Kolaże o solidarności

Jak zachęcić uczniów do poznawania historii „Solidarności” i jednocześnie utrwalić ich dotychczasową wiedzę na ten temat? Praca nad kolażami jest ciekawą metodą, którą wykorzystać możemy na początku roku szkolnego. To świetne wprowadzenie do pracy nad projektami w ramach „Solidarnej Szkoły”.

. Kolaże tworzyć możemy metodą tradycyjną, na papierze, a także za pomocą narzędzi internetowych. Polecamy wykorzystanie jednej z darmowych aplikacji internetowych służących od obróbki zdjęć. Przykładem takiego narzędzia jest Canva (www.canva.com).

k1

Źródło: Kolarstwo, www.facebook.com/Kolarstwo-227571047615583/?fref=ts

 k2

Praca nadesłana na konkurs organizowany przez Solidarną Szkołę – Gimnazjum im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Wiskitkach (fot. A. Nadolska)

Co to jest kolaż?

To rodzaj kompozycji plastycznej, która powstaje w wyniku połączenia ze sobą (np. przez naklejenie na papier) różnych materiałów. Taka kompozycja łączona jest z tradycyjnymi technikami np. rysunkiem.

Kolaże tworzyło wielu znanych artystów, np. Pablo Picasso.

Kolaże tworzyć można ze zdjęć, wycinków z gazet, kolorowego papieru, tkanin czy  rysunków .

 

Zwróć uwagę uczniów na to, że jeszcze 27 lat temu, w 1989 roku, Polska nie była państwem demokratycznym. Zapytaj, z czym kojarzą im się czasy PRL-u. Wspólnie przypomnijcie sobie pojęcia: cenzura, zależność od ZSRR, dyktatura partii komunistycznej, planowanie centralne, sfałszowane wybory, propaganda. W razie potrzeby wytłumacz uczniom, co one znaczą.  Opowiedz uczniom, że po zakończeniu II wojny światowej Polska dostała się w sferę wpływów Związku Radzieckiego, co skutkowało wprowadzeniem ustroju totalitarnego (do 1956 roku) i komunistycznego. Zwróć uwagę na historię opozycji wobec systemu: robotnicze wystąpienia z Czerwca 1956 w Poznaniu, studencki Marzec 1968, Grudzień 1970 na Wybrzeżu, a także Czerwiec 1976. Wskaż, że wszystkie te wydarzenia wpłynęły na kształtowanie się środowisk opozycyjnych wśród robotników i inteligencji, czego efektem było powstanie w sierpniu 1980 roku związku zawodowego „Solidarność”. Najważniejsze idee, które głosił ten ruch, to: poszanowanie godności człowieka, szacunek dla ludzi pracy, współpraca, działanie na rzecz dobra wspólnego, pomoc słabszym itd. Te hasła są ważne również współcześnie, a solidarnym może być każdy z nas, jeżeli chce pomagać innym i wspólnie z nimi działać.

Rozdaj uczniom przygotowane materiały plastyczne, gazety i zdjęcia. Każdy uczeń powinien otrzymać jeden karton A4 kolorowego papieru, który będzie tłem dla jego pracy. Poproś, aby w formie kolażu przedstawili to, czego dowiedzieli się o solidarności i z czym im się ona kojarzy. Jako inspirację możesz pokazać im kilka kolaży (znajdziesz je w Internecie). Zachęć uczniów do wymyślenia przewodnich haseł dla każdego z kolaży – mogą się do tego przydać litery lub słowa wycinane z gazet.

 

Opublikowany materiał stanowi część scenariusza lekcji opracowanego w ramach Solidarnej Szkoły. Cały scenariusz będzie dostępny na naszej stronie już na początku października!

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php