pracuje prawdziwy badacz!

Karta pracy do pobrania.

Autorką materiału jest Anna Dobrowolska, koordynatorka programu Solidarna Szkoła.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php