Kryteria Solidarnej Szkoły: Komunikacja

Kontynuujemy nasz cykl poświęcony poszczególnym kryteriom certyfikatu „Solidarnej szkoły”. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej Komunikacji. Co kryje się pod tym hasłem? Wbrew pozorom, to jedno z prostszych kryteriów, a jednocześnie bardzo często o nim zapominamy. W ramach programu uczestnicy powinni regularnie relacjonować podejmowane działania, a w tworzenie i przesyłanie sprawozdań powinni być zaangażowani uczniowie i uczennice. Komunikacja z odbiorcami naszego projektu jest ważna nie tylko kiedy bierzemy udział w programie Solidarna Szkoła – to uniwersalna umiejętność, przydatna przy realizacji każdego działania społecznego.

Maile z informacjami o działaniach wysyłajcie do koordynatorki programu „Solidarna Szkoła”. Warto również promować projekt wśród Waszej społeczności szkolnej, lokalnego otoczenia czy potencjalnych odbiorców. Służyć do tego może Facebook, blog albo inne media społecznościowe.

O czym pisać?

Po pierwsze, relacjonujcie działania podejmowane w ramach Waszego projektu szkolnego (np. kolejne etapy pracy). Po drugie, starajcie się pisać o rzeczach związanych z tematyką Solidarnej Szkoły, czyli solidarnością historyczną i współczesna. Pokazujcie, w jaki sposób działania Waszej szkoły kształtują w uczniach i uczennicach postawy solidarności i współpracy. Opiszcie, jak Wasza szkoła włącza się w działania na rzecz społeczności lokalnej, osób starszych czy potrzebujących.

Co to znaczy regularnie?

Niestety, w programie Solidarna Szkoła nie możemy się z Wami spotkać tak często, jakbyśmy chcieli :( Dlatego, żeby wiedzieć, jakie świetne działania realizowane są w szkołach, prosimy o comiesięczne relacje z tego, co dzieje się w szkołach. Najlepiej, aby relacje były powiązane z zaplanowanymi przez was w harmonogramie wydarzeniami albo określonymi etapami pracy projektowej (np. pierwsze spotkanie grupy, zorganizowana gra miejska, relacja z ewaluacji).

Jak pisać?

Relacja nie musi być długa, ale powinna umożliwiać zorientowanie się, o co chodziło w zrealizowanym przez was działaniu, jak łączy się to z ideą solidarności i jakie kryterium certyfikatu w ten sposób realizujecie. Przydatna może być zasada 5 pytań: Co? Kto? Gdzie? Kiedy? Dlaczego? – dzięki niej możecie mieć pewność, że wszystkie kluczowe informacje dotrą do odbiorcy.  W relacji możecie też podzielić się swoją refleksją – co jest dobrą praktyką godną polecenia, a co nie do końca wyszło… Na pewno przyda się to innym osobom, które, czytając Wasze sprawozdanie, będą myśleć o własnych działaniach. Na koniec koniecznie pamiętajcie o dołączeniu zdjęć! Przykładowe relacje znajdziecie na naszej stronie w zakładce Wieści ze szkół.

Jak zaangażować uczniów?

W ramach „Solidarnej Szkoły” realizować będziecie projekt uczniowski, a więc zaangażowanie uczniów i uczennic w jego promocję rozumie się samo przez się. O ile nauczyciel-koordynator szkolny odpowiedzialny jest za kontakt z CEO, o tyle uczniowie mogą zająć się promocją projektu w swoim najbliższym otoczeniu: szkole, miejscowości, dzielnicy. Posłużyć mogą do tego narzędzie interaktywne (ich przegląd znajdziecie poniżej)- starsi uczniowie mogą sami je obsługiwać, a młodsi przygotowywać propozycje konkretnych wpisów albo robić zdjęcia. Ważne, aby zachęcić uczniów i uczennice do samodzielnego zaplanowania promocji projektu – to świetna szkoła odpowiedzialności. Poniżej znajduje się infografika, która może być dla nich wskazówką do działania :)

Pomocne narzędzia internetowe:

  1. Facebook
  2. Blogi CEO
  3. Instagram
  4. Twitter
  5. Snapchat
  6. Canva (aplikacja służąca do tworzenia ładnych grafik, dostępna za darmo i po polsku)
  7. Piktochart (aplikacja do tworzenia infografik, jej obsługa wymaga podstawowej znajomości języka angielskiego)
  8. Animoto (aplikacja do tworzenia krótkich filmów, jej obsługa wymaga podstawowej znajomości języka angielskiego, tutaj można znaleźć instrukcję)

Jak promować działania? Infografika:

promocja-dzia-5_9462945_ed9d4c1553dc15515a442b9a7b0b75930002678a

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php