Projekt: Historia mówiona – praktyka

Publikujemy drugą część scenariusza lekcji wprowadzającej uczniów w projekt metodą historii mówionej. Tym razem skupimy się na praktycznych ćwiczeniach, które przygotują uczniów do spotkania ze świadkiem historii. Pierwszą część lekcji znajdziecie tutaj.

na bloga

 

1. Porozmawiaj z kolegą/koleżanką

Dobierzcie się w pary. Wczujcie się w sytuację wywiadu – niech jedna z osób prowadzi wywiad, a druga będzie świadkiem historii. Tematem wywiadu będą wakacje.

Po upływie ok. 15 minut zamieńcie się rolami w parach.

2. Praca w grupach

Podzielcie się na 4 grupy. Każda z grup pracuje nad jednym pytaniem:
1) Co utrudnia prowadzenie wywiadu?
2) Co pomaga w prowadzeniu wywiadu?
3) Jakie są największe szanse wykorzystania takiej metody?
4) Jakie są największe zagrożenia wykorzystania takiej metody?

Możecie pracować metodą latających flipchartów i po jakimś czasie wymienić się opracowanymi materiałami z inną grupą. 

3. Rozmawiamy ze świadkiem – ćwiczenie

Świadek historii - to osoba, która podzieli się z Wami historią swojego życia. Ważne, abyście dobrze przygotowali się do wywiadu.

Podzielcie się na kilkuosobowe grupy. Waszym zadaniem będzie przygotowanie sylwetki Osoby, z którą możecie przeprowadzić wywiad.

Narysujcie na flipcharcie kontur postaci. W środku wpiszcie wszystkie cechy waszego rozmówcy, które wydają się wam istotne (wiek, płeć, zawód, miejsce zamieszkania, zainteresowania, udział w wydarzeniach historycznych itd.). Na zewnątrz wypiszcie pytania, które chcielibyście zadać świadkowi.

świadek

 

4. Co teraz? Projekt!

Poznaliście już najważniejsze wiadomości o historii mówionej i tajniki przeprowadzania wywiadów.  Teraz czas wymyślić własny projekt!

Wybieramy temat projektu:

1. Określcie ogólny obszar, którym chcielibyście się zająć (np. Historia solidarności w naszej miejscowości).

2. Określcie temat szczegółowy – dopiszcie konkretne wątki, które wydają wam się interesujące (np. podziemne drukarnie, związek zawodowy, warunki życia itd.)

3. Zastanówcie się, kto może być waszym świadkiem historii i w jaki sposób można dotrzeć do tych osób.

4. Zastanówcie się, jaki efekt chcecie osiągnąć na koniec projektu. Czy chodzi o samo zebranie relacji czy np. przygotujecie w oparciu o nie wystawę albo publikację. Możliwości jest mnóstwo!

 

Teraz jesteście gotowi do przygotowania projektu historii mówionej. Pamiętajcie, aby dobrze zaplanować każde działanie i relacjonować je np. na blogu albo facebooku. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php