KOR i drugi obieg – propozycja projektu uczniowskiego

Sukces Komitetu Obrony Robotników nie byłby możliwy, gdyby nie niezależne czasopisma wydawane przez współpracowników KOR-u. Pomagały one rozpowszechniać informacje o bezprawnych działaniach władz PRL, represjach wobec opozycjonistów, ale były też miejscem wymiany poglądów. Tzw. „drugi obieg” oznaczał książki, ulotki i czasopisma wydawane poza oficjalnym systemem, bez zgody cenzorów. Była w to zaangażowana duża grupa ludzi – zajmowali się zarówno zbieraniem informacji i pisaniem artykułów, jak i techniczną stroną procesu drukarskiego. Wielu z nich po 1989 roku zaczęło pracować w powstających wtedy wolnych i niezależnych mediach.

„Działalność nasza nie byłaby jednak możliwa, gdyby nie ruch demokratyczny, który rósł i rozwijał się wokół nas w setki i tysiące współpracowników i działaczy. To oni nic bacząc na szykany i wszelkiego rodzaju represje policyjne – rewizje, areszty, nierzadko bicie – powielali i kolportowali nasze dokumenty i oświadczenia, zbierali i przekazywali nam informacje, zakładali i prowadzili niezależne pisma, jak „Biuletyn Informacyjny”, „Biuletyn Dolnośląski”, „Głos”, „Krytyka”, „Placówka”, „Puls” i „Robotnik” – czy wreszcie zasłużony ośrodek wydawniczy NOW-a. Oni rozprowadzali setki tysięcy ulotek informujących społeczeństwo o potrzebie samoobronnej reakcji na bezprawie organów ścigania czy sądownictwa.”

Oświadczenie z dnia 23 września 1981 r. w związku z zakończeniem działalności Komitetu Samoobrony Społecznej „KOR” (źródło: http://kor.org.pl/index.php?page=zakonczenie [dostęp: 14.09.2016]).

WASZE ZADANIE

Wydawanie niezależnych czasopism i książek było niezwykle ważne w komunikacji ze społeczeństwem i upowszechnianiu wśród ludzi wiedzy o sprawach, którymi zajmował się KOR. Dlatego spróbujcie wcielić się w rolę takich zaangażowanych dziennikarzy i przygotujcie gazetkę, która pomoże w upowszechnianiu wiedzy o „drugim obiegu” i czasopismach wydawanych przez KOR. Spróbujcie pracować jak prawdziwe kolegium redakcyjne – najpierw zorganizujcie burzę mózgów, podczas której wybierzecie tematy, jakimi zajmiecie się w numerze, wymyślicie tytuł swojej gazetki, a także podzielicie się zadaniami. Następnie każdy z członków zespołu (albo w parach) pracować będzie nad znalezieniem informacji na interesujący go temat i napisaniem na ich podstawie artykułu. Kiedy już teksty będą gotowe spotkajcie się ponownie w gronie redakcyjnym i podyskutujcie o nich. Potem czeka Was proces redakcji i korekty – czyli sprawdzenie, czy w artykułach nie ma błędów językowych ani merytorycznych. Na koniec przygotujcie oprawę graficzną Waszej gazetki i rozpowszechnijcie ją wśród swoich kolegów. O swojej gazetce i tym, jak nad nią pracowaliście, koniecznie opowiedzcie kolegom w klasie.

Kilka pomysłów na artykuły:

Książki wydawane na emigracjji Jakie książki były zakazane przez cenzurę? Kim są teraz dziennikarze, którzy zaczynali w „drugim obiegu”
Czasopisma wydawane przez KOR Sylwetki drukarzy Fotoreportaż
Quiz wiedzy o latach 70. Jak rozpowszechniano „bibułę”? Techniki druku w „drugim obiegu”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php