Projekt: Historia mówiona – teoria

Planujecie w tym roku realizację projektu uczniowskiego z wykorzystaniem historii mówionej? Nie wiecie, od czego zacząć taki projekt? Zanim przeprowadzicie wywiady ze świadkami historii warto się do nich dobrze przygotować i wiedzieć, o co chcecie zapytać. Dlatego proponujemy scenariusz spotkania wprowadzającego do projektu. Możecie wykorzystać do niego przygotowaną przez nas prezentację w Prezi.

na bloga

Odkrywanie historii nie musi się wiązać z dniami spędzonymi na lekturze rozsypujących się w rękach, nieczytelnych dokumentów. Żeby stać się jej badaczem, nie potrzeba wiele. Wystarczy tylko bardzo chcieć wyjść historii na spotkanie, i to niekoniecznie historii bohaterów z pierwszych stron gazet.

Co należy zrobić? Przede wszystkim dobrze rozejrzeć się wokół siebie i zobaczyć historię nie tylko w przedmiotach, książkach, dokumentach, ale także w ludziach, którzy nas otaczają. Ujrzeć dzieje z bliska, w mikroskali. Bo przecież każdy człowiek nosi w sobie fascynującą historię – niepowtarzalne i zupełnie wyjątkowe dzieje swojego życia. To niezwykłe bogactwo wpisanych w każdą pojedynczą biografię wydarzeń, doświadczeń i związanych z nimi emocji. To zindywidualizowane świadectwo czasu, który bezpowrotnie minął, ale wciąż żyje we wspomnieniach.

Niezwykłe biografie zwyczajnych ludzi czekają na swoich odkrywców. Czekają na tych, którzy pozwolą im przemienić się w opowieści, którzy pomogą ich „właścicielom” uwolnić i uwiecznić historie zapisane w pamięci.

Cytat z: Historia mówiona – elementarz, s. 8.

http://swiadkowiehistorii.pl/elementarz.php

 

Zacznijcie od dyskusji: 

1. Z czym kojarzy wam się historia?

2. Jakie metody badania przeszłości znacie?

3. Co to jest źródło historyczne?

4. Po co badamy przeszłość?

 

Posłuchajcie wywiadu z Anną Walentynowicz. O jakim historycznym wydarzeniu opowiada?

YouTube Preview Image

 

Historia mówiona – co to jest?

Porozmawiajcie w parach o tym, z czym kojarzy Wam się historia mówiona. Możecie oprzeć się na obejrzanym przed chwilą wywiadzie. Swoje skojarzenia wypiszcie na tablicy.

Historia mówiona (ang. oral history) polega na rejestrowaniu ustnych relacji dotyczących określonych wydarzeń historycznych. Powstaje w ten sposób opowieść zawierająca unikalne wspomnienia i doświadczenia z życia człowieka w określonym miejscu i czasie.

Zastanówcie się…

1. Czy oglądaliście kiedyś wywiady historii mówionej? W jakich okolicznościach?

2. Czy prowadziliście kiedyś sami wywiady? Z kim?

 

Jak można wykorzystywać historię mówioną?

Historia mówiona umożliwia odkrywanie zapomnianych opowieści i jest ciekawym sposobem na poznanie przeszłości. Istnieje wiele różnych sposobów wykorzystania tej metody.

Zastanówcie się, jak według Was można wykorzystać wywiady przeprowadzone ze świadkami historii.

1. http://warszawazapamietana.dsh.waw.pl/

2. YouTube Preview Image

3. YouTube Preview Image

 

Teraz już wiecie, czym jest historia mówiona, gratulacje! Na kolejnej lekcji przygotujecie się do prowadzenia własnego wywiadu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php