Poradnik projektowy: podsumowanie projektu

Ważnym elementem pracy uczniów jest podsumowanie rezultatów projektu oraz procesu edukacyjnego, jaki miał miejsce podczas jego realizacji. Jest to zadanie dla nauczyciela, ale przede wszystkim dla uczniów – po prezentacji powinni dokonać samooceny własnego udziału, udzielić informacji zwrotnej pozostałym członkom zespołu, przeanalizować sukcesy i trudności oraz wyciągnąć wnioski na przyszłość.
JAK OCENIĆ PROJEKT I SWOJE ZAANGAŻOWANIE W JEGO REALIZACJĘ?
Po prezentacji, na spotkaniu podsumowującym, poproś uczniów, by spróbowali odpowiedzieć na kilka pytań:
1. Co udało się wam osiągnąć?
Uczniowie wypisują najpierw cele, których osiągnięcie zakładali na początku projektu (lewa kolumna) oraz efekty swojego działania, które widać dzisiaj (prawa kolumna). Dopilnuj, aby pamiętali o tym, co chcieli zmienić i o tym, czego chcieli się dowiedzieć.
2. Jak się wam wspólnie pracowało?
W dwóch kolumnach uczniowie wypisują pozytywne (lewa kolumna) i trudne doświadczenia (prawa kolumna) wspólnej pracy.
3. Czego się nauczyliście?
Poproś uczniów, by zapisali, czego się nauczyli w czasie trwania projektu. Powinni pomyśleć o tym, czego dowiedzieli się o temacie projektu (pierwsza kolumna), o tym, czego nauczyli się na temat pracy w grupie (druga kolumna) oraz o tym, co dzięki pracy w projekcie potrafią teraz zrobić (trzecia kolumna).
4. Co zrobilibyście inaczej, gdybyście zaczynali projekt od nowa?
Uczniowie wypisują wszystkie rzeczy, które wykonalibyście inaczej, gdyby mogli teraz cofnąć czas i raz jeszcze znaleźć się na początku projektu.

 

METODY MOTYWUJĄCE I AKTYWIZUJĄCE UCZNIÓW
WYMIANA W PARACH
Opis: Uczniowie dobierają się w pary i w nich dzielą się swymi poglądami.
Cel: Ćwiczenie wyrażania swoich poglądów i słuchania innej osoby.
Zachęcanie uczniów do rozmowy o własnych pomysłach znakomicie mobilizuje do aktywności. Wymiana w parach skłania uczniów do sformułowania myśli, które być może nie były jeszcze dosyć klarowne. Metodę tę można stosować,  aby wymienić opinię, w trakcie dyskusji, aby zmobilizować uczniów do większej aktywności.

ZDANIA PODSUMOWUJĄCE
Opis: Użycie zdań zaczynających się od takich zwrotów, jak: Dowiedziałem się, że…, Zaczynam się zastanawiać…, Zaskoczyło mnie, że…, które pomagają uczniom wyciągnąć najważniejsze wnioski lub zdobyć nowe doświadczenie.
Cel: Nauczanie uczniów formułowania wniosków oraz wyrobienie nawyku uczenia się na podstawie zdobytego doświadczenia.
Ważne jest wyrobienie w uczniach umiejętności samodzielnego wyciągania wniosków z doświadczenia, co pozwala im chwytać sens tego, co robią, skłania do autorefleksji. Metoda ta może prowadzić do ogólnoklasowej dyskusji podsumowującej projekt. Przydaje się też w czasie podsumowywania przez uczniów realizacji konkretnych działań lub zadań.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php