Kryteria Solidarnej Szkoły: Solidarność lokalna

Solidarna Szkoła nie może funkcjonować w próżni społecznej – w działalności edukacyjnej i wychowawczej niezwykle ważna jest rola środowiska lokalnego. Właśnie na przykładzie najbliższego otoczenia uczniowie i uczennice uczą się, czym jest patriotyzm i solidarność, a także kształtują odpowiedzialność za sprawy publiczne. W obserwacji lokalnej społeczności ważna jest również wrażliwość na potrzeby osób wykluczonych. Dlatego solidarność lokalna jest jednym z najważniejszych kryteriów certyfikatu Solidarnej Szkoły. Oznacza to, że prowadzone przez szkołę działania, lekcje, wystawy, pokazy, projekty mają wymiar lokalny. Uczniowie i uczennice pomagają osobom potrzebującym w swoim najbliższym otoczeniu.

Rozmowę z uczniami o solidarności lokalnej możecie zacząć od lekcji poświęconej tej tematyce. Polecamy nasz scenariusz – do pobrania ze strony CEO.

Jak zrealizować te założenia w praktyce w ramach uczniowskich projektów? Proponujemy kilka pomysłów:

1. Projekt na rzecz lokalnej społeczności

Gimnazjum nr 25 w Zabrzu

Opieka: Bernadetta Białek

Tytuł: „Solidarni z Osiedlem Kotarbińskiego”

Przed uczniami i uczennicami naszego gimnazjum było nie lada wyzwanie: zdecydowaliśmy się wesprzeć działania w pozyskiwaniu głosów do realizacji trzech projektów obywatelskich zgłoszonych przez mieszkańców naszej dzielnicy. Głosowanie internetowe trwało 2 tygodnie.

W tym czasie zmobilizowaliśmy do głosowania nasze rodziny, przyjaciół, znajomych, sąsiadów. Wyszliśmy także naprzeciw spotkanym na ulicy nieznajomym, którym trudno byłoby oddać głos przez internet – mogli zagłosować przy nas, korzystając z odpowiedniego sprzętu. Współpracowaliśmy w tym czasie z Radą Osiedla Kotarbińskiego, dyrekcją Gimnazjum nr 25, nauczycielami. Przygotowaliśmy odpowiednie transparenty, zabraliśmy ze sobą optymizm, odpowiednie stroje i ruszyliśmy w teren. Jakiż był efekt naszego solidarnego przedsięwzięcia! Wspólne działania doprowadziły do przegłosowania wszystkich trzech zgłoszonych przez mieszkańców osiedla projektów.

2. Lokalna historia jako punkt odniesienia

Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II w Sztumie

Opieka: Eleonora Karzarnowicz, Anna Raczkowska

Tytuł: Razem łatwiej – od „Solidarności” do społeczeństwa obywatelskiego.

W związku z obchodami 600-lecia Sztumu w naszym projekcie postanowiliśmy przypomnieć ludzi, którzy współtworzyli najnowszą historię miasta. Byli to opozycjoniści i opozycjonistki z miejskich zakładów pracy i placówek oświatowych oraz Kombinatu Rolnego „Powiśle” w Czerninie. Poznaliśmy ich programy, cele, które dotyczyły zmiany organizacji życia politycznego, stosunków międzyludzkich, relacji władza-obywatel. Dotarliśmy do miejsc ich nielegalnych spotkań. Prześledziliśmy także ich dalsze losy: część z nich po 1989 r. piastowała ważne funkcje w samorządzie lokalnym. Punktem wyjścia było poznanie realiów życia codziennego w PRL-u w latach 70. i 80. i losy stoczniowca z okolic Sztumu, który zginął 16 grudnia 1970 przed bramą Stoczni Gdańskiej.

3.  Współpraca z lokalnymi partnerami

W realizowane projekty i codzienną pracę szkoły warto włączyć lokalnych partnerów. Pomogą oni rozszerzyć zakres działalności, a także zdobyć nowe zasoby. Polecamy materiał przygotowany w ramach programu Młody Obywatel. Jak piszą autorzy:  ”W publikacji chcemy zwrócić uwagę głównie na dwa aspekty partnerstwa lokalnego między grupą młodzieży a innymi podmiotami. Po pierwsze, zależy nam, aby młodzi ludzie wiedzieli, jak zdobyć wsparcie dla swoich działań, a po drugie, by umieli zadbać o dobre relacje z partnerami również po zakończeniu projektu, co zaprocentuje przy kolejnych inicjatywach. Materiał zawiera wiele praktycznych podpowiedzi, jak współpracować z takimi podmiotami lokalnymi jak: szkoła, władze samorządowe, media, instytucje kultury, organizacje obywatelskie i grupy nieformalne.”

4. Spacer badawczy – analizujemy lokalne problemy

To interaktywna, terenowa metoda pytania mieszkańców o ich opinie w jakiejś kwestii – stosuje się ją przede wszystkim do badania przestrzeni.

Warto z niej skorzystać, chcąc dokonać oceny przestrzeni oczami jej użytkowników (np. pod kątem dostosowania do potrzeb osób starszych lub niepełnosprawnych, ogólnej oceny konkretnych rozwiązań architektonicznych czy infrastrukturalnych) lub w celu zebrania pomysłów na nowe rozwiązania w sposobie zagospodarowania przestrzeni (np. nowe lokalizacje ławek, przystanków).

Spacer pozwala na zaproszenie użytkowników do krytycznego „audytu przestrzeni” i umożliwia poddanie różnych rozwiązań przestrzennych ocenie w autentycznej sytuacji ich użycia. Rekomendacje z takich konsultacji mogą np. służyć instytucjom miejskim w projektowaniu nowych lub ulepszaniu dotychczasowych rozwiązań w zagospodarowaniu przestrzeni miasta.

Spacer badawczy jest techniką pozwalającą dość łatwo zaangażować uczestników i umożliwiającą interakcje z nimi w przyjaznej atmosferze. Wymaga jednak dobrego przygotowania i kompetencji osoby prowadzącej (od znajomości badanej przestrzeni po umiejętność zadawania pytań i notowania odpowiedzi w trakcie przemieszczania się). Materiał ze scenariuszem spaceru można pobrać ze strony CEO.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php