Poradnik projektowy: prezentujemy projekt uczniowski

PUBLICZNA PREZENTACJA PROJEKTU
Publiczna prezentacja daje uczniom szansę pokazania innym, co zrobili, czego się nauczyli i co potrafią. Część prezentacji może polegać zatem na przedstawieniu doświadczeń, zgromadzonej wiedzy czy umiejętności. Częścią prezentacji może być także publikacja „w sieci”, gdzie zamieszczone zostaną efekty pracy uczniów (np. w formie prezentacji multimedialnych, tekstów, galerii zdjęć, stron internetowych projektu). Popularne są również drukowane, a niekiedy nawet wykonane ręcznie (np. plakaty, makiety) formy prezentacji rezultatów pracy uczniów, pokazane jako wystawa, uczniowska konferencja czy szkolne targi lub festiwal projektów. Nawet jeśli „produkty” projektu można obejrzeć w Internecie, warto zorganizować publiczne wydarzenie dla szerszej grupy odbiorców, innych uczniów szkoły, rodziców, przedstawicieli lokalnej społeczności.

PLANUJEMY NASZĄ PREZENTACJĘ
Zanim uczniowie wybiorą odpowiedni sposób prezentacji, powinni odpowiedzieć sobie na trzy pytania:

  1. Czy zależy im bardziej na przekazaniu informacji, czy inspirującym opowiedzeniu o swoim sukcesie?
  2. Czy chcą dotrzeć do dorosłych, czy do osób w swoim wieku?
  3. Czy chcą dotrzeć do dużej liczby osób czy w mniejszym gronie opowiedzieć o szczegółach?

 

METODY MOTYWUJĄCE I AKTYWIZUJĄCE UCZNIÓW
WYPOWIEDŹ PUBLICZNA
Umiejętność wystąpień publicznych może być przydatna uczniom, np. gdy nauczyciel proponuje godzinną klasówkę, nieświadom tego, że limit klasówek w tym tygodniu został już wyczerpany! Nie sposób również wyobrazić sobie skutecznie działającego radnego czy członka rządu, który nie potrafi formułować własnego zdania, jasno go wyrażać i przekonująco uzasadniać. Wystąpienie publiczne towarzyszy także prezentacji publicznej projektu. Bez względu na okoliczności wystąpienia, zawsze warto pamiętać o podstawowych zasadach:

  1. Najpierw pomyśl, potem zrób – ta reguła obowiązuje, gdy przygotowujemy się do wygłoszenia przemówienia czy dłuższej wypowiedzi w dyskusji.
  2. Przed zabraniem głosu trzeba uporządkować we własnej głowie to, co chce się powiedzieć.
  3. Należy zastanowić się, jak rozpocząć wystąpienie, aby zainteresować i przyciągnąć uwagę słuchaczy, oraz jaka będzie jego główna teza.
  4. Trzeba też zdecydować, w jakiej kolejności będziemy przedstawiać argumenty. Warto je – w skrótowej formie – zapisać na kartce. Nie chodzi o to, by odczytać całe wystąpienie, ale żeby móc zerknąć na notatki, gdy stracimy wątek albo poczujemy, że opuściliśmy coś ważnego.
  5. Na zakończenie powinniśmy raz jeszcze powtórzyć naszą główną tezę tak, aby wryła się mocniej w pamięć słuchaczy. Dziękujemy też za uwagę i zachęcamy do zadawania pytań.

I kilka innych wskazówek przydatnych podczas wystąpienia publicznego: mówimy wolno i wyraźnie, nie szepczemy pod nosem, nie używamy skomplikowanych konstrukcji gramatycznych i długich zdań, utrzymujemy kontakt wzrokowy z publicznością, dostosowujemy swój język do odbiorców (mówimy luźnym językiem do młodzieży, ale używamy oficjalnego języka jeśli przemawiasz np. na spotkaniu z rodzicami), unikamy wstawiania do swojej wypowiedzi „yy…”, „Nie?” „Wiesz?”, zmieniamy tempo mówienia, robimy pauzy, uśmiechamy się, używamy anegdot.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php